سلامت از نگاه ملی

لطفا با شرکت در نظرسنجی های این وبلاگ به شناخت افکار عمومی کمک کنید

سلامت از نگاه ملی

لطفا با شرکت در نظرسنجی های این وبلاگ به شناخت افکار عمومی کمک کنید

مدیرعامل تامین اجتماعی و کارکنان و نخبگان و سیاسیون و نیروهای نظارتی


این روزها سر انتقال دارایی کارگران به بورس سر و صدای زیادی به پا شده است، اینکه نفس کار موجب شفافیت می شود و می تواند تامین اجتماعی را از بنگاه داری و چمبره سیاسیون بر آن برهاند نکته ی مثبت ماجراست؛ اما باید در ادامه به نکاتی اشاره کنم که برای نیروهای نظارتی و مسئولان مرتبط با امنیت کشور و آینده ی نظام بسیار مهم است.


خلاصه اینکه سازمان تامین اجتماعی پیر شده است و در روزهایی افزایش شدید نسبت بازنشستگان به بیمه پردازان است و از ۴۳ میلیون بیمه شده ی اصلی و تبعی طبق آمار رسمی سازمان تامین اجتماعی حدود ۱۱میلیون نفر کاملا بر خلاف اصول علمی و محاسبات اکچوآری که ذات نظام بیمه ای است توسط مجلس و دولت وارد این سازمان شده اند و فشار ناشی از تعهدات این افراد در حال شکستن کمر مهمترین نهاد مرتبط با امنیت اجتماعی و اقتصادی کشور است. 

۱۱میلیون نفر از هموطنان عزیزی که طبق قانون اساسی دارای سابقه ی بیمه شده اند اما بر خلاف ضوابط و شیوه نامه ی علمی.

در واقع دولت سهم کارفرما را برای این افراد تقبل کرد اما به جای انجام تعهدات خود، آن را بر گرده ۳۲میلیون نفر دیگر سوار کرد. اکنون سازمان تامین اجتماعی۵ چالش مهم دارد، نخست پیری و رسیدن تعهدات آن که برای تمام صندوق های بیمه ای دنیا سرنوشتی محتوم است و دوم ۱۱ میلیون بیمه شده ای که حق بیمه ی سهم کارفرمای آنها را دولت نمی پردازد و سوم قوانین مرتبط با بازنشستگی زودرس و مشاغل سخت و زیان آور که چپ و راست توسط دولت و مجلس بر آن تحمیل می شود وچهارم اصلاحات ضروری پارامتریک و پنجم درد بزرگ عقب ماندگی ها در مدیریت این سازمان که نتوانسته در بخش رایانه و آی تی حداقل ها را تامین کندو فکری برای اقتصاد دارای فرار مالیات و بیمه بکند.


بی شک مصطفی سالاری به عنوان مدیرعامل این مجموعه نمی تواند هر ۵ مشکل را حل کند؛ زیرا نیازمند همرایی و همگرایی مردم و تمام اضلاع حاکمیت دارد که تاکنون شکل نگرفته است‌ اما از سالاری در دو بخش یعنی اصلاح فرایند ها مدیریتی و پس گرفتن مطالبات از دولت انتظارات جدی می رود.

این سازمان بزرگ اکنون باید خود به داد خودش برسد و برای اینکار نیازمند 

۱_ فعالیت متفاوت سیستم ارتباطی آن یعنی مجموعه ی روابط عمومی و آتیه و حتی موسسه عالی پژوهش است تا جامعه و تمام اضلاع حکومت را متوجه ی تبعات تعلل های کنونی بکند.

۲_ باید مدیرعامل به جد دنبال مطالبات سازمان از دولت برود،با اینکه از تلاش های روز افزون مدیرعامل برای گرفتن مطالبات آگاهم و از رایزنی های وسیع وی با دولت و سازمان برنامه اطلاع دارم اما تا رسیدن به نتیجه ی قطعی نمی توانم آن را جزو سوابق مثبت وی قید کنم، فقط سر بسته عرض می کنم دلیل مصون ماندن سالاری از انتقادات اخیر فعالان رسانه ای و دلسوزان و افراد صاحب نظر همین تلاش و پیگری هاست که منتظر حصول نتایج آن هستند که اگر به وقوع بپیوندد این مدیر جوان جایگاه خوبی در افکار عمومی مرتبط این سازمان خواهد داشت.

۳_ کارکنان تامین اجتماعی وبازنشستگان محترم دارای سطح وسیعی از فعالیت در فضای مجازی و رسانه ای هستند، اما نقد بزرگ بنده به این عزیزان این است که با وجود محق بودن آنها برای پیگیری حقوق مادی و معنوی، اما این پتانسیل عظیم کارشناسی می بایست نقش آفرینی بیشتری در خطاب قرار دادن دولت و مجلس برای دست برداشتن از رویه های غلط گذشته و بازپرداخت بدهی های خود ایفا کنند،قلم و نفس هایی که از آن ها انتظار کلان نگری بیشتری می رود،شاید اکنون وقت آن فرا رسیده که یک انجمن فعال و منتقد و کاملا مستقل و بدون بروکراسی اداری و مالی، تشکیل شود و اعلام موجودیت کند تا بدون سیاسی کاری آلارم های هشدار را روشن کند.

۴_ نیروهای نظارتی،امنیتی و نخبگان سیاسی و اجتماعی باید از هم اکنون تمرکز خود را بر این سازمان بسیار مهم افزایش دهند و مردم و حاکمیت را نسبت به تبعات ادامه ی سیر کنونی تامین اجتماعی روشن کنند‌؛ دست و دل بازی هایی که از جیب کارکران و بیمه شدگان با بازنشستگی های زودرس و .... تا کنون صورت گرفته را جیب کارگران تحمل کرده است، اما این دستان سخاوتمند به حدی دراز شده اند که به زودی دست در جیب دولت خواهند کرد، و تکرار سرنوشت صندوق بازنشستگی کشوری رقم خواهد خورد و  دولت های آینده(حتی به احتمال زیاد همین دولت)می بایست بار پرداخت حقوق بازنشستگان را بر دوش بکشند،البته با مقیاسی بسیار فراتر از آنچه در خدمات درمانی رخ داده است.

از خودم می پرسم با این تعلل های موجود، شاید هم خودشان را برای تقبل پرداخت حقوق چندین میلیون بازنشسته آماده کردند؟!

۹۹/۰۱/۲۸
✍مهدی اسفندیار 

کارشناس مجری رادیو سلامت ودبیر سرویس سلامت و رفاه اجتماعی روزنامه صدای ملت 

(این یادداشت مواضع شخصی نگارنده است و ربطی به مواضع سازمانی ندارد )


کانال"نه به عوام فریبی "