سلامت از نگاه ملی

لطفا با شرکت در نظرسنجی های این وبلاگ به شناخت افکار عمومی کمک کنید

سلامت از نگاه ملی

لطفا با شرکت در نظرسنجی های این وبلاگ به شناخت افکار عمومی کمک کنید

ریشه های فساد را در مدیران سالم بجویید.

به پاس تجربه اندکم در امور بازرسی و نظارت باید بگویم که بخش عمده ای از ریشه های فساد در جامعه ما بیشتر از اینکه ماحصل مباحث قانونی و یا افراد باشند مربوط به مدیران سالم است. 

 

متاسفانه باید عرض کنم تا زمانیکه تصمیم گیریها در مورد افراد بر مبنای وصول گزارش از افراد مورد اعتماد و یا قضاوت بر مبنای شنیده هاست و یا اینکه قانون به دلایلی نظیر مصلحت و ..... لگدمال می شود نمی توان از هیچ روی به پاک شدن کشور از فساد امیدوار بود.

شاید خاطره ای از یک مدیر ارشد کشور بتواند درد ما را بیان کنند.

دوستی تعریف می کرد که در جریان بازرسی از یکی از نهادهای دولتی به مدیرکلی برخوردم که مبلغ کلانی را اختلاس نموده بود و این فرد که دارای مدارج علمی بالایی بود را نیز به دادگاه معرفی نمودم. وی افزود با وجود اینکه از مشورت یک قاضی و چندین کارشناس اداری و مالی بهره بردم و با وجود اینکه فساد مالی برای کارشناسان سیستم یاد شده اظهر من الشمس بود متاسفانه همزمان با معرفی این فرد به دادگاه شنیدم که عالیترین مقام آن دستگاه در جلسه ای عنوان نمود: " متاسفانه بازرسی ها خیلی مخرب شده آمدند و یک مدیر خوشنام با تحصیلات عالیه را به دادگاه معرفی کردن و من الان دنبال این بنده خدا هستم تا از وی عذرخواهی کنم؟؟؟؟" بعد از شنیدن این مطلب بسیار کنجکاو شدم که چرا این حرف از دهان عالی ترین مقام دستتگاه بیرون آمده در حالیکه بیشترین دغدغه را برای مبارزه با فساد همین فرد داشته است. با پرس و جوی بیشتر فهمیدم که این مقام از مشاوری برخوردار است که از قضا امین و مورد وثوق این مقام عالی رتبه است و این اقای مشاور با مدیر متخلفی که صدها میلیون تومان اختلاس نموده است رفاقت چندین و چندین ساله دارد. تازه بود که فهمیدم چرا در کشور ما انهایی که واقعا به عزم مبارزه با فساد نیز روی کار می ایند چندان موفق نیستند. به واقع اگر این مقام عالی رتبه که اتفاقا بسیار آدم سالمی هست به جای سخن گفتن بر مبنای شنیده ها و یا از افراد مورد وثوق به دریافت اصل پرونده و اخذ توضیحات بازرس پرونده و دفاعیات مدیر اختلاس کننده اقدام می کرد آیا همچین خبط و خطا را مرتکب می شد؟؟؟؟ به واقع باید گفت خیلی از ماها دارای تفکراتی هستیم که ذاتا" مفسده خیز است چه بخواهیم در اردوگاه فساد باشیم و چه بخواهیم در اردوگاه افراد پاکدست. تفکراتی مثل:

_ پذیرش سفارش

_ یکطرفه و بر مبنای شنیده ها قضاوت کردن

_ درگیر قوم گرایی و فامیل گرایی بودن

_ نخواستن رزومه مدیران و یا بازخواست نکردن به خاطر ماموریتهای محوله


با ابن وجود باید گفت ریشه همه مسائل مرتبط با فساد مالی و اداری در نگرش فرهنگی و نوع تربیت و شخصیت و محیطی هست که در آن بزرگ شده ایم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد