سلامت از نگاه ملی

لطفا با شرکت در نظرسنجی های این وبلاگ به شناخت افکار عمومی کمک کنید

سلامت از نگاه ملی

لطفا با شرکت در نظرسنجی های این وبلاگ به شناخت افکار عمومی کمک کنید

خانم دکتر دستجردی و حرفهایی بسیار دیر و غیرکارشناسانه؟

دیروز احباری از خبرگزاری ایسنا به بیرون درز کرد که حکایت از گلایه سرکار خانم دکتر دستجردی وزیر محترم بهداشت و درمان کشور از ....... داشت. اینکه به محض بروز اخباری مبنی بر احتمال برکناری خانم دکتر ُ ایشان به روشنگری و گفتن حرفهای بی پرده رو اورده اند را بسیار بد ارزیابی می کنم. واقعیت مطلب این است که حدود یکسال پیش بنده در مطلبی در همین وبلاگ عنوان نموده ام که باید از مدیریت حاکم بر نظام سلامت کشور نگران بود و این حرف را درست در روزهایی زدم که خانم دکتر و معاونانش در مصاحبه های خود می گفتند که همه چیز روبراه است و کشور در صورت اعمال تحریمهای شدیدتر نیز دچار مشکل نخواهد شد. ........ 

 

 

مهدی

دیروز احباری از خبرگزاری ایسنا به بیرون درز کرد که حکایت از گلایه سرکار خانم دکتر دستجردی وزیر محترم بهداشت و درمان کشور از ....... داشت. اینکه به محض بروز اخباری مبنی بر احتمال برکناری خانم دکتر ُ ایشان به روشنگری و گفتن حرفهای بی پرده رو اورده اند را بسیار بد ارزیابی می کنم. واقعیت مطلب این است که حدود یکسال پیش بنده در مطلبی در همین وبلاگ عنوان نموده ام که باید از مدیریت حاکم بر نظام سلامت کشور نگران بود و این حرف را درست در روزهایی زدم که خانم دکتر و معاونانش در مصاحبه های خود می گفتند که همه چیز روبراه است و کشور در صورت اعمال تحریمهای شدیدتر نیز دچار مشکل نخواهد شد. اما خیلی زود با کم شدن برخی داروها و افزایش سرسام اور قیمت تجهیزات و ملزومات پزشکی مشخص شد که وزارت بهداشت هیچ برنامه موفقی برای مقابله با این مشکلات نداشته است و از اسس هیچ گمانی  مبنی بر احتمال بروز مشکلات نیز نداشته است. شاید اساس همه برنامه ریزیهای وزارت بهداشت بر این محور بوده است که با کمسیون بهداشت مجلس رابطه خوبی  داریم و ارز مناسب برای تامین مایحتاج نظام سلامت را تامین را خواهیم کرد در حالیکه معضلات نظام سلامت ما بسیار پیچیده تر از آن است که بخواهد با تخصیص ارز روی خوش ببیند. معضلاتی مثل افزایش بی رویه استفاده از تکنولوژی در حزه سلامت که تماما ارزبر و هزینه زا هستند و نیز معضلاتی مثل مصرف بی رویه آنتی بیوتیک و یا معضلاتی مثل افزایش بی رویه سزارینهای نا ببه جا و دهها مشکل بزرگ حکایت از این دارد که وزیر محترم بهداشت به اعتقاد بنده هیچ توفیقی در حل مشکلات نداشته و به جای حل مشکلات سعی نموده با دریافت ارز و منابع مالی به نحوی روزگار سپری کند. اما ترس خانم دکتر از ورشکست شدن برخی بیمارستانهای خصوصی در حالی عنوان می شود که بر سر گرفتن مجوز بیمارستان خصوصی در کشور دعواست و انقدر این بیمارستانها سودزا و پردرآمد هستند که گاها با یک یا دو میلیارد تومان نیز شما نخواهید توانست یک سهم از یک بیمارستان خصوصی را بخرید. بیمارستانهای خصوصی که بدون هیچ نگرانی از اعمال نظارت به راحتی تعرفه های خودشان را اعمال می کنند و هیچ کاری با نحوه تامین هزینه های کمرشکن درمان توسط خانواده ها ندارندُ؛ چرا باید تا این حد مورد توجه سرکار خانم دکتر باشند؛ شاید حکایت این نگرانی را بتوان به موضوعی ربط داد که با وجود تاکید ان در قانون برنامه پنجم توسعه باز هم سرکار خانم دکتر از اجرای ان خودداری نموده اند. آن موضوع مورد اشاره بنده به قانون منع دخالت مدیران بخش دولتی در بخش خصوصی هست که متاسفانه در وزارت بهداشت هنوز مشخص نیست که چه کسانی سهام دار بخش خصوصی هستند و یا در بخش خصوصی فعالیت دارند؟؟؟ 

از سویی دیگر نگرانی سرکار خانم دکتر دستجردی برای بیمارستانها خصوصی از آنجا حائز اهمیت است که برخی بیمارستانها دولتی به دلیل نداشتن پول در پرداخت قبوض تلفن و حتی اب و برق و گاز در معرض تعطیلی عملی هستند؟؟؟؟  

اگر بخواهیم نگاهی به عملکرد خانم دکتر داشته باشیم به برخی از موضوعات جالب توجه خواهیم رسید که فهرست وار به ان اشاره خواهیم کرد: 

ـ در سال گذشته عنوان نمودند که وزارت بهداشت برای مواجه با تحریمها هیچ مشکلی نخواهد داشت و امسال از وضع اسفناک بیمارستانها می نالند 

- ایشان مدعی برخورد با پدیده سزارینهای نا به جا بودند که متاسفانه نتیجه عکسی داشته و به اذعان بیشتر کارشناسان سزارین نا به جا در کشور به شدت رشد داشته است. 

-ایشان مدعی برخورد با مصرف نا به جای انتی بیوتیکها در کشور بودند که متاسفانه به جای حل سیستمیک و با برنامه ریزی مشکل مصرف بی رویه انتی بیوتیک با بیان لزوم اصلاح فرهنگ عمومی توپ را در زمین مردم انداخته اند. 

- ایشان خودشان را وزیر پزشک خانواده نامیدند که به اذعان دکتر پزشکیان این پزشک خانواده ای که خانم دکتر در حال اجرای ان هستند هیچ شباهتی به برنامه پزشک خانواده مصوب دولت ایشان ندارد. 

- شاید از نبوغ مدیریت این دوره نظام سلامت بتوان از پدیده هایی نام برد که تا کنون من از این پیده ها هرگز نشنیده ام؛ مثلا اقای دکتر امامی رضوی در جایگاه معاون درمان مافوق دکتر باقر لاریجانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران هست و در جایگاه رئیس بیمارستان امام خمینی زیردست رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران هست؟؟؟  

 

مهدی اسفندیار

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد