سلامت از نگاه ملی

لطفا با شرکت در نظرسنجی های این وبلاگ به شناخت افکار عمومی کمک کنید

سلامت از نگاه ملی

لطفا با شرکت در نظرسنجی های این وبلاگ به شناخت افکار عمومی کمک کنید

مقایسه ی اجرای طرح تحول اقتصادی و طرح تحول سلامت در دو دولت؛ از مجری تا اجرا؟؟

  مقایسه ی دکتر احمدی نژاد و دکتر سید حسن قاضی زاده ی هاشمی

بنده به عنوان یک خبرنگار در حوزه های اجتماعی و سلامت از سال ۸۹ فعالیتم را شروع کرده ام؛ در این مدت توفیق همکاری با نهادهای مختلف را داشته ام که مدیریت پایگاه خبری سینا نیوز و ماهنامه ی تخصصی اقلیم شفا و سردبیر برنامه های رادیویی مرتبط با حوزه ی سلامت و مسایل اجتماعی قرین به حوزه ی سلامت از فعالیت هایی اینجانب بوده است و در این مدت دور دوم ریاست جمهوری دکتر محمود احمدی نژاد و دور اول ریاست جمهوری دکترحسن روحانی را به عنوان یک نویسنده مورد واکاوی قرارداده ام. اما شباهت های شگرف یکی از وزرای دکتر حسن روحانی و جناب اقای دکتر محمود احمدی نژاد بنده را بر این وا داشت که گزارشی از این موضوع بدون دخالت دادن نگرش شخصی و صرفا بر اساس مستندات رسانه ای ارایه نمایم.

دکتر محمود احمدی نژاد طرح تحول اقتصادی کشور را به نام جراحی اقتصادی ایران با اجرای هدفمندی یارانه ها به اجرا گذاشت و آقای دکتر حسن قاضی زاده ی هاشمی طرح تحول سلامت را با هدف جراحی نظام سلامت ایران به اجرا دراورد و در حال ادامه این مسیر است.

هر دو شخصیت یاد شده در اجرای این طرح ها با مخالفانی مواجه شده اند که از جنس اقتصادی بوده اند که در مورد اقای دکتر احمدی نژاد مخالفان وی اقتصاد دان های مطرح کشور بوده اند که در قالب نامه ای به امضای جمعی از آنها این مخالفت شروع شد و در مورد اقای دکتر حسن قاضی زاده نیز مخالفت ها با مخالفت نهادهای سیاست گزاری سلامت و کارشناسان اقتصاد سلامت شروع شد. هر دوی این دو شخصیت نقطه ی اشتراک دیگری دارند و ان هم اینکه در مورد بیمه ها و یارانه ها یدی طولانی در دخل و تصرف و دادن برنامه داشته اند.

هر دو شخصیت یاد شده هدف طرح های خود را توجه به اقشار کم درامد و مردم فرو دست یاد کرده اند و کمک به بیچارگان و درماندگان.

دکتر محمود احمدی نژاد:

رئیس جمهور با بیان اینکه اقتصاد ایران نیاز به یک جراحی بزرگ دارد از ضرورت اصلاح نظام بانکی،نظام توزیع،نظام واردات و صادرات ،نظام صدور مجوزها و نظام یارانه ها سخن گفت و اعلام کرد نتیجه طراحیهای دولت در این زمینه اوائل سال آینده به اطلاع مردم می رسد.

خبرگزاری مهر کد خبر (http://www.mehrnews.com/news/636903/)

 

دکتر حسن قاضی زاده ی هاشمی:

ما در حوزه سلامت نیاز به جراحی اساسی داریم. (خبرگزاری ایمنا کد خبر: http://www.imna.ir/fa/doc/news/127539/)

 

بعد از ارایه ی طرح دکتر محمود احمدی نژاد به مردم و مجلس؛ با واکنش اقتصاد دان ها مواجه شد که در قالب نامه ای این مشکلات را برشمردند که دو نکته ی کاملا مشترک بین مخالفان محمود احمدی نژاد و دکتر سید حسن قاضی زاده ی هاشمی وجود دارد به بند هشت نامه ی شصت اقتصاد دان اشاره می کنم و پیش بینی انها:

8- عدم امکان‌سنجی طرح تحول اقتصادی و شتابزدگی در اجرای آن:

طرح تحول اقتصادی به رغم گستردگی حوزه‌های تحت پوشش و پیامدهای بزرگ اقتصادی و اجتماعی آن، ظاهراً قرار است خارج از برنامه پنجم توسعه تصویب شود. به عقیده ما اصلاح قیمت حامل‌های انرژی و توزیع یارانه‌های نقدی در میان 70 درصد خانوارهای کشور، قبل از ایجاد ثبات اقتصادی می‌تواند به تورم افسارگسیخنه دامن زند و مشکلات حاد اقتصادی و اجتماعی را در پی داشته باشد. گفتنی است دولت بدون محاسبه درآمدهای حاصل از اصلاح قیمت‌ها و کسب مجوز قانونی از مجلس، وعده توزیع یارانه نقدی به خانوارها را داده و در صدد برآمده‌است در نیمه دوم سال جاری وجوهی را به مردم بپردازد. این شیوه برخورد فقط سطح توقعات مردم را بالا می‌برد و بر انتظارات تورمی در جامعه دامن می‌زند.در این باب باید نکاتی همچون: ضرورت اصلاح تدریجی قیمت حامل‌های انرژی، همزمانی اصلاح قیمتی با تدابیر غیرقیمتی مدیریت تقاضا، کمک‌های فنی دولت برای اصلاح تکنولوژی تولید، کمک‌های مالی دولت برای حمل و نقل عمومی مورد توجه قرارگیرد.

 

?ساده اندیشی و سرعت در اقدام: در این دولت، سرعت عمل در مراحل شناسایی، تحلیل، تصمیم و اقدام برای پدیده‌های مختلف، یک ارزش ذاتی است. دولت نهم اهداف دور را نزدیک می‌خواهد و قله‌های بلند را کوتاه می‌پندارد. بنابراین هر عاملی که مانع سرعت عمل باشد، عاملی خلاف اصولگرایی ‌و «ضدانقلابی» تلقی می‌شود. زمینه اصلی ساده اندیشی و سرعت در اقدام اراده گرایی است. هدفی را طلب می‌کنیم و خواستن توانستن است . بدون توجه به الزامات عینی و مشروط کننده هدف مورد نظر.

 

(فردا نیوز؛ کد خبر: http://www.fardanews.com/fa/news/65550/)

 

اما حسن قاضی زاده ی هاشمی نیز با نامه ی شش اقتصاد دان در مخالفت با اجرای طرح تحول سلامت در بخش هایی مواجه شده است در بخش هایی از این نامه چنین امده است:

1.  گر چه تعرفه ها بسامان نبود و تعدیلاتی در آن ها لازم مینمود، ولی افزایش کاملا ناحق بود. بر اساس تعرفه های پیشین، دریافتی پزشکان متخصص با دریافتی سایر اقشار، حتی پزشکان عمومی و کادر درمانی شکاف فاحش داشته است. وضعیتی که حتی در کشورهای سرمایه داری محض نیز دیده نمیشود. به عنوان مثال دریافتی معاون درمان وزیر محترم که متخصص قلب است از بیمارستان امام حسین علیه السلام در تابستان ۱۳۹۱ ماهانه بین ۶۱ تا ۸۳ میلیون تومان بود! مگر این دسته از پزشکان در تولید ملی چقدر نقش دارند که بیش از این توقع دارند؟ دیگر از جراحان صحبت نمی کنیم. کجای دنیای دارای حساب و کتاب اجازه چنین تبعیضات فاحشی در بخش درمان را که بازار دارای ناقصی های بسیار است، تحمل می کنند؟ در این بازار نمیتوان سرنوشت مصرف کننده را که مضطر و بی اطلاع از خدمت مورد معامله است، به دست بازار یعنی تمایلات عرضه کننده(پزشکان)، سپرد.

در این نامه در نتیجه گیری نهایی پیش بینی کسری بودجه ی و منابع به شکل کمر شکنی شده است.

منبع سایت خبری الف

اما سایت اقتصادی آکا نیز انتقادات خود را به شکل اهم موارد زیر  به نقل از تسنبم در مورد طرح تحول سلامت مطرح کرده است:

1) تعارض با قوانین بالادستی

2) تنگناهای مالی

3) تضاد و شکاف درآمدی در نیروی انسانی

4) کسری شدید منابع مالی صندوق‌های بیمه‌ای

5) تنگناهای سیاسی

منبع خبر: http://www.akairan.com/havades-akhbar/tasnimnews/news20163519102160725.html

واکنش رییس جمهور احمدی نژاد به نامه ی ۶۰ اقتصاد دان به شرح زیر بوده است:

آنهایی که می گویند اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها یک جراحی بزرگ است یا کاری سخت است ، یا نمی دانند که این طرح چیست یا که نمی خواهند این طرح برای نجات کشور اجرا شود .
واکنش قاضی زاده ی هاشمی به مخالفان:

قاضی زاده ی هاشمی خطاب به مخالفان طرح تحول سلامت: منبع خبر: http://www.fardanews.com/fa/news/493196/

وزیر بهداشت در حالی که مسئولان گذشته سلامت کشور را مخاطب قرار داده بود به عملکرد آنها انتقاد کرد و گفت: بعضی‌ها می‌خواهند برخلاف رضایت مردم، به مردم القا کنند که نفع‌شان چیزی دیگری است و اکنون خلاف آن عمل می‌شود.

هر دو شخصیت سواد مخالفان و منتقدان خود را زیر سوال بردند:

محمود احمدی نژاد:

این افراد که این حرفها را می زنند مثلا اقتصاددان هستند اما معلوم است که هیچ علم اقتصادی ندارند .

اسم خودشان را می گذارند اقتصاددان ! حالا من نمی دانم کجا درس خوانده اند و مدرکشان را از کجا گرفته‌اند.

(منبع: سایت خبری تابناک کد خبر؛http://www.tabnak.ir/fa/news/90832)

 

واکنش قاضی زاده ی هاشمی به مخالفان خود بسیار مشابه احمدی نژاد است :

 

وزیر بهداشت تأکید کرد: یک عده‌ای هستند در کشور که خودشان منفعت مردم را صرف‌نظر از نظر آنها تشخیص می‌دهند، درحالی‌که مردم ما شعور دارند و نفعشان را خودشان تشخیص می‌دهند.

حرف نیز زیاد زده می‌شود و از آنجایی‌که حرف هزینه‌ای ندارد، حرف مفت نیز زده می‌شود، به‌خصوص در حوزه سلامت، خیلی‌ها که پیش‌ازاین سمت داشتند و خود نیز سابقا مسئول وزارت بهداشت بوده‌اند، به‌جای گرفتن دست ما، پایمان را گرفتند.

 

تاکید احمدی نژاد بر اجرای عدالت با اجرای طرح تحول اقتصادی:

احمدی نژاد عدالت را از اهداف پایه ای طرح بزرگ تحول اقتصادی دانست و خاطر نشان کرد: پیشرفت بدون عدالت ارزشی ندارد. اینکه 30-20 سال سرمایه کشور به کارگرفته شود اما فقط عده خاصی از ثمرات آن برخوردار شوند، درست نیست و باید طوری برنامه ریزی کرد تا همه اقشار مردم بهره مند شوند .

منبع خبر: http://www.mehrnews.com/news/747945/

 

تاکید سید حسن قاضی زاده ی هاشمی بر اجرای عدالت با اجرای طرح تحول سلامت:

قصد داریم عدالت را برای همه محقق کنیم تا همه مردم به خدمات سلامت، دسترسی داشته باشند. سلامت اکنون برای همه به یک نسبت نیست، بلکه برای یک عده است.

(http://www.fardanews.com/fa/news/493196/ منبع خبر)

 

تاکید احمدی نژاد بر لزوم تصمیم گیری واحد در حوزه ی اقتصادی در ید دولت و عدم دخالت سایرین:

دخالت های زیادی از سوی دیگر نهادها برای مدیریت اقتصادی انجام می شود این در حالی است که هیچ وقت اقتصاد با مدیریت های چندگانه رشد نمی کند اقتصاد باید از یک نقطه هدایت شود و مرزبندی مشخصی داشته باشد.

منبع خبر: منبع: http://20ist.com/archives/16386

قاضی زاده ی هاشمی نیز مثل احمدی نژاد بر این باور است که بقیه در حال دخالت در کار او هستند:

هاشمی ادامه داد: دستگاه‌های مختلف به هر بهانه‌ای از جنگ تا غیره و غیره به حوزه سلامت دست‌اندازی کردند. اینها جراحی‌هایی است که ما باید انجام دهیم.

منبع خبر: http://www.fardanews.com/fa/news/493196/

 

احمدی نژاد اجرای طرح تحول اقتصادی را به نفع مردم و رضایت مردم دانست با ادبیات زیر:

ما در حال برنامه‌ریزی هستیم تا گام دوم هدفمندی یارانه‌ها را اجرایی کنیم. در گام اول عده‌ای مخالف بودند تا روز آخر تبلیغات منفی، کارشکنی و دروغ‌پراکنی کردند تا ملت را از اصلاحات اساسی و اجرای عدالت مایوس کنند. امروز نیز برخی حرف‌های نادرست و غیرعالمانه می‌زنند. ما باید مراحل طرح هدفمندی را به سرعت انجام دهیم، باید ثروت ملت در جیب ملت باشد. هر کس حق خود را داشته باشد و خود تصمیم بگیرد چه کند. عده‌ای دوباره شروع به سنگ‌اندازی، مقابله و کارشکنی کردند.

احمدی‌نژاد اضافه کرد: یارانه‌ها حق ملت است و باید در جیب آنها باشد. هر کس هرگونه تشخیص می‌دهد آن را خرج کند. مرحله دوم این طرح با کمک ملت و همراهی الهی آنها انجام می‌شود که یک گام به سمت عدالت و افتخار برای ملت محسوب می‌شود. البته در گام دوم برنامه‌هایی داریم، جامعه را 10 قسمت کرده‌ایم که از نظر درآمدی دهک اول کمترین درآمد را دارد، بر روی دهک‌های مختلف برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

منبع: http://www.entekhab.ir/fa/news/48682

 

 

اما برخورد قاضی زاده ی هاشمی در موضوع طرح تحول سلامت:

وی بار دیگر به مخالفان طرح تحول تاخت و گفت: هر چقدر مردم می‌گویند ما راضی هستیم، اما دیگران می‌گویند نخیر، شما نمی‌فهمید، شاید این حرف آنها از سر خود بزرگ‌بینی است.

 

 

احمدی نژاد: مخالفت ها با طرح تحول اقتصادی سیاسی است؟؟؟؟؟

طرح هدفمندی یارانه ها مخالفین سیاسی و اقتصادی زیادی داشت و مخالفین سیاسی آنقدر اطلاعات غلط به جامعه تزریق کردند که فضا غبارآلود شد. درباره مهمترین مسائل کشور از جمله مبحث هدفمندی یارانه ها که از دو سال قبل اجرای آن آغاز شده است اظهار کرد: اگر واقعا قرار است با یک طرح رویه اقتصادی کشور اصلاح شود باید همه همراهی کنند اما متاسفانه یک عده نگاه سیاسی دارند و دائما آمارهای غلط می دهند.

منبع: http://20ist.com/archives/16386

قاضی زاده ی هاشمی؛ وزیر بهداشت:  مخالفت ها با طرح تحول سلامت سیاسی است؟؟؟؟

وزیر بهداشت: مخالفت با اجرای طرح تحول نظام سلامت سیاسی است.

http://www.irna.ir/fa/News/81805165منبع خبر

 

 

اما سایت تابناک نیز به شباهت این دو شخصیت یعنی وزیر بهداشت و احمدی نژاد اشاره کرده است:

ماجرا از آنجا شروع شد که در روزهای گذشته اظهار نظرهای تندی به نقل از وزیر بهداشت منتشر شد و همه را شگفت زده کرد؛ آنقدر تند که یاد و خاطره «بگم بگم ها» در اذهان زنده شد و همگان انتظار داشتند که دعوای آشکار و پنهان قاضی زاده هاشمی و ربیعی که حتی شایعاتی درباره بالاگرفتن آن در جلسات هیات دولت هم بر سر زبان ها افتاده بود، اوج بگیرد و حقایقی ناگفته افشا شود.

(کد خبر: http://www.tabnak.ir/fa/mobile/news/550873/)

تاکید احمدی نژاد بر پاکدست بودن دولت وی که از خاطر همگان نرفته است اما در این مورد اتفاق جالبی افتاده است و آنهم اینکه قاضی زاده ی هاشمی علنا به دفاع از احمدی نژاد می پردازد  در این مورد به شکل زیر اظهار نظر می کند:

تاکید قاضی زاده ی هاشمی بر پاک دستی و انتقاد از حمله به رییس جمهور سابق:

وزیر بهداشت بابیان اینکه پاک‌دستی و مشروع بودن تا زمان داشتن مسئولیت است، گفت: روال شده که در کشور یک نفر را تا زمانی که مسئول است، پاک‌دست و مشروع بدانند و همین‌که ترک خدمت کرد، همه‌چیز را به او نسبت بدهند، در این میان فرقی نمی‌کند رئیس قوه باشد یا وزیر و وکیل.

منبع خبر: www.farsnews.com/139411260007...

 

 

 

اما شاید تحلیل اخر را بتوان از زبان سایت خبری تا سلامتی به خوبی ارایه کرد همسویی طیفی که منتقد دولت در حوزه ی سیاسی خوانده می شوند با وزیر و شاگرد اول دولت در ماجرای ادغام بیمه ها که تنها حسام الدین اشنا از راز ان سر دراورد:

آنچه در این میان قابل تامل است همراهی کامل روزنامه همشهری و صداوسیما با وزارت بهداشت در ایجاد فضای رسانه ای در خصوص تجیمع بیمه ها است . با اینکه همراهی این دو رسانه مخالف دولت با یک وزیر دولت تدبیر برای افکار عمومی در نگاه اول تعجب آور است اما دقت در این موضوع که قائم مقام وزیر بهداشت یکی از افراد بسیار نزدیک به جریان اقای قالیباف و مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت نیز سابقه ۱۱ سال حضور در صداوسیما و دبیر شورای اسلاع رسانی در دولت احمدی نژاد را داراست معمای همراهی صداوسیما و روزنامه همشهری با وزارت بهداشت را حل می کند.

 

منبع خبر: http://tasalamati.com/e/o2odJ/ 

  هردو بزرگوار در قاب تصویر




دکتر احمدی نژاد با لباس احرام  در عربستان/گزارش تصویری







بررسی شانه به شانه و تطبیقی سبد آرای احمدی نژاد و روحانی در سال ۹۶.......

برخی از سایت های خبری در روزهای اخیر در ایام عید خبر از شروع تبلیغات احمدی نژاد برای پوشیدن ردای ریاست جمهوری داده اند خبری که در فضای مجازی و رسانه ای بسیاری از تحیلی گران با تردید و گاها با شوخی از کنار آن گذشته اند؛ اما مردان سیاست می دانند که شانس احمدی نژاد برای پوشیدن ردای ریاست جمهوری نمی تواند کمتر از سال ۸۴ باشد که فقط پایتخت ایران زمین او را می شناخت. تحلیل اینجانب نه از بعد عملکرد؛ بلکه از بعد توانایی ویژه ی این مرد در اداره انتخابات ارایه می گردد. احمدی نژاد قطعا در شرایط موجود هیچ شانسی برای رییس جمهور شدن ندارد؛ اما مگر قرار است که شرایط موجود تا خرداد ۹۶ باقی بماند؟؟؟؟ پاسخ این سوال می تواند به نوعی راه گشای ما برای انتخابات آتی ریاست جمهوری باشد. باید به این نکته ی نگاه کنیم که دولت روحانی چه تاکتیک هایی برای ثبات وضعیت فعلی  و تغییر شرایط سیاسی بیش از وضعیت کنونی به نفع خود دارد؟ کاهش آرای اقای روحانی در انتخابات مجلس خبرگان در استان تهر ان می تواند  زنگ خطری برای وی و بسیاری از حامیانش در جریان اصلاحات باشد تا درک کنند که در شهرستان ها می تواند این کاهش محسوس تر و جدی تر باشد. اما برای رسیدن به واقعیات به نظرم باید شرایط دو رییس جمهور را در پایان دوران ریاست جمهوری خود در سال های ۹۲  و ۹۶ ( به طور تقریبی) مورد ارزیابی قرار داد.


در پایان ریاست جمهوری احمدی نژاد در سال ۹۲

ـ تورم به مقدار حدود چهل درصد ارزیابی می شد.

ـ رشد اقتصادی به عدد منفی رسیده بود و افزایش نقدینگی به شدت نظام پولی و مالی کشور را متاثر کرده بود.

ـ ایران در شرایط بدترین تحریم های بین المللی قرار گرفته بود.

ـ ارتباط دولت با سایر قوای نظام مخدوش و کدر شده بود.

ـ تقریبا بیشتر نخبگان سیاسی و دانشگاهی کشور به مقابله با روند اداره ی کشور پرداخته بودند.

ـ طرح مسکن مهر اگر چه مسکنی برای افرادی شده بود که حتی رویای خانه دار شدن را در سر نداشتند  و برای دولت محبوبیت به ارمغان آورد؛ اما  دولت احمدی نژاد را به شدت در مخمصه قرار داد و تمام توان اقتصادی کشور را گرفت که نتیجه ی امر به عدم توانایی دولت  در اتمام این پروژه ها ( به دلیل گستردگی و بی حساب و کتاب بودن ان) انجامید.

ـ دولت بیشتر حامیان خود را درطیف اصولگرایان از دست داد و دیگر سراغی از حمایت حامیان سابق نبود.

ـ تقریبا اصولگرایان نیز به رفتن احمدی نژاد راضی شده بودند اما نه به قیمت امدن یک دولت متمایل به اصلاحات.

ـ پروند های قطوری از دولت قبل در موضوعات مربوط به فساد اقتصادی در محاکم قضایی باز شد که نتیجه ی ان محکومیت رییس ستاد مبارزه با مفاسد دولت قبل که همزمان معاون اول رییس جمهور بود و نیز معاون اجرایی وی شد....

ـ نمی توان انکار کرد که در دوران  احمدی نژاد رشد اعتبارا ت نهادهای حمایتی نظیر کمیته ی امداد به چند هزار درصد افزایش رسید و بسیاری از طرح های مربوط به اشتغال زایی در این نهاد ها که هم اکنون نیز ادامه دارد ؛ در دوران احمدی نژاد صورت گرفت و هم اکنون نیز هنوز کمک های شایان این نهاد به نیازمندان در حوزه ی اشتغال و ... مرهون سیاست های احمدی نژاد هست (حتی اگر بخواهیم این نوع کمک ها را پوپولیستی بنامیم)

ـ عده زیادی از هم وطنان ما از پرداخت های یارانه ها راضی هستند ولو اینکه به انها بگوییم که تورم افزایش یافت زیرا این عده در گذشته چیزی نداشتند ولو با تورم یا بی تورم و حالا عددی را ماهیانه در کف دستان خود می دیدند.

 

اما شرایط برای دولت آقای روحانی در سال نود و شش:

ـ دولت به دلیل بر روی کار نگه  داشتن مدیران احمدی نژاد به شدت از سوی جریان حامی خود یعنی اصلاحات مورد انتقاد قرار گرفته است.

ـ نه تنها  ادعاهای دولت در مورد فساد دولت احمدی نژاد چندان به اثبات نرسیده است (یعنی وسعت ادعا با حجمی که به اثبات رسیده است نمی خواند) بلکه لیست بسیار بلند و بالایی از مدیران احمدی نژاد وجود دارند که در دولت فعلی به کار گرفته شده اند و از آن بدتر اینکه میزان تغییر مدیران در دستگاه هایی که دولت آقای روحانی مدعی  وجود فساد های عظیم در انها شده بود به مراتب کمتر از سایر دستگاه هاست؟؟؟؟ این مهم بعدا مفصلا باز خواهد شد و معتقدم که این مهم در واقع راز تغییر شرایط سیاسی به نفع جریان احمدی نژاد و آنهم نه با گرایش مردم به سمت احمدی نژاد بلکه با کاهش میزان مشارکت مردم و حامیان اقای روحانی خواهد بود.

ـ دولت اقای روحانی در باطلاق طرح تحول سلامت گیر خواهد کرد؛ همان گرفتاری که برای دولت اقای احمدی نژاد در موضوع مسکن مهر پیش آمد زیرا دولت همین الان برای تامین هزینه های طرح تحول سلامت حدود ده هزار میلیارد تا پایان سال ۹۴ کسری بودجه دارد که باید از طریق بیمه ها ان را جبران کند یا از محل تخصیص اعتبارات ملی ؛ با این وجود دولت ناچار است از محل ترمیم حقوق بازنشتگان یا افزایش مالیات بر ارزش افزوده و یا وضع عوارض دیگر؛  این کسری را جبران کند و یا از طریق چاپ پول و یا استقراض از بانک مرکزی و یا ........ که هریک از این راه ها دردسرهای فراوانی برای دولت ایجاد خواهد کرد که باعث توقف روند تولید اشتغال و حمایت از بنگاه های تولیدی خواهد شد.


- به نظر می رسد که دولت در این شرایط حساس حتی توان ریسک و اقدام در مورد خروج مسکن از رکود را نیز نخواهد داشت زیرا تجربه ثابت کرده است که تا کنون به جز در برهه ای در دولت اصلاحات که دخالت دولت باعث تثبیت بازار مسکن شده است؛ هر دخالتی از سوی دولت ها به نتایج مخربی انجامیده است به همین خاطر رکود در تولید و در بخش مسکن به اعتقاد بنده بیشتر از پیش خواهد بود. لذا معتقدم بار نارضایتی اجتماعی از محل عدم اشتغال و رکود بیش از امروز افزایش خواهد یافت.

ـ با وجود نارضایتی عمومی از عملکرد دولت اقای احمدی نژاد در پایان دروه ریاست جمهوری وی؛  اما به نظر می رسد سطح این نارضایتی در برخی از اقشار و صنوف تا به اندازه ی امروز نبوده است که می توان به شکل گیری ناراضیان جدید و پر قدرتی در داخل کشور از میان معلمان و پرستاران و کارگران اشاره کرد که به نظر بنده به شدت در حال گسترش است و دلیل اصلی این امر حاضر نشدن دولت روحانی به تداوم یک دیالوگ دو طرفه است که به رفتار و گفتار مونولوگی تمایل بیشتری نشان داده است.


ـ دولت اقای روحانی در موضوع برجام موفق عمل کرد و توانست نظر درصد قابل توجهی از نخبگان کشور را به سمت خود جلب کند.


ـ شاید ریزش ارای آقای روحانی را در نتیجه ی سرخوردگی معلمان و فرهنگیان کشور بسیار قابل ملاحظه دانست؛ کسانیکه بیشترین نقش را در روی کار امدن اقای روحانی داشتند.

ـ بخشی دیگر از ریزش آرای اقای روحانی مربوط به حذف عده ای از مردم از گرفتن یارانه ها می شود که شاید این عدد نیز قابل توجه باشد.

ـ ناگفته نماند که حجم نقدینگی در دولت اقای روحانی نیز با افزایش تقریبا پنجاه درصدی در طول سه سال اخیر همراه بوده است


 در چنین شرایطی به اعتقاد بنده وعده ی ۲۵۰ هزار تومان یارانه ی احمدی نژاد به مردم می تواند رایی بین ده الی پانزده میلیون را برای احمدی نژاد به ارمغان آورد و اما اینکه آقای روحانی برای تثبیت ارای سال ۹۲ چه کارهایی برای توده ی مردم کرده اند بسیار مهم است اما به نظر می رسد تنها طرح ایشان برای توده ی مردم طرح تحول سلامت است که ابرام و پافشاری دولت بر این طرح یعنی باز ماندن  دولت از سایر حوزه ها و از سویی چنانچه دولت بخواهد وارد فاز استقراض یا چاپ پول شود در واقع تمامی اصولی که در سه سال گذشته به ان احترام گذاشته است را زیر پا گذاشته است؛ در این شرایط است که شاید اقای روحانی به این بیاندیشد که کاش به جای بازی در زمین پر سنگلاخ و چاه ویل درمان؛ با رقمی معقول و متناسب با امکانات کشور خانواده های بسیار نیازمند را در حوزه ی درمان به شکل هدفمند تر تحت پوشش قرار می داد و این چنین گرفتار این طرح پر از عیب و دردسرساز نمی شد؛ شاید در شرایط فعلی اختلاف ارای اقای روحانی و احمدی نژاد را نتوان بیش از سه الی پنج میلیون در کل کشور ارزیابی کرد.  بنده حدود پانزده میلیون رای را برای اقای روحانی در شرایط فعلی  پیش بینی می کنم که این اتفاق به معنای تجربه ی دو مرحله ای شدن انتخابات برای اقای روحانی و وجود شرایط پیچیده برای ریاست جمهوری دوازدهم خواهد بود. البته در خرداد سال ۹۶ قطعا اقای روحانی به چرایی دست زدن ممتد اصولگرایان برای وی و وزیر محترم بهداشت در موضوع اجرای طرح تحول سلامت در طول سه سال گذشته  پی خواهند برد....... 

  


سال جنگ یا صلح......

سال ۹۵ امد و  از ظاهر آن پیداست که آبستن حوادث است ، چه در حوزه ی داخلی و چه در حوزه ی خارجی به نظر می رسد با فرمان و تاکید رهبر معظم انقلاب برای دیدن موضوع مبارزه با فساد در برنامه ی ششم و اقتصاد مقاومتی باید منتظر اتفاقات نوینی در عرصه ی داخلی باشیم، موضوعی که وعده ی آن را قبلا داده بودم، عملکرد دولت اقای روحانی در سیاست خارجی و مهار تورم ، هرچه که توانسته باشد اقبال عمومی را به دنبال داشته باشد ، اما به نظر می رسد که امسال سال حساب کشیدن از دولت در عرصه ی مبارزه با فساد اقتصادی و شاخص های اقتصادی و اجتماعی مهم نظیر اشتغال و رشد اقتصادی است، پر واضح است که دولت تا کنون از این دریچه منتقد دولت های پیشین به موضوع مبارزه با فساد اقتصادی نگاه و عمل کرده و در مورد خودش کاری که بتوان ان را ارائه دهد نداشته ، پیش بینی می شود که در این سال خبرهای متحیر کننده ای در این حوزه شنیده شود، زیرا دولت در موضوع مبارزه با فساد در درون خود چیزی بروز نداده و حتی تحلیل اینجانب این است که دولت در موضوع مبارزه با فساد اقتصادی تعلل های جدی داشته و برای اصلاح سیستمیک کاری نکرده است ( اگرچه در موضوع فساد در دولت قبل جدی وارد عمل شده است)  دولت به جز در مورد فساد اقتصادی مشکلات دیگری در سال جاری دارد که کار را برای آن بسیار سخت می کند، اجرای طرح تحول سلامت که اگرچه به راستی فشار را از دوش نیازمندان برداشته و اجرای طرحی به این بزرگی جای تقدیر فراوان دارد ، اما به حدی گران و پر هزینه این طرح اجرا شده که عملا دو نهاد مهم بیمه ای یعنی سازمان تامین اجتماعی و سازمان بیمه سلامت با بحران در پرداخت ها وارد سال ۹۵ شدند، یعنی این دو نهاد مهم که می بایست موضوعات مهم اجرای سیاست های رفاهی را پیگیری می کردند، عملا درگیر تنها یکی از سیاست های رفاهی یعنی سلامت شدند و سیاست های مهمی چون اشتغال و محیط زیست، پایداری نهاد خانواده و ..... بر زمین مانده که به نظر نمی رسد در شرایط فعلی بتوانند کاری انجام دهند و با همین شرایط باید به استقبال سال ۹۶ بروند. سال ۹۵ را باید سالی با تداوم  دعوای بیهوده ی تجمیع بیمه‌ها و افزایش تعرفه ها و .....  در نظام سلامت دانست که آن را دعوا بر سر کوزه شکسته می دانم،  تنها راه نجات از وضعیت فعلی اجماع مدیران نظام سلامت بر سر بازنگری در پنج فرایند مربوط به کنترل ناب های طرح تحول سلامت که زحمت های فراوانی برای آن کشیده شده می دانم که بارقه های امید ان ایجاد شده که این فرایند ها به جد مورد باز بینی قرار گیرند، در واقع کلید موفقیت دولت بیش از پیش در دستان وزیر بهداشت و مدیران ارشد وزارت بهداشت و وزارت رفاه است. شاید دولت بتواند از محل همت وزیر بهداشت و مدیران این وزارتخانه با صرفه جویی در حوزه ی درمان  و  تزریق منابع بدون چاپ پول به مقدار ده هزار میلیارد تومان تحرک جدی به بنگاه های اقتصادی بدهد و تولید بدون تورم و حتی کاهش تورم را سبب شود.

اما در سیاست خارجی به غیر از هری کلینتون هرکس که روی کار بیاید موضوع برجام متزلزل خواهد شد و روز از نو و روزی از نو خواهد بود و این همان راز محکم بسته شدن کمربندها در سال ۹۵ است که باور ان برای دولت مردان سخت خواهد بود، از آن گذشته موضوع سوریه بسیار غیرقابل پیش بینی تر از گذشته بوده و با مقاومت شدید ترکیه در موضوع اسد به نظر می رسد وضعیت داعش  همینی خواهد بود که می بینیم و هنر اداره ی امنیت کشور مثل سال های قبل خود هنر بزرگی خواهد بود.

در این شرایط دولت به استقبال انتخابات آتی ریاست جمهوری خواهد رفت، انتخاباتی که تنها شرط بقای دولت، حضور پرشمار مردمی خواهد بود که انگیزه ی حضور آنها قطعا عملکرد دولت در چهار سال است.. عملکردی که در داخل کشور به جز حوزه ی سیاست خارجی و سلامت چندان هم مشعشع نیست و حتی صدای پدران اصلاحات را نیز در آورده..