سلامت از نگاه ملی

لطفا با شرکت در نظرسنجی های این وبلاگ به شناخت افکار عمومی کمک کنید

سلامت از نگاه ملی

لطفا با شرکت در نظرسنجی های این وبلاگ به شناخت افکار عمومی کمک کنید

خوردن گوشت بیش از ۶۰۰ گرم در هفته بسیار خطرناک و سرطانزا است؟

در حالیکه طبق تصور عمومی خوردن گوشت باعث لاغری و عدم اضافه وزن می شود. محققین دریافته اند که مصرف بیش از ۶۰۰ گرم گوشت در هفته سبب ایجاد سرطان در روده کوچک و بزرگ و نیز باعث افزایش احتمال ابتلا به سرطان می شود. به گزارش دویچله از المان برای تولید هر کیلو گوشت قرمز نیاز به ۴۰ هزار لیتر اب می باشد و همینطور بیش از ۳۰ درصد از زمینهای حاصلخیز دنیا برای تولید علوفه های دامی جهت پرورش دام جهت مصارف گوشتی به کار می برند. دویچله گزارش داده است که ۱۸ درصد از کل گازهای گلخانه ای به دلیل پرورش دامهای گوشتی ایجاد می شود.

آیا ردای ریاست جمهوری به تن قالیباف خواهد رفت؟

شاید از نظر اصولگرایان قالیباف گزینه مطرح برای ریاست جمهوری باشد اما تحلیلی بر روند انتخابات گذشته نتیجه گیری دیگری را نشان می دهد. 

 

شاید قالیباف در نبود یک جریان اصلاح طلب بتواند در برابر جریان همسو با دولت یک کاندیدای قوی و مطرح و یک ر قیب تمام عیار باشد اما وی برای ماندن در کورس انتخابات نیازمند محقق شدن دو شرایط دارد؛که عبارتند از : 

۱ـ حمایت قاطبه مخالفان اصولگرای رئیس جمهور از قالیباف (نه یک حامیت دقیقه نودی و شکننده) 

۲ـ تایید نشدن هیچ یک از کاندیداهای مطرح اصلاح طلبان و نیز عدم فعالیت منفی از سوی اصلاح طلبان به ضرر قالیباف  

 

اما نشانه هایی از محقق نشدن این شرایط کاملا وجود دارد: 

قالیباف برای اینکه کاندیدای مورد نظر اصلاح طلبان نیاید مجبور است که به ضرر انها صحبت کند و صحبتهای تند وی در هفته گذشته مبنی بر اینکه اگر اصلاح طلبان توبه کنند نیز نباید صلاحیت انها در انتخابات تایید گردد موید این مطلب است که اگر یک کاندیدا از سوی اصلاح طلبان وارد کارزاز انتخابات شود اصولگرایان مثل سال ۸۸ خواهند دریافت که امثال رضایی رای نخواهند آورد و بهتر است که به همان گزینه احمدی نژاد تن دهند و در این میان این قالیباف است که باید بازهم در کناری ایستاده و شاهد دلبری تیم احمدی نژاد باشد.  

اما در صورت عدم حضور اصلاح طلبان شاید هاشمی رفسنجانی تحرکاتی را به نفع قالیباف انجام دهد و بخشی از بدنه اصولگرایان نظیر رهپویان انقلاب اسلامی و ایثارگران را نیز با خود همراه کند اما این به ان معنی نیست که بتواند به راحتی از یک رقابت تمام عیار که یک طرف آن محمود احمدی نژاد هست که نشان داده عبور از گردنه انتخابات را خوب بلد است بگذرد. زیرا طیف احمدی نژاد به خوبی خواهند توانست در صورت عدم حضور اصلاح طلبان بر قالیباف فائق آیند؛ فشار بر قالیباف برای اتخاذ موضع در برابر سران فتنه و اصلاح طلبان می تواند شرایط را برای بازی کردن قالیباف به نفع احمدی نژاد و تیمش مهیا کند؛ با قاطعیت تمام می گویم که هیچ گرینه ای به عنوان رقیب به اندازه قالیباف برای تیم احمدی نژاد مناسب نیست زیرا به خوبی خواهند توانست از ان بگذرند.

من معتقدم قالیباف را با شرایط فعلی کشور باید یکی از ناکامان تاریخ انتخابات ریاست جمهوری نامید این موضوع را به عنوان یکی دیگر از پیشگوییهای وبلاگ سلامت از نگاه ملی فرض کنید تا ببیند که آیا این پیش بینی مثل برکناری جاسبی و برکناری حافظی و برکناری دستجردی درست از آب در می اید یا نه؟؟

البته کار احمدی نژاد به مراتب راحت تر خواهد شد اگر گزینه هایی مثل ولایتی و حداد عادل وارد کارزار انتخابات شوند.

آیا تغییرات در مدیریت اجرایی کشور بر مبنای سیاست انتخاباتی است؟

برخی از صاحبنظران سیاسی در ماههای اخیر تغییرات مدیریتی در بدنه اجرایی کشور را برگرفته از یک برنامه انتخاباتی در دولت می دانند. اما تحلیل این تغییرات به خوابی موید آنست که نه تنها این تغییرات به نفع دولت در کارزار انتخاباتی نخواهد بود بلکه شدیدا به زیان دولت تمام خواهد شد. انچه امروز مورد نظر مردم است تا به دولت فعلی و نماینده طیف سیاسی دولت در انتخابات آتی پاسخ مثبت بدهند حل  مشکلاتی نظیر بیکاری و تورم است که تغییرات مدیریتی در ماههای پایانی دولت هیچ یک از این مشکلات را حل نخواهد کرد. از سویی دیگر مردان کارآزموده سیاسی در این شرایط که چیزی به پایان کار دولت نمانده است حاضر به پذیرش مسئولیت در دولت نیستند و به همین خاطر دولت نخواهد توانست افرادی را که دارای پشتوانه سیاسی و عقبه فکری در جامعه هستند را جذب کند تا امیدوار به تشکیل کمپینی قوی در انتخابات باشد. اگر تمام رفتارهای دولت در ماههای اخیر در چهارچوب استراتژی انتخاباتی فرض کنیم به آسیب شناسی برخی از این رفتارها می پردازیم....... لطفا با من همراه باشید و مرا نقد کنبد.... 

 

ادامه مطلب ...

مدیریت در سایه رفتار ارباب رعیتی؟نجابت یا نانجیبی؛مسئله این است؟

در یک نگاه کنجکاوانه به عنوان یک شهروند یا کارمند می توانید چند نوع رفتار را در سیستم مدیریتی در هر کجایی که کار می کنید ببیند؛ اما دوست دارم با من همراه باشید و در صورت صلاحدید مرا نقد کنید. 

در کشور ما چون ملاکهای کسب عنوان مدیریتی تعریف شده نیستُ هرکسی به واسطه داشتن اشنائی با مافوق می تواند به عناوین بزرگی در مدیریت کشور دست یابد. 

 همین موضوع سبب می شود که برخی مدیران اعمال مدیریت را با اعمال قدرت اشتباه بگیرند و ندانند که مدیریت یعنی توجیه و احترام به کارکنان و فرماندهی و راهبری سیستم و نه اینکه تنها با حلقه ای محدود ارتباط داشتن و در را بر روی سایر کارکنان بستن. متاسفانه چون هنر مدیریت که کسب آن مستلزم داشتن دانش و استعداد و ممارست و .. است در این افراد تازه کار وجود ندارد؛ ناگهان شکلی از مدیریت را شاهد می شویم که بی منطقی و عدم گفتگو با کارکنان نمود بیرونی ان است.

اما انچه مایه تعجب است این است که در دوره های مختلف دولتها خود را ملزم به حمایت از پستهای کارشناسی نکرده اند و مشاهده می کنیم؛ منابع ملی و منافع ملی زیرپای کم تجربگی افراد له می شود.  

ادامه مطلب ...

یک برکناری واقعا به موقع.

خبر برکناری خانم دکتر دستجردی که دو روز پیش در وبلاگم گذاشته بودم امروز محقق شد. شاید همه جوره باید این برکناری را برای نظام سلامت کشور مبارک دانست. اول برای خود خانم دکتر که محبور نیست در پایان صدارتش به این سوالها پاسخ دهد که چرا پزشک خانواده به سرانجام نرسید و چرا قانون منع کار همزمان مدیران بخش دولتی در بخش خصوصی را اجرا نکردی و چرا اینهمه افراد چند شغله در مناصب ارشد وزارت بهداشت هستند و چرا در دوره جنابعالی که لاقل به عنوان یک متخصص زنان انتظار می رفت برخی اتفاقات نامیمون نظیر افزایش بی رویه سزارین در کشور مهار شود نه تنها مهار نشد بلکه به شدت افزایش یافت. اما نکته ای از دوره خانم دکتر دستجردی به عنوان ابهام باقی مانده استُ و آن برکناری فله ای بسیار از مدیرانی است که اختصاصا در این دولت در بدنه وزارت بهداشت قرار گرفتند؛ افرادی نظیر سید مسعود خاتمی از هلال احمر؛ دکتر سید محمد صادقی و دکتر رئیس زاده از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دکتر عین اللهی از ... و همین طور افراد مومنی که صلاحیت اخلاقی و رفتاری اینان برای مردم ثابت شده است.  

با توجه به اینکه خودم یک خبرنگار حوزه سلامت هستم؛ انصافا این برکناری را بیش از حد میمون و به جا می دانم زیرا معتقدم دوره فعالیت خانم دکتر دستجردی؛ ضعیف ترین دوره مدیریتی حاکم بر وزارت بهداشت بوده است. باید از رئیس جمهور نیز تقدیر کرد که با اینکه این برکناری می تواند موجی از انتقادها و تخریبها را بر علیه رئیس جمهور راه بیاندازد ولی با این وجود دکتر احمدی نژاد مصالح مردم را بیشتر از مصالح خودش لحاظ نموده است.

برکناری خانم دکتر دستجردی وزیر بهداشت و درمان قطعی شد؟!

تا کنون سعی نمودیم که برخی از پیش بینی ها را در وبلاگ سلامت از نگاه ملی درج کنیم؛ امروز نشستیم و تمامی خبرهای پیرامون شایعه برکناری خانم دکتر دستجردی وزیر بهداشت و درمان و اموزش پزشکی و واکنشهای خانم دکتر به این شایعات را تحلیل کردیم. به این نتیجه رسیدم که خانم دکتر هم شاید چندان بدشان نیاید که دولت در این برهه وی را از خدمت مرخص کند. جایی که تدابیر وزارت بهداشت برای عبور از بحران ارزی و تحریم اصلا کارساز نبوده و احتمال مشکلات بیشتری در اینده پیش روی خانم دکتر خواهد بود؛ شاید اکنون بهترین فرصت باشد تا با اصرار بر ماندگاری دکتر باقر لاریجانی بر مسند ریاست دانشگاه علوم پزشکی تهران زمینه برکناری خودش را فراهم کند به خصوص اینکه در برخی از مراسمها از جمله در مراسم همایش خیرین سلامت دیده شده است که خانم دکتر ؛ از دکتر لاریجانی خواسته است که زودتر از ایشان در جایگاه سخنرانی حاضر شوند در حالیکه برگزار کنندگان مراسم هیچ خبری را در مورد سخنرانی آقای دکتر لاریجانی اعلام ننموده بودند. این اصرار و مقاومت را اگر شایعه دستور ریاست محترم جمهور مبنی بر برکناری دکتر لاریجانی را واقعی در نظر بگیریم بایدبه ریاست جمهور حق داد که وزیر بهداشت را عزل نمایند.

ادامه مطلب ...

جریان اصلاحات از این انتخابات چه می خواهد؟

جریان اصلاحات در این روزها با توجه به اینکه به خوبی دریافته است؛ با روی کار آمدن دوباره طیف احمدی نژاد احتمال افول دائمی مخالفان و منتقدان وی در جریان اصولگرایی حتمی می باشد؛ حاضر نمی شود بدون گرفتن پوئن مناسب پلی شود برای اصولگرایان تا از احمدی نژادی عبور کنند که ثابت کرده است که اهل امتیاز دادن به مخالفان و منتقدان نیست و این اصولگرایان هستند که باید اقایی و بزرگی وی را بپذیرند.  با این حساب شنیدن موضوعاتی نظیر تضمین انتخابات و نیز داشتن اختیار و .. از سوی اصلاح طلبان را بنده به دلیل علمی می دانم که اصلاح طلبان از شرایط موجود کشور دارند.....

ادامه مطلب ...