سلامت از نگاه ملی

لطفا با شرکت در نظرسنجی های این وبلاگ به شناخت افکار عمومی کمک کنید

سلامت از نگاه ملی

لطفا با شرکت در نظرسنجی های این وبلاگ به شناخت افکار عمومی کمک کنید

در ابتدای هزاره سوم چاقی به بیماری طبقه فقیر جامعه تبدیل شده است

دکتر کامران باقری لنکرانی افزود: سوء تغذیه که یکی از جلوه های فقراست به دلیل استفاده از غذاهای ناسالم یا با کیفیت پایین بوجود می آید که همین مسئله موجب افزایش وزن می شود.
وی اظهار داشت: متاسفانه در شروع اپیدمی چاقی کودکان و نوجوانان هستیم و اگر به حل این مشکل نپردازیم چاقی این گروه از افراد جامعه تبدیل به یک بحران می شود بنابراین پیشگیری از آن ضروری است.. . . .

دکتر لنکرانی گفت: تعادل بین تولید و کیفیت باید حفظ شود که البته صنایع غذایی بزرگ متوجه این امر که اعتمادمردم مهمترین سرمایه شان است، هستند و استاندارد ها را به شیوه موثری رعایت می کنند اما برخی صنایع کوچک زیاد به این مورد توجهی نمی کنند.
وی با اشاره به کاهش قابل توجه مصرف روغن جامد درکشور در سالهای اخیر، بیان داشت: در حال حاضر مصرف روغن جامد به حدود 45 درصد رسیده است که با توجه به اینکه افزایش هر یک درصد اسید چرب ترانس در روغن جامد نباتی ، یک درصد احتمال مرگ ناشی از بیماریهای قلبی – عروقی را افزایش می دهد، کاهش این میزان مصرف نیز ضروری است. وی گفت: مصرف پنهان اسیدهای ترانس در برخی از محصولات و افزایش ورودی نمک و شکر تصفیه شده به خانوارها نگران کننده است.
دکتر لنکرانی اظهار داشت: سرانه قند مصرفی ما نسبت به بسیاری از کشورها بالاتر است و در این خصوص باید بازنگری کنیم. وی افزود: شیوه تغذیه، فعالیت بدنی و مصرف دخانیات از مهمترین عوامل خطرساز افزایش بیماریهای غیر واگیر است که ترویج فرهنگ تغییر شیوه زندگی در راستای ارتقای سلامت جامعه ضروری است.
رییس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت استان فارس گفت: . . .
: در سالهای اخیر روند صعودی مقالات علمی بصورت لگاریتمی است که توجه خردگرایانه به علوم موجب آن است. وی تصریح کرد: برخلاف این افزایش مقالات ، بهبودی در سطح سلامت مردم چه در سطح خرد‌، کلان و یا جهانی اتفاق نیفتاده و حتی در مواقعی در برخی شاخصها شاهد پس رفت هم بوده ایم.
وی افزود: البته بهبود هایی هم بوده است اما این بهبودها با رشد و تولیدات علمی متناسب نبوده است.
دکتر لنکرانی اظهار داشت: می توان گفت علم تغذیه به دلیل اینکه داده های مختلف را با هم تلفیق می کند یک دانش بین رشته ای است که می تواند پیشرفت خوبی داشته باشد و آموزشهای بین رشته ای را در نظام سلامت نهادینه کند.
رییس مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت استان فارس توجه به سه جنبه بایو مدیکال ، اجتماعی و اکولوژی را در تحقیقات علم تغذیه ضروری دانست و گفت : عنوان یازدهمین کنگره سراسری تغذیه ایران که "تغذیه از سلول تا جامعه" است به این سه جنبه توجه دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد