سلامت از نگاه ملی

لطفا با شرکت در نظرسنجی های این وبلاگ به شناخت افکار عمومی کمک کنید

سلامت از نگاه ملی

لطفا با شرکت در نظرسنجی های این وبلاگ به شناخت افکار عمومی کمک کنید

کارشناسان اقتصاد سلامت به چه کار می آیند وبرای چه تربیت شده اند؟

نظام سلامت ما هرساله دستخوش تغییرات بنیادینی می شود که بیشتر از انکه محصول تدبیر و خرد باشد محصول تفکرات شخصی و بدون پشتوانه علمی است. شاید قدمت کارهایی مثل خودگردانی بیمارستانها و هیئت امنایی شدن ان را به درستی نگاه کنیم و نیز افتهایی مثل اختلاف وحشتناک تعرفه های بخش دولتی و خصوصی و بسیاری از مسائل دیگر را به درستی رصد کنیم می بینیم که این اتفاقات نامیمون در حالی در کشور که رخ داده است که تحصیلکردگان و دانش اموختگان رشته های مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی و اقتصاد سلامت در کشور حضور داشتند اما متاسفانه جزء دنباله روی کردن از این طرحهای بد نوشته شده و بدتر اجرا شده کاری دیگر نکردند. جالب اینجاست که نهادهایی مثل شورای سیاستگزاری سلامت و نیز مراکز پژوهشی نظیر مرکز تحقیقات سیاستگزاری سلامت نیز جایی برای حضور موثر دانش اموختگان رشته اقتصاد سلامت نیست. در این روزها که طرح اجاره دادن بخشهای خصوصی به .......

روسای بخشهای بالینی با اصرار شخصی وزیر بهداشت در حال عملیاتی شدن است که متاسفانه حمایت معاون درمان را نیز با خود همراه اورده است که بعدها به ان خواهیم پرداخت باز هم سکوت متخصصین اقتصاد سلامت شکسته نشده است. این طرح که مبتنی بر یک نظام فی فورسرویس است که یک نظام صد در صد شکست خورده در دنیا محسوب می شود بدون نظارت مجلس شورای اسلامی و بدون گذراندن قانونی از مجلس در حال پایلوت شدن در چندین بیمارستان بزرگ تهران است؛ اگرچه افرادی نظیر میرزابیگی رئیس سازمان نظام پرستاری که به خوبی از ابعاد فاجعه مطلع است حملات سنگینی به اساس این طرح در همایش بزرگداشت روز پرستار داشته است اما نمی توان انکار کرد که شاید چون منافع متخصصین اساس و شالوده این طرح را تشکیل می دهد و همه تلاشها برای تامین منافع مادی انها در این طرح صورت خواهد گرفت به همین خاطر هیچ صدایی در بین مسئولین به جزء دکتر خضری نماینده مجلس و دکتر عباسی سخنگوی کمسیون بهداشت و درمان  بلند نشده است؛ اما ابهام کار در این است که اگر قرار باشد متخصصین اقتصاد سلامت در این بزنگاه بلند نشوند و اخطار ندهند پس کی به درد مملکت و نظام خواهند خورد؟؟؟؟ 

شاید زمان ان فرا رسیده باشد که متخصصین اقتصاد سلامت از پوسته محافظه کاری در بیایند و به جای سکوت در برابر طرحهای یک شبه و خلق الساعه ( که البته وزیر محترم بهداشت نیر انکار خلق الساعه بودن این طرحها را نمی کند و می گوید در یک دقیقه هم می شود برنامه داد)؛ به اظهار نظر در مورد تبعات وحشتناک این طرح که باعث به حاشیه رانده شدن پزشک خانواده به دلیل تمرکز وزارت بهداشت بر روی این طرح می شود؛ و نیز اخلاق پزشکی را به حاشیه خواهد برد ؛بپردازند. 

شاید مصاحبه ای که وزیر محترم در صدا و سیما داشته است و عنوان نموده است با ده تا پانزده میلیون هم متخصصین حاضر به کار در بخش دولتی نمی شوند به خوبی موید این مطلب باشد که در طرح وزیر بهداشت درامدی بالای این مبالغ پیش بینی شده است تا فکر اینجای کار را هم کرده باشد. اما سوال اینجاست این درامد با تعرفه های اندک دولتی چگونه تامین خواهد شد مگر با گرفتن پول بیشتر از بیماران تهی دستی که مشتری دائم بخشهای بیمارستانهای دولتی هستند؟؟؟ جزء با زدن از حقوق پرستاران و کادر درمان که هم اکنون به اندازه کافی تحت فشار هستند؟

 

شاید اساتید محترم اقتصاد سلامت بد نباشد که به این بیاندیشند که شاید وقت آن رسیده باشد؛ که متخصصین اقتصاد سلامت به مبارزه با طرحههای بی اساس و بی فایده که باعث تقویت صنف به جای نظام سلامت می شود بپردازند وقت ان رسیده است که از راه پر زحمت و پر خسارت صنف سالاری نظام سلامت ما برگرددو به تعقل و برنامه ریزی در مراکز تخصصی سیاستگزاری برسیم. متاسفانه باید گفت هیچ اتحاد و انسجام و انگیزه ای در بین متخصصین اقتصاد سلامت در کمک به نظام سلامت و اظهار نظر در برابر رفتارهای فردی دیده نمی شود و شاید ادمی به این نتیجه برسد که این رشته تحصیلی در کشور ما کارکرد خودش را از دست داده است و یا اینکه .......

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد