X
تبلیغات
رایتل

سلامت از نگاه ملی

لطفا با شرکت در نظرسنجی های این وبلاگ به شناخت افکار عمومی کمک کنید

تنزل شان صدا و سیما در کشور؟؟؟ یا مشتبه شدن امر؟

یادش بخیر حدود سه سال پیش بود که در رادیو سلامت  در خدمت مردم و نظام سلامت بودم و در این رسانه قلم می زدم. در برنامه ها بارها و بارها مسولین دولتی و غیردولتی برای اینکه دقایقی انتن برنامه در اختیار انها قرار بگیرد التماس می کردند. اکنون در استانه ی روز پرستار مطلع شده ام که یک بار دیگر یکی از معاونان وزیر بهداشت که طفلک در زمان  بنده  برای حضور در برنامه به شکل حضوری سر از پا نمی شناخت؛  اقدام به قطع تلفن خود به دلیل غیرمنطقی و نادرست نمو ده است. بگذریم  از این برادر ارجمند که به دلیل بی تفاوتی سازمان صدا و سیما در برابر بی احترامی های صورت گرفته ؛ امر بر وی مشتبه شده است؛. اما مانده ام در کار مدیران سازمان صدا و سیما که چگونه به افراد اجازه می دهند که در ترکیب میهمانان برنامه اظهار نظر کنند؟ اگر سازمان صداو سیما در موضوع برنامه ی ثریا که نقدی کاملا منصافانه بر نظام سلامت کشور بوده است  عقب نشینی نمی کرد و اگر در برابر رفتار ناشایاست معاونان وزیر بهداشت در ترک استودیو در برنامه های قبلی صدا و سیما این افراد را به شدت تنیبه می کرد؛ اکنون به این رفتارهای مدیران تازه کار و بی نام ونشانی  نظیر میرزابیگی که همین قدر نام را نیز مدیون رسانه ی ملی هستند ؛ دچار نمی شد؟ شاید آقای میرزابیگی به آن مقدار از رشد و بلوغ نرسیده است که بفهمد رادیوی جمهوری اسلامی ایران با تعداد زیادی از شهدایی که تقدیم این مملکت نموده است به ان حد حرمت  دارد که به خود اجازه ی قطع تماس این رسانه را ندهد؟ اما اینکه مدیران سازمان صدا و سیما چرا حرمت این رسانه را نگه نمی دارند جای شگفتی  شگفتی فراوان دارد؟ آقای سرافراز پیش به سوی روزهایی که یک ابدارچی هم برای شما شرط حضور بگذارد؟ پیش به سوی روزهای التماس برای حضور در رسانه ی ملی؟؟؟؟؟

تاریخ ارسال: شنبه 1 اسفند‌ماه سال 1394 ساعت 10:36 ق.ظ | نویسنده: صادق | چاپ مطلب 0 نظر

تجارتی به نام سلامت

جوامع رو به رشد امروزی برای دست یابی به توسعه پایدار و برون رفت از مسائل و چالش های پیش رو، همواره با اعمال شیوه های نوین مدیریتی و ارائه راهبردهای خلاقانه بر پایه اصول علمی و تجربی، سعی در سیاست گذاری بنیادین با هدف استحکام بخشیدن به زیرساختها و استقرار نهادهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی صحیح در لایه های زیرین توسعه یافتگی خود داشته و دارند.تا بدین وسیله چشم انداز آینده خود را ترسیم و تدوین نمایند.


http://vcheducation.ajums.ac.ir/_hgolestan/Album/News/2da41ba2-28e4-4ab3-9354-bc7c28a36b41_20130725_115847.png


 
لذا علم مدیریت امروز، تلاش خود را به اصلاح فرضیه ها و بهبود فرایندهای اجرایی معطوف نموده است. تا با شناخت چالشها و استفاده از فرصتها و توانمندی ها، علمی ترین و در عین حال قابل دسترس ترین راهکارهای عملیاتی را در دستور کار خود قرار داده و در جهت ارتقای قابلیت و رفاه عمومی از آن بهره جوید.


از جمله این سیاست گذاری ها می توان به کاهش تصدی گری دولت و واگذاری انجام امور به بخشهای غیر دولتی یا به عبارتی خصوصی سازی، اشاره کرد. که در اکثر کشورهای توسعه یافته برای بسیاری از فرایندهای حاکمیتی اعم از دولتی و غیردولتی، ملاک عمل می باشد. به تبع سیاست گذاران در کشور ما نیز با بررسی شرایط و عوامل تاثیرگذار، موانع و فرصتها، اطلاعات ناشی از تجارب گذشته و ریشه یابی معضلات و مسائل موجود در قالب برنامه های توسعه در سنوات مختلف، بدین اجماع دست یافته اند که خصوصی سازی نیاز امروز و از ضروریات توسعه پایدار کشور می باشد. و لذا آن را در قالب اصل 44 در قانون اساسی کشور نهادینه کرده و اقدام به تشکیل سازمان خصوصی سازی نموده اند. تا مسئولیت اجرای این مصوبه مهم و برنامه ریزی و مدیریت در این حوزه را برعهده گرفته و پاسخگوی نیازهای حال و آینده کشور باشد.

بدیهی است با استقرار خصوصی سازی و کاهش مداخلات مستقیم دولتی در انجام طرحهای مختلف، بدنه دولت و تعداد کارکنان آن کاهش یافته و به تبع آن هزینه های تحمیل شده به دولت هم تقلیل خواهد یافت. از طرفی با جذب مشارکت مردمی، سرمایه های غیردولتی نیز در اقتصاد و آبادانی مملکت وارد شده و زمینه کارآفرینی و اشتغال زایی و به دنبال آن پویایی اجتماعی و اقتصادی در جامعه به دست خواهد آمد. با نیم نگاهی به عواید حاصل از این رویکرد در اداره امور مختلف، می توان نقش مهمی از آن را در توسعه کشور متصور شد. و دلایل و انگیزه های دولتهای گذشته و حال را برای تمایل به اجراء و استقرار خصوصی سازی دریافت. امروز مبحث خصوصی سازی بصورت کمابیش گسترده ،در اکثر نهادها و سازمانهای دولتی مطرح بوده و بسیاری از تصمیم سازیها و اقدامات اجرایی و طرحهای دولتی به بخشهای خصوصی ذیصلاح واگذار می گردد. که البته چگونگی اجراء و عملکرد و نتایج خروجی حاصل از این واگذاریها و پایش کیفیت این فرایندها، نیز جای بحث و تامل دارد. که از ورود به آن صرف نظر می گردد. بطور کلی دو بخش بهداشت و درمان و همچنین آموزش و پرورش بدلیل اهمیت خاص و تاثیرات مستقیم بر توسعه حال و آینده هرکشور و تحت تاثیر قرار دادن نسلهای آینده هر جامعه، از اهمیت و حساسیت ویژه برخوردار می باشد.


مقوله خصوصی سازی در قالب اصل 44 قانون اساسی در حوزه بهداشت و سلامت که از جمله جذاب ترین مقوله ها برای دولتها بوده است. و به رغم اعمال حساسیت و لحاظ شرایط سخت گیرانه برای آن در متن و تبصره های اصل 44 به شدت مورد اقبال دولتها قرار گرفته است. بصورتی که درحال حاضر بیمارستانها یا بخشهای مختلف آنها و همچنین مراکز بهداشتی و درمانی با سرعت فزاینده ای درحال واگذاری به بخشهای خصوصی بوده و از تصدی وزارت بهداشت و درمان خارج و به افراد یا تشکلهای غیردولتی سپرده می شوند. که بنظر می رسد در این میان، جنبه های اقتصادی و سود و زیان مالی، بیش از هر گزاره دیگر مورد توجه بوده و عملا سمت و سوی این واگذاریها بواسطه آن تعیین می گردد. متاسفانه مشاهده می شود که در بسیاری از موارد، واگذاری بخشهای تخصصی به افراد نامرتبط و غیر متخصص در آن حوزه صورت گرفته و ظاهرا قانونگذار شرایط و ضوابط خاصی برای ساماندهی و کنترل این تصدی گریها تعریف ننموده و بدین صورت عملا جنبه علمی و تخصصی و کیفی فرایندهای انجام شده کاهش یافته و آن بخش تشخیصی یا درمانی، بعنوان یک بنگاه اقتصادی صرف که وظیفه تولید سود بیشتر و جلوگیری از زیان مالی را برعهده دارد، شناخته و تعریف می شود. و بازنده اصلی آن، جامعه و بیماران و مراجعه کنندگان به این گونه بخشها هستند که با امید دریافت خدمات مطلوب و موثر و تامین و تضمین سلامت خود، به آنها مراجعه نموده اند.

 
همانگونه که اشاره شد، برونسپاری و واگذاری از جمله سیاستهای کلی بهداشت و درمان بوده و در این میان از بین بخشهای مختلف بیمارستانی، واحدهای پاراکلینک و بخشهای تشخیصی نظیر آزمایشگاه و فیزیوتراپی و داروخانه و تصویربرداری ها بیشتر در تیررس خصوصی سازیها قرار گرفته اند. و وزارت بهداشت و درمان با اصل تفویض اختیار ،  خود را از روند اداره این بخشها کنار کشیده و مسئولیت درآمدزایی آنها را به بخش خصوصی سپرده است.

 
بصورت یک قاعده کلی؛ استفاده از امکانات و تجهیزات کمک تشخیصی نظیر آزمایش، رادیوگرافی، سی تی اسکن، آنژیوگرافی و ام آر آی و ... می بایست براساس توجیهات علمی و پزشکی و استانداردهای بین المللی و مصوب سازمانهای مربوطه صورت گیرد تا باعث بروز عوارض و مخاطرات ناخواسته در بیماران نشده و به بهترین نحو در تشخیص علل و عوامل ایجاد عارضه بکار گرفته شده و پزشک معالج و بیمار را از مزایای این روشها منتفع گرداند.

 
لذا بخشهای تشخیصی که ذاتا از روشها و ابزارهای مخاطره آمیز، نظیر اشعه ایکس یا مواد پرتوزای رادیواکتیو برای تشخیص استفاده می کنند، باید مورد توجه اکید قرار گرفته تا نتایج حاصل از استفاده غیراصولی و بیش از حد مجاز از این روشها، سلامت عمومی جامعه و نسلهای آینده و همچنین سلامت و شفافیت مالی و کسب و کار در این عرصه را دچار چالش و مخاطره ننماید.

متاسفانه نگاه اقتصادی و درآمدزایی به بخشهای تصویربرداری پزشکی، این فرضیه را قوت می بخشد که؛ این بخش یک بنگاه اقتصادی و بیمار یک مشتری و ابزار کسب درآمد است. لذا براساس اصول حاکم بر بازار، علم اقتصاد و مبانی مشتری مداری، جذب بیمار بیشتر و دریافتی بیشتر مساوی با سود بیشتر و ارزش افزوده بیشتر خواهد بود. که با این تفسیر، سرمایه گذاری در این بخشها توجیه اقتصادی یافته و برای سرمایه گذاران جذاب خواهد بود.
اما واقعیت این ماجرا چیست؟!


بنگاه اقتصادی که از آن یاد شد، یک بخش تشخیصی و درمانی است.

 
ابزار کسب این درآمد، تجهیزات پزشکی است. و مشتری بالقوه آن که متضمن سود اقتصادی است، یک انسان بیمار است. و آنچه که اصول این تجارت برآن استوار است، سلامتی یک انسان و تاثیرات بیولوژیکی و ژنتیکی حتی تا نسلهای آینده است.
آیا به واقع اندیشیده ایم که برای کسب درآمد و تولید ثروت و احتمالا اشتغالزایی و به بهانه خصوصی سازی و اصل 44 و ....، سوداگری چه سرمایه ای را آغاز کرده ایم؟! بهداشت و سلامت عمومی جامعه را؟!


آیا روش مطمئن تر و سالم تر برای کمک به پویایی اقتصادی کشورمان نیافته ایم که، زیربنایی ترین سرمایه هر جامعه یعنی سرمایه انسانی را ابزار درآمدزایی دولت و بخش خصوصی، قرار داده ایم؟!

 
روی دیگر این اقتصاد و کسب درآمد که البته مختص این بخش نبوده و مشابه آن در بسیاری از واگذاریها دیده می شود، صرفه جویی سرمایه گذار در هزینه هاست، آنهم از طریق کاستن از کیفیت کار ، تقلیل شمار افراد شاغل و حقوق بگیر، محدود نمودن میزان حقوق و مزایای دریافتی کارکنان، امتناع از پرداخت مزایای انگیزشی و پاداش و ... که همگی در برگیرنده سود اقتصادی بیشتر از طریق کاهش هزینه های تمام شده خدمات است. که دقیقا با اصول بازار انطباق دارد. و عملا پیمانکار ناگزیر به حرکت در این مسیر است تا سود سرمایه گذاری خود را در حاشیه امنیت قرار دهد.
بر اساس اصول بازاریابی حرفه ای، تبلیغات و متقاعد ساختن مشتری به خرید و رقابت با سایر ارائه دهندگان آن کالا یا خدمات، از جمله ملزومات اقتصاد امروز است. و لذا سوق دادن بیمار به سمت تصویربرداری و درخواستهای غیر ضروری عکس و سی تی اسکن و ام آر آی و... که فقط با هدف ایجاد درآمد و نه با توجیه علم پزشکی صورت می پذیرد، به هیچ عنوان جای تعجب نداشته و توجیه اقتصادی دارد.

 
و با کمال تاسف زمینه هماهنگی و قراردادهای تجاری بین مطب ها و مراکز تصویربرداری و حتی حضور واسطه و دلال در این میان را فراهم آورده تا از این معاهده تجاری، سود مالی مورد انتظار  حاصل آید.

 
گواه این ادعا هم وجود مراکز و دستگاههای متعدد تصویربرداری پزشکی، آنهم فراتر از نیاز جمعیت کشور و استانداردهای جهانی تعریف شده در این حوزه است. متاسفانه همین نگاه مالی به مقوله سلامت، سبب شده است که برون سپاری بخشهای رادیوتشخیصی و رادیودرمانی با کمترین نظارت و سخت گیری، بصورت روز افزون، رشد داشته و علاوه بر تهدید جدی سلامت عمومی و افزایش بی رویه پرتوگیری اجتماع که در نوع خود فاجعه بار است، خروج ارز و زیان اقتصادی کلان برای کشور بواسطه واردات این دستگاهها و تجهیزات پرهزینه که با لحاظ شرایط تحریم ها، به چندین برابر قیمت واقعی و از گردش مالی مملکت پرداخت شده و می شود، را نیز به ارمغان می آورد. که با بررسی کلان این مقوله حتی همان سود و صرفه اقتصادی حاصل از تجارت سلامت، هم در هاله ای از ابهام قرار می گیرد. و از اساس باید مورد تجدید نظر واقع شود. تا هم راستا با حمایت از سلامت جامعه و نسلهای آینده، از سرمایه ها و منابع کشور صیانت به عمل آمده و درجهت صحیح به کار گرفته شده و تضمین کننده آینده جامعه باشد.

علی معظمی، صاحب امتیاز و مدیر مسئول روزنامه سرآغاز و عضو هیئت مدیره انجمن علوم پرتونگاری تهران

تاریخ ارسال: شنبه 1 اسفند‌ماه سال 1394 ساعت 12:56 ق.ظ | نویسنده: صادق | چاپ مطلب 0 نظر

بیش از نود و پنج درصد از دیسک های کمر بدون نیاز به عمل جراحی قابل درمان هستند

دبیر نوزدهمین کنگره سالانه انجمن طب فیزیکی گفت: بیش از ۹۵ درصد بیماران مبتلا به دیسک‌های کمر را می‌توان با روش‌های غیرجراحی شامل دارودرمانی، درمان‌های فیزیکی، مداخلات و تزریق‌ها در ستون فقرات و برداشت دیسک از طریق لیزر یا پوست درمان کرد. دکتر رضا سلمان روغنی، در آستانه برگزاری نوزدهمین کنگره سالانه انجمن طب فیزیکی، توانبخشی و الکترودیاگنوز ایران در روزهای ۱۴ تا ۱۶ بهمن ماه در هتل المپیک، اظهار داشت: علاوه بر این در حال حاضر بیش از ۹۵درصد موارد کمردردهای حاد با روش‌های غیرجراحی درمان می‌شوند اما در ایران اینطور نیست. یکی از محور‌های اصلی کنگره به این مو ضوع می‌پردازد.

دبیر نوزدهمین کنگره طب فیزیکی در مورد محورهای این کنگره گفت: این کنگره با محورهای تازه‌های توانبخشی و طب فیزیکی، درمان‌های غیرجراحی، دردهای عضلانی، سکته‌های مغزی و ضایعات نخاعی برگزار می‌شود. .... قسمت ادامه را کلیک کنید....
 
ادامه مطلب ...
تاریخ ارسال: جمعه 16 بهمن‌ماه سال 1394 ساعت 10:46 ب.ظ | نویسنده: صادق | چاپ مطلب 0 نظر

تکرار مکرر یک اشتباه...!

تکرار مکرر یک اشتباه...!

چندی است که سیاست گذاری و تصمیم گیری ها در وزارت بهداشت و درمان، در حوزه های سلامت و آموزش پزشکی، حاشیه ساز شده و با چالشهایی نیز همراه بوده است. و گاها تجمعهای اعتراضی صنفی و دانشجویی را درپی داشته است. و چگونگی عملکرد این نهاد تاثیرگذار حاکمیتی را بیش از پیش مورد توجه افکار عمومی، اهالی فن و دانش پژوهان این عرصه قرار داده است.
معرفی چندین رشته پیراپزشکی در سال 1394 درقالب دوره های کاردانی و احتمالا تربیت افرادی با یک دوره کوتاه مدت جهت جایگزینی پرستاران در بخشهای بیمارستانی، شائبه هایی از تخصص زدایی و غیر علمی نمودن رشته های علوم پزشکی را در اذهان شاغلین و فارغ التحصیلان این رشته ها ایجاد نموده است.
کما اینکه این سیاست به سالهای دفاع مقدس و پس از آن و نیاز مبرم به نیروی کار در مراکز درمانی آن دوره باز می گردد. که با پشت سرنهادن دوران سازندگی، به تدریج با تغییر سرفصلهای آموزشی و تقویت بنیه علمی تمامی رشته ها، کشور در مسیر تولید علم و ارتقای کارآیی فارغ التحصیلان دانشگاهها سوق داده شد. و سالهاست که اکثریت رشته ها در مقاطع تحصیلات تکمیلی درحال پرورش دانشجو و دانشگاهها در تدارک توسعه امکانات آموزشی هستند. ...

 
ادامه مطلب ...

تاریخ ارسال: پنج‌شنبه 15 بهمن‌ماه سال 1394 ساعت 03:07 ب.ظ | نویسنده: صادق | چاپ مطلب 14 نظر

آقای وزیر این بیمار راهی برای رسیدن به دوربین صدا و سیما ندارد؟ لطفا مشکلش را حل کنید...

بله روی سخن من با قاضی زاده ی هاشمی است، وزیری که در جلوی دوربین ها اقتدار و قدرت خود را به نمایش می گذارد، از تضییع حقوق بیمار گله می کند، از فرط نگرانی برای هوای الوده ی خوزستان به نقطه ی صفر مرزی می رود و از نزدیک از هجوم ریزگردها بازدید می کند تا  اطمینان یابد که ریزگردها از غرب کشور می آیند و نه از شرق کشور؟ وزیری که در عرض کمتر از دو سال اگرچه پرداخت های مردم را در بخش خصوصی و سرپایی تا صد در صد افزایش داد اما در عوضش با دریافت حدود هشت هزار میلیارد تومان عوارض غیرمستقیم از مردم، در بخش دولتی توانست عدد مطلق پرداخت مردم را چند رقم کاهش دهد.. بگذریم باید اعتراف کرد که هرآنچه کارشناسان و متخصصین اقتصاد سلامت و مدیریت خدمات بهداشتی فریاد می زنند و از ناکارآمدی وزیر سخن می گویند اما بالاخره می بینیم که مردم کوچه و بازار از ایشان راضی هستند. یک اقای احمدی نژاد به تمام معنا در بدنه ی دولت متمایل به اصلاحات.

اما اقای وزیر تقریبا دو هفته ای است که یک مرد سی و پنج شش ساله مثل مار به خود پیچید وی گرفتار نوعی صرع است که نیازمند بستری است وی را به بیمارستان سینا انتال داده اند " گفته اند که باید برود بخش وی آی پی؟ می دانید که منظور من چیست" همان بخشی که در آن اساتید دولتی در سیستم دولتی فقط با نرخ خصوصی از مردم پول می گیرند؟؟؟ البته طبق قانون این کار صورت می گیرد همان قانونی که اساتید دولتی در بخش دولتی برای دریافت رقمی به اندازه ی بخش خصوصی خودشان برای خودشان تصویب می کنند؟  باور کنید که سخت و دردناک است که یک کودک خردسال هر روزه شاهد قبض روح شدن پدرش باشد.. هر روز زنی تنها شاهد خشک شدن رگ گردن و اسپاسم شدید فک و دهان باشد، این مریض و خانواده ی وی از همان دست افرادی هستند که حضرت اقا فرمودند نباید جز درد و رنج بیمار داری درد و رنج دیگری داشته باشند، اینها را از ان جهت گفتم که دیدم چندین بار شما و معاونان محترم این طرح تحول سلامت را در راستای منویات ایشان دانسته اید... این بیمار و خانواده ی وی توان حضور در جلوی دوربین را ندارند تا با قاطعیت تمام دستور پیگیری مشکلات آنها را بدهید، مثل شوخان دختری کوچک نیز نمی باشد که جنابعالی زحمت بکشید یک روز دستور ملاقات بدهید و یک روز معاینه کنید و یک روز جراحی و یک روز هم مرخصش کنید تا تمام مردم مهربان ایران به مدد خبرنگاران دوربین به دوش صدا و سیما رافت و مهربانی و بزرگواری شما را از نزدیک ببینند این بیچاره از شهرستان سوادکوه آمده از روستا... از جایی به نام کارمزد... توقع زیادی از جنابعالی نمی رود" ما تنها خواهش می کنیم که دستور دهید از اعتبارات چندین هزار میلیارد تومانی که هر روزه از پول مالیات بر ارزش افزوده ی بنده و امثال بنده می گیرید از پول هدفمندی یارانه ها که از هر چراغ روشن خانه های ما می گیری و .... مشکل این خانواده را حل کنید، البته بنده اذعان می کنم که شاید هیچ کس متوجه نشود که جنابعالی محبت فرموده و دستور داده اید که مشکل این جوان و خانواده ی وی حل شود ولی باور بفرمایید نزد پرودگار عالم قطعا ثبت خواهد شد... قطعا...



آدرس و شماره تلفن این بیمار نزد سایت ما محفوط می باشد... تا انشالله دستور وزیر محترم بهداشت برسد....

تاریخ ارسال: سه‌شنبه 6 بهمن‌ماه سال 1394 ساعت 07:57 ق.ظ | نویسنده: صادق | چاپ مطلب 0 نظر