سلامت از نگاه ملی

لطفا با شرکت در نظرسنجی های این وبلاگ به شناخت افکار عمومی کمک کنید

سلامت از نگاه ملی

لطفا با شرکت در نظرسنجی های این وبلاگ به شناخت افکار عمومی کمک کنید

در گوشی با نوجوانان

آشنایی با آنالیز آزمایشگاهی منی

  موضوع : درگوشی یا نوجوانان و جوانان, راهنمای زوج های جوان, مشروح

مایع منی علاوه بر اسپرم از ۶۵ درصد مایع کیسه منی، ۳۰ تا ۳۵ درصد از پروستات، و ۵ درصد از رگ ها تشکیل شده است. مایع منی حاوی اسید سیتریک، اسید آمینه های آزاد، فروکتوز، آنزیم ها، فسفوریل کولین، پروتاگلاندین، پتاسیم و روی می باشد. میزان مایع منی تولید شده از چند قطره تا ۶ میلی لیتر متغیر است.

ب

ادامه مطلب ...

سرنوشت خانواده صدام حسین

سرنوشت خانواده صدام پس از مرگ دیکتاتور

 

رغد، سکوت خود را دوشنبه این هفته شکست و به حدود پانصد نفر گفت: «خدا خیرتان دهد، من از شما به خاطر این‌که صدام را یک شهید می‌دانید، متشکرم». سرنوشت آخرین پسر صدام، تنها فرزند ذکور باقی‌مانده از دیکتاتور اعدام‌شده و آخرین امید سلسله او، اگر هنوز زنده باشد، در پرده ابهام است.پس از مرگ دیکتاتور عراق، خانواده صدام سوژه رسانه‌های عربی و نیز انگلیس شده‌اند تا به گونه‌ای برای متحد چند ده ساله بریتانیا مظلوم‌نمایی کنند.

تایمز انگلیس نوشت: رغد پس از اعدام پدرش، تنها یک بار در مکان‌های عمومی حضور یافت، آن هم با عینک آفتابی و یک بلندگوی حزب سوسیالیست اردن!

یک دهه پیش، دختر بزرگ صدام حسین، یکی از اعضای مهم اشراف بعث بود. او که هم‌اکنون در تبعیدی بسیار راحت در اردن به سر می‌برد، به «رهبر غیررسمی خانواده صدام حسین» معروف است.

رغد 39 ساله که مادر پنج فرزند است، به گفته یکی از نزدیکان آنان، لقب «صدام کوچک» را به دست آورده است. رغد، یکی از مشتریان دایم بوتیک‌های گران‌قیمت «امان» است و در یکی از بهترین محله‌های این شهر در تبعید زندگی می‌کند. خانه دو طبقه او بین خانه نخست‌وزیر سابق اردن و رئیس بازنشسته سازمان اطلاعاتی اردن قرار دارد.

او با پسر پانزده ساله خود «صدام» که گفته می‌شود شباهت زیادی به پدربزرگش دارد و دختر دوازده‌ساله‌اش زندگی می‌کند. سه فرزند دیگر او از جمله پسر بزرگش علی، در قطر و همراه ساجده، بیوه صدام، زندگی می‌کنند. هفته اخیر، خانه او پر از مهمانانی بود که برای تسلیت نزد او می‌رفتند.

«رعشا عوده»، مدیر دفتر رغد، می‌گوید: رئیس او ساعت 9 صبح روز 29 دسامبر، فهمید که مرگ پدرش نزدیک است، برای همین با پسر خود صدام و دخترش به همراه خانواده خواهرش و چند نفر از دوستان خانوادگی عراقی تا ساعت 5:30 صبح به وقت اردن که تلویزیون عراق خبر اعدام صدام را پخش کرد، بیدار بودند.

رغد که به شدت از پخش تصاویر اعدام پدرش از تلویزیون منقلب شده بود، به اصرار نزدیکانش فیلم پخش‌شده بر روی اینترنت را نگاه نکرد.

ادامه مطلب ...

ساخت مغز مصنوعی پایان عصر انسان

پژوهش‌گران در تلاش ساختن نوعی ابرکامپیوتر هوشمند هستند که عملکرد آن شبیه مغز انسان است. بسیاری بیمناک آن هستند که رسیدن بشر به چنین دستاوردی ممکن است پی‌آمدهای منفی زیادی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از دویچه وله  ،  در سال ۱۹۹۳ ورنر وینجی (Verner Vinge)، نویسنده داستان‌های تخیلی پیش‌بینی کرد که ظرف ۳۰ سال دیگر یعنی تا سال ۲۰۲۳ “ما از ابزار تکنیکی ساخت هوشی ابرانسانی برخوردار خواهیم بود و کمی بعد از آن، عصر انسان طبیعی به پایان خواهد رسید.

ادامه مطلب ...

تاثیر هدفمندی یارانه ها بر شرکت های داروسازی

تاثیر هدفمند سازی یارانه‌ها بر فعالیت شرکت‌های تولید کننده دارو

بی‌تردید جوهره اصلی طرح هدفمند سازی یارانه‌ها در کشور دستیابی به بهره وری در چرخه تولید و مصرف است.

دکتر مهدی پیر صالحی، دارو ساز با اشاره به اینکه اقتصاد یارانه‌ای، اقتصادی غیر رقابتی است به اظهار داشت: «اجرای طرج هدفمند سازی یارانه‌ها در واقع شوکی را بر مثلث رقابتی قیمت، کیفیت و زمان وارد می‌کند و اگر تمام فشار وارده حاصل از اجرای طرح بر روی قیمت متمرکز شود، مصرف کننده نهایی محصولات را با قیمت ناعادلانه‌ای دریافت می‌کند.»

ادامه مطلب ...

آخرین خاطره یک پزشک از سردار خیبر شهید همت؟

یکی از پزشکان حاضر در بیمارستان صحرایی سپاه اخرین روز حیات شهید همت را اینگونه ترسیم می کند. 

وی می گوید: در حالیکه فشار کار شبانه روزی فرصت حضور حتی یک دقیقه ای را در بیرون از محیط بیمارستان صحرایی از من گرفته بود؛ از فرط خستگی و نیاز به استراحت و هواخوری تصمیم گرفتم کا به بیرون از چادر بروم تا ببینم که هوا روز است یا شب و یک نخ سیگار را خرج این هواخوری کنم. هنوز چند پک از سیگار را نکشیده بودم که یک جوان بسیجی که ( سردار شهید ممقانی بوده است) دم در حاضر شد و از من خواست که سریعا با وی بروم ؛ مقاومتم در برابر اصرار این بسیجی و دستور مسئول بیمارستان شکست. و سوار بر ترک موتور سیکلت به سنگری رفتم . . . . .

ادامه مطلب ...

در نظام سلامت رانت خواری ساده تر از همه حوزه هاست؟

یکی از مشکلاتی که امروز در نظام سلامت ما در حال رخ دادن است؛ ویژه خواری و رشوه خواری است. یکی از دوستان که در بازرسی ها حوزه تجهیزات کار می کرده است به مشکلات عدیده در این حوزه اشاره دارد. وی اذعان دارد که به دلیل انحصار در تشخیص کیفیت کالاهای پزشکی به دست متخصصین و عدم نظارت کافی تعزیرات حکومتی دیده شده است که نرخ کالاهای فروخته شده بسیار بیشتر از قیمت واقعی ان است........

ادامه مطلب ...

فساد و رانت باتداخل و همزمانی مدیریت بخش دولتی وخصوص حوزه سلامت؟

در دنیا امروز که بحث مبارزه با رانت خواری به یک موضوع جدی برای حیات ملتها و دولتها تبدیل شده است به نظر می رسد در کشور ما هنوز این موضوع با وجود تاکیدات فراوان صاحبنظران به قدر لازم جدی گرفته نشده است؛ به خصوص در حوزه درمان بحث رانت تبدیل به مخاطره جدی برای کشور شده است. زیرا در این حوزه بر خلاف سایر حوزه ها که مشتری نیاز خود را می شناسد و تشخیصش تا حد بالایی به واقعیت نیاز نزدیک است؛ به دلیل اختلاف شدید اطلاعات میان ارائه دهنده خدمت و مشتری؛ و نیز حساسیت افراد در حفظ جان؛ همواره  مشتری تسلیم  خواست ارائه دهنده خدمات می شود و همین امر در صورت نبود نظارت کافی موجب خسارت شدید جانی و مالی برای بیمار می شود.. . . . .

ادامه مطلب ...