سلامت از نگاه ملی

لطفا با شرکت در نظرسنجی های این وبلاگ به شناخت افکار عمومی کمک کنید

سلامت از نگاه ملی

لطفا با شرکت در نظرسنجی های این وبلاگ به شناخت افکار عمومی کمک کنید

نشسته رو به سوی خدا شیر لافتی علی

نشسته رو به سوی خدا شیر لافتی علی

جدا شده از کون و مکان  مرد خدا علی

شاید تبسمی نهان ز دیدگان مردمان کند

شاید به انتظار ملجم است بهر لقاء علی

در رقص و شادی است در  این نماز اخرین

بی پرده می کند چهره ی یار تماشا علی






درسهایی که باید وزیر بهداشت از وزیر رفاه و تعاون بیاموزد.

علی ربیعی بعد از امدن بر مسند وزارت رفاه با یک دنیا کار انجام نشده روبرو شده بود, کارهایی که انصافا بر زمین مانده بود که شاید بتوان لیست انها را ساده و مختصر به این شکل نام برد:

1_ فشار اقتصادی بر منابع صندوقهای بیمه ای کشور که زیر نظر وزرات تعاون اداره می شدند.

2- هزار پرونده بر زمین مانده از فساد اقتصادی در سازمان تامین اجتماعی و حاشیه های فراوان از استخدام های غیر مجاز گرفته تا....

3- تکالیف بر زمین مانده مجلس بر دوش وزارت تعاون که پیشرفتی در برنامه پنجساله پنجم در حوزه تعاون و رفاه اجتماعی متاسفانه صورت نگرفته بود........


علی ربیعی بدون اینکه هر روز داد و هوار بودجه و پول و امکانات سر دهد سعی کرد ابتدا همین خانه را اگر نه اباد لااقل شفاف و تمیز کند تا ببیند که در ان چه می گذرد, وی خیلی زود به سراغ اهداف خود رفت که همان توجه به مدیریت با مشارکت اجتماعی و با تعامل با سایر قوا و سایر وزارتخانه ها بود به همین خاطر بهترین تعامل را با نمایندگان مجلس برقرار نمود, دردهایش را در سینه و نه در مطبوعات بیان نمود, از کارهای حاشیه ای خوددداری نمود و ازجذب افراد حاشیه ای نیز همینطور, علی ربیعی متوجه شد که مدیریت نظام سلامت امری جامعه نگر و چند بعدی است و بدون توجه به همه ابعاد آن نمی توان کار پیش برد, با همه گرفتاریهایی که به خاطر کمبود منابع داشت تا 44 درصد افزایش سرانه تعرفه ها را قبول کرد و پای طرح تحول نظام سلامت به اذعان دوست و دشمن چیزی کم نگذاشت

اما در آن سوی میدان فردی به نام قاضی زاده هاشمی:

1- برخورد با تخلفات حوزه پزشکی را منوط به دریافت پول بیشتر دانست و هیچ صحبتی از اثربخشی منابع نکرد و هیچ استراتژی برای افزایش اثربخشی منابع موجود نداشت, بطوریکه در بحث برخورد با زیرمیزی به صراحت گفت با این تعرفه ها زبان ما الکن است؟؟؟

2- دوازده هزار میلیارد تومان از اعتبارات هدفمندی یارانه ها را صرف طرح تحول نظام سلبامت مرد, طرحی که بدون اجرای سطح بندی خدمات و بدون اجرای گایدلاینها و ....... در حال اجرا شدن است و آنقدر این طرح مفتضح است که شبیه داستان پادشاه لخت و کودک جسور می ماند که .....

3- تمامی دعواها را به سطح رسانه های اورده و در بسیاری از موارد بخشی دیگر از دولت را که وزارت تعاون و بیمه ها باشند مورد هجوم کلمات خود قرار داد.

4- با ابحث ادغام بیمه ها در وزارت بهداشت باعث ایجاد پتانسیل درگیری و رودررویی کارگران با دولت شد.


حالا با طرحی که به نام تحول نظام سلامت روی دست دولت مانده است انقدر باید دولت اعتبار اختصاص بدهد که تمام رمق دولت  مردم را خواهد گرفت و خروجی این طرح در برابر زائداتی چون خدمات القایی و عدم مدیریت تکنولوزی سلامت هیچ خواهد بود.

باید از دیگر فرق های علی ربیعی با قاضی زاده هاشمی نیز به یان نکته اشاره کرد که علی ربیعی حلقه ارتباط جامعه کارگری را با دولت تقویت کرد اما برخوردها ناثواب وزارت بهداشت قاضی زاه هاشمی با پرستاران و برخی از مخالفان طرح تحول سلامت در حال ایجاد یک اپوزیسون صنفی در برابر دولت در نظام سلامت است. آنچه را که ربیعی در راه اندازی سایتهای در سایه در وزارت تعاون و تامین اجتماعی برای جلب و جذب ارای مخالفان تجربه کرده است را بهتراست که قاضی زاده در مکتب بیاموزد.


من فکر می کنم افکار عمومی در کمتر از یک سال اینده متوجه خواهند شد که اگر ربیعی قوی ترین وزیر کابینه نباشد قطعا یکی از قویترین ها و بهترین ها است و  قاضی زاده هاشمی اگر ضعیف ترین وزیر کابینه نباشد قطعا یکی از ضعیف ترین هاست.


مهمترین نکاتی که افراد چاق برای لاغر شدن باید بدانند

یازده نکته بسیار مهم که باید برای لاغری بدانید:

1_ برای یک کیلو لاغر شدن باید حدود 3500 کالری یا بسوزانید و یا اینکه از میزان غذای مصرفی خود در طول هفته بکاهید.

2- شما در دویدن ملایم در طول یکساعت تنها 650 کالری خواهید سوزاند یعنی اگردر طول هفته 5 ساعت بدوید تنها نیم کیلو وزن کم خواهید کرد.

3- بدایندکه طناب زدن بسیار بیشتراز دویدن وزن شما را کاهش می دهد و شما می توانید با طناب زدن زودتر به وزن ایده ال خودتان برسید.

4- شما در حالت خوابیدن تنها 60 کالری در ساعت می سوازنید و در حالت نشستن 75 کالری در ساعت در و در حالت پیاده روی کمتر از 350 کالری خواهید سوزاند

5- اما شما اگر در کوهستان راه بروید حدود 500 کالری در ساعت خواهید سوزاند یعنی حدود 7 ساعت پیاده روی در کوهستان برای کم شدن نیم کیلو از وزن شما کفایت می کند.

6- شما با دویدن 12 کیلومتر در ساعت بیش از هزار کالری انرزی خواهید سوزاند.

7- هر نیم کیلو عضله حدود 50 الی 60 کالری در روز می سوزاند, یعین اگر شما به کار کردن با وزنه ادامه دهید و یا با استفاده از ورزش بر حجم عضلانی خود بیافزایید به خودتان در لاغر شدن کمک کرده اید.

8 ورزش کردن برای خانهما در روز به مدت سه بار و هر بار به مدت 45 دقیقه به حدی که باعث عرق کردن بدن آنها شود نه تنها که به لاغری آنها کمک می کند بلکه باعث افزایش متابولیسم بدن انها شدن و سرعت سوخت و ساز را افزایش می دهد.

9_ شما حق ندارید میزان کالری دریافتی بدنتان را بیش از حد مجاز کاهش دهید زیرا شاید لاغر شوید اما باید اسیب های وارده به پوست و مو و خون و ..... را به جا بخرید که گاها غیرقابل جبران می باشد, حداقل میزان کالری دریافتی برای اقایان در روز 1400  و برای خانمها 1000 کالری است که از این کمتر به هیچ عنوان نباید میزان غذای مصرفی کاهش یابد.

10_متأسفانه بین بسیاری از ورزشکاران رشته‌های مختلف، این باور رایج است. بدن در طول فعالیت، انرژی خود را به نسبت‌های مختلف هم از منابع چربی و هم از کربوهیدرات‌ها (قندها) کسب می‌کند. همین الان که شما نشسته‌اید و مشغول مطالعه این مقاله هستید، بدن‌تان برای کسب انرژی‌ حدود 50 تا 60 درصد چربی و 40 تا 50 درصد کربوهیدرات می‌سوزاند. مطالعه، کار سنگینی نیست و بدن برای انجام آن، به نسبت‌های برابر کربوهیدرات و چربی می‌سوزاند، اما اگر همین حالا بلند شوید و تصمیم بگیرید کمی‌ بدوید، بدن‌تان برای برقراری تعادل و حفظ متناسب ذخایر درونی‌اش، شروع به سوزاندن 70 درصد کربوهیدرات (در مقابل 30 درصد چربی) می‌کند و اگر دویدن‌تان را برای مدت طولانی‌تری ادامه دهید، بدن برای کسب انرژی 60 درصد چربی و 40 درصد کربوهیدرات می‌سوزاند و هر چه طول مدت ورزش و فعالیت بدنی بیشتر شود، ترازو هم به سمت سوزاندن چربی سنگین‌تر می‌شود و به 65 تا 75 درصد هم می‌رسد.

بنابراین هر چه مدت زمان ورزش و فعالیت بدنی طولانی‌تر شود، چربی بیشتری هم در بدن می سوزد. پس اگر قصد دارید زودتر لاغر شوید و وقت و انرژی لازم را هم در اختیار دارید، حداقل سه ساعت در روز ورزش کنید.

برای کاهش وزن، بدن شما باید کالری بیشتری نسبت به آنچه کسب می‌کند، بسوزاند و سوزاندن این کالری اضافه، تنها در گروی انجام فعالیت‌های خارج از برنامه ی معمول است. بنابراین، ورزش کردن یکی از بهترین گزینه های این فعالیت‌های خارج از برنامه محسوب می‌شود. در ضمن، فراموش نکنید که مهم، سوزاندن کالری است، نه منبع آن.

11- اگر وقت کافی ندارید و از اضافه وزن رنج می برید بهتر است که روزی حداقل نیم ساعت اما با شدت فراوان ورزش کنید و اما اگر وزنتان ایده ال است و میخواهید مثلا کلسترول شما پایین بیاید یادتان باشد بهتر از دویدن پیاده روی و انهم روزی حداقل دو یا سه ساعت است.



آیا دولت اقای دکتر روحانی نیز هشت ساله خواهد شد؟ شاید.....

دولت یازدهم دولتی عجیب و دارای فرمول خاص خودش در میان تمامی دولتهای پس از انقلاب است دولتی که اگرچه در حال راضی نمودن تمامی جریانهای سیاسی کشور است اما به نست همان رضایتی که جناحهای سیاسی از خودشان بروز می دهند در درون جریانهای سیاسی کشور نارضایتی های فراوانی وجود دارد, جناح سنتی و راست کشور که امروز به یمن سیاستهای احمدی نژاد تبدیل به دهها گروه شده است که به شدت با هم دشمنی می کنند تا جناح چپ یا همان اصلاح طلبان که در این روزها از طیفهایی تشکیل شده اند که تماما بر اساس حس پدر سالارانه نسبت به آقای خاتمی و وحدت استراتژیک وی با ایت الله هاشمی رفسنجانی دور هم جمع شده اند وحدتی که بدون شک در همین یکسال کار دولت تدبیر و امید به دلیل براورده نشدن برخی از انتظارات در سهم خواهی های معمول نظام سیاسی ایران , پتانسیل شکننده شدن را نیز دارد(همان تجربه ای که در سال 84 و سالهای قبل از ان به چشم می خورد) هر دو این جریانات به تناسبی با دولت زوایای خاص خودشان را دارند بطوریکه جناح راست سنتی گناه نابخشودنی خود را در عدم اتحاد باعث روی کار امدن دولت دکتر روحانی دانسته اند و  جناح اصلاح طلب انتخاب دکتر حسن روحانی را مطلوب وضعیت موجود می دانند تا مطلوب واقعی خودشان. در چنین شرایطی ...... 

ادامه مطلب ...

که چنگال گرگان و دندان شیر مرا به ز دوستان روبه مسیر

مرا ز جمع دوستان جدا کنید                                      میان گرگان گرسنه رها کنید 

 

به تیر و به پیکان و زه در کمان                                    مرا سر ببرید به جمعی عیان 

 

تنم را چو نیمی بمانده زه جان                                   سپارید به چنگال شیر و ددان 

 

که چنگال گرگان و دندان شیر                                     مرا به ز دوستان روبه مسیر



تامین اجتماعی و رفاه اجتماعی در ایران باستان

چندی پیش در کامنت یکی از دوستان که به نام فعال تامین اجتماعی نامش ثبت شده بود , در اظهار نظرش در مورد یک مقاله آورده بود که تامین اجتماعی یک مفهوم وارداتی است مثل اتومبیل؟؟؟؟ همین مطلب سبب شد که در حد دانش کم و حوصله کمترم در این روزها, یادداشتی را تحت عنوان تامین اجتماعی و رفاه در ایران به نگارش دربیاورم, لذا با فشار بر حافظه تاریخی خودم و مطالعه و تقلب از سایتها و کتابها , اندک توشه ای جمع کردم که شاید به درد همه فعالان تامین اجتماعی بخورد:..........  ادامه مطلب ...

مرا ز جمع دوستان جدا کنید میان گرگان گرسنه رها کنید

مرا زجمع دوستان جدا کنید        میان گرگان گرسنه رها کنید

به تیر و به پیکان و زه در کمان     مرا سر ببرید به جمعی عیان

تنم را چو نیمی بمانده زجان      سپارید به چنگال شیر و ددان

که چنگال گرگان و دندان شیر      مرا به ز دوستان روبه مسیر