سلامت از نگاه ملی

لطفا با شرکت در نظرسنجی های این وبلاگ به شناخت افکار عمومی کمک کنید

سلامت از نگاه ملی

لطفا با شرکت در نظرسنجی های این وبلاگ به شناخت افکار عمومی کمک کنید

تفاوت مدیریت امروز جامعه با مدیریت علی بن ابیطالب (ع)

- مسئولیت را امانت الهی بداند؛ حضرت علی (ع) در نامه ای خطاب به اشعث بن قیس نوشتند:«همانا کاری که به عهده توست، طعمه نیست ، بلکه امانتی است بر گردنت»(نامه 5، ص 484)

- تقوا و خود کنترلی ؛ حضرت علی (ع) می فرمایند: « به خدا سوگند، عقیل برادرم را دیدم که به شدت فقیر شده بود و از من می خواست که از گندم های شما به او ببخشم ............   کودکانش را دیدم که از گرسنگی ، موهایشان ژولیده و رنگشان بر اثر فقر دگرگون گشته ؛ گویا صورتشان با نیل رنگ شده بود. عقیل باز هم اصرار کرد و چند بار خواسته خود را تکرار نمود. من به او گوش فرادادم ، خیال کرد من دینم را به او می فروشم و به دلخواه او قدم بر می دارم و از راه و رسم خویش دست می کشم ! اما من برای بیداری و هشیاری او ، آهنی را در آتش گداختم ؛ سپس آن را به بدنش نزدیک ساختم تا با حرارت آن عبرت گیرد. ناله ای همچون بیمارانی که از شدت درد می نالند ، سر داد و چیزی نمانده بود که از حرارت آن بسوزد. به او گفتم : همان ای عقیل! زنان سوگمند در سوگ تو بگریند ! از آهن تفتیده ای که انسانی از سر بازیچه آن را سرخ کرده می نالی ؛ اما مرا به سوی آتشی می کشانی که خداوند جبار با شعله خشم و غضبش آن را برافروخته است؛ تو از این رنج می نالی ، چگونه من از آتش سوزان نالان نشوم؟» (خطبه 224، ص 461)

از توصیه های حضرت علی (ع) به فرزند بزرگوار خود ، امام حسن (ع) : «برای هریک از کارکنان خود، کاری را تعیین کن ، تا او را نسبت به همان ، مواخذه کنی» ( نامه 31، ص 536)

پیامبر اکرم (ص) فرمودند: « اگر دو دسته از امت من صالح باشند ، امتم نیز صالح می شود و اگر آن دو فاسد شوند، امتم نیز فاسد می گردد. کسی پرسید آنها چه کسانید؟ حضرت فرمود : فقیهان و مدیران و زمامداران جامعه »(امالی ، شیخ صدوق ، ص 81)

حضرت علی (ع) در عهدنامه مالک اشتر خطاب به او می فرماید: « مالکا، حکمت خداوندی در خلقت کائنات این است که گردن هر گردنکشی را فرود آورد و قامت هر کتکبری را خم سازد . هم اکنون برگرد و سرگذشت بشر را در پشت خود تماشا کن . هزاران فرعون ، قیصرها ، کسراها، اسکندرها ، عاد و ثمودها خواهی دید که خداوند انسان را پس از روزگاری محدود از زدگی متکبرانه و ددمنشانه ، چنان در برابر بادهای تند حوادث به زانو در آورد که به صورت ناتوان ترین موجودات ، در خاموشی و سکون ابدی فرو رفتند. این عاشقان به لرزه انداختن مردم ! این لب تشنگان قدرت و سجده و احترام و لرزیدن مردم در مقابل شان ، چه زهری را که در جان آنان می ریزند و چه آتش ها در خرمن مغز و روان آنان شعله ور می سازند. » (محمدتقی جعفری ، حکمت اصول سیاسی اسلام ، ص 203و202)

7- بی انصافی و بی اعتنایی به حقوق مردم ؛ انصاف بالاترین و والاترین کمالات و فضایل انسانی و بهترین صفت و ویژگی یک مدیر مطلوب است. امام علی (ع) انصاف را برترین فضائل زمامداری می داند و عاملی برای ایجاد دوستی و الفت میان مردم و زمامداران .(شرح غررالحکم و دررالحکم آمدی ، خوانساری ، ج 1، ص 203)

حضرت علی ع خطاب به مالک:

«انصاف را در رابطه با خدا و مردم و در مورد خود و نزدیکان، رعایت کن که اگر چنین نباشی، ستم کرده ای».

 

نظرات 1 + ارسال نظر
سمیه یکشنبه 15 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 12:46 ق.ظ

به خدا قسم اگر ذره ای از توصیه های امیرالمومنین در کار مدیران ما رعایت می شد نه فقری در جامعه بود نه ذره ای بی عدالتی. ماصبور می مانیم و به امید خدا محاکمه ظالمان را در قیامت شاهد خواهیم بود؛ بگذارید که همچنان تصور کنند که خدایی نیست.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد