سلامت از نگاه ملی

لطفا با شرکت در نظرسنجی های این وبلاگ به شناخت افکار عمومی کمک کنید

سلامت از نگاه ملی

لطفا با شرکت در نظرسنجی های این وبلاگ به شناخت افکار عمومی کمک کنید

آقای روحانی جلوی ضرر را هر وقت بگیرید منفعت هست

http://namehnews.ir/file/file/43410

بالاخره, با گذشت تقریبا دو سال از روی کار آمدن دولت شما, این فرصت به دست منتقدان و فعالان اجتماعی آمده است که بخواهند تحلیلی از مطلوبیت دولت شما در بین جامعه ارائه دهند, دولتی که من را مخلوطی از عقبگردها و پیشرفت ها می دانم, آقای روحانی شاید به جا باشد که اکنون به این بیاندیشیم که دولت شما در برابر برخی از مسائل مهم تا چه حد موفقیت کسب کرده و از آن مهم تر پاسخگوی افکار عمومی بوده است.


شاید توجه به اعتراضات رو به گسترش در میان جوامع مختلف صنفی کشور دریچه ی خوبی برای پرداختن به لایه‌هایی باشد که معمولا دلیل اصلی شکست دولتها می باشد.

مطلع هستید که جامعه فرهنگیان کشور با بیش از یک میلیون شاغل و خانوار که تاثیرگذارترین لایه های اجتماعی هستند در این روزها مات و مبهوت از شرایط دشوار معیشتی و انفعال دولت شما به سر می برند, از سویی به طرز شگفت آوری اعتراض جامعه ی پرستاری و پیراپزشکی را شاهد هستید و از سوی دیگر, اعتراض اخیر کارگران که ار چند حیث حائز اهمیت است که به آن خواهم پرداخت, اقدامات دولت شما بدون ذرهای توجه به افکار عمومی صورت می گیرد و شاهد هستیم که با وجود هزینه های سیاسی و اقتصادی و اجتماعی که دولت شما برای طرح تحول سلامت داده است, متاسفانه رضایتمندی در میان ذینفعان به شدت در حال افول است و شما حتی نتوانسته اید به اولین اهداف از پیش تعیین شده برسید که شاهد بودیم تا سیمای جمهوری اسلامی تصویر رواج زیرمیزی را به شکل اخذ پورسانت از شرکت های تجهیزات پزشکی را توسط متخصصین متخلف به تصویر کشیده است. 

 در حوزه ی توجه به افکار عمومی نیز به نوعی دولت شما در حالی پا گذاشتن در جای پای گذاشته است و چه بسا که در این حوزه دولت شما مردود تر از قبل است, وگرنه دولت قبل دست کم آنکه در توجه به اعتراضات صنفی مثل پرستاران بیش ترین توجه را داشته است, چه آنکه این قشر اذعان دارند که بیشترین دست آوردهای جامعه ی پرستاری در دوره ی اول دولت قبل صورت گرفته است. بی پاسخ ماندن نامه های اعتراضی پرستاران   بیلان دولت شماست, بی سواد خواندن, مغرض نامیدن و حسود خواندن معترضان به طرح تحول سلامت , درحالیکه اعتراض آنها و نقدشان  امری صد در صد کارشناسی و دور از گرایشهای سیاسی است به نام دولتمردان شما در تاریخ ثبت خواهد شد, چه آنکه می بینیم وزیر دولت اصلاحات نیز فریاد وفغانش را از بی عدالتی ها و کارهای غیرکارشناسی و غیرقانونی صورت گرفته در این طرح را به آسمان بلند کرده‌است .

آقای روحانی افزایش نرخ تعرفه ها به حدود سیصد درصد در طی سالیان اخیر و ادعای کاهش پرداختی مردم به ده درصد, اگرچه شما را به لحاظ آماری و عددی قانع می کند, اما برای مردم غیرقابل درک است که با این افزایش نرخ تعرفه ها , رقم پرداختی نسبت به گذشته تفاوتی نداشته است. 

شاید وقت آن رسیده‌است که پاسخ دهید آیا ارزش ان را داشت که در اذای کاهش نرخ پرداختی مردم هزینه های سلامت, به قیمت اختصاص ده درصد از منابع هدفمندی یارانه ها که مستقیما از جیب مردم تامین می شود, یک درصد از ارزش افزوده که آن هم مستقیما از جیب مردم تامین می شود و یک ریال از هر پیامک مردم و ...... 

سبب شوید که اینهمه اعتراض را بر انگزیید؟

آقای روحانی ممکن است توضیح دهید که کدام کارشناسی به شما گفته است که تفاوت بحران در وزارت بهداشت و آموزش و پرورش به گونه ای است که یکی تنها بیست درصد و دیگری بیش از صد درصد منابع آن افزایش یابد؟؟؟

 ممکن است که توضیح دهید که در شرایط حاکم بر بیمه های کشور, کدام کارشناسی به شما گفته است که می توان حدود صد در صد  بار مالی بخش درمان را در آنها افزایش داد, در حالیکه بدهی دولت شما به این نهادها, همچون روال دولتهای گذشته در حال افزایش است؟؟؟

ممکن است بفرمائید که چگونه دولت مدعی خروج از رکود , از دادن یارانه به بخش تولید ناتوان شده‌است اما در بخش درمان هرچه منابعی که هست را می خواهد اختصاص دهد؟

برادر عزیز من نگاهی که عملکرد دولت بیاندازید تا دریابید که سیاستهای بهداشتی و اشتغال و آموزش و پرورش و تولید و ...... چقدر اهمیت داشته اند و بخش درمان چقدر؟؟؟؟

از سویی شاهد هستیم که نه تنها بسیاری از مشکلات سابق حل نشده اند بلکه رفتارهای لحظه ای و فاقد پشتوانه کارشناسی نظیر میل وزیر بهداشت برای انفکاک بخش درمان سازمان تامین اجتماعی, سبب افول مقبولیت و مطلوبیت دولت شما در میان بخش مهمی از فعالان اجتماعی و کارگری شده است.

باز هم این سئوال در اذهان متصور است که برای دولت زیربار تحریم و رکود کدام کارشناسی حاضر شده است که بودجه بخش درمان و هزینه های نظام سلامت را با احتساب بودجه وزارت بهداشت و بیمه ها و مردم بهبیش از صد هزارمیلیارد تومان و بودجه بخش عمران را تنها ۲۷ هزار میلیارد تومان تعریف کند؟؟

از خودتان پرسیده‌اند که این دولت تنها دو سال دیگر چه پاسخی به خیل جوانان بیکاری خواهد داد که شاید با افزایش بودجه های عمرانی و اعتبارات بخش خصوصی می توانستند طعم اشتغال را بچشند؟؟

برادر ارجمند از شما توقع می رود که توجه داشته باشید به این مطالب مهم که  راه توسعه ی کشور ,  توجه ی تک بعدی به امورات نیست.

مطمئن بدانید که افزایش نرخ تعرفه ها به شکل موجود باعث افزایش هرچه بیشتر خدمات القایی و کاهش شدید بهره وری منابع نظام سلامت خواهد شد که امری مسلم در علم اقتصاد سلامت است.  مشکل نظام سلامت ما بیش از آنکه به بودجه مرتبط باشد به مدیریت حاکم بر آن مربوط است که هیچ آگاهی از اصول مدیریت بر نظام سلامت ندارد. وگرنه همگان می دانند که نظارت در نظام سلامت امری بسیار خفیف و ناکارآمد است و در حد صدور پروانه های پزشکی و عدم دخالت در امور غیر مرتبط خلاصه شده‌است و مفاهیممهمی چون خرید استراتژیک و مدیریت تکنولوژی سلامت و خدمات القایی و لزوم اعمال گایدلاینها و سطح بندی خدمات و ..... موضوعاتی کاملا به حاشیه رانده شده هستند. پر واضح است که برای نوع مدیریت فعلی حاکم بر  نظام سلامت , چاره ای جز پیدا کردن منابع جدید برای پیش بردن طرح بی بنیاد تحول سلامت نخواهد بود که یا باید این فشارها و چانه زنی ها به سمت بیمه ها هدایت شود و یا اینکه پیشنهاد واگذاری امور به شهرداری ها از دهان مسئولین ارشد بیرون بیاید و یا اینکه سرانجام به آقای روحانی بقبولانند که شکست طرح تحول سلامت را اعلام کنند.

آقای روحانی در چنین شرایطی تزریق منابع چیزی جز خود زنی و باز ماندن دولت از سایر امورات تغیر آموزش و تولید نخواهد داشت.

آقای روحانی توجه داشته باشید که جلوی ضرر را هر وقت بگیرید منفعت است.

امیدوارم که شهامت تغییر و پذیرش خطا رو دولت شما داشته باشد.


  

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد