سلامت از نگاه ملی

لطفا با شرکت در نظرسنجی های این وبلاگ به شناخت افکار عمومی کمک کنید

سلامت از نگاه ملی

لطفا با شرکت در نظرسنجی های این وبلاگ به شناخت افکار عمومی کمک کنید

دولت روحانی و سیاست دو گانه در برخورد با فساد مالی و اداری.....

این یادداشت به واکاوی دولت آقای روحانی در گزینشی عمل کردن در موضوع فساد خواهد پرداخت؛ امیدوارم به دقت به این موضوع توجه کنید تا برخی از ابعاد پنهان رفتار دولت آقای روحانی برای شما مشخص شود. مردم بعد از روی کارآمدن دولت اقای روحانی منتظر این بودند که از دولت قبل موضوعات فراوانی از بحث فساد مالی مطرح شود.(چون از آمدن تا رفتن حمدی نژاد در دور دوم ریاست جمهوری اش ؛ تمامی صفحات روزنامه ها پر بوده است مباحث مربوط به فساد مالی در دولت که فساد سه هزار میلیاردی و بحث عدم بازگشت پول نفت و موضوع خروج ۱۶ میلیارد تومان از نهاد ریاست جمهوری برای کمک به دانشگاه ایرانیان متعلق به احمدی نژاد گوشه هایی از این فساد بوده است) در این میان ترکان و جهانگیری به شکل سربسته به موضوعاتی از فساد اشاره کردند و به آن پرداختند منتها به دلایل نا پیدا می بینیم که این بحث ار سوی طرفداران دولت جوری عنوان می  شود که گویی دستهای پشت پرده مانع از لو رفتن این فسادها هستند. که به برخی از این ادعاها و دلایل رد این ادعاها خواهم پرداخت.

۱- گفته می شود که مجلس شورای اسلامی و نمایندگان طرفدار دولت سابق عملا فشارهایی برای جلوگیری از افشای این فسادها و برخورد با مفسدین دارند که در این میان باید مردم عزیز ما توجه کنند که اگر دولت بنای ذره ای تسلیم شدن در برابر این فشارها را داشت در برابر پرونده حمید رسایی کوتاه می امد در حالیکه می بینیم پرونده ی تخلفات حمید رسایی در دوران تصدی گری وی در دولت قبل در اداره ارشاد قم ؛منتظر اعلام رای مقامات قضایی نماند   و این نماینده که یکی از مخالفان سرسخت دولت و مورد حمایت جبهه یپایداری است در هیئت تخلفات دولت محکوم به انفصال از خدمات دولتی شده و موضوع در رسانه ها بررسی شده و به نهایت و کامل به آن پرداخته شده است که صاحب این قلم نیز از برخورد قاطع با این تخلفات استقبال می کند. اما سئوال اینجاست که چرا وقتی دولت در برخورد با فساد مالی و اداری اینقدر دستش باز است و با نماینده ی شاخص جریان رقیب به راحتی برخورد می کند ؛ در عزل مدیران سابق بهانه می آورد و عذر تراشی می کند؟ آیا واقعیت چیز دیگری است؟

۲- ظرفیت های دولت در برخورد با فساد:

طرفداران دولت اقای روحانی اگرچه استقلال قوا و کم بودن اختیارات دولت در برخورد با فساد را به دلیل نداشتن مکانیسم قضایی در اختیار؛  مانعی از تحقق کامل خواسته های دولت  می دانند که بنده هم با این ادعا از یک منظر موافق هستم که اختیارات دولت در نظام جمهوری اسلامی ایران؛ با ساختار  های سیاسی سایر حکومتها متافاوت است ؛ اما همین دولت در برخی از پرونده ها و در نحوه برخورد با فساد نشان داده است که به شدت گزینشی عمل می کند که مصداق کامل این موضوع پرونده ی تحقیق و تفحص از برخی از دستگاههاست که در سنوات قبل از سوی مجلس شورای اسلامی کلید خورده و سمت افراد متخلف و یا سوء استفاده کننده مشخص شده است که در این مورد نیز شاهد هستیم که دولت هیچ قدمی برای برخورد با متخلفین برنداشته است که به اطلاع عموم رسیده باشد که هیچ؛ بلکه فقط به سران متخلف آنها به شکل رسانه ای اشاره شده است و افراد بسیاری از رده های پایین تر در حال سیر در ادارات و ادامه ی فعالیت در پستهای قبل هستند. در حالیکه اگر قرار بود که سختی برخورد با متخلفین بهانه ی دولت برای توجیه رفتار خود باشد؛ برخورد با متخلفین رده های پایین تر آسان تر می باشد. لذا این تضاد نیز در دولت وجود دارد.


حال در چنین شرایطی خود را به جای محمود احمدی نژاد رئیس دولت سابق بگزارید که می بینید مدیران ارشد (غیر رسانه ای و غیر سیاسی) دولت شما همچنان در بدنه ی دولت فعلی مشغول به کار هستند که برخی از منابع تا حفظ حدود ۷۰ درصد از پیکره دولت سابق در دولت فعلی؛ انهم در نهادهای مهم اقتصادی و اجتماعی و نظارتی و  ... اشاره کردند و در چنین شرایطی که عملا بخش عمده ای ازدولت فعلی ؛ پیکره ی دولت سابق است؛ مشاهده کنید که مقامات ارشد دولت اقای روحانی از یکسو از دست اوردهای دولت خود می گویند و ان را در بوق و کرنا می می کنند که (که قطعا متاثر از عملکرد مدیران برجا مانده از دولت سابق است) و از سویی مرتبا در رسانه ها دولت سابق را به فسادهای عظیم متهم می کنند.


صاحب این قلم ضمن محکوم  دانستن فساد در همه ی ادوار و در هرجایی و توسط هر کسی که باشد؛ به این موضوع منتقد است که چرا دولتی که نشان داده است اگر بخواهد با فساد مبارزه کند؛ دست کم از پتانسیل های داخلی خود مثل نهادهای نظارتی و هیئت تخلفات اداری و ... استفاده می کند؛ وقتی که بخواهد برخورد کند حتی با حمید رسایی نیز که در مجلس است برخورد می کند؛ در برخورد با تخلفات مدیران سابق در رده هایی چون مدیران کل که چندان سیاسی نیستند و پشت انها نیز به خیلی جاها گرم نیست؛ نه تنها تعلل کرده بلکه با ادامه ی فعالیت آنها کنار آمده و برخی از این افراد را در پستهای جدید نیز بکار گرفته است.


از سویی دیگر برخی از رفتارهای دولت در موضوع نحوه ی کار و نحوه ی انتساب افراد نیز نشان داده که مکانیسم عمل همچنان مثل دولت قبل است که می تواند منجر به فسادهای بیشتر شود که چند شغله بودن مدیران ارشد دولتی و عدم برخورد دولت با این موضوع؛ تنها گوشه ای از این مباحث است؛ بنده دلسوزانه به آقای روحانی عرض می کنم که رفتار دولت شما ممکن است هزینه های فراوانی بر دست شما بگزارد و جا دارد به افکار عمومی در برخورد با فساد داری و مالی در رده های پایین تر پاسخ صحیح بدهید که این افکار عمومی صرف مخاطبان سیاسی شما در مطبوعات همسو نیستند بلکه بخش عمده ای از این افکار عمومی را مردم عادی و شهرستانی ها و کارکنان دولت تشکیل می دهند که مات و مبهوت به ماندگاری افراد پروننده دار و متهم اقتصادی و مالی در دولت فعلی نگاه می کنند که تصور بر این بود با امدن دولت فعلی حتی یک روز از ماندن آنها نگذرد که متاسفانه اکنون دوسال از ماند آنها گذشته و اینها را اگر بی توجهی دولت اقای روحانی به افکار عممومی و طرفداران خود ندانیم دست کم باید از آن به عنوان عدم اقناع افکار عمومی از رفتارهای دولت نام ببریم.


اینجانب اعلام آمادگی می کنم تا اسناد لازم را در صورت درخواست مسئوولین محترم دولت اعلام کنم و آماده ی مناظره با مدعیان مبارزه با فساد هستم.

نظرات 6 + ارسال نظر
دریا سه‌شنبه 6 مرداد‌ماه سال 1394 ساعت 12:16 ب.ظ

احسنت.
نقد خیلی جالب و منصفانه ای بود. با اجازه میخوام کمی از بابا روحانی دفاع کنم،

۱- درگیر شدن در مذاکرات هسته ای انرژی بسیار زیادی از دولت گرفت هم از بیرون و از درون هم هجمه های بسیار زیادی علیه دولت شکل گرفت . البته با حمایت به موقع رهبری اوضاع بهتر شد. شاید بتوان‌گفت در این مذاکرات گیر افتاده بودن و راهی جز پیروزی نداشتند که به لطف خدا....

۲- با دستهای خالی نمیشد با اینهمه فساد مبارزه کرد.

۳- باید یک عالمه مدیر و کارمند را اخراج کنند. پس کی میمونه؟ ههههه

۴- دولت یه عالمه مخالف داره، من و شما رو نگاه نکن که دلمون میسوزه انتقاد و پیشنهاد میدیم. همین مدیران و صاحبان ثروت بلایی بر سرش میارن که... سر احمدی نژاد هم نیاوردن

دریا سه‌شنبه 6 مرداد‌ماه سال 1394 ساعت 12:41 ب.ظ

۵- همه انتقاد میکنند، اما کسی دلش نمیسوزه و حاضر نیست قدمی برداره. اینهمه اساتید و دانشگاهی و... پا جلو نمیذارن.
اینهمه رییس حمهور گفت : بیاید پیشنهاد بدین ، نظریات و مقالات کاربردی و.... ولی کو؟؟؟؟

۶- طرفدار تفکر اعتدال یا کم داریم، یا اینکه خیلی بی معرفت اند. که صحنه را خالی کرده اند. اصلاح طلبان هم که قبلا شوت شده اند رفته اند. اصولگرایان هم به جز تعدادی ، بقیه در مقابل دولت اند.

۷- خود دولت هم به نظرم محافظه کار و کمی ترسو است.( البته ببخشید) و در تحقق شعارهایش قوی نیست

۸- و.......

محسن پنج‌شنبه 31 تیر‌ماه سال 1395 ساعت 01:04 ق.ظ

احسنت حرف دل ما رو زدی فعلا متاسفانه جامعه قطبی شده و گوش شنوا نیست متاسفانه

رحمان محمدی اصل دوشنبه 21 فروردین‌ماه سال 1396 ساعت 11:50 ب.ظ

. نامه سرگشاده شماره : 96/166/ ق.ص
بسمه تعالی تاریخ : 21 / 1 /96
جناب آقای جهانگیری معاون اول محترم ریاست جمهوری
با سلام و احترام و با عرض تبریک بمناسبت ولادت با سعادت ابر مرد حق و عدالت تاریخ ، امام علی (ع) ، با توجه به اینکه جنابعالی مورخ 19/1/96 در همایش اقتصاد مقاومتی و توسعه روستایی با تأسف اظهار نمودید آنها که می‌گویند افتتاح‌ها پروژه ها در آستانه انتخابات جنبۀ تبلیغاتی داشته و دولت یازدهم پیر و خسته است ، بدانند که خدا و قیامتی نیز هست ! لذا امید است خود جنابعالی نیز با در نظر گرفتن خدا و قیامت جهت تنویر افکار عمومی به سئوالات ذیل پاسخ دهید.
1- آقای دکتر جهانگیری همانطور که استحضار دارید حدوداً 30 درصد از عملیات ساخت و ساز پروژه مسکن مهر از دولت قبل به دولت یازدهم منتقل و با اینکه عده کثیری از خلق الله ، تمامی حاصل دسترنج خود را به امید صاحبخانه شدن به دولت پرداخت نموده بودند ولی وزیر مسکن دولت یازدهم با بی توجهی به اوضاع وخیم متقاضیان مسکن مهر مخالف تکمیل این پروژه ملی شده و تبدیل به مطالبه عمومی گردید و رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رئیس‌جمهوری و اعضای هیئت دولت در شهریور 93 فرمودند «اگر احتمالاً با اصل طرح مسکن مهر یا نحوه‌ تزریق اعتبارهای بانکی به آن مخالفتی وجود دارد، اما این را هم بدانیم که اکنون چند میلیون نفر چشم ‌انتظار تکمیل مسکن مهر هستند و باید این کار به‌ طور جدی پیگیری شود و به اتمام برسد.» با این حال جناب وزیر نه تنها هیچ اقدامی نسبت به تکمیل این پروژه نکرد بلکه مورخ 15 بهمن 93 در بازدید از فرودگاه مهرآباد در پاسخ به سوال دبیر کمیته مطالبه حق مسکن، با اظهار نظری تاسف آور عنوان کرد : «مسکن مهر طرح مزخرفی است» وهمچنان پروژه های نیمه‌کاره مسکن مهر در زیر باد و باران مستهلک و بر هزینه های آن افزود که بی تردید بار مالی آن به متقاضیان مسکن مهر که همگی از قشر آسیب پذیر جامعه هستند منتقل گردید ، تا اینکه در 19 فروردین 96 در آستانه انتخابات آقای سعید غفوری مدیرعامل شرکت عمران پردیس اعلام داشت مشکلات منابع مالی پروژه رفع شده و تعداد کارگران و عوامل اجرایی مسکن مهر در پردیس به 10 برابر رسیده لذا سرعت تکمیل واحدها 6 برابر خواهد شد ، آیا این یک مانور انتخاباتی نیست ؟
2- آقای دکتر جهانگیری همانطور که مستحضرید یکی از شعارهای مهم انتخاباتی دولت یازدهم مهار تورم و تثبیت قیمت ها بود که پس از روی کار آمدن با تغییر دادن متغییرهای اقتصادی اندکی نرخ رشد تورّم را کُند کرد ولی کشور را دچار رکود اقتصادی توأم با تورم روبرو ساخت و بعداً نتوانست از رکود خارج سازد لذا در مذاکرات 5 + 1 به امید بر چیده شدن تحریم ها و ایجاد رونق اقتصادی ، قبل از راستی آزمایی با اعتماد به طرف مقابل به توافق برجام اقدام و بموجب آن نتیجۀ تلاش شهدای هسته ای کشور را تخریب ولی با بد عهدی آمریکا برجام هیچ دست آوردی بجزء امکان افزایش بیش از دو برابری صادرات نفت خام و میعانات گازی و مواد پتروشیمی نداشته و بنابر اعلام مدیرکل امور بین‌الملل بانک مرکزی (وجوه حاصل از فروش این محصولات نیز به دلیل وجود محدویت های پولی و بانکی به کشور منتقل نگردیده و بانک مرکزی با جابجایی حسابها و پرداخت اعتبارات اسنادی به وارد کننده و فعالان اقتصادی از این وجوه استفاده و صرف تامین واردات برای کشور ‌شد) و بدینوسیله کالاهای متعددی بی رویه وارد بازار ایران شده و کشور را بیش از پیش دچار بحران رکود اقتصادی نموده و بیش از 80 درصد از واحدهای تولیدی را متوقف و ملت را بیکار کرد بطوریکه 4 وزیر در نامه ای به دولت هشدار دادند که (اگر به صورت ضرب‌الاجل و براساس قواعد حاکم در شرایط بحران اتخاذ تصمیم نگردد، بیم آن می‌رود که رکود موجود تبدیل به بحران و آنگاه بی‌اعتمادی شود که برای زدودن آثار آن شاید مدت‌ها وقت لازم باشد) و دولت برای خروج کشور از رکود ، چند هزار میلیارد از منابع ملی را جهت فروش خودروهای بی کیفیت دو شرکت ایران خودرو و سایپا تزریق نمود که باید پرسید آیا تولید داخلی محدود به خودرو شده و بخش خصوصی کل کشور محدود به این دو شرکت بوده و رکود فقط در این دو شرکت بود که دولت منابع ملی و انرژی خود را صرف فروش محصولات این دو شرکت کرد؟ چه عاملی موجب گردید دولت در دوران رکود با بی توجهی به اوضاع اقتصادی کشور و با بی توجهی به وضع اسف بار ملت فقط برای پر نمودن جیب سهامداران عزیز این دو شرکت خودرو ساز تلاش نمود ؟ و چرا دولت از اواخر سال 95 یعنی بعد از شروع بحث های انتخاباتی مبالغی از طریق سیستم بانکی به برخی از واحدهای تولیدی نیمه تعطیل پرداخت نمود؟ آیا واقعاً این رفتارها حاکی از مانور انتخاباتی نیست؟
3- آقای دکتر جهانگیری همانطور که استحضار دارید یکی از وعده های مهم انتخاباتی دولت یازدهم ریشه کن کردن فساد بود ولی همانطور که ملاحظه می کنید برخلاف وعدۀ دولت همچنان این قصۀ پرغصه در کشور ادامه داشته و گسترش مفاسد اقتصادی بیش از مبارزه با آن شده و ارقام فسادهای مالی نیز نسبت به گذشته خیلی درشت تر گردید که در این میان فساد بانک تجارت کرمان به مبلغ 13271 میلیارد تومان بیش از بقیه حائز اهمیّت بوده و نقل آن مفید فایده است ، آقای دکتر صرفنظر از اینکه دولت یازدهم به مدیران خویش حقوق های نجومی پرداخت و ... همانطور که اطلاع دارید اشخاصی با علم به اینکه ریالی در حساب خود نزد بانک تجارت موجودی نداشته ولی با این حال عالمانه و عامدانه و با سوء نیت قبلی از سال 85 تا 92 ( با صدور670 فقره چک بلامحل جمعاً به مبلغ 12700 میلیارد تومان وجه نقد را به همراه تعدادی ضمانت نامه های بانکی بدون پشتوانه به مبلغ 571 میلیارد تومان ، تنها از بانک تجارت شعبه تختی کرمان خارج نموده) و در شهریور92 کشف گردید ولی مدیران دولتی از افشاء آن جلوگیری و همچنین از تشکیل پرونده قضایی نیز خودداری نموده و بیش از 4 ماه در اداره نظارت بانک مرکزی برای حل و فصل آن تلاش نمودند و نهایتاً با گزارش سازمان بازرسی کل کشور کرمان ، موضوع به دستگاه قضایی ارسال ولی مدیران دولت دست از حمایت این گروه مفسد برنداشته و با ارسال گزارش هایی مفصل به دستگاه قضایی ارقام فساد را به 70 میلیارد کاهش داده و اعلام نمودند اصل و جرائم مربوط به فساد بانک تجارت کرمان را بانک مرکزی با نرخ 34 درصد از این گروه مفسد دریافت نموده ، که در این خصوص به اطلاع جنابعالی می رساند با بررسی صورتهای مالی حسابرسی شدۀ این بانک خصوصی فاسد ، خلاف اظهارات مسئولین بانک مرکزی ثابت خواهد شد ، امّا مهمّتر اینکه قبل از آنکه دست این گروه مفسد از بانک تجارت کوتاه شود از منابع ملی که در اختیار بانک مرکزی بوده بیش از 9 هزار میلیارد بدون سود و بدون کارمزد به این گروه مفسد پرداخت گردید و همانطور که مستحضرید بر اساس ضوابط و مقررات جاری کشور، در صورتیکه هریک از بانکها مبلغی از منابع بانک مرکزی اضافه برداشت نمایند، ولو در راستای اجرای سیاست های دولت و... بانک مرکزی به میزان بدهی بانک مربوطه ، با نرخ 34 درصد جریمه ای به صورت روزشمار محاسبه و از بانک بدهکار دریافت می نماید و با اینکه حساب جاری این بانک غیر قانونی نزد بانک مرکزی از خردادماه 92 خالی بوده و حتی یک ریال موجودی نداشت با این حال بانک مرکزی از مورخ 9/4/92 تا به امروز هزاران میلیارد به این بانک غیر قانونی پرداخت و تاکنون ریالی جریمه از این بابت دریافت ننموده و این گروه مفسد با حمایت های پشت پرده تا کنون مجازات نشده و اسم آن به عنوان مفسد اقتصادی اعلام نگردیده که در این خصوص با ارسال نسخه ای از نامه شماره :94/144/ق.ص مورخ 29 /8 /1395 تقاضا دارم با در نظر گرفتن خدا و قیامت به 3 سئوال فوق پاسخ داده و این حقیر را راهنمایی فرمائید کدام یک از موارد فوق با موازین شرعی و قانونی منطبق می باشد آقای دکتر جهانگیری با ارسال نسخه ای از نامه شماره :94/144/ق.ص مورخ 29 /8 /1395 صرفنظر از پرداخت حقوق های نجومی دولت به مدیران خویش و ... تقاضا دارم همانطور که به منتقدان خویش خدا و قیامت را یادآوری نمودید امید است خود حضرتعالی نیز با در نظر گرفتن خدا و قیامت به سئوالات فوق پاسخ داده و راهنمایی فرمائید کدام یک از موارد فوق با فلسفه وجودی خدا و قیامت سازگاری دارد ؟ والسلام علیکم و رحمته الله و برکاته . . رحمان محمدی اصل

کاظم جمعه 5 خرداد‌ماه سال 1396 ساعت 07:50 ب.ظ

چرا رسانه های جمعی بزرگترین اختلاس نظام بانکی ایران به مبلغ 13271 میلیارد تومان از بانک تجارت کرمان را فراموش کردند مگر رسانه های جمعی زبان گویای ملت نیستند

رحمان محمدی اصل شنبه 4 فروردین‌ماه سال 1397 ساعت 06:22 ب.ظ

آقای روحانی 5 سال قول ریشه کن کردن فساد را دادید ولی نه تنها فساد ریشه کن نشد بلکه آمار و ارقام فساد بیشتر گردید و اکنون که قول ریشه کن کردن فقر را می دیهد لرزه بر جان ملت افتاده که نکند مبارزه با فقر هم مثل مبارزه با فساد موجب ازدیاد فقر ملت شود ؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد