سلامت از نگاه ملی

لطفا با شرکت در نظرسنجی های این وبلاگ به شناخت افکار عمومی کمک کنید

سلامت از نگاه ملی

لطفا با شرکت در نظرسنجی های این وبلاگ به شناخت افکار عمومی کمک کنید

آتانازی یا مرگ آسان یا همان خودکشی؟ آری یا نه؟

آتانازی یا مرگ آسان یا همان هومرگ در زبان فارسی به حالتی شبیه خودکشی گفته می شود و نمی توان به ان صرفا خودکشی با نگاه عامیانه گفت به خصوص اینکه از دریچه پزشکی به ان نگاه کنیم زیرا در حالت عادی فرد به خاطر مسائل عاشقانه و یا عدم موفقیت در یک مرحله ای خاص از زندگی و یا گاها احساس پوچی دست به خودشکی می زند اما در مورد که ما قصد پرداختن به ان را داریم این است که ایا بیماری که قطع امید کامل از درمان نموده است و یا اینکه رنج و آلام شدید, خواستار پایان بخشیدن به زدنگی است ایا می تواند اینکار را انجام دهد یا نه؟ ایا باید برای فرد حقوقی در پایان بخشیدن به زدنگی قائل بود یا نه؟......... 

 برخی از صاحبنظران بر این باورند که انسان سالم و هوشیار و بالغ نمی تواند خواستار مرگ باشد و اساسا باید کسی را که خواستار مرگ است نوعی بیمار تلقی نمود و با تمام وجود برای درمان وی کمک کرد و نه اینکه وی را به دلیل حقوقی که دارد مستحق مرگ نامید و گفت که میل به زندگی و یا مردن جزء حقوق خصوصی فرد است و فرد می تواند درخواست مرگ با شیوه اسان یعنی با دخالت پزشکان را نماید. کاری که یک دختر بیمار در استرالیا به دلیل نا امیدی از درمان خود در سال 1996 انجام داد و هم اکنون در هلند و سوئیس و بلزیک قانون حمایت از آتانازی (خودشکی) وجود دارد. اما عده ای معتقدند که عمق درد و رنجی که یک انسان می کشد را نمی توان به هیچ عنوانن تصور کرد و باید به جای فرد باشیم تا بفهمیم که چه می کشد, دین باوران و معتقدان به وجود خداوند و انانکه مسائل ماوراء طبیعی را در امور دخیل می دانند با استناد به بی شمار مواردی که به یکباره جریان رو به مرگ به جریان رندگی تبدیل می شود بر این باورند که حیات و ممات انسان در دست خداوند است و تا لحظه آخر باید منتظر تصمیم خدا باشیم و بر این اساس تمام ادیان الهی نظیر اسلام و یهودیت و مسیحیت بر رد اتانازی و گناه و حرام بودن آن تاکید دارند. اما نکاتی که بیشتر باید بررسی شود این است که آیا:

1- یک انسان متقاضی مردن از روان سالمی برخوردار است که بتوان ی را در جهت مردن هدایت و کمک کرد؟

2- ایا با توجه به خطای پزشکی می توان به این مطلب اکتفا کرد که تشخیص درستی صورت گرفته و حتما بیمار خواهد مرد؟

3- ایا با توجه به اینکه هر آن امکان دارد درمان یک بیماری که تا دیروز لاعلاج بود امروز به علاج تبدیل شود, ما فرصت زیستن را از فرد بگیریم؟

4- ایا این امر سبب ترویج خواستی باطل نمی شود و باعث فروپاشی روح و روان جامعه نمی شود و بسیاری از خانواده ها را متاثر نمی کند؟

شاید پاسخ به تمامی سوالات بالاست که این واقعیت را از ان آدمی می کند که آتانازی و یا مرگ آسان و یا بهتر بگوییم : خودکشی نه عاقلانه است و نه می تواند به یک قانونی انسانی تبدیل شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد