سلامت از نگاه ملی

لطفا با شرکت در نظرسنجی های این وبلاگ به شناخت افکار عمومی کمک کنید

سلامت از نگاه ملی

لطفا با شرکت در نظرسنجی های این وبلاگ به شناخت افکار عمومی کمک کنید

دکتر محمد صادق مهدوی: خصوصی سازی در درمان ممنوع

دکتر محمد صادق مهدوی: برون سپاری بخشهایی از بیمارستانهای دولتی کاری بسیار اشتباه است ،نه ابزار کنترل داریم و نه زیرساخت خصوصی سازی

رئیس بیمارستان بقیه الله الاعظم که بیمارستانش در سطح کشور توانست، رتبه اول اجرای صحیح محورهای هفت گانه حاکمیت بالینی را از آن خود کند، دیشب در برنامه فردایی بهتر رادیو سلامت گفت: اینکه کشورهایی مثل انگلستان که تنها 8 الی 9 درصد درامد ناخالص ملی را به امور سلامت اختصاص داده اند در شاخصهای نظام سلامت از امریکا که 17 درصد از تولید ناخالص ملی را به امر سلامت اختصاص داده است در شرایط بهتری قرار دارند. وی دلیل موفقیقت کشورهایی نظیر انگلستان را در این دانست که کنترل نظام سلامت را با نظارت بسیار قوی در دست دولت نگه داشته و اجازه ندادند که یک بازار تجاری آزاد ایجاد شود.....

مهدی اسفندیار

وی که در رد خصوصی سازی در نظام سلامت و بخش درمان صحبت می کرد گفت: در گذشته در آمریکا نظام شرکتی بر بیمارستانها حاکم بود و رئیس بیمارستان به عنوان مدیرعامل و حافظ منافع سهامداران موظف بود که ارزش سهام بیمارستان را تا حد امکان بالا نگه داشته باشد اما بعد از حادثه بریستول که کشف فاجعه ای از مرگ و میر زیاد بیماران در یک بیمارستان پیش امد و تحقیق از رئیس بیمارستان نشان داد که این مرگ و میر به دلیل جراحی های انچنانی قلب صورت گرفته که با هدف افزایش درامد بیمارستان بوده است، اینجا بود که آمریکا رفت سراغ حاکمیت بالینی و این موضوع مطالعه شد و در انگلستان و سایر کشورها مورد استقبال قرار گرفت و عملیاتی شد و جای مدیریت شرکتی را گرفت.

وی در مورد برون سپاری در بیمارستانهای دولتی نیز گفت: ما از نزدیک برون سپاری ار تجربه کردیم و شدیدا هم پشیمان شده ایم . وی عنوان کرد من تنها 9 ماه بخش رادیولوژی و سونوگرافی را به بخش خصوصی سپردم و بعد از مدت کوتاهی صدای همه متخصصین و پزشکان بیمارستان درامد که می گفتند در جراحی بیمار توده و همه چیز می بینیم اما در سونوگرافی نرمال گزارش می شود؟ بررسی کردیم و دیدیم که بخش خصوصی به پزشک رادیولوژی فشار می اورد که مثلا باید در یک شیفت صبح شصت تا هفتاد بیمار را سونوگرافی کنی و همین امر سبب شده بود که کاهش شدید کیفیت را مشاهده کنیم. لذه به این نتیجه برسیم که نمی شود بر اینها نظارت کرد به همین خاطر عطای کار را به لقایش بخشیدیم و دوباره بخش رادیولوژی را زیر نظر خودمان گرفتیم.

وی با اعلام اینکه در امریکا که بهترین خدمات درمانی را در دنیا دارد (با تاکید بر اینکه نه بهترین شاخصهای درمانی بلکه بهترین خدمات درمانی)به طور متوسط در سالهای 1991 تا 1999 سالیانه بین 48000 نفر تا 98000 نفر در اثر خطاهای پزشکی کشته شده اند.

وی گفت: در کشور ما نیز با وجود اینکه بیمارستانهای خصوصی از نظر هتلینگ وضعیت خوبی دارند اما در بررسی های حاکمیت بالینی، بیمارستانهای خصوصی، نتوانسته اند حتی در رده های بیست تا سی بیمارستان اول قرار گیرند، وی در ادامه گفت بیمارستانهای خصوصی ما نباید صرفا به هتلینگ فکر کنند بلکه باید به دنبال ارائه خدمات استاندارد باشند.

وی در پاسخ به پرسش خانم آدابی مجری برنامه فردایی بهتر در مورد چرایی پیدایش خدمات القایی و جراحی های غیر ضرور در کشور عنوان کرد:

ما بهترین پزشکان و متخصصین را داریم که بسیار با سواد و کاردان هستند و این را به عنوان تعارف نمی گویم بلکه این را می شود از بانک اطلاعات جهانی دریافت. اما این سیستم ما هست که باعث فساد می شود. یعنی اگر در یک بیمارستان خصوصی یک پزشک به جای جراحی با ارائه رریم های تغذیه و فیزیوتراپی و سایر روشهای غیرجراحی به اقدام به درمان بیمار خود کنند، شاید بعد از مدتی عذر وی را بخواهند. وی ادامه داد در بیمارستان بقیه الله یک پزشک را به دلیل اینکه در تشخیصهایش بیش از اندازه استاندارد به جراحی بیمار اقدام می کرد مورد بررسی عملکرد قرار دادیم و درنهایت با جلساتی که با مدیر گروه مربوطه داشتیم به این نتیجه رسیدیم که این بنده خدا بدون اینکه تعمدی داشته باشد، اعتقادش به جراحی بیمار بیش از اندازه معقول است و به همین خاطر اخراجش کردیم ولی شاید اگر می خواستم به شکل مدیریت شرکتی فکر کنم باید از این پزشک تقدیر هم می کردم چون درآمد بیمارستانم را بالا می برد و برایم سودآوری داشت. 

مهدی اسفندیار

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد