سلامت از نگاه ملی

لطفا با شرکت در نظرسنجی های این وبلاگ به شناخت افکار عمومی کمک کنید

سلامت از نگاه ملی

لطفا با شرکت در نظرسنجی های این وبلاگ به شناخت افکار عمومی کمک کنید

درمان بیماریهای قلبی از دوره جنینی امکانپذیر است.

دکتر حجت مرتضاییان فوق تخصص قلب و عروق کودکان در گفت‌و‌گو با خبرنگار سینانیوز با بیان اینکه بیماری‌های قلبی به ۲ دلیل اکتسابی و مادرزادی در کودکان اتفاق می‌افتد، عنوان کرد: «بیماری‌های مادرزادی قلبی در حدود یک درصد تولدهای زنده مشاهده می‌شود که امروزه با روش‌های گوناگون در دوره جنینی تا هفته شانزدهم بارداری قابل شناسایی است.»

این فوق تخصص قلب و عروق کودکان افزود: «هنوز هیچ علت شناخته شده‌ای در زمینه بیماری‌های مادرزادی شناسایی نشده است و این بیماری‌ها چند علتی هستند. . . . .

در مورد بیماری‌های اکتسابی علت بیماری شناخته شده و باید پیشگیری صورت گیرد.» وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه اگر در دوران بارداری وجود بیماری قلبی مادرزادی تشخیص داده شود امکان سقط جنین به صورت قانونی وجود دارد، اظهار کرد: «این امکان برای بسیاری از خانواده‌ها وجود دارد که اگر قبل از هفته بیستم حاملگی بیماری شناسایی شود و به صورت قانونی جنین را سقط کنند.» دکتر مرتضائیان با اشاره به اینکه باتوجه به امکاناتی که در کشورمان وجود دارد بسیاری به درمان امیدوار شده‌اند، گفت: «امروزه روش‌های بسیارنوینی در درمان این گروه از کودکان در دوره جنینی و پس از تولد وجود دارد. امکان موفقیت این گروه از بیماران بسیار بالاست.» وی درباره روش‌های درمانی در دوره جنینی تصریح کرد: «در این دوره به روش مداخله غیر جراحی درمان صورت می‌گیرد. اما متاسفانه امکان استفاده از این الگو در ایران فراهم نشده است.» مرتضائیان در ادامه افزود :از نظر علمی مشکلی در ایران نداریم اما تجهیزات و امکانات درمانی نداریم.» این فوق تخصص قلب و عروق کودکان گفت: «در زمینه درمان کودکان مبتلا به بیمارهای قلبی مشکلی نداریم اما بدون شک این علم وابسته به تکنولوژی روز دنیا است و باید تلاش کنیم از این تکنولوژی بهره‌مند شویم.»مرتضائیان پیرامون کاربرد سلول‌های بنیادی در درمان بیماری قلبی کودکان در پایان خاطرنشان کرد: «هنوز در دنیا و کشور ما استفاده از سلول‌های بنیادی خیلی جا نیافتاده است اما شروع این حرکت امیدوار کننده است.» 

 

منبع خبر : سینا نیوز 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد