سلامت از نگاه ملی

لطفا با شرکت در نظرسنجی های این وبلاگ به شناخت افکار عمومی کمک کنید

سلامت از نگاه ملی

لطفا با شرکت در نظرسنجی های این وبلاگ به شناخت افکار عمومی کمک کنید

نوع جدید و مقاوم بیماری سل به ایران رسید؟


پزشکان در هند گزارش داده‌اند که برای اولین به نوعی از باکتری بیماری سل برخورده‌اندکه کاملاً در مقابل داروی آنتی‌بیوتیک مقاوم است.  نگرانی از بابت انواعی از بیماری سل که مانند نوع مقاوم آن در هند، نسبت به داروها واکنش نشان نمی‌دهند، رو به افزایش است زیرا اخیراً مواردی از آن در کشورهای ایران و ایتالیا مشاهده شده است. 

پزشکان در شهر مومبای (بمبئی) می‌گویند که داروهای بیماری سل بر روی ۱۲ بیمار کاملاً بی‌اثر بوده و سه نفر از آن‌ها تاکنون جان سپرده‌اند. وزارت بهداشت هند سرگرم بررسی . . . . . .

این موضوع است و گروهی از پزشکان را برای تحقیق درباره آن به مومبای فرستاده است. بیماری سل یا ذات‌الریه، از نظر تعداد قربانیانی که در جهان به جا می گذارد، بعد از ایدز، در مقام دوم قرار دارد. معمولاً به بیماران مبتلا به سل داروهایی به مدت شش تا ۹ ماه داده می‌شود تا بیماری کاملاً ریشه‌کن شود. 
اما اکنون به نظر می‌رسد که انواع جدیدی از باکتری سل به وجود آمده‌اند که روز به روز در مقابل آنتی‌بیوتیک‌هایی که برای مداوای آن‌ها بکار می‌رود، مقاوم‌تر شده‌اند. انواع نسبتاً مقاوم بیماری سل اکنون در کشورهای مختلفی در سراسر جهان وجود دارد، اما انواع کاملاً مقاوم آن در کشورهای چین و روسیه دیده شده است.

مشاهده این نوع دوم از باکتری سل در هند، نگرانی در مورد توانایی درمان این بیماری در سال‌های آینده را تشدید کرده است. 
پزشکانی که در بیمارستان ملی هندوجا در مومبای نوع جدید باکتری سل را کشف کرده‌اند، می‌گویند که بیمارانشان را تا مدت دو سال با داروهای مختلف مورد مداوا قرار داده‌اند ولی نتیجه‌ای نگرفته‌اند. 

به گفته این پزشکان؛ بیماران تحت مداوای آن‌ها ساکن نواحی بسیار فقیرنشین شهر هستند و این بدان معناست که به دلیل تماس بسیار نزدیک و زیاد بین مردم، احتمال شیوع بیماری نیز بالاست. 

به گزارش بی‌بی‌سی؛ "مراکز کنترل بیماری‌ها" در آمریکا تایید کرده است که نوع جدید بیماری سل که در هند شناسایی شده، کاملا در مقابل داروها مقاوم است. بیمارانی که دوره طولانی مصرف داروهای خود را تکمیل نمی‌کنند، محیط مناسبی برای پرورش باکتری‌های مقاوم در بدن‌شان به وجود می‌آورند. به هر حال اکنون مدتی است که از شرکت‌های تولید دارو خواسته شده است که سعی کنند که آنتی‌بیوتیک‌های جدیدی برای مداوای سل بسازند.

منبع خبر: سایت خبری آفتاب

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد