سلامت از نگاه ملی

لطفا با شرکت در نظرسنجی های این وبلاگ به شناخت افکار عمومی کمک کنید

سلامت از نگاه ملی

لطفا با شرکت در نظرسنجی های این وبلاگ به شناخت افکار عمومی کمک کنید

آمارها و شاخصه های نظام سلامت ایران

آمارها و شاخصه های نظام سلامت ایران

تعداد تخت بیمارستانی در بخش خصوصی و دولتی در کشور ما جمعا به عدد ۱۲۰۰۰۰می رسد که می شود به اذای هر ۱۰۰۰۰۰نفر جمعیت کشور حدود ۱۶۰ تخت. یعنی به اذای هر ۶۲۵نفر یک تخت بیمارستانی وجود دارد.

به اذای هر تخت بیمارستانی در کشور ۷/. پرستار وجود دارد. البته منتظر بمانید تا با آمدن ۲۳۰۰۰ پرستار این شاخص تغییر کند.

درصد سزارین در بیمارستانها دولتی ....

آمارها و شاخصه های نظام سلامت ایران

تعداد تخت بیمارستانی در بخش خصوصی و دولتی در کشور ما جمعا به عدد ۱۲۰۰۰۰می رسد که می شود به اذای هر ۱۰۰۰۰۰نفر جمعیت کشور حدود ۱۶۰تخت. یعنی به اذای هر ۶۲۵نفر یک تخت بیمارستانی وجود دارد.

به اذای هر تخت بیمارستانی در کشور ۷/. پرستار وجود دارد. البته منتظر بمانید تا با آمدن ۲۳۰۰۰ پرستار این شاخص تغییر کند.

درصد سزارین در بیمارستانها دولتی حدود ۵۰ تا 55درصد و در بیمارستانهای خصوصی حدود 100% است از این لحاظ ما نسبت به سایر کشورها شاخص بسیار بدی داریم که اکثر کارشناسان این اتفاق را ناشی از عدم برخورد جدی وزارت بهداشت با تخلفات می دانند. شاید اگر بتوانیم تعداد زایمان های  طبیعی صورت گرفته توسط خانم دکتر دستجردی در بخش خصوصی را در بیاوریم بتوانیم اندازه عزم مسئولین ارشد نظام سلامت را در برخورد با تخلفات صورت گرفته بدانیم؟ من که توانایی پیدا کردن حتی یک نفر زن باردار که خانم دکتر دستجردی در بخش خصوصی با زایمان طبیعی نوزادش را متولد نموده  باشد را نداشتم امید که شما دوستان کمک کنید تا مقدار عزم وزیر را بسنجیم.

زیر میزی یا همان دریافت پول زور از بیماران توسط پزشکان جراح طبق گزارش منتشر نشده وزیر وقت رفاه جناب اقای مهندس محصولی به مجلس حدود 70% است که بیشترین مقدار آن در وزارت بهداشت گزارش شده است. موضوعی که هنوز وزارت بهداشت نتوانسته است به مسئولین کشور پاسخ مناسبی ارائه دهد و در آخرین شروط خود در اختیار داشتن همه بیمه های کشور را لحاظ کردند. البته این اخبار را بخشی از خواب و خیال من بدانید وگرنه  شما می توانید با مراجعه به یکی از بیمارستانها دولتی متوجه شوید که اصلا زیرمیزی  نداریم. آن چیزی هم که به عنوان زیرمیزی گفته می شود در واقع پولی است که از جیب برخی از بیماران زیر میز می افتد و پزشک برای کمک به بیمار بدحال خود آن را از زیر میز بر می دارد و چون مریض شرمنده لطف پزشک می شود این مبلغ را در چهارچوب بیع متقابل اهداء می کند و پزشک محترم که خود را از حرفه مقدس می داند این پول را خرج کنگره های علمی در جزایر قناری و یا شانزه لیزه و یا . . . می کند تا بیشتر خود را وقف مردم کند.

مصرف آنتی بیوتیک در کشور حدود سه برابر نرم جهانی است و این موضوع را وزیر محترم بهداشت و معاون وی به درخواست بیش از حد مردم برای نوش جان کردن آنتی بیوتیک ربط داده اند. البته شما می توانید با رجوع به اشعار حافظ عزیز به انواع و اقسام شعرها برسید که مردم را به نوش جان کردن انتی بیوتیک دعوت می کنند.

بیکاری ماماها در کشور بیش از 70% را شامل می شود, شاید این موضوع به خوبی نشان دهد که چرا سزارین در کشور تا سه برابر نرم جهانی حدس زده می شود. بالاخره چه کسی بهتر از یک ماما می تواند به منشی یک متخصص زنان تبدیل شود؟ این موضوع البته اصلا و اصلا ناشی از نفوذ متخصصین زنان در محدود کردن ماماها نیست. باز هم تاکید می کنم اصلا و اصلا... عزیزم گفتم که اصلا" , از این فکر بیا بیرون عزیزم اصلا و اصلا را به یاد داشته باش؟ میگی نه؟ خواهی دید که وزارت بهداشت به زودی اختیارات جدیدی را به ماماها تنفیذ خواهد کرد و به بهداشت باروری بیشتر اهمیت خواهد داد؟ عزیزم اینطور فکر نکن که چون وزیر بهداشت متخصص زنان است , چیزی عاید ماماها نخواهد شد, میگی نه صبر کن تا دولت اقبالت بدمد.

درصد رادیوگرافی هایی که منجر به تشخیص بیماری می شوند؟

 در ایران هنوز وزارت بهداشت آمار و اطلاعاتی ندارد ولی دکتر جلال شکوهی در مصاحبه با نشریه اقلیم شفا  حدود 15 درصد را باور دارد؟ آماری که به اذعان این عضو سرشناس رادیولوژیستها حدود نصف سطح جهانی است. البته باید صبر کرد تا یافته های بشری که در حدود 100 سال پیش بر زیانبار بودن اشعه ایکس تاکید کردند در کشور ما مورد توجه مسئولین امر قرار گیرد.

مقدار مصرف فیلم رادیولوژی در ایران حدود 4 میلیون متر مربع است که حدودا" ده میلیون یورو در سال برای کشور هزینه دارد, البته در طول ماه جاری قیمت فیلم بیش از 100% رشد داشته است.

تعداد پرستاران کشور حدود 120000نفر می باشد که بخش قابل توجه اینها عطای کار در بخش درمان را زده و در تجهیزات پزشکی مشغول شده اند و یا از کشور گریختند؟ ظاهرا" هرچه مسئولین وزارت بهداشت بر نقش معنوی آنان در حوزه سلامت تاکید دارند ولی این قشر تا دستی بر کارانه های ناچیز پزشکان نبرند ول کن نیستند و تن به کار نمی دهند. خوب باید منتظر تصمیمات شورایعالی سازمان نظام پزشکی بود.

آمار جراحی های صورت گرفته در بخش خصوصی در سال گذشته؟  فضولی ممنوع

آمار تفکیکی سزارین در بیمارستانهای تهران؟

هیس, تنش زایی ممنوع, مگر خانم دکتر نگفتند مطبوهاتی ها مشکلات را بزرگ می کنند؟ ولی شما بدانید که اگر عدد 300 از 25 کمتر باشد ما می توانیم بگوئیم که همه چیز در این مورد حل شده است پس نیاز به امار نیست؟  حالا آنقدر پیله شو تا ما مجبور به ارائه اسناد سزارین شویم تا وبلاگ ما فیلتر شود و از نان خوردن بیفتیم.

لازم می دانم که ذکر کنم آنچه به عنوان آمار عرض می کنم در واقع همان دغدغه های جمعی از مدیران عزیز و ارزشمندی است که اکثرا" از جامعه فخیم پزشکی هستند. و لذا روی سخن من تنها با مدیران ناکارآمدی است که سبب بی کیفیت شدن خدمات پزشکی شده اند.

بیشترین تغییر مثبت در شاخص ها , مربوط به عملکرد دکتر مرندی می باشد که شاخصهای بهداشتی ما را در سطح دسترسی مردم به خدمات بهداشتی و نیز تربیت نیروی انسانی و همینطور بهداشت مادران و کودکان به شکل قابل ملاحظه ای بهبود بخشید. مرندی مثل همه کارشناسان حوزه سلامت دنیا تقویت بخش دولتی سلامت را باور داشته و آن را ابزار اجرای عدالت می داند, شاید مصاحبه های آتشین وی در محکومیت خصوصی سازی در بخش دولتی را بتوان تلاش وی برای دفاع از حقوق محرومین دانست. آنچه مسلم است اگر تلاشهای وی و افرادی مثل دکتر پزشکیان نبود, تا کنون برخی از نمایندگان و نیز مجریان قانون توانسته بودند بخش سلامت را خصوصی کنند, تصور بفرمائید که ما چه اوضاعی داشتیم اگر می خواستیم برای درمان یک آپاندیسیت 3000000 تومان به یک بیمارستان بپردازیم؟

من سعی دارم به تدریج شما را با برخی از شاخصهای نظام سلامت با ذکر عدد و رقم آشنا کنم. با من تا شبهای دیگر همراه باشید.

نظرات 2 + ارسال نظر
الف چهارشنبه 3 تیر‌ماه سال 1394 ساعت 01:05 ق.ظ

واقعا باید به خاطر این ادبیات نگارشی تاسف خورد.

علی محمدی جمعه 16 مرداد‌ماه سال 1394 ساعت 11:52 ب.ظ http://qmpmarketing.com

از اطلاعات سایت تان استفاده های خوبی برای پروژه هایمان داریم
موفق باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد