سلامت از نگاه ملی

لطفا با شرکت در نظرسنجی های این وبلاگ به شناخت افکار عمومی کمک کنید

سلامت از نگاه ملی

لطفا با شرکت در نظرسنجی های این وبلاگ به شناخت افکار عمومی کمک کنید

آسم دیابت و کم هوشی عوارض کودکان متولد شده با شیوه سزارین


نفس‌هایی که تنگ می‌آیند نمی‌توانند سازندگان خوبی برای آینده باشند. متخصصان می‌گویند در آینده بسیار نزدیک باید منتظر نسلی باشیم که نه تنها بسیار ضعیف است نایی هم برای سازندگی ندارد. آسم، دیابت، کم هوشی و... آینده نسلی است که مادرانشان از طبیعی‌ترین اتفاق خلقت روگردانده‌اند. کارشناسان سزارین را عامل بسیاری از بیماری‌های نسل آینده کشور می‌دانند.

 

عوارض سزارین 7 برابر زایمان طبیعی است


 

البته به این مطلب اضافه کنید که تغییر سبک زندگی و الگوی غذایی نیز از همین حالا زنگ خطر بیماری‌های قلبی و عروقی را به صدا درآورده است و با توجه به تغییری که در شرایط زندگی ایرانی دیده می‌شود یعنی سلولی شدن خانوارها و ماشینی شدن روش زندگی باید این روند رو به رشد خطر را برای نسلی که در حال به دنیا آمدن و پرورش است نیز در نظر گرفت و این یعنی نسلی بیمار و کم توان که قرار است سکان آینده ایران را در دست بگیرد.. . . . .



ایران فراتر از استاندار جهانی

آمار و ارقام می‌گویند مرگ و میر در جاده‌ها تنها آماری نیست که در آن صدرنشینیم در آمار دیگری مانند سزارین هم توانسته‌ایم گوی رقابت را از خیلی کشورهای دیگر برباییم. بر اساس این ارقام در حالی که سال 79 تنها حدود 35 درصد مادران ایرانی از روش سزارین برای وضع حمل استفاده می‌کردند، سال هاى بعد این رقم سیر صعودى پیدا کرد و در سال 82 آمار سزارین در بیمارستان هاى دولتى دانشگاهى به 29 درصد، در بیمارستان هاى دولتى غیر دانشگاهى به 44 درصد و بیمارستان هاى خصوصى به 88 درصد رسید.

 

اکنون نیز به گفته ناهید خداکرمى، مدیر انجمن مامایى کشور: متاسفانه عمل هاى سزارین در برخى بیمارستان هاى خصوصى به 100 درصد رسیده و در بیمارستان هاى دولتى در تهران و در شهرستان‌ها این عمل 60 تا 70 درصد کل زایمان‌هاست. این در حالى که به‌طور طبیعى فقط 10 تا 15 درصد زایمان‌ها باید به صورت سزارین انجام شود.

 

حال نگاهی بیندازید به آمار دیگر کشورها؛ 85 درصد زایمان‌ها در ایرلند به‌طور طبیعى انجام مىشود. در سوئد 40 درصد زایمان‌ها طبیعى است و در منزل به وسیله ماما صورت مى گیرد و در امارات متحده 89 درصد زایمان‌ها به شکل طبیعى انجام مى شود. علاوه بر این‌که باید به‌خاطر داشت متخصصان معتقدند عوارض عمل سزارین هفت برابر زایمان طبیعی است.

 

همچنین نوزادانی که با عمل سزارین به دنیا می‌آیند به دلیل این‌که ریه نوزاد تحت فشار ناشی از زایمان طبیعی قرار نمی‌گیرد و به‌طور کامل تخلیه نمی‌شود 50 درصد بیش‌تر به آسم مبتلا می‌شوند. این نوزادان همچنین 20 درصد بیش‌تر به دیابت مبتلا می‌شوند و برخلاف آنچه عموم تصور می‌کنند احتمال بیش‌تری برای کم هوشی دارند.

 

خداکرمی همچنین در این زمینه می‌گوید: میزان نوزادان سزارینی که در بخش‌های ویژه بستری می‌شوند بیش‌تر است. سزارین اگر انتخابی باشد، می‌تواند منجر به تولد نارس نوزاد شود. همین که کودک خودش آمادگی ورود به دنیای خارج از رحم را نداشته است، ممکن است دچار ایجاد عوارضی چون مشکلات تنفسی در او شود.

 

علاوه بر این‌که مادر نیز در معرض خطرات ناشی از جراحی قرار دارد. به‌ویژه سزارین توام با بیهوشی. مادر در سزارین خون بیش‌تری از دست داده و در معرض آسیب‌ به دستگاه ادراری و دستگاه گوارشی قرار می‌گیرد. همچنین میزان عفونت پس از زایمان و لخته شدن خون در عروق انتهایی بیش‌تر شده و زمان بازگشت به حالت طبیعی طولانی‌تر است.

 

به گفته خداکرمی ارتباط عاطفی و موفقیت شیردهی در مادرانی که به روش سزارین وضع حمل کرده‌اند، ضعیف‌تر است و اگر مادر می‌خواهد کودک سالمی داشته باشد که از نظر هوش عاطفی و هوش هیجانی در سطح مطلوبی قرار بگیرد، زایمان طبیعی به عنوان بهترین روش برای وضع حمل توجه کند. البته باید در نظر گرفت زایمان طبیعی برای مادرانی که خود یا جنینشان در خطر هستند به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود. در عین حال زایمان طبیعی برای مادر سالم بهترین روش است، اما برای مادری که بیماری قلبی، دیابت، فشارخون و... دارد، توصیه نمی‌شود.

 

حقیقت را نمی‌گوییم

حدود 10 تا 12 سال پیش متوجه پدیده‌ای شدیم و آن این‌که بسیاری از نوزادانی که متولد می‌شوند مشکلات تنفسی دارند. پس از مدتی به این نتیجه رسیدیم که اغلب نوزادان سزارین دچار RDS (باز نشدن کامل ریه) می‌شوند که پدیده جدیدی است که با افزایش سزارین افزایش داشته است.

 

این سخنان یک متخصص نوزادان در دومین کنگره بین‌المللی و چهارمین کنگره ملی بارداری ایمن است. این متخصص نوزادان به تحقیقی که در بخش NICU بیمارستان مفید انجام شده اشاره کرد و گفت: این مطالعه ظرف 6 ماه به صورت فشرده صورت گرفت و نتیجه آن این شد که از 90 نوزاد مبتلا به RDS (باز نشدن کامل ریه) بیش‌ترشان یعنی چیزی حدود 7/87 درصد از طریق سزارین و فقط 2/12 درصد از طریق زایمان طبیعی به دنیا آمده‌‌اند. باز از این میان 2/81 درصد سزارین‌ها انتخابی بود و فقط 11 درصد سزارین‌ها اجازه داده بودند تا جنین 39 هفته‌اش کامل شود و بقیه کمتر از این مقدار بود.

 

البته این عوارض تنها به این‌جا ختم نمی‌شود. اعلمی همچنین از 11 مورد مرگ و میر نوزاد در 6 ماه اخیر خبر داد که از این تعداد دو نوزاد از طریق (زایمان طبیعی) و 9 نوزاد از طریق سزارین متولد شده بودند. دو مورد زایمان طبیعی 900 گرمی و یک کیلو و ۲۰۰ گرمی بودند ولی آن 9 موردی که از طریق سزارین به دنیا آمدند نزدیک دوران بین 37 تا 39 هفته بودند که می‌توان گفت این یک فاجعه است.

 

وی با تاسف اعلام کرد: مرگ و میر نوزادان به دلیل سزارین‌های بدون دلیل و قبل از موقع غمنامه ماست، بسیاری از مادران سوال می‌کنند که چرا نوزاد مشکل تنفسی پیدا کرده است. اوایل فکر می‌کردیم بهتر است به مادران حقیقت را بگوییم ولی با واکنش‌های تندی مواجه شدیم. الان 6- 5 سال است که دیگر هیچ حرفی نمی‌زنیم.

 

وقتی مادر می‌پرسد اگر سزارین زودرس نمی‌شدم ممکن بود فرزندم دچار مشکل تنفسی نمی‌شد یا هر چیز دیگر ما به مادر حقیقت را نمی‌گوییم مثلاً می‌گوییم ممکن است پنومونی یا عفونت ریه باشد.


منبع خبر: ملت آنلاین                                                                                                    

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد