سلامت از نگاه ملی

لطفا با شرکت در نظرسنجی های این وبلاگ به شناخت افکار عمومی کمک کنید

سلامت از نگاه ملی

لطفا با شرکت در نظرسنجی های این وبلاگ به شناخت افکار عمومی کمک کنید

ارتباط کلسیم دریافتی از مواد لبنی باتراکم توده استخوانی در زنان


 

نویسندگان: ن. فرین *، س.ع. محبوب ، ع.ر. استاد رحیمی ، س. کلاهی

 

نشانی: مرکز تحقیقات علوم تغذیه، دانشکده بهداشت و تغذیه ، دانشگاه علوم پزشکی تبریز

 

مقدمه و هدف: استئوپورز یک پدیده مزمن و پیشرونده‌ای است که با کاهش توده استخوانی همراه است.  بروز استئوپورزیس چند علتی می باشد که عوامل تغذیه‌‌ای می تواند در توسعه و حفظ توده استخوانی و پیشگیری و یا درمان استئوپروز مؤثر باشد. به نظر میرسد دریافت کافی کلسیم وویتامین D از دست دهی توده استخوانی را در زنانی که در اوایل یائسگی هستند کاهش داده واثر دریافت کافی کلسیم تا سالهای بعدی نیز باقی میماند .در این مطالعه تکرر مصرف مواد لبنی و ارتباط بین کلسیم و دانسیته استخوانی در سه گروه از زنان یائسه براساس وضعیت  استخوانی ( طبیعی، استئوپنیک و مبتلا به استئوپورز) بررسی شد. . . . ..

 

مواد و روش‌ها:  این مطالعه  تحلیلی بر روی 58 زن یائسه با میانگین 81/0±58 سال انجام گرفت. برای هر فرد پرسشنامه عمومی و فرم بسامد غذایی برای فرآورده‌های لبنی تکمیل گردیده است. برای تعیین تراکم مواد معدنی استخوان ( BMD) از نواحی FN،LS عکسبرداری به روش DEXA صورت گرفت.برلی مقایسه میانگین بین 3گروه از آزمون یکطرفه  و برای تعیین ارتباط کلسیم با تراکم توده استخوانی از رگرسیون خطی استفاده شد.

 

یافته‌ها : بعد از تعیین تراکم مواد معدنی استخوان، 18 نفر طبیعی، 22 نفر استئوپنیک و 18 نفر استئوپروتیک تشخیص داده شدند. مقایسه بسامد مصرف مواد لبنی بین گروه طبیعی و گروه دارای پوکی استخوان اختلاف معنی داری را نشان می دهد (01/0= P).  ارتباط مستقیم معنی داری  ( 001/0< p و 57/0=r) بین کلسیم غذایی روزانه و تراکم مواد معدنی استخوان به دست آمد .                      

 

نتیجه گیری: در زنان یائسه از لحاظ میزان دریافت کلسیم غذایی روزانه کمبود واضحی مشاهده می شود وبسامد مصرف مواد لبنی به عنوان منبع مهم کلسیم پایین‌تر از مقدار توصیه شده است. به همین منظور آموزش تغذیه ای به منظور دریافت بیشتر کلسیم غذایی یا دریافت مکمل های کلسیم توصیه می شود. 

 

واژگان کلیدی: استئوپروز، دانسیته توده استخوانی، کلسیم، لبنیات

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد