سلامت از نگاه ملی

لطفا با شرکت در نظرسنجی های این وبلاگ به شناخت افکار عمومی کمک کنید

سلامت از نگاه ملی

لطفا با شرکت در نظرسنجی های این وبلاگ به شناخت افکار عمومی کمک کنید

جناب آقای هاشمی در سال پایانی دولت همراهی کنید....

این روزها اخبار فیش حقوقی ها و دستور ریاست محترم جمهوری برای پیگیری موضوع در رسانه ها درز کرده است و این امر از دو جهت جامعه را آشفته نموده، نخست اینکه آیا دولت آقای روحانی هم ادامه ی روال نادرست گذشته است یا اینکه اینها اتفاقات تازه ای است که رخ داده و نادر؟ از دیگر سو نگاه رسانه های اصلاح طلب به موضوع و بولد کردن شکل دستور ریاست محترم جمهوری و نوعی انفعال رسانه ای در برخورد با موضوع جالب است؟ اینکه اگر امروز استراتژی بولد کردن دستور ریاست جمهوری برای اقناع افکار عمومی جواب بدهد، برای فردا های دیگر که این موضوع تکرار شود چه باید کرد؟؟ از سویی دیگر این سئوال مطرح است که آیا دولت کمربند خود را در موضوع مبارزه با فساد به درستی و محکم بسته است؟؟ اینکه خدای ناکرده وسعت سو استفاده ها به همین جا ختم می شود یا خیر؟؟ مثلا با افشای خدای ناکرده ، یکی از اختلاس هایی که انشالله وجود نداشته باشد ، رسانه های اصلاح طلب چه تاکتیکی ارایه خواهند داد و چگونه می شود رای دهندگان را به عنوان تنها ابزار حیات سیاسی دولت در پای کار نگه داشت ؟؟ اما به نظر می رسد چالش سیاسی آینده فقط در این موضوع خلاصه نگردد، رکود بنگاه های اقتصادی و تقاضای جوانان جویای کار برای داشتن سهمی از این بازار و از دیگر سوی، فشار دولت های بزرگ برای رهاندن قطره چکانی ایران از بحران های اقتصادی و بحران های منطقه ای ، وضعیت شکننده ای را برای دولت آقای روحانی ایجاد کرده است، جان مطلب را شاید اینگونه تصور کرد که تنها راه فرار دولت از بحران های سیاسی و اقتصادی خارجی و داخلی ... تنها و تنها شاید همین باشد که دولت بر روی نظم و انضباط اقتصادی داخلی متمرکز شود، تجربه ای که در دولت اصلاحات آقای خاتمی در مواجهه با نفت هفت دلاری دیده شد و باید در این دولت زودتر از این ها مورد توجه قرار می گرفت.

در این مجال می خواهم به این موضوع مهم نگاه کنم که اگر بخواهیم سیاست های رفاه اجتماعی دولت آقای روحانی رو‌نقد کنیم و یا به آن نمره بدهیم، چه نمره ای باید به آن بدهیم؟؟

شاید تمام بزرگان حوزه ی علوم اجتماعی و رفاه اجتماعی بر این موضوع متفق القول باشند که سیاست های رفاهی شامل مهمترین رئوسی هستند که عبارتند از ، امنیت اجتماعی ، سلامت ، محیط زیست ، امنیت نهاد خانواده ، امنیت شغلی ، حق آزادی بیان و تعیین سرنوشت ، برابری جنسی.... آنچه امروز در این مجال قابل بررسی است ، مهمترین سیاست دولت یعنی سلامت است که آن را باید بزرگترین برنامه و مهترین برنامه ای دانست که دولت در روزهای انتخابات ریاست جمهوری مطرح خواهد کرد که باید واقعا به جد برای پاسخگویی به سوالات منتقدان آماده باشد ... طرح تحول سلامت که سه سال در تیتر اول و برنامه اول دولت آقای روحانی بوده است، واقعا چگونه اجرا شده است؟؟ 

به عنوان یک محقق و نویسنده در حوزه ی سلامت خود را ملزم  می دانم که به این پدیده نگاه علمی داشته باشم.

برای طرح های نظام سلامت پنج کنترل ناب را به عنوان معیار سنجش قرار می دهند که عبارتند ازنخست؛  financing یا تامین سرمایه یا منابع، در طرح تحول سلامت تامین منابع از محل یارانه ها و مالیات ارزش افزوده و بودجه جاری کشور تامین شده است و نیز از محل افزایش تا سیصد درصدی تامین منابع از سوی نهادهای بیمه ای کشور .  همانطور که مشاهده می کنید تمامی آین مسیرها ، اشکالات عمده ای دارد که عبارتند از ؛

۱- فاقد هوشمندی لازم در تشخیص فقیر و غنی برای توزیع مخاطرات ریسک و منابع ، بطوریکه به همه ی افراد فشار یکسانی  در تامین منابع می آید بطوریکه شاید بتوان گفت بعضا این فشار بر خانواده های فقیر بیشتر سنگینی می کند.


۲- فشار وارده بر بیمه های اجتماعی به حدی بالاست که مشخصا توازن منابع و مصارف را بهم زده و اعمال سیاست های اجتماعی دیگر را در این حوزه سخت و پیچیده کرده است.


۳- استفاده از بودجه جاری کشور به حدی زیاد بوده است که توانایی دولت را در پرداختن به موضوعات مهمی چون آموزش و پرورش و تولید به چالش کشیده است،در واقع نوعی نابرابری و توزیع نامتوازن امور رو رقم زده است


اما دومین کنترل ناب مورد ارزیابی در این طرح، payment sistem  یا همان نظام پرداخت می باشد که از نوع Fe for system بوده که انتخاب این سیستم برای نظام پرداخت این طرح با توجه به تجربه ی سر تا سر شکست خورده ی استفاده از این طرح در دنیا واقعا شگفت آور است، خلاصه این که این نوع نظام پرداخت به ارائه دهنده ی خدمت این فرصت را می دهد که مثلا یک بیمار توسط ده متخصص ویزیت شود و ده ها اقدام تشخیصی و درمانی برای بیمار انجام شود و ممکن است که بیمار حتی  حالش بدتر نیز شود،  اما همه ی اقدامات صورت گرفته منجر به دریافت پول و دستمزد برای سیستم درمانی شود که این شیوه از سوی متخصصین امر مردود است و باعث اتلاف منابع دانسته شده...شیوه هایی نظیر سیستم ، per capital برای جایگزینی این سیستم در دنیا مورد توجه قرار گرفته است که متاسفانه در طرح تحول این توجه صورت نگرفته است.


سومین کنترل ناب regulation  یا قانون مند شدن است که متاسفانه در مورد طرح تحول باید عرض کرد که دقیقا خلاف قوانین برنامه ی پنجم بوده که پرداخت هر گونه وجهی خارج از سیستم نظام ارجاع را منع کرده بود و‌ سطح بندی خدمات و  پزشک خانواده را الزام کرده بود و حتی بحث های عمیق تری چون خرید راهبردی و .... را در نظر گرفته بود.


چهارمین کنترل ناب  organization یا سازمان دهی نی باشد.


حقیر در مصاحبه با بسیاری از صاحب نظران مجلس و نظام بیمه ای به این نتیجه ی متقن رسیده ام که به جز وزارت بهداشت سایر شرکای اجتماعی نظام سلامت یعنی نظام بیمه ای و حتی جامعه ی پزشکی در تدوین طرح مورد مشورت و هماهنگی قرار نگرفته اند که در این مورد فریاد و دعواهای  شدت گرفته شده در بین جامعه پزشکی و پرستاری و پیراپزشکی و بیمه ها و دولت و وزارت بهداشت و ... خروجی این ناهماهنگی است که جای تردید باقی نمی گذارد.


اما آخرین کنترل ناب behavior یا رفتار هست .

تحصیل کردگان و دانایان این حوزه می دانند که تزریق پول به یک سیستم Fe for system , نتیجه ی مخربی دارد به نام ایجاد و تولید induc demand که موجب هدر رفت شدید منابع شده و کار کنترل هزینه ها را به دلیل نبود گاید لاین ها و نظارت کافی دشوار می کند.متاسفانه در طرح تحول سلامت ، موضوع افزایش نرخ تعرفه ها هم در سطح و هم در عمق مورد توجه قرار گرفته که افزایش تعداد خدمات تحت پوشش و افزایش تا سیصد درصدی نرخ تعرفه ها را باید تصمیم هولناک مدیران این طرح دانست که متاسفانه دولت را عمیقا در تامین منابع این طرح دچار مشکل نموده، بی توجهی مطلق دولت و مدیران وزارت بهداشت به بدیهی ترین تذکرات فنی کارشناسان اقتصاد سلامت و از سویی برخورد عجیب و‌منفعلانه ی نظام بیمه ای کشور که به عنوان یک ناظر قدرتمند می توانستند ، آلارم های خطر را روشن کنند و متاسفانه فقط نگاه کردند و حمایت از طرح را تا آنجایی و تا آن زمانی افتخار خود دانسته اند که بحران در  تمامی ابعاد این صندوق های بیمه ای  را فرا گرفت و هم اکنون در اوج بحران ، همین مسئولان مفتخر دیروز طی نامه ای به رئیس جمهور درخواست تامین منابع از سوی دولت را داشتند که مایه ی شگفتی فراوان نگارنده ی این سطور گردیده؟ که از دو جهت قابل توجه است، نخست اینکه واقعا ، آیا وزرای دولت, خبر از بحران نقدینگی و بحران اشتغال و رکود اقتصادی در بنگاه های تولیدی ندارند؟؟؟ 

آنچه که بیشتر مایه ی شگفتی و تردید است، تداوم طرح تحول سلامت بعد از دو سال با همان مکانیسمی که در سال اول بوده می باشد؟؟؟ اینکه چه دست هایی در کار است که دولت را حاضرند تحت فشار قرار دهند تا منابع بیشتری اختصاص دهد، اما حاضر نیستند با کنترل تقاضای القایی و تدوین گایدلاین ها که بدیهی ترین اصول پذیرفته شده ی دنیاست، از هزینه های نا به جای طرح تحول بکاهند؟؟؟؟؟

ورود سرسام آور تکنولوژی و اخیرا چراغ سبز وزارت بهداشت به متخصصین رشته های مختلف برای استفاده از تکنولوژی های جدید و هجوم بی سابقه ی تکنولوژی های گران قیمت ، به نظر حقیر موضوع ساده ای نیست.....به عنوان یک فعال اجتماعی نگران وزنه هایی نیستم که به پای دولت بسته شده است ، بلکه متعجب از چشم هایی هستم که با دولت دست یاری داده اما کنار ساحل نشسته ، عینک آفتابی زده اند و بستنی می خوردند و یادشان رفته که طرح تحول آشی بود که آنها برای دولت پخته اند.

پاسخی به آقای فرماندار شهرستان سوادکوه شمالی

پاسخی به آقای فرماندار شهرستان سوادکوه شمالی 


سلام آقای منصوریان عزیز...

مرقومه ی تبلیغاتی شما و دشمن انگاری منتقدان دولت رو رویت کردم و لازم دانستم با جنابعالی رو در رو و بدون هیچ پرده ای سخن بگویم، بلی آقای روحانی زحمات فراوان کشیدند اما ، در اینکه مجموعه ی دولت از دید کارشناسان امر نمره ی قبولی نخواهند گرفت زیاد تردید نکنید، مانده ام که در قامت یک فرماندار چگونه بدون اطلاع از آمار سخن می گویید ؟؟؟ فقط در همان حوزه ی بهداشت و درمانی که فرمودید ،شق القمر شده است باید مستند به شما بگویم که خیر.... دقیقا خلاف منویات رهبری ، خلاف قانون ، خلاف عقل و خرد و علم مدیریت نظام سلامت حرکت شده است، اگر  هزینه ی درمان برای مراجعه کنندگان به بیمارستان ها کم شده این بدان معنی نیست که بر اساس افزایش بهره وری منابع و تغییرات بنیادین در نظام سلامت این اتفاق افتاده است، بلکه با ریخت و پاش شدید منابع این اتفاق رخ داده است ، زیاد در بحث مربوط بهداشت و درمان وارد نمی شوم زیرا می دانم که نوشته های جنابعالی از سر بی اطلاعی و عدم آشنایی با مقدمات و اولیات مدیریت نظام سلامت نوشته شده است چه آنکه اگر می دانستید سطح بندی خدمات یعنی چه؟ نظام فی فور سرویس یعنی چه؟ گایدلاین های درمانی یعنی چه؟ نظام ارجاع یعنی چه؟؟ ( ببخشید که فارسی این اصطلاحات را نوشتم غرض این بود که در خواندن دچار مشکل نشوید)، اگر فصول برنامه ی پنجم و سیاست های ابلاغی رهبری انقلاب را در حوزه ی سلامت می دانستید اونوقت به خود جرات این را نمی دادید که صحبت از این بکنید که قانون گریزی نشده و چه و چه؟ همین قدر به عنوان یک فرماندار بدانید که مردم شهرستان شما با تمام فقر و نداری که من بنده عمق فقر را می دانم و به شما هم توصیه می کنم که بدانید،, مجبورا که هر روز بابت خرید هر جنسی یک درصد به حساب دولت جهت تامین هزینه‌های درمان کشور واریز کنند تحت عنوان ارزش افزوده ، هر راننده ی تاکسی و مردم عادی شهر فقیر شما ده درصد از درآمد حاصل از حامل های انرژی را به حساب دولت جهت تامین هزینه های درمانی واریز می کنند و باز هم جهت روشن شدن بیش از پیش لازم است فیش آی و برق و گاز مردم تهی دست شهرستان سوادکوه شمالی را با سه سال پیش مقایسه کرد تا فهمید که رشد قریب به صد درصدی نان و بنزین و گاز و آب و برق یعنی چه و همینکه چقدر این مردم افزایش درآمد داشته اند؟

با سطح تولید نفت موافقم، با کاهش درآمدی دولت از محل نفت موافقم اما برادر عزیز... از مشکلات دولت هم مطلعم اما مشکلات نباید تمام نارسایی ها را توجیه کند، زیرا این استدلال به معنای این است که وعده ی حل مشکلات به مردم در سال نود و دو و ماندن بخش عمده ای از مشکلات بر سر جایش به معنای برآورد نا صحیح آقای روحانی از مشکلات روز کشور می باشد.

اما عزیز بزرگوار ، از آلودگی رودخانه های شهرم چه خبر ؟ از ساخت و ساز های بی حساب و‌کتاب و تخلفات بی شمار در این حوزه چه خبر؟ ازجنگل های رو به افول گذاشته که هر بار می بینم و‌جگرم می سوزد ؟؟؟  از سیستم فاضلاب معیوب شهر زیبای من چه خبر؟ از کوچ جوانان برای لقمه نان چه خبر ، ظاهرا حل شده ، دیگر آنقدر فراقت پیدا کرده اید که مقالات مداحانه می نویسید؟؟؟؟

آقای فرماندار امیدوارم که ایام همانطور که به کام شماست به کام مردم شهرستان سوادکوه شمالی هم باشد ، البته بنده اولین باری نیست که مقالات و‌نگارنده های مسئولیت داری چون شما را می بینم و‌برای مردم ما نیز عادی است، برای ما خیلی کارها و‌ چیزها تکرای هست، آمارها ی تکراری و مشکلات دائمی و مقالات و نوشته های این طوری..... ببخشید که کوتاه نوشتم ، درگیر لقمه نانی هستم و وقت طویل نوشتن ندارم چون برای من طویل نوشتن یعنی از دست رفتن فرصت برای کار کردن و هیچ آب و نانی طویل نوشتن برایم ندارد ، نه مرا با طویل نوشتن استخدام می کنند و نه اینکه حکم به ابقای بنده بعد از سی سال می دهند...



عزت مزید و ایام به کام 



مهدی اسفندیار

از دکتر زالی تا دکتر آدابی؟؟ به کجا چنین شتابان ؟؟

بنده به عنوان یک خبرنگار از دیر باز جناب آقای دکتر زالی را به عنوان فردی با سواد دارای نگرش کلان نسبت به مسائل علمی کشور می شناسم، ایشان را  فردی موجه و دارای کلاس کاری بالا می دانم و از سویی به عنوان یک خبرنگار به شدت منتقد نظام سلامت در این چند سال اخیر هستم و خواهم بود زیرا بحث من فقط بحث سیستم و‌تخلفات این سیستم از سیاست های ابلاغی و نیز برنامه پنجم و....... است معتقدم در نظام سلامت و در بعد اقتصاد سلامت و بخش اقتصاد آن می دانیم که دولت هشت وظیفه مهم در بعد اقتصادی دارد که جلوگیری از تجاوز ، جلوگیری از زورگویی و چپاول جامعه، تعریف حقوق و مالکیت و اعمال قراداد ها و ثبات اقتصادی ، ایجاد زیرساخت و عدالت اجتماعی و رشد ارزش های انسانی و رفع انحصار است که متاسفانه در تمامی موارد در حوزه سلامت ایرادات جدی به بخش اقتصادی آن وارد است و انتقادات بنده از این دریچه است که متاسفانه به دلیل آنچه که آن را بی  توجهی مدیران ارشد وزارت بهداشت می دانم که نسبت به وظیفه ی حاکمیتی دارند شاهد تنش های بی حاصل برای کشور هستیم که تا وجود این تفکر هیچ نتیجه ای جز آنچه امروز شاهد هستیم نمی بینیم.

اما برادر عزیز جناب آقای دکتر آدابی را با همه ی ارادتی که به ایشان دارم دعوت می کنم که نگاه کاریکاتوری به مسایل نداشته باشند امروز ما شاهد افول نفوذ پزشکان در ارکان تصمیم گیری هستیم که افت تعداد پزشکان در مجلس و کم رنگ شدن تعداد متخصصین را نتیجه ی همین مشکلاتی می دانم که جامعه نیز به آن واقف شده است، اما معتقدم که این مشکلات فقط تا حدودی می تواند در رسانه ها بازتاب داشته باشد و نباید بیش از آن به رسانه ورود پیدا کرد، باید کمی سعه ی صدر نشان داد و دنبال فرصت بود بدون شک ترمیم کابینه در سال آخر دولت ها منطقی نیست و‌نمی توان این خواسته را ولو به حق، از رئیس جمهور محترم داشت و از سویی باید در نظر داشت که در نظام دیوان سالار دولتی ایران که بروکراسی  شدیدی حاکم است از دیرباز تلاش مبتنی بر بخشی نگری برای جذب هر چه بیشتر منابع وجود داشته و این موضوع مختص امروز و فردا نیست ،لذا این وزیر محترم بهداشت نیستند که باید عزل شوند بلکه سازمان  محترم  مدیریت و برنامه ریزی, کشور اولین متهم وضع موجود است که اجازه ی تخلفات گسترده در این سطح را داده و رشد نا متقارن اعتبارات کشور را منجر شده است.

اما در مورد اظهارات معاونت پرستاری کشور و پاسخ ایشان به آقای دکتر آدابی باید گفت که تنها توصیه ی مشفقانه ی بنده به ایشان  این است  که چنین وظیفه ای را بر گردن نگیرند و توجه داشته باشند که خطاب نامه ی رئیس کل سازمان نظام پرستاری قطعا رئیس محترم جمهور بودند و نه غضنفر ؟؟ که فاصله بسیار زیاد است و‌ توقع این است که به عنوان معاونت یک وزارتخانه قبل از پاسخ دادن به نامه مطمئن شوند که خطاب نامه حتما خودشان هستند ؟ البته نمی دانم که با توجه به سر بالا رفتن آب طی این سال ها در وزات بهداشت و زیرپا ماندن اولیه ترین اصول علمی مدیربت ، آیا امکان پاسخ گویی نامه های  سایرین نیز در  وزارت بهداشت به عنوان مثلا گام پنجم طرح تحول میسر شده است یا نه ؟ البته با توجه به گام های بزرگ برداشته شده در طرح تحول ، هیچ بعید هم نیست که این گام به حدی بزرگ بوده باشد که غضنفر دیروز ما مسئول پاسخ گویی به نامه هایی شود که خطاب به ریاست محترم جمهور نوشته شده باشد ؟

  به حال معتقدم که می شود این بحث ها را که در حال خروج از کنترل است جمع کرد و دولت نیز در جاهایی به غیر از  وزارت بهداشت به مشکلات موجود رسیده است و در حال پیگیری امور است و از سویی اقدامات و سخنان بزرگانی چون  جناب آقای دکتر زالی رنگ و بوی تعامل و حل خردورزانه مشکلات دارد که می شود از این پتانسیل استفاده کرد. اگرچه به عنوان یک فعال رسانه ای معتقدم سیاست های رسانه ای وزارت بهداشت در طول سه سال گذشته سبب کشیده شدن تنش ها به سمت رسانه ها شده ، اما معتقدم که می شود از سعه ی صدر و حوصله ی افرادی مثل آقای دکتر زالی برای اصلاح روند و رسیدن به تعامل سازنده استفاده کرد و می شود جاده ی تعامل بین وزارت بهداشت و بدنه ی پیراپزشکان و پرستاران را احیا کرد، اینکه دکتر زالی به تضییع حقوق پرستاران اذعان دارند و آمادگی لازم برای همکاری برای رفع این مشکلات را اعلام کردند نباید از نگاه ما پنهان بماند ، واقعیت این است که امروز متخصصان کودکان ، عفونی و بسیاری از رشته های دیگر نیز در تنگنا هستند و نباید صرفا دریافتی عده ای خاص را به همه ی افراد تعمیم داد، باید نشست و‌صحبت کرد که معتقدم ، هم جناب آقای دکتر آدابی و هم جناب آقای دکتر زالی از این شخصیت والا برای گفتگوی سازنده برخوردارند ، از طرفی وجود پایگاه های خبری مهم و تاثیر گزاری چون سلامت نیوز و...... را می توان محلی امن برای بیان دیدگاه ها دانست که فرصت خوبی برای همگان است تا بحث های تخصصی را در این فضا دنبال کرد و به فضاهای سیاسی نکشاند، شاید در این میان تصمیم جسورانه ی وزیر محترم بهداشت و همکاران وی به عنوان مردان سیاسی کشور درخواستی خارج از تصور و توقع نباشد. 

قراین نشان از یک دوره شدن ریاست جمهوری آقای روحانی ندارد بلکه دو مرحله ای شدن را حتمی باید دانست.

از سال نود و دو تا کنون تقریبا سه سال از انتخاب جناب آقای دکتر روحانی به عنوان رئیس جمهور می گذرد ، اگر بخواهیم توفیقات و ناکامی های دولت آقای روحانی را بشمریم خیلی کار سختی نداریم که این دقت نظر می تواند بخوبی به ما بگوید که در انتخابات آتی ریاست جمهوری باید منتظر چه اتفاقی بود، نخست اینکه  آقای روحانی در چه فضایی  رای اوردند؟ شاید ویژگی های آن روزها بتوان به این شرح بر شمرد...

۱- قفل شدن سیاست خارجی 

۲- رکود اقتصادی 

۳- تورم

۴- بیکاری

۵- بحران محیط زیست 

۶- احتمال حمله ی خارجی 

۷- فشار اقتصادی ناشی از درمان

۸- خسته شدن مردم از احمدی نژاد 

۹- سو استفاده های فراوان اقتصادی 

۱۰- انگیزه ی فراوان سیاسی در لایه هایی از جامعه

۱۱- کمرنگ شدن نخبگان

۱۲- تحقق نیافتن وعده ها

۱۳- عدم ثبات مدیریت کشور

۱۴- شکاف عمیق در جناح سیاسی اصولگرا 

۱۵- کاهش شدید قدرت خرید مردم 



اما حال باید پرسید که چه اتفاقاتی افتاده است؟

۱- وضعیت سیاست خارجی بهبود یافته 

۲- مالیات ها و عوارض افزایش یافت 

۳- رکود اقتصادی عمیق حاکم است

۴- بیکاری وضع بدتری پیدا کرده 

۵- قوانین خلق الساعه دوره احمدی‌نژاد سرجایش موجود است مثل منع انتقالی کارمندان به کلان شهر ها

۶- لایه های جدیدی از مخالفان سیاسی دولت شکل گرفته که قبلا فرهنگی یا صنفی داشتند مثل پرستاران ، معلمان ، 

۷- اکثر مدیران دولت احمدی نژاد ابقا شدند 

۸ مجلسی همسو تر با دولت شکل گرفته

 ۹- سرخوردگی در میان طرفداران سابق روحانی بوجود آمده 

۱۰- حجم نقدینگی افزایش یافته

۱۱- سیر تورم کاهش یافته

۱۲- طرح تحول سلامت جایگزین مسکن مهر شده

۱۳- بدهی دولت به تامین اجتماعی افزایش یافته 

۱۴- پاسخگویی رئیس جمهور به مطالبات مردمی جای خود. را به کی گفته ، از کجا شنیده ای داده 

۱۵- سر و کله ی سو استفاده گران جدید پیدا شده



حال شما قضاوت کنید که آیا دکتر  روحانی با این عملکرد موفق به جلب اعتماد دوباره مردم در مرحله ی اول انتخابات می شود ؟؟؟

آقای وزیر غرور را کنار بگذارید، دست یاری خیرخواهان را رد نکنید،به خاطر دولت به خاطر کشور و‌ یک ملت؟

دکترآقای وزیر غرور را کنار بگذارید، دست یاری خیرخواهان را رد نکنید،به خاطر دولت به خاطر کشور و‌ یک ملت؟ حسن روحانی از وقتی که سکان اجرایی کشور را در دست گرفت نقاط مثبت و منفی زیادی می شود در کارنامه ی وی دید، قطع مسلم است که مهار تورم افسار گسیخته و ماشین تحریم ها را باید به نام وی نوشت و تلاشهایی که در راستای اقناع طرفداران خود در عرصه سیاسی داشت همه قابل تقدیر است، منتهی  شاید بزرگترین اشتباه دولت را تلاش دولت برای رسیدن به خوشبختی و اقبال عمومی با طرح تحول سلامت باید دانست که به راستی چه زود سخن دکتر مسعود پزشکیان تحقق یافت و طرح تحول سلامت کمر دولت را شکست.

به عنوان یک ایرانی نمی توانم از صحنه های تاسف بار دولت مردان آقای روحانی در تحقیر و تهدید و توهین به مخالفان طرح تحول سلامت بگذرم و‌برایم غیرقابل باور است که در یک موضوع کاملا غیرسیاسی و فقط کارشناسی  اینهمه سر سختی و دشمن انگاری نسبت به منتقدین طرح بشود چه آنکه چه زیبا و ستوده بود که عزیزان حاکم بر وزارت  بهداشت به لحاظ امانت و اعتمادی که دولت محترم به آنها کرد تمام مخالفان سرسخت این طرح رو جمع می کردند و با تمام وجود به این انتقادات پاسخ می دادند و چقدر زیباتر بود که از این نظرات کارشناسی برای ارتقای عملکرد دولت عزیز و مورد اعتماد دولت استفاده می کردند ،این روزها صحنه هایی را شاهد هستیم که به واقع  حیرت انگیز است و شاید در هیچ زمانی در دولت های قبلی نمود نداشته  است، متخصصین  پزشکی  بخش خصوصی  ناراحت، پرستاران تحت بدترین فشار روحی و روانی و گریزان از کار، پیراپزشکان به شدت درهم ریخته و مایوس ،. دعواهای صنفی کادر درمان به خیابان و بیابان و به خانه های مردم رسیده.... فیش حقوقی متخصصین در سایت ها و گروه های مختلف مجازی دست به دست می شود و شده آنچه که نباید بشود ، دعوای دو  رئیس سازمان نظام صنفی معتبر جامعه..... از اینها بدتر دعوای همیشگی وزیر محترم بهداشت با بیمه های واقعا به تنگ آمده از طرح تحول و رسیدن آن به مجلس و شایعه ی استعفای وزیر بهداشت و از همه ی اینها بگذریم دولت آقای روحانی با سه برابر کردن اعتبارات درمانی کشور، این روزها به خاطر درخواست مجدد وزارت بهداشت و متاسفانه  پرچم داری افرادی که در گذشته به انواع و اقسام شکل در مظان   طرفداری از زیر میزی بودند به  شدت تحت فشار رسانه های رقیب قرار گرفته تو گویی که طریقت منفرد به درستی گفته بود که این چاه ته ندارد؟ حالا دولتی که برای نجات جان مردم سه برابر قبل اعتبار دیده بود، چنین دولتی ناچار است که این روزها  نام خود را به عنوان دولتی که بیش از یکسال به مراکز طرف قرارداد خود در بخش خصوصی بدهکار است ثبت کند؟؟؟ 

واقعا نمی دانم که چه منطقی دکتر روحانی را واداشت که آنهمه تذکرات مشفقانه ی کارشناسان حوزه ی سلامت را در مورد نتایج مخرب طرح تحول سلامت گوش نکند.

اما روی سخنم با آقای دکتر قاضی زاده ی هاشمی است که دوست دارم به این سوال پاسخ بدهند ؟ اگر فرض را بر این بگذاریم که مخالفان شما با موضوع طرح تحول سلامت، سیاسی برخورد کرده اند و ...... واقعا چگونه می توان انتقادات مرد ادب ،مرد انصاف ،مرد دلسوز ایران زمین همچون دکتر پزشکیان را نادیده گرفت ؟ برادر من جناب آقای هاشمی واقعا جا دارد که هر چه غرور است هرچه که..... هست که انشالله نیست کنار بگذارید ، همین فردا مخالفان طرح تحول را صدا کنید ، در دفترتان را به روی آنها باز کنید ، بخاطر آقای روحانی ، بخاطر مردم امیدوار ، بخاطر هرآنچه که می بینید ارزشش را دارد ، بنشیند و نه به عنوان مدافع طرح تحول ، بلکه به عنوان یک وزیر به عنوان یک شخصیت ملی ، با یادداشت نکات مهم ، کاری کنید که بیش از این دولت محترم در این مخمصه بزرگ گرفتار نشود، باور کنید که می ارزد به حرفهای کسانی گوش کنید که وضعیت امروز را دو سال پیش متذکر شده و‌پیش بینی کرده بودند و شما به حرفهای آنها باور نداشتید ،  اما امروز  به چشم دارید می بینید که منابع کفاف نمی دهد؟


برادر من دنیا می تواند بسیار زیباتر و کارها می تواند بسیارمنطقی تر از آنچه امروز دنبال می کنید پیش برود، به خودتان کمک کنید........ امیدوارم..... 


انصاف نیوز ، پایگاه خبری اصلاحات از تجارت پشت پرده ی کلینیک نور متعلق به آقای وزیر بهداشت می گوید ؟؟؟

کلینیک جناب وزیر استثناست؟

img

در حالی که مطابق رای دیوان عدالت اداری، فروش هرگونه عینک طبی و لنز در مراکز درمانی ممنوع است کلینیک نور متعلق به وزیر بهداشت بزرگترین وارد کننده لنز و عینک است.

به گزارش انصاف نیوز، هفته ی گذشته یک عضو هیات مدیره اتحادیه صنف سازندگان و فروشندگان عینک گفته بود: ما به عنوان یک نهاد مجوز دار و نماینده بخش خصوصی تنها از بخش کمی از واردات با خبر هستیم و بخش عمده‌ای از آن توسط وزارت بهداشت و اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم کلینیک نور صورت می‌گیرد.

متن گفتگوی مسعود قلی پور در پی می آید:

عضو هیئت مدیره اتحادیه صنف سازندگان و فروشندگان عینک در گفت‌وگو با ایلنا در خصوص میزان واردات فرم عینک و لنز طبی گفت: میزان عینک مورد نیاز کشور سالیانه ۳۰ میلیون زوج لنز است که از این مقدار ۷ میلیون آن به صورت قانونی از کشورهای آلمان، ایتالیا، فرانسه، ژاپن و چین وارد می‌شود.

مسعود قلی پور ادامه داد: ما به عنوان یک نهاد مجوز دار و نماینده بخش خصوصی تنها از بخش کمی از این واردات با خبر هستیم و بخش عمده‌ای از آن توسط وزارت بهداشت و اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم کلینیک نور صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: درحالی‌که فروشندگان دارای مجوز از این اتحادیه هر ساله مالیات و عوارض خود را پرداخت می‌کنند و به زحمت روزی ۳ عینک سفارش می‌گیرند اما کلینیک نور روزانه به اندازه ۲۰۰ مغازه عینک سازی فروش عینک دارد به همین سبب است که این اتحادیه هیچ اطلاعی از میزان واردات لنز در کشور و خصوصا این کلینیک ندارد.

قلی پور تصریح کرد: در مورد بقیه مراکز درمانی نیز همین است به طوری که بینایی سنجی‌ها روزانه ۲۰ تا ۳۰ عدد و مراکز چشم پزشکی بیش از ۳۰ عدد در روز سفارش عینک سازی می‌گیرند. این درحالیست که مطابق رای دیوان عدالت اداری فروش هرگونه عینک طبی و لنز در مراکز پزشکی و درمانی ممنوع است.

عضو هیئت مدیره اتحادیه صنف سازندگان و فروشندگان عینک در خصوص عینک‌های آفتابی تقلبی گفت: عینک اصل آفتابی در ایران کمتر از ۵۰۰ هزار تومان نیست این درحالی‌ست که اهمیت این نوع از عینک کمتر از طبی نیست و بر همین اساس ما اصرار داریم که تعرفه عینک آفتابی کاهش پیدا کند تا عموم مردم بتوانند از آن استفاده کنند.

وی ادامه داد:  در کشورهای اروپایی و پیشرفته مردم وقتی از خانه بیرون می‌آیند عینک آفتابی را نیز مانند پوشاک استفاده می‌کنند. باید همانطوری که در مورد بستن کمربند ایمنی فرهنگ سازی شد استفاده از عینک آفتابی نیز همگانی شود.

عضو هیئت مدیره اتحادیه صنف سازندگان و فروشندگان عینک تصریح کرد: ما قبل از انقلاب ۵ واحد تولید فریم عینک داشتیم که به دلیل نبود تکنولوژی روز و عدم حمایت دولت از آن‌ها تعطیل شدند و اکنون ۵ واحد عدسی تراشی داریم که سفارشات نسخه‌ای را تامین می‌کنند که این واحد‌ها فقط تامین توانایی ۵ درصد از نیاز کشور را دارند.

قلی پور در پایان اظهار داشت: با توجه به میزان بالای عینک و لنز در کشور تولید داخلی آن کاملا توجیه اقتصادی دارد اما با توجه به هزینه بالای احداث هر خط تولید که نزدیک ۱۵۰ میلیارد تومان است بدون کمک دولت امکان احداث چنین کارخانه‌هایی وجود ندارد.



http://www.ensafnews.com/28752/کلینیک-جناب-وزیر-استثناست؟/