سلامت از نگاه ملی

لطفا با شرکت در نظرسنجی های این وبلاگ به شناخت افکار عمومی کمک کنید

سلامت از نگاه ملی

لطفا با شرکت در نظرسنجی های این وبلاگ به شناخت افکار عمومی کمک کنید

عذر خواهی از همه ی دوستان.. طلب دعا.....

خیلی دلم میخواد که وبلاگ رو مثل گذشته تند تند به روز کنم، متاسفانه سردردهای شدید و گاها حواس پرتی و کسالتی که بعد از تصادف واژگونی خودرو پیش آمد شرایط را برایم بیش از تصور سخت کرد.... همین چند مطلب اخیر رو در ویرایش و نوشتن مدیون کمک دیگران و انگیزه ای هستم که دوستان داده اند ، از شرایط سخت پرستاران و معلمان و کارگران مطلع هستم و بسیار ملول، اما شاید خلاصه بتوانم بگویم که فعلا....... در این شب ها فقط التماس دعا دارم..... برای همه بیماران تا شفا بگیرند، برای همه ی آبرومندان که آبروی اونها نریزه ، برای همه ی خانواده ها آرامش و برای همه ی گمراهان راه هدایت.....

شکست قطعی طرح تحول سلامت.. چه کسی مسئولیت این شکست را می پذیرد؟

طرحی که به عنوان طرح تحول سلامت در ایران شروع به کار نموده است را باید یکی از استثانئات در دنیای مدیریت نظام سلامت نام برد؛ چه انکه امروز دولتی در قرن بیست و یک  در حال اجرای طرحی در حوزه ی سلامت با دهها هزار میلیارد تومان هزینه برای آن است که هنوز مشخص نیست چه کسانی این طرح را تدوین کرده اند ودر کجا این طرح مطالعه شده است. دقیقا شبیه طرح های نظامی این طرح فراتر از برجام در موضوع هسته ای وغیره در حالی در حال اجراست که هنوز منتقدان این طرح جز توهین و تحقیر و  ....جواب های پرت و پلا؛ عایدی دیگری نداشته اند...

اما سیستم نظارتی این طرح را در بدو شروع بهتر است  از زبان وزیر کابینه بشنویم:

وزیر بهداشت از سیستم نظارتی ویژه بر کار روسای دانشگاهها و بیمارستانها بر نحوه اجرای طرح تحول نظام سلامت خبر داد و گفت:

از امروز با فرستادن بیمار مجازی می خواهیم نحوه ارائه خدمات در بیمارستان های دولتی را رصد کنیم تا معلوم شود اشکال کار کجاست. (پایگاه خبری هشت صبح ۱۵ اردیبهشت ۹۳)

اما هماهنگی هایی که در وزارت بهداشت برای اجرای این طرح وجود داشته و به اذعان مسئولین عالی رتبه ای این طرح این طرح در شش ماه مطالعه شده و از روئسای دانشگاهها برای این طرح نظرخواهی شده است اما خروجی این هماهنگی را باید از زبان معاون اقای وزیر در زمان اجرای این طرح شنید که معتقد است این طرح بهتر بود که ابتدا در چند بیمارستان و یا دانشگاه علوم پزشکی پایلوت می شد؛ این سخنان از زبان معاون وزیر مطرح شده است:

وی در ادامه در خصوص نگرانی مسئولان مرکز طبی کودکان از افزایش بار مراجعات به بیمارستان‌های نظیر مرکز طبی کودکان به دنبال اجرای این طرح از دوشنبه و لزوم اجرای آزمایشی آن نیز گفت: ادعا نمی‌کنیم که این طرح به پایلوت نیازی ندارد چرا که اگر به صورت آزمایشی در چند بیمارستان اجرا می‌شد، بهتر بود. اما تقریبا طی شش ماه گذشته اقدامات زیادی بر روی این مساله در وزارت بهداشت صورت گرفته است و از روسای بیمارستان‌ها، معاونین درمان، غذا و دارو و ... نظرخواهی‌های لازم انجام شده است.

(رسول دیناروند معاون غذا و دارو در سایت تدبیر ۱۳ اردیبهشت ۹۳)

اما با گذشت یکسال و اندی از اجرای این طرح عجیب و قریب که فقط توانسته است مردم کوچه و بازار را به شکل مقطعی راضی کند بهتر است از زبان یک کارشناس اقتصاد سلامت هم ماهیت این طرح را بشنویم:

دو اشکال مبنایی و ذاتی در طرح تحول می بینیم و متاسفانه طرح تحول نظام سلامت با اینکه پرداخت مستقیم از جیب مردم را کاهش داده است اما هزینه های درمانی کشور را افزایش داده است و افزایش تعرفه های 120 درصدی داشته ایم و طرح تحول نظام سلامت نقشه راه درستی ندارد و باید پرسید که پایان طرح تحول نظام سلامت کجاست و کی خاتمه پیدا می کند و از طرفی شتابزده عمل می شود و اشکالات اجرایی هم دارد. (۲۴ مهر ۹۴ برنامه ی نبض)


اما بعد از گذشت یکسال و نیم وزیر بهداشت نظرش بر این است که:

هاشمی اضافه کرد: تمام جزییات اعتبارات طرح تحول سلامت مشخص است و معلوم است که مثلاً سال گذشته 450 هزار زایمان طبیعی در کشور به صورت رایگان در بخش دولتی انجام شده و معلوم است که چقدر اعتبار برای این کار پرداخت کرده ایم.

وی گفت: فرانشیز یا سهم پرداختی از جیب مردم برای هزینه های درمانی در بیمارستانهای دولتی با اجرای طرح تحول سلامت از 37 درصد به حدود 4.5 درصد کاهش پیدا کرد و این مهمترین دستاورد طرح تحول سلامت بود که فقط برای اجرای این بخش نزدیک به 3 هزار میلیارد تومان پرداخت شد.وزیر بهداشت گفت: سالانه بیش از 6 میلیون بستری در بیمارستانهای دولتی انجام می شود و کاهش هزینه هتلینگ و خدمات بستری به این بیماران یک دستاورد کم نظیر در نظام سلامت کشور است.وی اضافه کرد: علاوه بر آن حدود 2 هزار خانه بهداشت در کشور ساخته شد، حدود چهار هزار و 500 پزشک در مناطق محروم کشور مستقر و ماندگار شدند، تعداد اقلام دارویی و مکمل ها در شبکه بهداشتی کشور افزایش یافت و بیش از 4 هزار خودرو برای بهبود کیفیت خدمات شبکه بهداشتی کشور به صورت اجاره ای اضافه شد.هاشمی ادامه داد: همه این اقدامات در مسیر بسترسازی برای اجرای برنامه ملی پزشک خانواده است، در حالی که فقط 70 درصد اعتبارات مصوب پزشک خانواده در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفت. (۷ مرداد ۹۴ پایگاه خبری وزارت بهداشت)

همانطور که در متن بالا می بینید شباهت های فراوانی بین وزیر بهداشت و جناب اقای دکتر احمدی نژاد در نوع مدیریت وجود دارد؛ ایشان اذعان می کند که سهم مردم به حدود چهار و نیم درصد رسیده است در حالیکه در ابتدا سخن از این گفته بودند که در طرح تحول سلامت پرداختی از جیب مردم از ۳۷ درصد به ده درصد خواهد رسید یعنی ایشان توانسته اند بیشتر از اهداف برنامه توفیق داشته باشند.

اما شگفتی های این طرح به همین جا ختم نشد؛ در حالیکه شریعتی رئیس سابق پزشک خانواده که تجربیاتی ارزشمند در سنوات قبل در امر پزشک خانواده اندوخته بود ؛ هم اکنون  در دانشگاه علوم پزشکی تهران می باشد و مقیمی دیگر فرد شناخته شده در موضوع پزشک خانواده به کرج نقل مکان نموده است و در حالیکه هیچ سخنی از اجرای قانون پزشک خانواده در طول دو سال اخیر از زبان وزیر بهداشت مبنی بر عزم این وزارتخانه برای اجرای این قانون شنیده نشده است؛ وزیر بهداشت معتقد است که طرح تحول سلامت گامی به سوی اجرای قانون پزشک خانواده است؟ در حالیکه اگر به تنها سایت معتبر در حوزه مطالعات حوزه سلامت که وابسته به وزارت بهداشت است نگاه کنیم دوازده دست اورد برای طرح تحول سلامت بر شمرده است که هیچ یک از انها در حوزه ی بهداشتی نیست.

http://nihr.tums.ac.ir/%D8%AF%DB%8C%D8%AF%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%D8%AA/%D8%B7%D8%B1%D8%AD-%D8%AA%D8%AD%D9%88%D9%84-%D9%86%D8%B8%D8%A7%D9%85-%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%D8%AA/%D8%A7%D8%B1%D8%B2%DB%8C%D8%A7%D8%A8%DB%8C-%D8%B7%D8%B1%D8%AD-%D8%AA%D8%AD%D9%88%D9%84-%D9%86%D8%B8%D8%A7%D9%85-%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%D8%AA/

شاید این سخن وزیر را در مورد اینکه طرح تحول سلامت به سوی اجرای قانون پزشک خانواده پیش می رود را بتوان برای آگاهان امر اذعان به شکست و چرخشی اشکار به سمت اجرای قانون به جای اجرای طرح من در اوردی و بی پایه و اساس و هزینه زای تحول سلامت دانست

اما دولت روحانی و دست اوردهای طرح تحول سلامت و انچه از دست داده است:

۱- رضایت مردم از کاهش هزینه های درمانی در کنار نارضایتی شدید از رکود اقتصادی و بیکاری و .....

۲ـ ضربات مهلک به نظام بیمه ای کشور و ایجاد هزینه های غیرقابل باور و غیرقابل پیش بینی برای بیمه های درمانی

۳ـ نارضایتی شدید در بخش های مهم از کشور به دلیل عدم توزیع عادلانه ی منابع مالی ؛ مثل جامعه ی معلمان و کارگران و پرستاران و پیراپزشکان کشور

۴ـ ناتوانی دولت در تدوام برنامه طرح تحول سلامت و قرار گرفتن دولت در دو راهی ادامه ی این طرح به قیمت کندی روند اصلاحات اقتصادی یا قبول شکست

( رجوع به مصاحبه ی دکتر پزشکیان با فارس و عنوان زمین گیر شدن دولت در موضوعات اقتصادی به دلیل اجرای طرح تحول سلامت)

۵ـ نمایش ضعیف از توان کارشناسی دولت در اجرای پروژه های بزرگ ملی

۶ـ عقب ماندن دولت در اجرای برنامه ی توسعه

۷ـ الزام و اجبار دولت به افزایش مالیات بر ارزش افزوده و قیمت حامل های انرژی برای تامین هزینه های این طرح و افزایش فشار اقتصادی به مردم

۸ـ تشتت و اختلاف در دولت در چگونگی اجرا و یا توقف حیات این مولود عجیب الخلقه

۹ـ افزایش هزینه های اجتماعی و اقتصادی و سیاسی دولت درصورت تداوم اجرای این طرح

۱۰ـ عدم پیش بینی چگونگی پیش بردن این طرح در شرایط اضطراری اقتصادی مثل کاهش شدید قیمت نفت و رکود اقتصادی بنگاه های تولیدی

۱۱ـ نگرانی شدید در میان جریان سیاسی هوادار دولت در بهره برداری مخالفان دولت از وجوه پنهان این موضوع از مردم در آستانه ی انتخابات

۱۲ـ شروع به فرار از قبول مسئولیت شکست این طرح در میان متولیان وزارت بهداشت؛ با شروع زمزمه هایی مبنی بر انداختن توپ در زمین بیمه های درمانی از سوی مسئولین وزارت بهداشت


شاید عاقبت این طرح تنها یک نتیجه برای دولت مردان در تاریخ این مرز و بوم داشته باشد و آن اینکه هیچ وقت گوش خود را از شنیدن حرف حساب محروم نکنند و همیشه به گزارشات زیر دستان اطمینان نکنند.


نوشته شده در تاریخ ۵ـ۵ـ۱۳۹۴

ویرایش در تاریخ ۳۰ـ۷ـ۱۳۹۴

خبرنگاران فعال در مبارزه با فساد ، نباید در سیبل شکایت دولتی ها باشند.

بعد از روی کارآمدن دولت یازدهم ، انتظارات  فراوانی در مردم بوجود آمد که مباحث مربوط به فساد اقتصادی واکاوی شده و.جوابهایی شفاف به مردم ارائه گردد، سخنان آتشین معاون رئیس جمهور و برخی از شخصیتهای تاثیرگذار دولت  در لزوم مبارزه با فساد اقتصادی و عزم دولت در این مورد ، به جایی نرسید ، دلایل بسیاری از سوی تحلیل گران  مطرح شده است، نا همسویی مجلس با دولت ، درگیری دولت با مشکلات اقتصادی به جا مانده از تزلزل مدیریت در هشت سال قبل ،شرایط خاص منطقه ، تمرکز دولت بر پرونده ی هسته ای و .... که افکار عمومی را در چرایی  به نتیجه نرسیدن بسیاری از مطالبات مردم قانع کرد. اما در این میان گه گداری با اخباری مواجه می شوی که انگشت حیرت بر دهان می گیری؟ احضار خبرنگارانی که به هیچ جناح سیاسی متصل نیستند و  نمونه ای بی بدیل آن یکی از طرفداران پرو پا قرص دولت  که سایتی مستقل تشکیل داده و به هوای حمایت دولت از وی در وادی مبارزه با فساد اقتصادی فعالیت  نموده، با شکایت دستگاه دولتی به دادگاه فرا خوانده شد، که هیچ توجیهی برای این رفتار وجود ندارد.

مراجعه ی خبرنگار طرفدار دولت و طرفدار جریان سیاسی همسوی دولت به دادگاه در پی شکایت نهاد دولتی ، از آنجایی حائز اهمیت است که باور آن از سوی اهالی رسانه دشوار و غیر قابل پذیرش هست . دولت اگر واقعا به مبارزه با فساد معتقد است و دشواری ها و دست اندازهای این مسیر را می داند ، به خوبی نیز باید بداند که همراهی اهالی مطبوعات در موضوع مبارزه افساد، چقدر برای آنها هزینه زا بوده و  چقدر سخت و دشوار است؟ 

دولت می تواند ضرباهنگ شکل گیری تفکر مبارزه با فساد را در میان اهالی مطبوعات بزند، اما وقتی خودش و یا مدیران ارشد آن،  از خبرنگاران غیرسیاسی و اجتماعی شکایت می کنند، واقعا از چه کسی باید انتظار داشت؟

وقتی خبرنگاران و اهالی مطبوعات که دغدغه ی مبارزه با فساد دارند ، از سوی دولت مورد حمایت قرار نگیرند ، واقعا چه کسی باید این پرچم را برافراشته کند؟؟؟؟

شاید عذر جناب آقای روحانی ریاست محترم جمهور را در طی دوسال اخیر در بسیاری از کاستی ها و ...موجه بدانیم ، اما بنده به عنوان یک نویسنده ی فضای مجازی ، توقع داشتم که ریاست محترم جمهور در آستانه ی عید غدیر خم و یا روز خبرنگار ، با دستور پس گرفتن شکایت از خبرنگاران و اهالی قلم از سوی نهادهای دولتی ، درس سعه ی صدر و تعامل با رکن چهارم دموکراسی  را بیش از پیش در ذهن و رفتار مدیران و.مسئولین تزریق می کردند.

ایجاد محدودیت برای برخی از سایتهای خبری مستقل و غیرسیاسی نظیر سلامت نیوز که سالهای سال منتقد مدیران ارشد نظام سلامت بوده است، توسط مدیران دولت یازدهم ،چه توجیهی دارد؟ ایجاد محدودیت برای ایلنا در پوشش اخبار حوزه ی سلامت که سایتی متعلق به خانه ی کارگر و از حامیان سیاسی دولت می باشد ، با چه منطقی قابل توجیه است؟  شکایت به دادگاه از مدیر مسئول یکی از سایتهای نوپا  (با پیشینه ی سالها حمایت از خط مشی دولت فعلی ) به دلیل انتقاد از روند مبارزه با فساد در یکی از سازمان ها، با چه منطقی قابل توجیه است؟

  بنده هیچ جانشینی برای خلا  ناشی از عدم حضور و عدم رغبت به حمایت از دولت  در خبرنگاران اجتماعی نمی بینم ؟؟

شاید آقای روحانی منتظرند که سازمان صدا و سیما و سایت‌های متعلق به اصول گرایان ، جور خلا ناشی از بی انگیزگی  نویسندگان و خبرنگاران حامی دولت را به دوش بکشند؟

متاسفانه باید بگویم که نحوه ی مواجهه ی دولت با برخی از فعالیت های اجتماعی جریانهای غیرسیاسی نشان می دهد که میزان صبر و درایت دولت در مواجهه با مردم  و بدنه ی اجتماعی  بسیار اندک  و شاید هم کمتر از دولت قبل باشد، خائن خواندن کسانیکه خودروی غیر ایمن و گران نمی خرند را ، اگر اشتباه و یا عقیده ی شخصی یک وزیر بدانیم، اما با تاملی بر ۱۴ راهکار دولت برای برون رفت خودروسازی از رکود که حتی یک بند آن به جلب رضایت مشتری و مطالبات مردمی اختصاص نیافته است ، در خواهید یافت که تفکر دولتمردان در نوع رفتار با مردم در دولت یازدهم فرق چندی با دولت پیشین ندارد و در  وادی عمل هیچ تغییری حاصل نشده است  و این ۱۴ بند به خوبی نشان می دهد که آنچه نعمت زاده در واکنش به  اعتراض مردمی و نخریدن خودروی  گران و نا ایمن  مطرح کرده است  در واقع عصاره ایی از سیره و شیوه ی تعامل  و تفکر کابینه با مردم است که کلیت کابینه نیز لزومی به گنجاندن مطالبات مردم در هیچ یک از بندهای سیاستهای خروج خودروسازی از رکود ندیده است؟؟

بی جواب گذاشتن نامه پرستاران و بسیاری از فعالان اجتماعی و فرهنگی کشور، سئوال های بسیاری را در اذهان ایجاد می کند.


چه بگوییم ، شاید آقای روحانی و دولت ایشان ، لزومی به پاسخ گفتن به این چراها نمی دانند.... اما بنده با قاطعیت می گویم که آقای روحانی با این روال دولتشان ، تنها رئیس جمهوری پس از انقلاب اسلامی خواهند بود،  که برای دور دوم ریاست جمهوری ناچار به تحمل انتخابات دو مرحله ای هستند.


نفس دولت زیر بار سنگین طرح تحول سلامت به شماره افتاد

از روزی که دکتر قاضی زاده هاشمی ایده ای تحت عنوان طرح تحول را کلید زد  حدود دو سال می گذرد، از انتقادهای صنفی و حمایتهای صنفی وسیاسی ازاین طرح بگذریم ، آنچه موجب شگفتی است این است که کارشناسان اقتصاد سلامت و اساتید مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی و یا متخصصین پزشکی اجتماعی خود را به طور کامل از هر نوع اظهار نظری بیرون کشیدند، چهره هایی نیز بودند که به مخالفت پرداختند، مخالفت‌هایی که با بایکوت شدید رسانه ای از سوی رسانه ی ملی روبرو شد که شاید دلیل اصلی این مخالفت بیم این رسانه به متهم شدن به مخالفت با دولت برگردد، نویسنده ی این مقاله اگرچه بسیاری از عملکرد صدا و سیما را در مورد دولت مورد نقد و انتقاد جدی می دانم ، اما در مورد طرح تحول سلامت باید گفت حمایت ازاین طرح یکی از اشتباهات بسیار جدی این رسانه بود که نقش مهمی در رسیدن کار به نقطه ی کنونی داشت. اگرچه جناب آقای دکتر قاضی زاده سعی داشتند که مشکلات نظام سلامت را در طی یک دوره چهار ساله حل کنند ، اما شاید ضعف شدید سطح مدیریت در وزارت بهداشت و شناخت کم آنها در مورد اقتصاد کلان و مدیریت یکپارچه  منابع در نظام سلامت  و.تنزل نگاه های کلان به دعواهای نا به جا و غیر وارد با بخش بیمه ای سبب شد که بحرانهای جدی برای کشور در بخش های دیگر بروز کند. نگاهی به هزینه هایی که طرح تحول سلامت بر روی دست مردم و دولت گذاشته است نشان می دهد که اجرای این طرح به دلایلی چون ضعف شدید مدیریت در سازمان مدیریت و برنامه ریزی و انفعال و همراهی بی دلیل نظام بیمه ای کشور ، موجب دردسرهای فراوانی شد که شاید روا باشد تا دغدغه ها و هشدارهای ۴ وزیر دولت به رئیس جمهور مبنی بر رسیدن اقتصاد فعلی از رکود به بحران را متاثر از طرح تحول سلامت بدانیم. در جایی که یارانه ی تولید هنوز پرداخت نشده است و بسیاری از بنگاه های تولیدی به دلیل کمبود نقدینگی در بحران به‌سر می‌برند ، مشخص نیست که چرا دولت درحالی که می توانست با اختصاص  حدود ۵ هزار میلیارد تومان به بیمه ها بحران  درمان در لایه های ضعیف جامعه را حل کند به نقطه‌ای رسید که قریب به بیست هزار میلیارد تومان برای طرحی هزینه کند که متاسفانه هیچ سند مطالعاتی برای آن وجود ندارد و مشخص نیست بر اساس کدام مدل و نمونه ی تطبیقی اجراشده است؟ همانطور که پزشکیان و مرندی و لنکرانی و .... پیش بینی کرده بودند، خیلی زود کف گیر بیمه های ناتوان به ته دیگ خورد و دولت در دو راهی سختی قرار گرفت که از یکسو تحمل کودک بدون مغز و ریه و دست و.پای طرح تحول سلامت که تنها گوارش بزرگی دارد بر آن سنگینی می کند و از سویی خیل عظیمی از پیمانکاران و تولید کنندگان منتظرند که دولت دست آنها را بگیرد...؟ در این میان وضعیت سازمان های بیمه گر نیز در ابهام قرار دارد، زیرا دولت نتوانست رقم قابل ذکری از بدهی های خود رابه این نهادها پرداخت کند و نتیجه ی امر به این رسیده است که تمام تلاش های سازمان تامین اجتماعی برای به روز رساندن پرداختی ها به طرف های قرار داد در بخش درمان بی نتیجه شود. اما از سوی دیگر سخنان وزیر محترم در متهم کردن بیمه ها به شکستن کمر نظام سلامت نشان می دهد که هنوز با گذشت دو سال از صدارت آقای قاضی زاده ی هاشمی ، برایشان این باور ایجاد نشده است که دولت یازدهم میراث دار یک نظام بیمه ای کاملا درهم شکسته و مقروض است که طرح تحول سلامت نوعی میخ نهایی بر تابوت این سازمان هاست.

اما نگارنده ی این سطور بر این باور است که دلیل اصلی رکود و بحران در اقتصاد کشور را باید در ضعف شدید سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ارزیابی کرد، جایی که شاهد هستیم که با موجه دانستن طرح تحول سلامت حدود ۵۳ درصد در سال ۹۳ به اعتبارات وزارت بهداشت اضافه کرد و از سویی با حمایت شتاب زده و سیاسی از این طرح هزینه های فراوان برای بیمه ها ایجاد نمود و از دیگر سو یارانه ی تولید را به این طرح اختصاص داد ، بدون آنکه دریابد کشور در رکود عمیقی به سر می برد که تبعات اجتماعی و سیاسی ناگوار بزرگی را برای دولت به ارمغان خواهد آورد. نگاهی به طرح تحول سلامت و شباهت های فراوان آن به طرح مسکن مهر دولت سابق در اجرای شتاب زده و تبلیغاتی و همینطور تاملی در برآوردهای احمدی نژاد و نوبخت از قیمت نفت و پیش بینی های آنها از اقتصاد به خوبی نشان می دهد که عملکرد این دو بخش مهم دولت را باید در رسیدن به وضع موجود که آن را تداوم سردرگمی های اقتصادی دولت دهم می دانم بسیار مهم است، دولت هم اکنون با مشکلات بزرگی مواجه شده است، از سویی تداوم طرح تحول سلامت به حداقل پنجاه درصد افزایش  اعتبارات سالیانه برای استمرار خدمات رسانی  کنونی نیاز دارد و از طرفی بنگاه های تولیدی که ضربان ایجاد شغل را می نوازند به شدت نیازمند نقدینگی هستند؟

دولت با وجود تزریق منابع بسیار در بخش درمان متاسفانه در میان کارکنان این بخش هم نارضایتی های فراوان ایجاد نموده است که درگیری  و نزاع شدید وزارت بهداشت با تشکل های صنفی پرستاری را یکی از شناخته ترین نزاع ها باید دانست که همچنان درحال افزایش است ، یعنی به اعتقاد بنده دولت درحال از دست دادن نتایج سیاسی این طرح می باشد که قطعا در صورت اضافه شدن پازل های برونسپاری و ... بر تعداد مخالفان دولت در این بخش اضافه نیز خواهد شد.

اما دولت با توزیع نابرابر منابع باعث نارضایتی شدید در بخش های آموزش و پرورش و فرهنگ و آموزش عالی نیز شده است که وضعیت را به یک پازل بسیار سخت تبدیل کرده است که حل آن بدون شک با این تیم ناهماهنگ میسر نیست.

باید دید که آیا دولت برای سال های آینده ،منفعلانه به شرایط موجود نگاه می کند و برد سیاسی خود را همچنان در کاهش پرداختی های مردم در طرح تحول سلامت و یا کاهش تورم تعریف می کند، حتی به قیمت سقوط شاخص های بورس و افزایش شمار بیکاران؟ یا اینکه دولت در خواهد یافت که توسعه ی ناهمگون تبعات ناگواری برای کشور به ارمغان خواهد آورد.آنچه این روزها حسرت به دل آدمی می گذارد اینست که کجایند مردانی که چرخ تولید و اقتصاد ایران را در سالهای ۷۶ و ۷۷ و ۷۸ گردانده اند؟؟؟ زمانی که نفت قیمت ۶ الی ۱۵ دلار را تجربه می کرد؟ کاش به این سئوال پاسخ داده شود که چرا تجربه ی گذشته را بکار نمی گیریم؟


ده پیش بینی جدید وبلاگ سلامت از نگاه ملی برای یکسال آینده

در پیش بینی های قبلی در وبلاگ سلامت از نگاه ملی موارد زیر دقیقا به وقوع پیوسته ؛

1_ میزان مشارکت مردم در انتخابات ۹۲ ریاست جمهوری و میزان آرای فرد برنده

۲_ قیمت نفت در سال ۹۴ 

۳_ رویکرد نظام سلامت با مدیریت وزیر بهداشت

۴_ تغییر رئیس کل سازمان نظام پرستاری


اما برای یکسال آینده:

1_ شکست طرح تحول سلامت به دلیل نبود اعتبارات و نادیده گرفتن اقتصاد مقاومتی در این حوزه و ادامه چالش بین وزارت بهداشت و نظام پرستاری و استارت زمزمه های برونسپاری (رفع تکلیف)

۲_ کاهش ۵۰ درصدی نمایندگان عضو جبهه پایداری در مجلس و توازن فراجناحی در مجلس

۳_ شدت گرفتن مبارزه با فساد اقتصادی و خبرساز شدن این حوزه

۴_ افزایش ۱۵ الی ۱۷ درصدی حقوق کارگران و کارکنان دولت 

۵_ حذف واقعی پر درآمدها از یارانه ها 

۶_ تغییر گسترده تر  مدیران دولتی به جا مانده از دولت سابق

۷_ ماندن قیمت نفت در توازن ۳۵ الی ۵۵ دلار

۸_ رکود اقتصادی بیشتر

۹_ زمزمه هایی از کاندیداتوری یکی از وزرای دولت به عنوان تاکتیک انتخاباتی و انصراف نامبرده جهت ایجاد خلا انگیزه در انتخابات

۱۰_ عدم اعلام کاندیداتوری قالیباف و محسن رضایی برای انتخابات ریاست جمهوری 

آیا واقعا در طراز شیعه ی علی ع هستیم؟

بعضی وقتها می بینیم که خودمان منتقد می شویم و نقد می کنیم و وقتی در همان جایگاه قرار می گیریم به مراتب بدتر عمل می کنیم. نگاهی به عملکرد خودمان در جایگاه مالک و مستاجر و کارفرما و کارگر و پزشک و بیمار و قاضی  و متهم و رئیس و مرئوس و .... بندازیم و به این بیاندیشیم که چقدر در سلوک علی بن ابیطالب ما قرار می گیریم و چقدر داعیه ی مسلمانی را جامعه ی عمل پوشانده ایم... خیلی جای بحث نیست به این گفتار علی بن ابیطالب ع و آنچه در ادامه به نقل از شهید بهشتی آمده است بیندیشیم...

امام علی(ع) می فرماید: «انصاف، دل را الفت می بخشد» و می فرماید: «با رعایت انصاف است که پیوند ها دوام می یابد» (غررالحکم، ح۱۱۳۰ و ۴۱۹۰) و می فرماید: «انصاف داشتن، باعث افزایش دوستان می گردد» (نهج البلاغه، حکمت ۲۳۱) و می فرماید: «زکات قدرت انصاف است» (غرر الحکم، ح۵۴۴۸) و می فرماید: «بدانید که هر کس نسبت به مردم از خود انصاف به خرج دهد، خداوند جز بر عزت او نمی افزاید» (الکافی، ح۲، ص۱۴۴).


علی(ع) در یکی از جنگها با مردی مشرک در حال مبارزه بود. آن مرد عرض کرد: یا علی شمشیرت را به من ببخش. حضرت شمشیر را به او داد. مرد گفت: از تو ای پسر ابوطالب در شگفتم که در چنین موقعیتی شمشیرت را به دشمن می‌دهی.

فرمود: تو دست تقاضا دراز کردی و رد کردن درخواست کننده از شیوه کرم به دور است. مرد کافر از اسب پیاده شد وگفت: این روش اهل دیانت است. آنگاه پای مبارک امیرالمؤمنین را بوسید و ایمان آورد. (هزار و یک حکایت اخلاقی ص 468 به نقل از سفینه‌البحار ج 1 ص 413)


شهید بهشتی از دور شدن امت اسلامی از مهم ترین تعلیم اسلام، که انصاف است، می نالد و می گوید: «اگر بدانید ما چگونه هستیم که از دیدن زشتیهای خودمان کوه را مو می بینیم و در دیدن زشتی های دیگران، که دوستشان نداشته باشیم، مو را کوه می بینیم. در دیدن خوبی ها و نقطه های مثبت خودمان مو را کوه می بینیم و در دیدن و ارزش نهادن به خوبیها و نقاط مثبت آنهایی که دوستان نداریم کوه را مو هم نمی بینیم. می گوییم فلانی را ول کنید، ساقط است، اسقاط است، اصلا در او کمال پیدا نمی شود. و با کمال تاسف، به همین دلیل و جهت است که فاصله ما با اسلام واقعی خیلی زیاد است» (حق و باطل از دیدگاه قرآن، ص۱۲۸-۱۲۹).


شاید کمی باید تربیت شویم تا به این بیندیشیم که اگر زور و قدرتی که در دست داریم نداشتیم ؛ از در منطق و صبر و توکل و استعانت چگونه پیش می رفتیم؟؟؟

امان علی ع

هرکس به نام علی ضمان دهد

مگر تواند چیزی به غیرآن دهد


به حرمت نام مقدست  یا علی

سعادتی  که  مهدی جان دهد


بزرگ و برازنده نامت ای علی

که برتر از هر سند ضمان دهد


اکملتم لکم دینکم به نام علی

بهای نامش شیعه جهان دهد


خوشگوار و بزرگ اهل خانه ای

پیرش نفس علی به جوان دهد


خوشا به حال آن گنه کار غافلی

که احسان علی به او  امان دهد

http://www.negarkhaneh.ir/UserGallery/2010/1/mazaherdesigner_21120000_3_Fixed.jpg


تقدیم به مرد اهل معرفت و درویش مازندرانی نامش محفوظ