سلامت از نگاه ملی

لطفا با شرکت در نظرسنجی های این وبلاگ به شناخت افکار عمومی کمک کنید

سلامت از نگاه ملی

لطفا با شرکت در نظرسنجی های این وبلاگ به شناخت افکار عمومی کمک کنید

پرسش و پاسخ های قانون ارتقا بهره وری

  

س. ازچه ماهی قانون ارتقاءاجراءونحوه ساعت کارمحاسبه میگردد؟آیامکتوب به دانشگاههاارسال خواهدشد؟

آخرین مهلت تعیین شده برای اجرای قانون ازابتدای شهریورماه وحداکثرازابتدای مهرماه می باشدو این موضوع طی نامه شماره667/100 مورخ 11/5/90 ازسوی مقام عالی وزارت به کلیه دانشگاههاابلاغ شده است.. . . . . . . . .

 

س. قانون مذکورجهت واحدهایی ماننددرمانگاههای تخصصی وعمومی بیمارستانها،آنژیوگرافی،درمانگاه دیابت وتالاسمی ... چگونه محاسبه میشود؟

براساس مفادماده یک آئین نامه اجرایی شاغلین بالینی رشته بهداشتی ودرمانی که دربیمارستانها ومراکزدرمانی شبانه روزی به صورت مستقیم به بیماران ارائه خدمت میدهندمیتوانندازمزایای قانون مذکوربهره مندشوند.بنابراین به کلیه بخشهاودرمانگاههای بیمارستانهاتعلق میگیرد .اماشاغلین درمانگاههایی که درداخل بیمارستان نیستندوفعالیت آنهابه صورت شبانه روزی نمیباشدمشمول قانون مذکورنمی باشند.

 

س. اساساًقانونی برای استراحت پرسنل درمانی درشیفت شب داریم؟اگرداریم اشاره شود؟

هیچگاه قانونی جهت استراحت درشیفت شب وجودنداشته است.

 

س. آیااین قانون دربیمارستانهای خصوصی نیزلازم الاجرااست؟

براساس این قانون کلیه بیمارستانهای دولتی وخصوصی تابع این قانون میباشند و درصورتی که کارکنان تمایل به استفاده ازاین قانون باشند و تعهدنامه مربوطه راتکمیل نمایند میتوانند از این قانون بهره مند گردند.

 

س. تعیین ساعت کاری صبح و شب به صورت یکسان الزامی است یا خیر؟

تعیین و تنظیم ساعت کارمشمولین قانون ارتقاء بهره وری برابر مفادقانون و آئین نامه اجرایی و دستورالعمل ابلاغی به بیمارستانها صورت می پذیرد. اما اگرمنظورشب کاری است،مبنای شب کاری ازساعت 7/5عصر تا  5/7 صبح  روزبعدمی باشد.

 

س. آیا سقف ساعت کاری 44 ساعت درهفته برای نیروهای ستادی رعایت میشود که درسیستم پرستاری اعمال گردد؟

رعایت سقف ساعت کاری 44 ساعت درهفته برای کلیه دستگاههای اجرائی الزامی است .

 

س. آیا نیروهای طرحی نیز شامل قانون ارتقاء بهره وری می باشند؟ بلی

 

 .سآیا یک ساعت تعویض شیفت جزء ساعت کار محاسبه می گردد؟ بلی

 

س. تکلیف بهیاران جهت اجرای این قانون چیست ؟

بهیاران شاغل درمحیطهای مشمول قانون ارتقا بهره وری مشمول این قانون قراردارند.

 

 س.آیا قانون مذکور مشمول پرسنل قرارداد ساعتی نیز می شود؟

درآئین نامه اداری و استخدامی نحوه انعقاد قرارداد ساعتی با افراد پیش بینی نشده است. بنابراین سوال مذکور فاقدوجاهت قانونی می باشد.

 

س.در آزمون استخدامی که در اسفند سال 89 برگزار شد قرار بر این بود که پرستاران استخدام شده برای

اجرای قانون کاهش ساعت کاری و ارتقای بهره وری به بیمارستانها تزریق شوند ولی در استان قزوین نقشه طور دیگری طراحی شده! در بزرگترین بیمارستان دانشگاهی این استان که تازه تاسیس بود و حدود بهمن ماه افتتاح میشود! ردیف بیش از 90 درصد پرستاران جدیدالاستخدام برای این بیمارستان که هنوز افتتاح نشده در نظر گرفته شده است! بیشتر این پرستاران بطور موقت به سایر بیمارستانها فرستاده شده اند تا بعد از افتتاح آن بیمارستان به آنجا منتقل شوند.در حکم این افراد این مطلب نوشته شده: ردیف بیمارستان ولایت مامور در بیمارستان....< (پرستار نگران)

طبق قانون مجوز استخدامی اخیر برای اجرایی شدن قانون ارتقاء بهره‌وری بوده است و آن بیمارستان می‌بایست براساس چارت تشکیلاتی، نیروهای خود را از طریق آزمون استخدامی دیگر وزارت بهداشت جذب می‌نموده است.

 س.به نظر می رسد این قانون هیچ تاثیر به سزایی در ساعات کاری فیکسی ها ندارد ،چرا که مثلا در دانشگاه ما قبلا 176 ساعت کاری در ماه داشتیم که تعطیلات از ان کم میشد و ساعات کاری ماهانه محسوب میشد ولی الان با احتساب 191 ساعت کاری در ماه ،با همه ی این محاسبات ،اگر در یک ماه هیچ تعطیلی نداشته باشیم فقط 2 شیفت نسبت به قبل کم شده است در صورتی که اگر با همان 176 ساعت کاری در ماه این قانون محاسبه میشد ،ساعات کاری ماهانه متعادل تر میشد . پس میبینیم که این قانون خیلی تفاوتی برای پرستاران فیکسی نداشته است. (یک پرستار شیفت صبح)

قبلاً موظفی هر فرد نیز 44 ساعت در هفته بوده ولی به طور سلیقه‌ای و قانونی متغیر بین 176 الی 192 ساعت اجرا می‌شده است. طبق قانون ارتقاء بهره‌وری موظفی هر فرد 44 ساعت در هفته است ولی با امتیازات ویژه از قبیل اعمال ضریب 5/1 به شیفت‌های شب و تعطیل، کسر ساعت کاری نشای از سنوات، صعوبت کار و شیفت در گردش به طوری‌که حداقل 5/2 ساعت و حداکثر 8 ساعت از موظفی هر فرد کسر خواهد شد.

 

س.آیا در این قانون برای سرپرستاران که مسئولیت کامل یک بخش از نطر نیرو ، تجهیزات، آموزش و هزاران مسئولیت دیگر را به عهده دارد مزیتی در نظر گرفته شده است ؟ (یک سرپرستار)

براساس ماده 4 دستورالعمل کسر ساعت کار کارکنان بالینی قانون ارتقاء بهره‌وری با مشاغل مدیران و روسای پرستاری، سوپروایزرها و سرپرستاران که از جمله رشته‌های شغلی پرستاری محسوب می‌شوند علاوه بر کاهش ساعت کاری ناشی از سنوات و شیفت در گردش حداکثر از 2 ساعت کاهش ساعت کار در جدول صعوبت کار استفاده خواهند نمود.

 

س.با سلام و خسته نباشید از اجرای قانون ارتقا بهره وری در مرکز اورزانس 115تهران هیچ خبری نیست لطفا برای مدیران محترم این اداره دولتی دستور صریح اجرای این قانون را ارسال فرمایید. با تشکر (حسین مرادیان نسب)

در اورژانس 115 به علت این‌که شیفت‌ها به صورت 24 ساعته می‌باشد و از طرفی طبق ماده 5 قانون ارتقاء بهره‌وری شیفت بیش از 12 ساعت متوالی ممنوع می‌باشد؛ سازمان نظام پرستاری کشور در حال پی‌گیری جدی این مشکل است و به محض حصول نتیجه به اطلاع همکاران محترم در فوریت‌های پزشکی رسانده خواهد شد.

 

س.با سلام و خسته نباشید عرض به حضورتون شروع این قانون رو از کارگزینی ها که میپرسیم ابدآ اطلاعی نداشته و به هیچ وجه به اجرای آن خوشبین نیستند .آیا قانون فوق در دانشگاهی تا بحال اجرا گردیده ؟ کی و کجا ؟ متشکرم(محمودرضا

مطمئن هستید که از کارگزینی پرسیده‌اید؟! دستورالعمل و آیین‌نامه اجرایی قانون ارتقاء بهره‌وری کارکنان بالینی نظام سلامت برای تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی ارسال شده است؛ در حال حاضر این قانون در بیش از 90% دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در حال اجرا است. به عنوان مثال: دانشگاه‌های علوم پزشکی استان کردستان، همدان، خوزستان، تبریز، شیراز و ...

 

س.سلام من تازه در بیمارستان طالقانی تبریز شروع بکار کرده ام می گویند مطابق قانون جدید شما باید 10 شیفت شب (2×10 شیفت ) و 6 شیفت عصر ( جمعا 26 شیفت )باید داشته باشید و محاسبه 3 شیفت برای هر شبکاری مخصوص نیروهای قدیمی است لطفا توضیح بفرمایید. (ویدا)

در هیچ جای آیین‌نامه اجرایی قانون ارتقاء بهره‌وری، اینکه چه کسی و به چه تعداد شیفت دهد، قید نشده است، احتمالاً توافق داخلی بیمارستان است! و البته شما می‌توانید مازاد آن را به صورت اضافه کار دریافت نمایید.

 

س.من سرپرستار یک بخش اورژانس در حومه تهران هستم و با قانون بهره وری شیفتها و اضافه کاری ماه شهریور و مرداد پرسنل زیر مجموعه ام را محاسبه کردم ... پرسنل 28 سال سابقه بخش ما که شیفتهای صبح و عصر می آید نه تنها این روش محاسبه برایش مفید نبود که اگر اضافه کار نداشته باشه تقریبا به ضررش است !

موظفی پرسنلی با 5/28 سال سابقه کار 36 ساعت در هفته می‌باشد. (اگر ایشان 2 تا شیفت شب در هفته داشته باشد 2 ساعت اضافه دارند) به عبارتی موظفی ایشان 156 ساعت در ماه می‌باشذ. این در حالی است که شیفت‌های عصر و تعطیل وی محاسبه نگردیده است. پس چه طور ممکن است، قانون ارتقاء بهره‌وری به ضرر ایشان باشد؟!

 

س.ما تکنسین های(پرستار وزیر گروه آن) شاغل در اورژانس 115 فارس خواهان اجرای طرح ارتقای بهره وری هستیم اما تاکنون اجرا نشده و مدیران دانشگاه اعلام می کنند که شامل حال این گروه از پرستاران نمی شود. خواهشمندم ما را راهنمایی کنید که از چه طریق باید پیگیری کنیم. (آرمان)

طبق ماده یک آیین نامه اجرایی قانون ارتقاء بهره‌وری مشمولین این قانون عبارتند از: پرستاران، بهیاران، کمک‌بهیاران، ماماها، پزشکان، کاردان و کارشناس‌های اتاق عمل و هوشبری و شاغلین رشته شغلی فوریت‌های پزشکی می‌باشد. اما همانگونه که قبلاً گفته شد؛ به علت اینکه شیفت‌های پرسنل فوریت‌های پزشکی بیش از 12 ساعت (24 ساعت) می‌باشد و این در حالی است که طبق قانون ارتقاء بهره‌وری، شیفت بیش از 12 ساعت ممنوع می‌باشد. البته سازمان نظام پرستاری در حال پی‌گیری جدی، جهت حل این مشکل است و به محض حصول نتیجه به اطلاع همکاران محترم اورژانس 115 رسانده خواهد شد.

نظرات 3 + ارسال نظر
یک پرستار شب زنده دار چهارشنبه 19 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 05:12 ق.ظ

با سلام. میخواستم بدونم که قانون ارتقا بهره وری در بیمارستان های خصوصی بالاخره کی اجرا میشه؟؟؟؟؟من به خاطر اینکه پرسنل کم سابقه تر نسبت به بقیه همکاران هستم، شیفت های شبکاری بیشتری بهم تعلق میگیرد حداقل طوری باشه که یا شیفت های موظفیم پر بشه یا به صورت اضافه کار دریافت کنم
به خدا به خاطر اینکه در بیمارستان خصوصی ارتقا بهره وری اجرا نمیشه من همیشه مجبور به قبول کردن شیفتای بیشتری هستم

ادیب پنج‌شنبه 26 شهریور‌ماه سال 1394 ساعت 10:26 ب.ظ

سلام باعرض خسته نباشید چندساله از قانون بهره وری میگذره ولی برای شاغلین زحمت کش فوریتهای پزشکی که شب وروز با مریضهای بدحال سروکار دارندوبه خاطر مریضها جان خودشان رو فدا میکنند واز خانواده دور میباشنداجرا نمیشه

حسین پنج‌شنبه 8 بهمن‌ماه سال 1394 ساعت 12:23 ق.ظ

طبق معمول آزمایشگاه بچه سرراهی وزارت بهداشته و حتما شب کاری ما شب کاری نیست یا شب ها تو آزمایشگاه خورشید معلومه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد