سلامت از نگاه ملی

لطفا با شرکت در نظرسنجی های این وبلاگ به شناخت افکار عمومی کمک کنید

سلامت از نگاه ملی

لطفا با شرکت در نظرسنجی های این وبلاگ به شناخت افکار عمومی کمک کنید

زیر میزی مولود سیاستهای حوزه تعرفه گذاری


تا آنجا که از پدربزرگها و مادربزرگهایمان از زمانهای بسیار قدیم نقل شده است، در آن دوران وقتی بیماری به حکیم یا طبیب آن زمان مراجعه می کرد و دارو و درمان می گرفت، مبلغی را به اندازه وسع خود در صندوقی که به همین منظور در اتاق حکیم بود قرار می داد و اصلا نرخی برای درمان تعیین نمی شد. اما بعد از پیدایش طب نوین در کشور ما ، دولتها مثل سایر دول نیا سعی کردند با تعیین نرخ دستمزد ر این حوزه نقش حاکمیتی خود را اعمال کنند و عمدتا به این منظور ورود پیدا کردند که . . . .

 

ادامه مطلب ...

قاضی زاده: مدیران وزارت بهداشت بنگاهداران بخش خصوصی اند؟

امیرحسین قاضی زاده نماینده عضو کمسیون بهداشت و درمان مجلس در یک میزگرد اختصاصی در روزنامه جوان از دخیل بودن مدیران ارشد وزارت بهداشت در سهامداری و بنگاه داری بخش خصوص پرده برداشت.

ادامه مطلب ...

واقعیت پزشک خانواده را بپذیریم.

شاید در این روزها هر وقت به مباحث نظام سلامت گوش می دیهید پزشک خانواده نیز یکی از ارکان مباحث مطروحه باشد. در این میانه شدت درگیری میان مسئولین صنفی و مسئولین اجرایی و سیاستگزاران جالب توجه است.جایی که انجمن پزشکان عمومی نظام پرداخت و نیز سرانه در نظر گرفته شده را ظالمانه می خوانند و از اجحاف صحبت می کنند و مسئولین وزارت بهداشت این صحبتها را زیاده خواهانه می دانند. دراین میان اهرمهای موثری در دست دو طرف درگیر است که می تواند کار را برای اجرای این برنامه مهم و واجب سخت کند. ...

ادامه مطلب ...

مصرف خود سرانه آنتی بیوتیک و عواقب آن

آنتی بیوتیک ها (یا در اصطلاح عموم چرک خشک کن ها) در بین داروهای امروزی، بیشترین داروهای تجویزی هستند. آنتی بیوتیکها از طریق کشتن میکروبها یا توقف تکثیر آنها با عوامل بیماریزا مقابله میکنند. پنی سیلین ، اولین آنتی بیوتیکی بود که بطور تصادفی از محیط کشت کپک کشف شد. امروزه متجاوز از 100 آنتی بیوتیک مختلف وجود دارد که پزشک برای درمان ناراحتی های کوچک تا عفونت های تهدیدکننده حیات از آنها استفاده میکند، ولیکن اگر نابجا مصرف شوند بسیار خطرناک خواهند بود. با شناخت اهمیت مصرف بجا و نابجای آنتی بیوتیکها، شما می توانید به سلامتی خود وخانواده خود کمک کنید.

.

ادامه مطلب ...

همه نگاهها را به وحدت و حل مشکلات گرانی معطوف کنیم؟

در شرایطی که مردم شریف ایران به شدت درگیر مشکل گرانی و بیکاری فرزندان خود هستند و در شرایطی که این مردم حق مطلب را همواره در حق دولت و مجلس ادا کردند اما ایا راهکارهای این دو نهاد توانسته مردمی را که لایق درود مقام معظم رهبری نامیده می شوند حل کند؟ قطعا پاسخ این سوال خیر است. هم دولت و هم مجلس می توانستند بسیار بهتر از این کار کنند. دولت باید قدر حمایتهای بی بدیل مقام معظم رهبری را بهتر می دانست و به نوعی باید عرض کرد قطعا نباید دولت احمدی نژاد که از یک سو با سفرهای استانی و برچیدن دیوار بین مردم و خود دل عاشقان کشور و نظام را شاد کرد؛ از طرفی به اینهمه اتهام فساد بانکی و . . متهم می شد.....

ادامه مطلب ...

حداد عادل یا لاریجانی کدامیک رئیس مجلس می شوند؟

هنوز انتخابات مجلس تمام نشده بود که بحث ریاست دوره نهم به مطبوعات کشیده شد. از یک سو حدادعادل که با رای بالایی اعتماد تهرانیان را به همراه داشت مطرح بود و از سوی دیگر علی لاریجانی که از قم مجددا رای اعتماد گرفت. اما تلاش زاکانی و سروری و برخی از دوستان اصولگرای آنها برای جلوگیری از به ریاست رسیدن لاریجانی بار دیگر یادآور رقابت درون گروهی اصولگرایان را مطرح کرد که همواره برای ایم گروه مخرب بوده و سبب انشقاق آنها شده است. اگرچه برخی از افراد مایل به زاکانی سعی کردند که به نوعی با برخی صحبتها و تعارف ها لاریجانی را از تشکیل فراکسیون و گرفتن رای اعتماد مجلسی ها برحذر دارند اما این شخص زیرک و به واقع سیاستمدار نیز با اشکال مختلف به کار خود ادامه داد تا ثابت کند تنها کسی که کاریزمای ریاست مجلس را دارد علی لاریجانی است. با انتخابات هیئت رئیسه موقت مجلس بود که تازه طیف طرفدار حداد متوجه شدند که لاریجانی با چه فاصله ای نسبت به حداد قرار دارد.. . .

ادامه مطلب ...

تب خونریزی دهنده و کشنده کریمه کنگو چیشت؟

تب خونریزی‌دهندهٔ کریمه-کنگو یک بیماری حاد تب دار و خونریزی دهنده‌است که ازطریق گزش کنه ویا تماس با خون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود. بیماری اولین بار در سال ۱۹۴۴ در کریمه اوکرائین شرح داده شد ونام تب خونریزی دهنده برای آن اعلام گردید. در سال ۱۹۶۹ معلوم شد پاتوژن ایجاد کننده تب خونریزی دهنده کریمه کنگو مشابه همان بیماری است، که در سال ۱۹۵۶ در کنگو مشاهده گردیده‌است ازاینرو ارتباط این دو مکان و بیماری باعث اسم فعلی شد. CCHF در انسان بیماری شدیدی همراه با مرگ و میر حدود ۳۰ ٪ ایجاد می‌کند و شیوع بیمارستانی آن نیز بسیار بالا می‌باشد. . . . .. .

ادامه مطلب ...