سلامت از نگاه ملی

لطفا با شرکت در نظرسنجی های این وبلاگ به شناخت افکار عمومی کمک کنید

سلامت از نگاه ملی

لطفا با شرکت در نظرسنجی های این وبلاگ به شناخت افکار عمومی کمک کنید

دولت یازدهم در میان برخی از پارادوکس ها

دولت حسن روحانی بعد از روی کار امدن توانست بااتخاذ سیاستهای اعتدالی مسیر خود را در انتخاب وزرا و استقرار کابینه به خوبی بپیماید با همین سیاستها بود که توانست ارامش نسبی به حوزه اقتصاد بدهد و برخی از مشکلات را راحت تر از دولت پیشین اصلاح طلبان پشت سر بگزارد اما در این مسیر با مشکلات عدیده ای مواجه شد که بیشتر از انکه کار مخالفان و منتقدان دولت باشد کار همراهان و همکاران دولت است می خواهم در این مقاله به مشکلاتی بپردازم که توسط دولتمردان دولت اقای روحانی برای این دولت بوجود امده است:  ادامه مطلب ...

عاقبت مذاکرات هسته ای وین (1+5) چه می شود؟؟؟

مذاکرات وین که در غالب 5+1 در حال پیگیری است تمامی چشمها را در داخل و خارج ایران به خود معطوف نموده است و این روزها اخبار متناقضی از موفقیت و یا عدم موفقیت ان به گوش می رسد, در این مقاله می خواهم به جای امام و اگرها با زبانی قاطع و مطمئن به آینده این مذاکرات بپردازم...... 

 تیم مذاکره کننده ایران در این مذاکرات بسیار تحت فشار عمل می کند، فشاری که هم در عرصه بین الملل در حال مشاهده است و هم در عرصه داخلی, در عرصه بین الملل روسیه که به عنوان یکی از شرکای استراتزیک ایران عمل می کرد در حال عقب نشینی از مواضع خود در برابر اوکراین است, گویی که مادری به ناچار برای حفظ بقیه بچه هایش مجبور به رها کردن دست فرزندی است که فریادها و ضجه های این فرزند در تمام کوچه طنین انداز شده است, وضعیت لرزان و تحت فشار روسیه سبب شده است که روسیه به ایران به عنوان یک برنده در مناقشات با غرب نگاه کند و نه به عنوان یک شریک استراتژیک و این حسی است که مقامات ایرانی که افرادی بسیار با هوش هستند دارند ان را لمس می کنند. از دیگر سوی داستان شاهد پیشروی های ارتش سوریه هستیم پیشرویهایی که اگرچه هر از چندگاهی موفقیت های خوبی دارد اما شنیدن اخبار درگیری در حومه دمشق و حلب نشان از عدم تثبیت مواضع دارد و این موضوع می تواند با شارژ مخالفان روسی توسط امریکایی ها کمی شکننده ترنیز شود اما آمریکایی ها به ایران هراسی خود ادامه می دهند و در تلاشند تا در منطقه اعراب را بر علیه ایران متحد کنند, از این زاویه اگر به موضوع نگاه کنیم خواهیم دریافت که امریکا تیم مذاکره کننده ایران را در پشت پرده به شدت در فشار قرار داده است اما تیم ایرانی برگ برنده های فراوانی دارد و از جمله اینکه در ایران از حمایت شخص اول کشور برخوردار است و با خیال راحت مذاکره می کند و این تیم به خوبی می داند که آمریکایی ها نیز از بابت ماندگار شدن اسد و فشاری به نام دولت متزلزل اوکراین و امتیازاتی که باید به روسیه بدهند در فشار هستند و راهی را با ایران امده اند که بازگشت ان نیز می تواند به جایگاه حزب دموکرات در انتخابات اتی ضربه های فراوان وراد کند خصوصا اینکه از دست دادن ریاست جمهوری افغانسات و روی کار امدن فردی نزدیک به ایران می تواند کار امریکایی ها را برای همراه نمودن افکار عمومی سخت کند؛ زیرا نتجه بیش از یک دهه حضور در افغانستان به همان نتیجه حمله نظامی انها در عراق خواهد انجامید. در این شرایط امریکایی ها در حال باز کردن زمین مذاکره و افزودن فهرست جدیدی از مطالبات هستند فهرستی که از موشک های ایران شروع می شود و شاید در اینده به مباحث حقوق بشری نیز بیانجامد مباحثی که دیگر انتها نخواهد داشت. در این شرایط با قاطعیت می توان گفت که موشکهای دوربرد ایرانی نه تنها یک مشکل بر سر راه توافق نیستند بلکه اضافه کردن این موضوع به توافق هسته ای نشان می دهد که چه چیزی امریکا را پای مذاکره کشانده و آنها را از جمله نظامی وا داشته است ایرانی ها به خوبی می دانند که شرایط هسته ای ایران و سطح فعالیت انها به هیچ عنوان در اندازه ای نیست که بخواهد برای امریکایی ها تهدید ایجاد کند و چیزی که امریکا را به تلاش برای مذاکره کشانده همین توانمندی موشکی است و این به خوبی نشان می دهد که تمام بازیهایی هسته ای که در طول هشت سال اخیر شروع شده بود تنها به این دلیل بوده است که امریکا سعی نموده است که با مذاکره هسته ای و اقداماتی از این دست, ایران را برای منع فعالیت های نظامی  در حوزه موشکی و ایجاد محدودیت در این حوزه برای برقراری توازن دلخواه خود در خاورمیانه و حتی تغییراتی در نظام بین الملل وادار به امتیاز دهی کند. در این مذاکرات شاید بتوان گفت که در سطح کلان اینده دنیا رقم خواهد خورد, این روزها و شاید این دو سال اینده را بتوان یک پیچ تاریخی برای جهان نامید زیرا قطعا نتایج این مذاکرات در اینده بر تعامل امریکا با روسیه و چین دو قدرت دیگر متعارض با امریکا تاثیر گزار خواهد بود و ممکن است معادلات منطقه را به نفع یا به زیان اسرائیل نیز تغییر دهد؛ لذا ایرانی ها قطعا در میز مذاکرات حتی اگر تمامی فعالیتهای هسته ای خود را تعلیق کنند به هیچ عنوان سراغ توانمندی های موشکی نخواهند رفت زیرا این موضوع نه تنها به ایران مربوط خواهد بود بلکه کشورهای دیگر و بزرگ جهان را نیز متاثر خواهد کرد و بدون شک روسیه و چین ناچار خواهند بود در صورت عقب نشینی حتی اندک ایران هزینه های بخش نظامی خود را افزایش دهند؛ لذا احتمال بن بست مذاکرات نه تنها بسیار محتمل است بلکه در صورت اصرار امریکایی ها به گره خوردن توان موشکی ایران به مذاکرات هسته ای, باید انتظار اتفاقات بزرگ تری را داشت جاییکه روسیه و چین مجبور خواهند شد ,بیشتر از گذشته پای کار بیایند؛ لذا به نظر می رسد ایران نباید برای حفظ توان روسها و چینی ها در برابر آمریکایی ها تمام هزینه بازی جهانی را بپردازد و باید قبل از اینکه خود را در دامن تحریمهای بیشتر ببیند امتیازات بیشتری از این دو قدرت که تا کنون صرفا تماشاکننده بازی ایران و غرب بودند بگیرد. شاید تنها جایی که در مذاکره می لنگد همین داستان باشد. شاید وقت ان فرا رسیده باشد که خودمان را در خط مقدم دفاع از امپریالیست جهانی نبینیم و به روسها و چینی ها یاداور شویم که امریکا اگرچه در جلوی روی ایران است اما از سوی دیگر از طریق مرزهای شرقی و در پشتهای ابهای اقانوس ارام راه نزدیک تری برای دسترسی به این دو قدرت دارد. قدرتهایی که نتیجه تنها گذاشتن ایران را در این مبارزه دیده اند و دیده اند که ناتو تا مرزهای غربی روسیه پیش امده و رشد اقتصادی چین نیز رو به افول نهاده است. تمام این مقاله را در یک کلام خلاصه می کنم و ان اینکه در صورت اصرار امریکایی ها بر گنجاندن بحث موشکی ایران در مذاکرات , حتما این مذاکرات به شکست خواهند انجامید.

نظام بهداشتی و درمانی

بخش علمی
امروزه مقوله توسعه، مورد توجه بسیاری از کشورهاست و به زبان ساده توسعه، چیزی جز رضایت بخش کردن وضعیت مردم نیست. از سوی دیگر، در راه رسیدن به جنبه های مختلف توسعه، انسان ملاک اصلی است و سلامت وی برای راهبران برنامه‌های توسعه از اهمیت زیادی برخوردار است. با این وصف، هنوز بسیاری از نظام‌های بهداشتی و درمانی جهان، بد اداره می شوند و هنوز بسیاری از کشورهای جهان در تصمیم‌گیری در بخش بهداشت ودرمان خود، با مشکلات فراوانی روبرو هستند.به همین منظور، برای آشنایی بیشتر ابتدا بطور خلاصه، انواع دسته بندی نظام بهداشتی و درمانی را توضیح داده و سپس به خود نظام بهداشت و درمان ایران می پردازیم.
انواع دسته بندی نظام های بهداشتی و درمانی :
نظامهای بهداشتی و درمانی کشورهای مختلف، متأثر از شرایط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی آنهاست، بطوریکه کشورهایی با نظام سیاسی- اقتصادی مشابه، عموماً از نظامهای درمانی مشابهی هم برخوردار هستند. نقش فرهنگ نیز در این رابطه بسیار چشمگیر است. فرهنگ به وضوح در نحوه کارکرد نظام بهداشتی درمانی مؤثر واقع می شود. در کشورهایی که فرهنگ کار و کوشش رواج دارد، عموماً نظام بهداشت و درمان نیز موفق تر است، هرچند که سیستم اجرایی نظام از نوع قدیمی یا اقتباسی باشد.بعنوان مثال، گرچه نظام بهداشتی درمانی کشور ژاپن از نظام آلمان الگو برداری شده است ولیکن، مشخصاً کشور ژاپن به ویژه در بخش بهداشت موفق تر بوده است.هنوز بسیاری از نظام های بهداشتی و درمانی جهان، بد اداره می شوند و هنوز بسیاری از کشورهای جهان در تصمیم گیری در بخش بهداشت ودرمان خود، با مشکلات فراوانی روبرو هستند.اگرچه نوع نظام بهداشت و درمان هیچگاه در دو کشور کاملاً یکسان نیست، ولی به هر حال تشابه گروهی از عوامل و متغیرها باعث می شود که بتوان نظامهای مذکور را دسته بندی کرد.فرهنگ به وضوح در نحوه کارکرد نظام بهداشتی درمانی مؤثر واقع می شود. در کشورهایی که فرهنگ کار و کوشش رواج دارد، عموماً نظام بهداشت و درمان نیز موفق تر است، هرچند که سیستم اجرایی نظام از نوع قدیمی یا اقتباسی باشد. از معمول ترین روش تقیسم بندی نظام، دسته بندی بر اساس نظام سیاسی و اقتصادی کشور می باشد. دسته بندی نظام های بهداشتی و درمانی براساس منطقه جغرافیایی و میزا ن توسعه یافتگی شاخص های بهداشتی نیز امکان پذیر است. معمولاً کشورهایی که در یک منطقه جغرافیایی قرار دارند، از نظام مشابهی نیز برخوردارهستند، از طرف دیگر می توان کشورهایی را که از لحاظ شاخص های بهداشتی در رده های مختلف قرار دارند، تقسیم بندی کرد و فرضاً در سه گروه پیشرفته، متوسط و ضعیف قرار داد.
نوع دیگر تقسیم بندی می تواند براساس نظام پرداختی و نحوه تأمین مالی هر نظام باشد. این نوع تقسیم بندی که امروزه رواج بیشتری دارد، علاوه بر مشخص کردن ارتباطات مالی سازمان های درگیر، نوع سازمان های بهداشتی و درمانی موجود و همچنین استراتژیهای کل نظام را مشخص می کند.
الف ) دسته بندی بر اساس نظام های اقتصادی :
سازمان ملل متحد کشورهای مختلف جهان را از لحاظ سیاسی و اقتصادی به سه دسته تقسیم کرده است :
۱- کشورهای پیشرفته با نظام سرمایه داری : که حدود ۱۹% جمعیت جهان را در بر می گیرد مانند آمریکا، کانادا، کشورهای اروپای غربی، ژاپن، استرالیا و زلاندنو.
۲- گروه کشورهای سوسیالیستی : در این گروه اتحاد جماهیر شوروی سابق، کشورهای اروپای شرقی، چین،کره شمالی، ویتنام و کوبا جای می گیرند، که ۳۳% درصد جمعیت جهان در این گروه قرار دارند.
۳- گروه کشورهای درحال توسعه : این کشورها در سه قاره آسیا، آفریقا وآمریکای لاتین پراکنده اند و ۴۸% از جمعیت جهان در این گروه قرار دارند.
ب) یک تقسیم بندی دیگر که واقع بینانه‌تر می‌باشد، توسط مجله توسعه بهداشت (WHF) صورت گرفته که شامل :
۱- سیستم تعاون همگانی
در این نوع سیستم هیچ سازمان یا نهادی ویژگی خاص یا برگزیده ای در نظام بهداشت و درمان ندارد. همه عناصر کشور به نحوی در ارائه خدمات بهداشتی و درمانی دخالت دارند و در کشورهای مذکور انواع متنوعی از سازمان های ارائه دهنده خدمات و پرداخت کننده وجود دارد.
درآمد سیستم عموماً از طریق مالیات های عمومی کسب می گردد. مؤسسات بیمه مختلف اعم از دولتی و خصوصی نیز در این کشورها فعالیت دارند که درآمد خود را ا ز طریق مالیات، و یا حق بیمه کسب می کنند. اکثریت کشورهای آسیایی، آفریقایی و آمریکای لاتین در این گروه قرار دارند.
۲- نظام بیمه های عمومی
عنصر اصلی این کشورها بیمه می باشد. در حقیقت زیر بنای نظام بهداشتی و درمانی را بیمه تشکیل می دهد که بسته به نوع پوشش بیمه در کشورهای مختلف، متفاوت است.اکثر کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی در این دسته قرار دارند.
۳- نظام بهداشت و درمان ملی (National health system)
در این گروه همه هزینه ها از طریق مالیات ها تأمین می شود و تمام جمعیت تحت پوشش خدمات رایگان قرار می گیرند.تمام کشورهای سوسیالیستی در این گروه قرار دارند. دو کشور سوئد و انگلستان بسیار به این نظام نزدیک می باشند.
ج) تقسیم بندی براساس نظام پرداخت و تأمین مالی :
از ویژگی های این نوع تقسیم بندی، مبتنی بودن آن بر نظریه سیستم هاست. هر کدام از هفت مدل زیر که نام برده می شوند بعنوان یک subsystem یا زیر مجموعه ای از نظام بهداشت و درمانی کشور عمل می کنند.
۱- مدل پرداخت مستقیم
ساده ترین مدل که در بخش خصوصی بیشترین کاربرد را دارد، بیمار از جیب خود هزینه درمان را به صورت سیستم کارانه پرداخت می کند. این مدل بستگی کامل به قدرت پرداخت دارد و در صورتی که درآمد افراد زیر سطح معینی باشد و یا در هنگام وقوع بحران های بهداشتی، اجرای این مدل با مشکلات زیادی همراه خواهد بود. در حال حاضر این مدل تنها یک نقش حمایتی در نظام های بهداشتی و درمانی جهان ایفا می کند. بیشترین کاربرد این مدل در خرید دارو یا در پرداخت فرانشیز در مراکز درمانی است.
۲- مدل باز پرداخت بیمه اختیاری
دراین مدل هزینه های بیمه شدگان که به میل خود با پرداخت حق بیمه، بیمه شده اند، مستقیماً به خود آنها، توسط شرکتهای بیمه ای پرداخت می شود. از طرف دیگر توسط سیستم کارانه، بیماران حق الزحمهٔ پزشکان و مؤسسات درمانی را پرداخت می کنند. در حقیقت در این مدل ارتباط بین مؤسسات بیمه ای و ارائه دهندگان خدمات وجود ندارد.
۳- مدل بازپرداخت بخش عمومی
در این مدل، تأمین مالی بیمه های عمومی براسا س مالیات بیمه ای می باشد که تعداد آن کاملاً بستگی به درآمد افراد دارد. حتی این مالیات می تواند توسط یارانه های دولت برای قشر کم درآمد جامعه، کاملاً حذف می گردد.
۴- مدل قراردادی بیمه اختیاری
این نوع مدل، ابتدا در اروپا مطرح شد و اساس آن بر عقد قرارداد بین مؤسسات بیمه ای و ارائه دهندگان خدمات، استوار بود. وجود این چنین قراردادی باعث می شد که بخشی از خدمات یا تمام آن بطور رایگان به بیمار عرضه گردد.
۵- مدل قراردادی عمومی
مالیات بردرآمد بصورت اجباری وجود دارد و سازمانهای عمومی، اعم از دولت یا بیمه، پرداخت خود را به صورت کارانه یا سرانه، انجام می دهند. در این مدل هم، چون یک نوع حالت اجبار بر پرداخت از طرف مردم وجود دارد، پوشش بیمه ها و خدمات معمولاً همگانی است.۶- مدل انحصاری بیمه اختیاری
در این مدل، مؤسسات بیمه ای در رقابت آزاد هستند و از محل حق بیمه دریافتی آنها بودجه و حقوق ثابت به مراکز درمان و یا پزشکان پرداخت می شود.تفاوت عمده این مدل، با سایر مدل های اختیاری در تملک مراکز درمانی، در سطح اول و دوم توسط مؤسسات بیمه ای می باشد. استخدام، مدیریت، ارزیابی و برنامه ریزی عمدتاً نیز توسط مؤسسات پرداخت کننده صورت می گیرد.از آنجایی که در این مدل مؤسسات بیمه ای فرصت بیشتری جهت اداره و کنترل سازمانهای خود می یابند، کارآیی، چه از لحاظ کمی و چه کیفی، افزایش می یابد. از طرف دیگر انحصاری بودن مدل باعث می شود تا پول و بیمار با هم ارتباط داشته باشند و در حقیقت پذیرش بیمار به معنی دریافت پول نیست.
۷- مدل انحصاری بخش عمومی
پرداخت کننده عموماً دولت یا صندوق های بیمه هستند. تأمین مالی براساس مالیات بردرآمد صورت می گیرد و نوع پرداخت به ارائه دهندگان خدمت نیز به صورت بودجه و حقوق ثابت است. مالکیت مراکز بهداشتی و درمانی از آنِ پرداخت کنندگان است (دولت محلی، دولت مرکزی و بیمه های عمومی).در حقیقت ارائه خدمت، ارائه و تأمین مالی، برنامه ریزی ارزیابی و مدیریت همگی بر عهده دولت می باشد و امکان پوشش همگانی خدمات، در این مدل براحتی وجود دارد. درحال حاضر کشورهای ترکیه، استرالیا، دانمارک، فنلاند، یونان، ایسلند، ایتالیا، نروژ، پرتقال و سوئد از این مدل استفاده می کنند.
بنابراین :
بسیاری از کشورها، چندین مدل از ۷ مدل مذکور را در درون سیستم خود منظور کرده اند. در این کشورها همراه با مدل های عمومی قراردادی که عموماً برای خدمات سرپایی مناسب است، از مدل های انحصاری نیز که به نظر می رسد مناسب بیمارستان ها می باشد، استفاده می شود.نظام بهداشتی و درمانی کشور ایران همانند بسیاری از کشورهای در حال توسعه از نوع تعاون همگانی می باشد. این نظام در طی سالیان اخیر تحولات بسیاری را به خود دیده است، ولی همواره وسعت کشور، پراکندگی جمعیت و وجود شرایط اقلیمی متفاوت از عوامل مؤثر در نابرابری و دسترسی افراد مختلف به خدمات بهداشتی و درمانی بوده است.از همین رو ایجاد شبکه گسترده بهداشتی و درمانی همواره به طور خاص مدنظر بوده است. در این مجموعه بطور خلاصه وضعیت نظام بهداشتی و درمانی کشور ایران، ارائه می گردد.
سیاست گذاری در بخش بهداشت و درمان :
سیاستگذاری در بخش بهداشت و درمان در سطح کشوری تنظیم شده و به استانها می رود. کمیته های برنامه ریزی استان با توجه به برنامه های پیشنهادی شهرستانهای تابعه، برنامه استان را تنظیم کرده و به کمیته بخش برنامه ریزی (بهداشت و درمان) ارائه می دهند. کمیته های بخشی، برنامه کلی بخش را تنظیم می کنند ولی برنامه ریزی های تفصیلی و اجرایی در استان ها انجام می گیرد.
اعتبارات مورد نیاز برنامه ها از طریق استان با توجه به پیش بینی های برنامه در اختیار شهرستان قرار می گیرد. وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، وظیفه خطیر سیاست گذاری در بخش بهداشت و درمان را به عهده دارد.
برخی از سیاست های کلی بخش بهداشت و درمان در کشور ایران به شرح زیر می باشد :
رعایت اولویت بهداشت و پیشگیری نسبت به درمان
توسعه شبکه های بهداشتی و درمانی کشور و تقویت نظام ارجاع
استمرار سیاست کاهش نرخ رشد جمعیت
پوشش درمانی اقشار جامعه با اعمال نظام بیمه خدمات درمانی
حمایت و گسترش انتقال تکنولوژی و تجهیزات پیشرفته پزشکی به هدف ارتقاء کیفیت خدمات.
فراهم آوردن زمینه های خصوصی سازی
توسعه مراکز درمانی، تخصصی سرپایی، با برنامه اقامت کوتاه مدت بیمار به منظور کاهش هزینه های سنگین مربوطه
بازآموزی جامعه پزشکی
بازنگری و اصلاح نظام اداری کشور
شبکه بهداشتی و درمانی کشور ایران
نظام بهداشتی و درمانی، در قالب یک شبکه منسجم فعالیت می کند که سه سطح به شرح زیر، شبکه مذکور را تشکیل می دهند :
سطح اول : شامل واحدهایی است که اولین و وسیع ترین تماس جامعه با نظام ارائه خدمات بهداشتی در آن به وقوع می پیوندد. واحدهای مورد نظر عبارتنداز : خانه های بهداشت و مراکز بهداشتی ودرمانی روستایی و شهری. افرادی که در خانه های بهداشت مشغول فعالیت هستند، عمدتاً شامل بهورز زن و مرد و در مراکز بهداشتی ودرمانی، پزشک عمومی، کاردان ها و تکنسین های بهداشتی می باشند.
سطح دوم : این سطح شامل واحدهایی است که قادرند خدمات بهداشتی و درمانی را در سطح تخصصی تری ارائه دهندکه این واحدها شامل مراکز بهداشت و بیمارستان شهرستان می باشند. در مراکز بهداشت پزشکان عمومی با آموزش و تجارب بهداشتی و با مجموعه ای از کارشناسان خدمات بهداشتی، امکانات تشخیصی مثل آزمایشگاه و رادیولوژی، دندانپزشکی و مامایی خدمت می کنند. بیمارستان مرکز ارجاع بیماران، برای دریافت خدمات بستری و سرپایی تخصصی است. در کشور ایران، مجموعه واحدهای سطح اول و دوم را، در محدوده جغرافیایی شهرستان، شبکه بهداشتی و درمانی آن استان می نامند.
سطح سوم : این سطح خدمات تخصصی تر و فوق تخصصی آموزشی را دربرمی گیرد و مکمل سطح دوم است. بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی در مرکز بهداشت استان، در این سطح قرار دارند. در این سطح غالباً خدمات آموزش پزشکی و پیراپزشکی نیز ارائه می شود. حرکت بیماران بین سطوح مذکور، در قالب سیستم ارجاع صورت می‌گیرد.
سازمان های ارائه دهنده خدمات بهداشتی و درمانی :
در کشور ایران بخش دولتی و خصوصی در کنارهم ارائه خدمات مختلف بهداشتی و درمانی را بعهده دارند. ولی عمدتاً بخش دولتی و بویژه وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، در این زمینه از سهم بیشتری بر خوردار است. در زیر سازمانهای مرتبط ذکر گردیده است.
۱- وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی :
بیش از ۹/۷۰ درصد از مؤسسات درمانی کشور وابسته به دانشگاه های علوم پزشکی است، که مستقیماً زیر نظر وزارت بهداشت ودرمان فعالیت می کنند. تا پیش از سال ۱۳۷۳ ادارات منطقه ای مسئولیت برخی از واحدهای درمانی را بعهده داشته اند که پس از آن تمام واحدها به دانشگاه های مربوطه واگذار شده است. تمامی مراکز بهداشتی و درمانی نیز، شامل درمانگاه، کلینیک، پلی کلینیک و مراکز بهداشت کاملاً در اختیار وزارتخانه مذکور می باشد.
2- بخش خصوصی :
۸/۱۸ درصد از کل مؤسسات درمانی در اختیار بخش خصوصی است. همچنین بخش خصوصی عهده دار۲۳ درصد از آزمایشگاه ها و ۴/۳۷ درصد از مراکز رادیولوژی کشور نیز می باشد.
۳- سازمان تأمین اجتماعی :
سازمان تأمین اجتماعی در بخش درمان ۷۵/۲ درصد از مراکز درمانی را در اختیار دارد و سهم این سازمان از مراکز تشخیصی آزمایشگاه ۲/۳ درصد و رادیولوژی ۱/۴ در صد است. سازمان تأمین اجتماعی علاوه بر ارائه خدمات بهداشتی و درمانی، یکی از سازمانهای بیمه ای در زمینه بهداشت ودرمان نیز به شمار می رود.
۴- سازمان های خیریه :
۹/۱ درصد از مراکز درمانی در اختیار این سازمانهاست.
۵- بنیادها :
بنیادها شامل بنیاد شهید، بنیاد جانبازان و مستضعفان در حدود ۹/۱ درصد از مراکز درمانی را در اختیار دارند.
۶- سازمان بهزیستی :
۵/۱ درصد از مراکز درمانی در اختیار این سازمان است.
۷- وزارت نفت :
مراکز درمانی وابسته به این وزارت خانه ۹/۰ درصد از کل مراکز درمانی را تشکیل می دهند.
۸- سایر سازمان ها و مؤسسات دولتی (۰۷/۱ درصد).
تأمین منابع مالی در بخش بهداشت و درمان :
تأمین منابع مالی در بخش بهداشت و درمان در کشور ایران، همواره با مشکلات زیادی همراه بوده است و این مقوله از جمله محدودیتهای اصلی در بخش توسعه بهداشت و درمان محسوب می گردد.
در ایران، مجموعه منابع مالی لازم برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی از طریق بخش عمومی (دولت) سازمان تأمین اجتماعی و بخش خصوصی (خانوارها) تأمین می گردد. درصد محدودی از منابع مالی نیز در مراکز وابسته به بخش غیر دولتی فراهم می شود.
مسائل و مشکلات موجود در نظام بهداشتی و درمانی کشور ایران :
مشکلات متعددی گریبان گیر نظام بهداشتی و درمانی در کشور ایران می باشد که اهم آن به شرح زیرخلاصه می شود :
۱- مشکل دسترسی اقتصادی برخی از اقشار مردم به خدمات درمانی
۲- کافی نبودن اطلاعات و تحقیقات کاربردی، به منظور سیاستگذاری و برنامه ریزی
۳- کافی نبودن مشارکت مردم در بعد تصمیم گیری در برنامه های بهداشتی و درمانی
۴- کافی نبودن هماهنگی بین بخشی
۵- ضعف مدیریت در برخی سطوح شبکه
۶- نقص نظام ارجاع
۷- عدم هماهنگی بخش خصوصی و بخش دولتی
۸- کافی نبودن نظام اطلاعات برای برنامه ریزی و نظارت
۹- نقص جامعه نگری و مهارتهای حرفه ای، در فارغ التحصیلان دانشگاههای علوم پزشکی
۱۰- مشکلات اقتصادی برای به کارگیری نیروهای آموزش دیده
۱۱- عدم توجه به اقتصاد بهداشت
۱۲- مشکل تدارک و تهیه برخی از داروها، تجهیزات و ملزومات پزشکی از خارج ازکشور
۱۳- مشکل نگهداری تجهیزات موجود
۱۴- کافی نبودن نظارت در بخش خصوصی در این مجموعه بطور خلاصه وضعیت نظام بهداشت و درمان ایران، آنچنان که قابل تطبیق با الگوهای دیگر کشورها باشد، ارائه گردید. در شماره بعدی نظام بهداشت و درمان کشور ترکیه ارائه خواهد شد.

منابع :
۱- سازمان مدیرت بیمارستان (جلد اول)، دکتر ابراهیم صدقیانی.
۲- طرح بازنگری در ساختار سازمانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی)، دکتر ابراهیم صدقیانی.
۳- INTERNATIONAL JOURNAL OF HEALTH DEVELOPMENT. ۱۹۸۰

 

 

 

 

 

آخرین دست آوردهای درمان ام اس


ارزیابی انواع داروهای جدید و فعلی برای درمان بیماری ام اس، فقط یک شاخه از تحقیقاتی است که دانشمندان برای درمان این بیماری در آینده نزدیک از آن استفاده می کنند. بعضی از محققین در حال بررسی بر روی روشهایی هستند که بطور کلی باعث متوقف کردن بیماری می شود.
در یک روش آزمایشی که به نام "القاء تحمل ایمونولوژیک" معروف می باشد به بیماران مبتلا به ام اس، پروتئین میلین را از طریق خوراکی می دهند. منطقی که پشت این قضیه نهفته است این است که موادی که خورده می شوند معمولاً از طرف سیستم ایمنی بدن به عنوان اجسام بیگانه و ناشناخته شناسایی نمی شوند. غذا برای فردی که آن را می خورد یک چیز خارجی و بیگانه است اما بطور طبیعی این غذا مورد حمله سلولهای ایمنی بدن قرار نمی گیرند. دانشمندان می گویند اگر پروتئین میلین از طریق دهان بصورت خوراکی به بیمار داده شود شاید بدن بیمار تخریب آنها را متوقف نموده و در نتیجه از حملات آن پیشگیری شود.
یکی دیگر از درمانهای آزمایشی که در آن از میلین استفاده می شود، امتحان نمودن راههای است که کمک شود خود حفاظت ایمنی سلولهای عصبی (یعنی میلین) خودش را ترمیم نماید. یکی از این روشهای بررسی بر روی اولیگودندروسیتها (Oligodendrocytes) می باشد که همان سلولهای زنده میلین هستند. به نظر می رسد که این سلولها بعد از حملات حاد ام اس، دیگر قادر به ساختن میلین نمی باشند. تحقیقات دیگری نیز بر روی فاکتورهای رشد شیمیایی که اصطلاحاً به آنها "نورگولین" (Neuregulins) گفته می شود در جریان است. این فاکتورهای رشد به سلولهای خاصی علامت می دهند تا شروع به ساخت میلین جدید کنند.
راه دیگری که دانشمندان در حال بررسی آنها هستند تلاش رای پیوند زدن میلین سالم به بیماری مبتلا به ام اس می باشد. در سال 2001 دانشمندان دانشگاه یئل (Yale) اولین اقدام را در این مورد انجام دادند و سلولهای تولید کننده میلین را از قسمتهای دیگری از بدن (خارج از مغز و نخاع) برداشتند و به داخل پلاکتهای ایجاد شده در مغز چندین بیمار مبتلا به ام اس پیوند زدند. نتایج این اقدام هنوز از طرف دانشمندان گزارش نشده است، اما پزشکان امید زیادی دارند که اگر این روش بخوبی کار کند، گام بزرگی در درمان این بیماری برداشته خواهد شد.


سایر روشهای آزمایشی
دو روش آزمایشی دیگر برای درمان بیماری ام اس ابداع شده است عبارتند از: تعویض پلاسمای خون و پیوند مغز استخوان.
در روش تعویض پلاسمای خون، پزشکان تا آنجا که ممکن است پلاسمای خون بیمار را بیرون می کشند (پلاسما به قسمت مایع خون به غیر از گلبولهای آن گفته می شود) سپس بجای آن پلاسمهای مصنوعی را که از پروتئین و نمک ساخته شده وارد رگهای بیمار می کنند. این کار با استفاده از دستگاهی به نام ماشین پلاسما فرز (Plasma Pheresis) انجام می شود. در هربار حدود نصف فنجان تا یک و نیم فنجان خون بیمار گرفته می شود، پلاسمای آن از گلبولها جدا می گردد، پلاسما دور ریخته می شود، گلبولهای جدا شده با پلاسمای مصنوعی مخلوط می شود و از
طریق یک رگ دیگر بیمار، به او باز گردانده می شود. این کار به مدت چند ساعت و چند جلسه انجام می شود تا خون بیمار از پلاسمای طبیعی خودش پاک گردد.
منطقی که پشت این روش نهفته است آن است که از آنجایی که پلاسمای خون حالوی آنتی بادیها و سایر مواد شیمیایی ایمنی خون می باشد که به میلین حمله می کنند، تعویض آن با پلاسمای مصنوعی باید از روند خود ایمنی حمله به میلین جلوگیری نماید.
نتایج اولیه روش درمانی که در کلینیک مایو (Mayo) در آمریکا انجام شده است نشان می دهد که بیماران مبتلا به ام اس که در عرض دو هفته هفت بار تعویض پلاسما شده اند بهبود قابل توجهی پیدا کرده اند، گرچه این افراد به علت از دست دادن مقدار زیادی از گلبولهای قرمزشان تا حدودی کم خون شده اند. پزشکان امیدوارند که با اصلاح این روش و رفع معایب آن، از این مشکل کم خونی نیز رهایی یابند و این روش را بتوان به خوبی برای بیمارانی که به سایر درمانهای ام اس جواب نمی دهند، بکار برد.
پیوند مغز استخوان که در حال حاضر برای درمان بعضی از سرطانها از آن استفاده می شود روش دیگری است که بر روی بیماران مبتلا به ام اس که به سایر درمانها جواب نمی دهند، در حال آزمایش می باشد. مغز استخوان که یک بافت اسفنجی و نرم در داخل استخوانها می باشد و تولید گلبولهای خون به عهده آن است را با روش خاصی از بین برده و به جای آن از مغز استخوان تازه ای از سلولهای خود فرد رشد داده شده است و یا اینکه از مغز استخوان فرد دیگری استفاده می کنند.
مغز استخوانی که پیوند زده می شود دارای هیچکدام از سیستمهای ایمنی که به میلین حمله می کنند نمی باشد، در نتیجه می واند بطور بالقوه باعث متوقف شدن روند پیشرفت بیماری ام اس شود. این پیوندها بسیار خطرناک می باشند و بسیاری از بیماران در اثر عوارض آن خواهند مرد، اما این پیوندها می توانند در بیمارانی که دارای شرایط ناامید کننده ای باشند شانس بهبودی ایجاد نمایند.


آیا بالاخره برای ام اس درمانی پیدا خواهد شد؟
از آنجایی که دانشمندان و پزشکان به کشفیات خود در مورد بیماری ام اس ادامه می دهند و هر روز پیشرفتهای خوبی در درک و نحوه درمان این بیماری بدست می آید، این سئوال که چه وقت و چگونه این بیماری را می توان بالاخره درمان نمود، بسیار پرسیده می شود. متخصصین در این امر توافق دارند که در حال حاضر نمی توان پیش بینی نمود که چقدر طول خواهد کشید که برای این بیماری یک درمان قطعی پیدا شود. انجمن ملی ام اس آمریکا در مورد وسعت این کار چنین اظهار داشت: "برای بوجود آمدن درمان ام اس که علایم بیماری را از بین برده و فعالیت بیماران را به وضعیت قبل از بیماری در آورد، چندین گام مهم در زمینه متوقف کردن روند از بین رفتن میلین، میلین سازی دوباره و ترمیم آسیب آکسونها باید برداشت شود".
گرچه هنوز امکان ندارد که ما بگوییم چه وقت و چگونه این بیماری درمان خواهد شد، افراد مبتلا به ام اس دلیل خوبی دارند که به این امر خوش بین باشند زیرا در عصری زندگی می کنیم که موفقیتهای غیرقابل انتظاری در تحقیق و درمان بیماریها بدست می آید.  
 به نقل از سایت: دنیای ام اس

درمان بیماری ام اس با گیاهان دارویی

از شیره گیاهان برای درمان بیماریهای مختلف استفاده میشود. این مواد می توانند به شکل قطره ، شربت یا قرص .. استفاده شوند. باید دانست مواد استخراج شده از گیاهان می توانند از قدرت اثر بالایی برخوردار باشند و لذا ممکن است در شرایطی خاص ، منع مصرف داشته باشند ( برای سلامتی  مضر باشند ). بخصوص اگر همزمان با آنها داروهای دیگری مصرف شوند. مسئله مهم دیگر این است که هر گیاه از مواد مختلفی تشکیل شده که این مواد از قسمت های مختلف آن گیاه استخراج میشوند. لذا قبل از مصرف داروهای گیاهی باید دانست که کدام قسمت از گیاه برای یک بیماری خاص مناسب است مثلاً گل ، برگ ، ریشه ، یا ساقه ، به چه مقداری باید استفاده شود. چگونه باید تهیه شود و چه زمانی باید مصرف شود.  

 

طب گیاهی و ام اس

 

از شیره گیاهان بسیاری در درمان ام اس استفاده میشود. این گیاهان با هدف کم کردن گرفتگی عضلانی ، رفع علائم ادراری، یبوست  خستگی، تقویت سیستم ایمنی ، کاهش التهاب و ... استفاده میشوند. 

·        برای نمونه به چند گیاه داروئی مورد استفاده اشاره می کنیم : 

۱- اگریمونی :برای کبد مناسب است 

2- amrit kalash : که مواد انتی اکسیدان یا اصطلاحا ضد پیری دارد و با جذب رادیکال های ازاد مانع ازپیری و سرطان می شود. 

3-Ashwagyanda    : این دارو برای رفع خستگی عضلانی موثر است  

4-   4-  Barberry  که ضد باکتری و قارچ،  ویروس و انگل است 

5-   5-  Gin seng  تقویت برای سیستم ایمنی   

6-    Cranberry  برای جلوگیری از عفونت های ادراری  

 

بیاد داشته باشیم که داروهای گیاهی مانند داروهای شیمیائی ممکن است عوارضی داشته باشند و بنابراین به غیر از  داروهائی که مدتهای مدیدی است مورد استفاده بوده و به نظر بی خطر میرسند. سایر داروهای گیاهی لازم است پس از بررسی ها و مطالعات لازم ، مورد استفاده قرار گیرند . به همین دلیل است که برخی کشورهای اروپائی اخیراً تولید، یا فروش برخی داروهای گیاهی را منوط به اخذ مجوز از سازمانهای مربوطه می دانند و اجازه فروش و یا استفاده از گیاهانی را که بدرستی مورد مطالعه قرار نگرفته اند صادر نمیکنند.



.

بهنقل از سایت انجمن ام اس ایران

آقای دکتر نوربخش, وقت آن فرا رسیده که طرحی نو دراندازید.

سازمان تامین اجتماعی پس از سالها التهاب و کشمکش و حاشیه که بر متن ان غلبه نموده بود ؛ بالاخره به دولت یازدهم رسید و در راس ان مدیری قرار گرفت که ......  ادامه مطلب ...

درمان بیماری ام اس با داروی گیاهی کندر

فریبرز معطر درگفتگو با خبرنگار سلامت نیوز افزود: درطب اسلامی و ایرانی گیاه کندر را فقط به عنوان زیاد شدن حافظه می شناختند و این درحالی که بر اساس تحقیقات صورت گرفته در بین سالمندان اصفهانی مشخص شد که اثر ضد التهابی دارد و باعث کاهش درد �دست و زانو افراد مسن و فعالیت بیشتر آنها می شود.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون درآلمان از این دارو برای درمان سرطان مغزو جلو گیری از خونریزی روده استفاده می کنند بیان داشت: درتحقیقات به عمل آمده برروی سالمندان اصفهانی به مدت یک هفته به صورت روتین گیاه کندر در قالب دو کپسول پانصد میلی گرمی به آنها داده می شد که بیش از نود و هفت درصد بر ضریب هوشی آنها اضافه شد.

عضو فرهنگستان  کشور اظهارداشت: با توجه به اینکه عوارض التهابی در سلول های مغز علت اصلی بیماری ام اس شناخته شد به گونه ای که باعث خونریزی و التهاب در مغز بیماران می شود باعث شد که از گیاه کندر برای مهار پروستو گرانیت ها لونکوترین التهابات مغز استفاده شود و به درمان بیماری ام اس کمک کنیم.

وی تصریح کرد: هم اکنون بیماران ام اس با داروهای اینترفرون درمان می شوند که به خاطر هزینه های سنگین آن بسیاری از بیماران دررنج هستند بنابراین سعی داریم از گیاه کندر درقالب کپسول ممرال برای این بیماران استفاده کنیم.

مقالات پزشکی و بهداشتی - ام اس سنتر
ویرایش و تلخیص:آکاایران

گیاهان دارویی