سلامت از نگاه ملی

لطفا با شرکت در نظرسنجی های این وبلاگ به شناخت افکار عمومی کمک کنید

سلامت از نگاه ملی

لطفا با شرکت در نظرسنجی های این وبلاگ به شناخت افکار عمومی کمک کنید

انتقاد تند مرندی از همکارانش و از صدا و سیما

دکتر مرندی عضو کمسیسون بهداشت و درمان که سابقا در سه دوره وزیر بهداشت بوده است، در برنامه زنده رادیویی فردایی بهتر که دیشب از رادیو سلاممت پخش شد به انتقاد شدید از وضع فعلی نظام سلامت در استفاده بی رویه از تکنولوزی سلامت پرداخت وی گفت: ... 

 

 

 

مهدی اسفندیار

در آگوست سال 2011 برترین صاحبنظران نظام سلامت امریکا در مقاله ای در نشریه نیوزویک به مسئله استفاده بی رویه از تکنولوژیهای پیشرفته در درمان بیماران پرداختند. این محققان در این مقاله عنوان نمودند با آنکه نقش این تکنولوژیها در تامین سلامت مردم تنها 4 درصد است اما پول هنگفتی در این زمینه در آمریکا هزینه می گردد. این محققان این اتفاق را نتیجه دنباله روی پزشکان آمریکایی از کارخانجات سازنده این دستگاهها و نیز کارخانجات دارویی دانستند. مرندی مدیران نظام سلامت را به دلیل واردات بی اندازه و بی حساب و کتاب دستگاههای مدرن به شدت مورد انتقاد قرار داده و عنوان نمود پول مردم به جایی اینکه در زمینه تامین سلامتی آنها خرج شود در جهت انجام آزمایشات گرانقیمت هزینه می گردد. مرندی گفت گاها مسائل بسیار بی اهمیتی که در سی تی اسکن و ام آر ای دیده می شود سبب می شود که بیمار به دردسر افتاده و مبالغ زیادی برای پیدا کردن بیماری خودش هزینه کند و درنهایت به این نتیجه برسد که هیچ موضوع مهمی درکار نبوده است. مرندی صدا و سیما را از انتقاد خود بی نصیب نگذاشت و گفت: صدا و سیما به جای پرداختن به آموزش همگانی و تندرستی مردم و عوامل خطرزایی نظیر مصرف دخانیات و یا ماشینها غیراستانداردی که با یورو 2 تولید می شوند همواره به بررسی بیماریها با حضور متخصصین می پردازد که این امر نه تنها مفید نبوده بلکه باعث گسترش بی مورد بازار متخصصین می شود.

گفتنی است که مرندی در حالی این مسائل را به زبان آورده است که خود یک متخصص است.

دکتر حمیدرضا صفی خانی ، استاد اقتصاد سلامت دانشگاه شهید بهشتی نیز با رد خصوصی سازی در نظام سلامت و واگزاری بخشهای رادیولوژی و ازمایشگاهی به بخش خصوصی گفت: حتی در نظام های صد در صد سرمایه داری به این نتیجه رسیده اند که واگزاری بخش سلامت و بهداشت و درمان مردم به بخش خصوصی اشتباهی بزرگ است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد