سلامت از نگاه ملی

لطفا با شرکت در نظرسنجی های این وبلاگ به شناخت افکار عمومی کمک کنید

سلامت از نگاه ملی

لطفا با شرکت در نظرسنجی های این وبلاگ به شناخت افکار عمومی کمک کنید

آقای رئیس جمهور ؛ شما مزین به صفت شیخ دیپلمات هستید پس لطفا ورود کنید؟

درگیری صنفی شدید در جامعه پزشکی متعاقب سنگ تمام گذاشتن دولت و مجلس در افزایش اعتبارات نظام سلامت  متاسفانه این روزها به عرصه مطبوعات و عموم مردم درز پیدا نموده است و در شرایط  فعلی دو جریان را می توان در این درگیریهایی که به مطبوعات کشیده شده است؛ دید. آنچه که این روزهای می توان در مطبوعات دید دعوایی است که در یک سمت آن وزیر بهداشت و همکاران وی در سازمان نظام پزشکی و سمت دیگر این دعوا شریفی مقدم دبیرکل خانه پرستار و عضو شورای عالی نظام پرستاری و پرستارانی هستند که هیچ اعتمادی به وزیر بهداشت ندارند. بی اعتمادی بی سابقه ای که در یاد ندارم در چند دوره اخیر وزرای بهداشت جمهوری اسلامی سابقه داشته که بین فعالان صنفی جامعه پرستاری و وزیر وقت  رخ داده باشد. اگرچه وزیر بهداشت همواره سعی نموده است که به پرستاران اطمینان دهد که بعد از ترمیم حقوق متخصصان به سراغ پرستاران نیز خواهد آمد اما ظاهرا وعده های وزیر به هیچ روی از سوی پرستاران مطلوب و قابل قبول خوانده نشده است؛ زیرا پرستاران به خوبی می دانند که طرح برخی از مسائل نظیر احیای کمک بهیاری, به دلایلی که از سوی وزارت بهداشت جبران کمبود نیروی پرستاری نامیده شده است در حالیکه هزاران پرستار بیکار وجود دارند, به هر دلیلی هم که اتفاق بیفتد یکی از نتایجش تضعیف امنیت شغلی پرستاران است. زیرا هر عقل سلیمی از خود می پرسد که با وجود کمبود شدید نیروهای متخصص در جای جای کشور که به اذعان آقای وزیر بار اصلی درمان را به دوش می کشند؛ هیچ حرفی از افزایش  پذیرش دستیاران و یا جبران کمبود متخصصین در وزارت بهداشت مطرح نشده است؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!! 

ادامه مطلب ...

استاد ارجمند، آقای نوبخت، نفت به زیر 50 دلار خواهد رسید!؟ نه هفتاد دلار!؟

چند شب پیش پای تلویزیون نشستم و صحبتهای آقای نوبخت را به گوش جان سپردم، دلایل زیادی برای رد سخنان ایشان وجود داشت که نمی توانم اینجا بیان کنم اما اجمالا دو مورد را مورد بحث قرار می دهم. ایشان در سال گذشته در همین روزها در تلویزیون جمهوری اسلامی فرموده بودند که ما نفت را صد دلار در بودجه سال آتی قرار دادیم که باید قیمت بالاتر از این باشد و تصور نفت کمتر از صد دلار را نمی توان داشت؟ اما اکنون که نیمه دوم سال جاری را مشاهده می کنیم متوسط نفت به هشتاد دلار و این روزها به کمتر از هفتاد و چیزی بین 65 تا 67 دلار رسیده است! راه افتادن مجدد صادرات عراق و افزایش آن و از سویی بالا بودن قیممت نفت که سبب شده است بسیاری از چاههای نفت که در گذشته به دلیل بالا بودن هزینه اکتشاف برای بهره برداری به صرفه نبودند و حالا به صرفه شده اند و راه افتادن مجد صادرات لیبی و .... تمامی مسائل بود که قابل پیش بینی بود. بسیاری از حرفها را در این روزها کارشناسان عنوان نمودند  بنده صرفا بر اساس توانایی اندکی که خداوند به بنده در تحلیل مطالب داده است به موضوعات نگاه می کنم؛ در این میان مانده ام که واقعا در سطحی مثل ریاست سازمان برنامه و بودجه چرا تحلیل هایی عنوان می شود که تا این حد غیرواقعی می باشد و با این همه سرسختی که این دوستان در اصرار بر مواضع خود دارند و با این اشتباهات  در ارزیابی چه بر سر کشور خواهد آمد. شاید بشود گران شدن قیمت نان را یکی از تبعات پیش بینی هایی از این دست دانست که در نیمه دوم سال جاری به وقوع پیوست تا دولت وارد کسری بودجه نشود که البته می توان این عمل دولت را تدبیری مناسب برای حل یک بی تدبیری دانست. ...... 

ادامه مطلب ...

اندر حکایت عاقبت نقادی و اعتراض در دولت تدبیر و امید و جریان ازاد رسانه ای!

چند روز  پیش داشتم به سخنان آقای رئیس جمهور در جمع مردم گلستان و نیز در میان دانشجویان گوش می دادم, حرفهایی بسیار شیرین و زیبا که از زبان یک سیاستمدار کهنه کار بیرون می آمد. از دانشجویان می خواستند که از دولت انتقاد کنند و به آنها می گفتند که دیوار دولت کوتاه است! و فردایش که روزنامه های اصلاح طلب با آب و تاب سخنان رئیس دولت تدبیر و امید را به نمایش می گذاشتند. تو گویی که این دولت مظلوم ترین و نقدپذیرترین دولت تاریخ سیاسی ایران است؟ اما اینجا به دانشجویان عزیز عرض می نمایم که اگر ذهنیت انتقاد بدون هزینه را دارید، هرگز از دولت انتقاد نکنید که این انتقاد به هیچ وجه بدون هزینه نخواهد بود؟ اینجا به دانشجویان عزیز عرض می کنم که ما سند زنده ای داریم از مردی که پا در نشیب پیری گذاشته و با بیست و هشت سال تلاش و کوشش صادقانه و با کلی آبرو به خاطر اعتراض به برخی از سیاستهای دولت یازدهم امروز از تهران به اسلامشهر تبعید شده است؟!  

هیچ روزنامه اصلاح طلبی به این موضوع نپرداخته است! آرمان روابط عمومی که انگار جانش درآمده بود که بنویسد فعال صنفی تبعید شد؟! ابتکار! شرق! روزنامه ایران و ........ تمامی سایتهای شبه دولتی ..... آره دوستان عزیز ته خط اصلاح طلبی و عمق شعار زنده بود مخالف من همین بود چیزی کمتر از رطوبتی بر سر انگشتان؟!!! خودشان وارد سانسور شدند تا بدانیم که جریان ازاد ارتباطات و .... اینها همه و همه یک تعریف و یک بازی برای ماندن در قدرت سیاسی این مرز وبوم است و نه یک باور؟  

انصاف نیوز که ندای انصافش گوش عالم را کر کرده بود؟! یکهو انگار دیوار انصافش ترک برداشته بود؟! واقعا شرمنده بود نمی توانست محکوم کند؟  .......

ادامه مطلب ...

شکار بزرگ اصولگرایان از دولت اعتدال؟!

شاید کمتر کسی است که نداند دولت آقای روحانی به واسطه حمایت سید محمد خاتمی , و عدم وجود استراتژی و اختلاف شدید اصولگرایان بر سر هیچ بر سر کار آمد، سیدی که در مورد وی هرکه مخالف و‌ موافق بر یک موضوع اتفاق دارند که نخست رفتار نجیبانه و دوم دستانی پاک بر بیت المال که در کنار این دو  فاکتور قدرت بالای وی در جذب لایه های نخبگان را نباید نادیده گرفت که این اهرمهای در جهنمی که روزکار اصولگرایان با افشاگریها بر ضد خودشان رقم خورده بود برای به ریاست نشاندن هرکسی کافی بود. بر همین اساس تمامی توان اصلاح طلبان برای بسیج افکار عمومی چه بعد و چه قبل از به ریاست نشستن آقای روحانی به به پای کار آقای روحانی آمد. اما اینکه واقعا چه عاید اصلاح طلبان آمده است را هنوز کسی به درستی تحلیل نکرده است.  تحلیل اینکه در مواجهه اصلاح طلبان با اصولگرایان جریان اصلاحات چه داده است و چه ستانده است باید به دقت مورد ارزیابی قرار گیرد.  معتقدم به دلایلی که به آن اشاره خواهم کرد نوعی جدایی میان آن توده بسیج شده در انتخابات ۹۲ و دولت کنونی در شرف وقوع است، که میتوان به قطع گفت، آنچه در مجلس آتی رقم خواهد خورد مکمل رفتار مردم با دولت آقای روحانی در عدم انصراف از یارانه ها خواهد بود، متاسفانه دولت آقای روحانی با وجود اقدامات ارزشمندی که در تدوین بودجه و اصلاحاتی که در نظام مالی کشور به عمل آورده در مواجهه با مخالفان خود کاملا یک شکل عمل کرده و همه مخالفان اعم از منتقدان امور و کارشناسان تا دلواپسان را به یک چوب رانده است، تا آنجا که افراد ارزشمندی نظیر پزشکیان که سابقه کار اجرایی دارند و از متن جریان اصلاحات بوده اند نیز به نوازش دولت نواخته شدند.

 از آن مهمتر به اعتقاد بنده دولت اسیر گزارشات داخلی شده است و از منظر بیرونی کمتر به خود نگاه می کند، باید دولت روحانی می دانست که اگر حتی هر روز خبر جدیدی از کشف اختلاس از دولت قبل به بیرون ارائه بدهد باز هم اینها نمی تواند برای جوانان بیکار آب و نان شود و تمامی این حرفها در آستانه انتخابات ریاست جمهوری با کشف چند خطای مالی احتمالی در بدنه دولت فعلی از سوی جریان رقیب، باد هوا خواهد شد و علاوه بر ساماندهی توده عوام مردم به سمت رفتارهای لحظه ای که مدیریت آن سخت و دشوار است، سبب خواهد شد که برد و‌ نفوذ دولت در میان نخبگان و مردم خسته از تشتت و درگیری و بی بندباری مالی کاهش یابد.

من فکر می کنم که خطای استراتژیک دولت در تصور پابرجایی طرفداران ۹۲در حال شکل گیری است، همان خطایی که سقوط شورای شهر اول و از دست دادن انتخابات ۸۴ را ناشی از خطایی از این دست از سوی اصلاح طلبان می دانم.

رفتار دولت پارادوکسهای فراوانی در جامعه به وجود آورده است، افکار عمومی می پرسد که چطور می توان پارادوکس حضور هفتاد درصدی مدیران دولت قبل را در بدنه دولت فعلی دید و شبانه روز فریاد زد که دولت قبل غیرکارشناسی و...... بود؟ واقعا نمی دانم که دولت برای این دست از سوالات چه جوابی خواهد داشت؟

 دولتی که هنوز هفتاد درصد از مدیران ارشد آن در رده های میانی و بالاتر (حتی صرفا سیاسی) از میان دولتمردان دولت قبل به کارشان ادامه می دهند، حتی اگر هم به موفقیتی در حوزه های سیای و اقتصادی و اجتماعی دست یابد نمی تواند ادعایی کند که برای تغییر آمده بود، بلکه به شهادت حضور هفتاد درصد از مدیران دوره احمدی نژاد در بدنه دولت فعلی باید قبول کرد که دولت لازمه موفقیت خود را حضور مدیران سابق دانسته است. (شرمنده ام که اینگونه سخن می گویم زیرا برخلاف افراد احساساتی که همیشه امواجی می شوند برای سواری دیگران، بنده بر اساس ارقام و آمار و شواهد سخن می گویم زیرا شواهد متقن می گویند که سی درصد از مدیران دولت قبلی ابقاء شده اند و چهل درصد نیز تنها جا به جا شده اند). به قول یکی از کاندیداهای زود هنگام اصلاح طلب مجلس یازدهم که امروز توفیق زیارتشان را یکی از دوستان برایمان فراهم نموده بود! سخن جالبی بر زبان راند که کمتر از یک اعتراف زودهنگام نیست! وی گفت: دوستان دولت اعتدال دارند کاری می کنند که مردم با چراغ دنبال احمدی نژاد بگردند؟! نمی خواهم کاملا حرف این دوست را تایید کنم اما به نظرم دولت نشینان بدجوری روی حضور مجدد مردم پای صندوق رای حساب کرده اند که این خوش خیالی برایشان همچون انتخابات شورا و ریاست جمهوری سال ۸۴دردسرساز خواهد شد. اما زاویه ای دیگر از اغفال شدگی دولت را می توان اینگونه ترسیم کرد که آنچه که این روزها از رصد تیم روحانی مغفول مانده و مهجور دیده شده است این است که اگر اصولگرایان در برخورد با فساد اقتصادی تا این حد سرسختی نشان داده اند که معاون اول محمود احمدی نژاد را با علم به درگیر بودن ۱۷۰ نماینده مجلس نسبتا در اختیار اصولگرایان و.....  با اینکه نام ریاست ستاد مبارزه با فساد اقتصادی در پیشینه خود داشت، اینگونه به عدالت می سپارند، آیا از خطاهای احتمالی در دولت تدبیر و امید چشم پوشی خواهند کرد؟ اگر نه! شدت عمل چقدر خواهد بود؟! و زمان آن چه وقتی خواهد بود؟ آیا نزدیک انتخابات؟!

نمی خواهم کسی را متهم کنم، اما معتقدم اصولگرایان دستشان برای تغییر موازنه بازی ، باز  است، رفتارشناسی اصولگرایان اگر به دقت مورد واکاوی قرار گیرد به ما می گوید که دست اصولگرایان خیلی باز هست و باید کمی صبر کرد تا اولین کیش اصولگرایان را از ناحیه اولین خبر در سپهر سیاسی ایران با چاشنی مبارزه با فساد اقتصادی دید. شاید در اواخر سال نود و چهار و اوائل تا انتهای سال ۹۵ زمانی باشد که تیترهای مطبوعات در حوزه محکومیتهای فساد اقتصادی از تریبونی یکطرفه به دو طرفه تبدیل شود. ( البته با این رویکرد لاک پشتی دولت در مبارزه بافساد در سطح ادارات دولتی که متاسفانه باید گفت که به نظر نمی رسد که در سطوح میانی دولت و سطوح پایینی ان که در جلوی چشمان توده عموم جامعه است، اتفاق جدیدی در مقایسه با دولت قبل افتاده باشد، اگرچه در سطوح بالا کارهایی در فضای رسانه ها صورت گرفته است.)

سوای از چالشی که در بالا شمردم معتقدم در برخی از لایه های دولت کارهایی شبیه دولت قبل در حال وقوع است که باعث ایجاد شکاف بین نخبگان و دولت شده است و این شکاف اندک، حالا اندک اندک در حال گسترش است، شما کافیست به نقطه نظرات آقایان احمدی نژاد و روحانی در مورد قیمت خودرو و آنچه در عمل اتفاق افتاده است توجه کنید؟ شما فقط کافیست که به نگاه راحت هر دولت در افزایش قیمت ها در بخش نان و انرژی با ادبیاتهای ظاهرا متفاوت نگاه کنید و یا به خطاهای بزرگ در اندازه گیریها و پیش بینی ها کمی زوم کنید، نظیر سخن آقای احمدی نژاد در بالا ماندن قیمت نفت و عدم کاهش ان تا زیر صد دلار و سخنان اقای نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت فعلی در مورد قیمت نفت در سال جاری و سال گذشته نگاه کنید؟

نکته جالب تر اینکه در هر دوی موارد ذکر شده، کارشناسان فن حرف زدند و مسائل را رد کردند، خوب یکی در پاسخ گفت که بروید ریاضی بخوانید و حساب و کتاب یاد بگیرید و این یکی که اصلا خودش را به نشنیدن زده تا پاسخ ظاهرا دیپلماتیک تری داده باشد.

متاسفانه باید گفت که به نظر می رسد که دولت اقای روحانی در برخی از حوزه ها هرگز به اندازه ارمانهایی که اعلام نموده است از افراد مناسب تشکیل نشده است.

دو طرح بسیار بزرگ در دو دولت شروع شده است که عبارتند از طرح مسکن مهر و طرح تحول سلامت، سوای از اینکه نگارنده این متن معتقد است که دولت اقای روحانی در مخارج و هزینه ها شدیدا دست به عصا و محتاط است؛ چه انکه اصلا نمی تواند محتاط نباشد؛ اما رگه هایی از شباهت وجود دارد که در هر دو دولت این طرحها بدون مطالعه و با خواست یک نفر انجام شده است، در هر دو دولت با علم به مشکلات وحشتناکی که طرحها داشتند با حمایت سیاسی طرحها ادامه یافت، هر دو دولت منتقدین طرح را با چوب تهمت و نادان پنداشتن و بی سواد و حسود و مغرض دانستن نواختند، هر دو‌ دولت از ارائه اسناد مطالعاتی این طرح به مجامع علمی خودداری نمودند، هر دو‌ دولت مدعی حمایت بی چون و ‌چرای رهبری از این طرحها بودند در حالیکه هشدارها و تذکرات رهبری در هر دو طرح اصلا" شنیده نمی شود، آنجا که از مسئولین دولت قبل خواستند که این طرحهایی که شروع کردند را تمام کنند و به دولت فعلی گفتند که مراقب باشید این طرح به چیزی ضد خودش تبدیل نشود. در هر دو‌ دولت این طرح ها برای جلب نظر عامه مردم طراحی شدند و ادعا برا این بود که این طرح ها برطرف کننده اصلی ترین چالش زمان هستند، در هر دو‌ دولت روءسای دولت از طرحها به عنوان ویترین کارشان نام برده اند، در هر دو طرح به حدی تعصب و پافشاری ضورت گرفته است که در دولت قبل حاضر نشدند از مشاوره های افرادی نظیر دانش جعفری بهره ببرند و وی را قربانی کردند و در مجلس چوب حراج به سرمایه ها و پشتوانه های سیاسی خود زدند تا طرح را به جایی برسانند و عامه مردم را جذب خود کنند. در دولت فعلی نیز می بینیم که فردی مثل پزشکیان که از اصلاح طلبان استخوان خرد کرده است نیز تحمل نمی شود و مورد هجمه قرارمی گیرد و یا اینکه مخالفتهای علی ربیعی و سایرین نیز راه به جایی نمی برند؟! ؟

ادامه مطلب ...

عسل طبی یا عسل صد در صد خالص چیست؟ از کجا می توان آن را تهیه کرد؟

عسل طبی یا عسل صد در صد خالص را نمی توان با ادعای افراد و یا  تهیه کننده گان عسل خریداری کرد؛ ادعاهای فراوان در این مورد مطرح می شود که متاسفانه تمامی جنبه بازارگرمی دارد, برای شناخت عسل طبیعی باید مطمئن شد که عسلی که می خریم از نظر آنزیم های طبیعی معده زنبور عسل و همینطور از نظر وجود ویتامین های B2  و  B6 و نیز از نظر وجود ترکیبات منیزیوم و آهن و ..... چه شرایطی را داراست. واقعیت این است که عسل طبیعی را نمی توان در ظرفهای شیشه ای نگهداری کرد و باید حتما به دور از نور آنها را نگه داشت ......... http://s5.picofile.com/file/8155379926/images_4_.jpg

ادامه مطلب ...