سلامت از نگاه ملی

لطفا با شرکت در نظرسنجی های این وبلاگ به شناخت افکار عمومی کمک کنید

سلامت از نگاه ملی

لطفا با شرکت در نظرسنجی های این وبلاگ به شناخت افکار عمومی کمک کنید

آمار اسید پاشی در ایران

فوق تخصص جراحی پلاستیک گفت: آمار سوختگی به دلیل اسید پاشی کشور ما نسبت به آمار جهانی بیشتر است.

دکتر فرهاد حافظی در گفتگو با خبرنگار سینانیوز با بیان اینکه بیشترین دلایل سوختگی در کشور مربوط به ریختن آب جوش و مایعات در کودکان و زنان است، گفت: علاوه بر موارد ذکر شده سوختگی در تنور در روستا‌ها و همچنین سوختگی به دلیل اسید پاشی از دیگر دلایل سوختگی در کشور هستند. . .

 

وی با اشاره به اینکه سوختگی به دلیل اسید پاشی در کشور ما آمار بالایی دارند ادامه داد: در کشورهای جهان سوم و نیز کشور ما آمار سوختگی به دلیل اسید پاشی آمار بالایی بوده و مشکلات درمانی و ترمیم بسیاری ایجاد می‌کنند.

این فوق تخصص جراحی تصریح کرد: آمار سوختگی به د لیل اسید پاشی در کشور ما نسبت به آمارهای جهانی درصد بسیار بالایی را به خود اختصاص داده است.

دکتر حافظی با بیان اینکه درمانهای سوختگی با توجه به عمق و شدت آن متفاوت خواهد بود یادآور شد: در صورتی که سوختگی سطحی باشد خنک کردن و پانسمان ساده کفایت می‌کند ولی در صورت وسیع بودن سوختگی خنک کردن ممکن است مفید نباشد که در این زمان مراجعه به مراکز درمان سوختگی بهترین اقدام خواهد بود.

وی با اشاره به مطالعه‌ای که در بیمارستان سوانح سوختگی مطهری انجام شده گفت: «در این مطالعه پرونده ۵۹ بیمار قربانی خشونت با اسید که در سالهای ۸۳ تا ۸۹، به این بیمارستان مراجعه کرده بودند بررسی شد و عوامل اپیدمیولو‍ژیکی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مورد ارزیابی قرار گرفت.»

حافظی با اشاره به اینکه در این مطالعه سبب‌شناسی اسیدپاشی انجام گرفت گفت: «با بررسی میزان آسیب ناشی از پاشیدن مواد شیمیایی مخرب و خطرناک روی بدن قربانیان مشخص شد که با هدف انتقام جویی صورت گرفته و بیشتر مهاجمان از اعضای خانواده بوده‌اند.»
وی افزود: «بیماران مورد مطالعه شامل ۵۱ درصد مرد و ۴۹ درصد زن بوده و شایع‌ترین بخش‌های بدن که آسیب دیده اند دست‌ها و صورت بوده است.»

فوق تخصص جراحی پلاستیک اظهار کرد: سوختگی با اسید به دلیل عمیق بودن ضایعات نسبت به سوختگی‌های دیگر بیشتر بوده و ترمیم این نوع ضایعات نیز مشکل‌تر خواهد بود.  

 

منبع خبر سینا نیوز

نظرات 1 + ارسال نظر
احمد پنج‌شنبه 24 مهر‌ماه سال 1393 ساعت 11:47 ق.ظ

اگر حکم اعدام برای اسید پاشی تصویب می شد نه تنها آمار آن بالانمی رفت بلکه پائین هم می آمد.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد