سلامت از نگاه ملی

لطفا با شرکت در نظرسنجی های این وبلاگ به شناخت افکار عمومی کمک کنید

سلامت از نگاه ملی

لطفا با شرکت در نظرسنجی های این وبلاگ به شناخت افکار عمومی کمک کنید

متن کامل گزارش تحقیق و تفحص از بخش درمان سازمان تامین اجتماعی

گزارش هیات تحقیق و تفحص از معاونت درمان سازمان

وضعیت نظارت بر مصارؾ منابع مالی

1 عدم نظارت دقیق و سوء مدیریت در تهیه لوازم مصرفی:برای کالاهای یکسان و با یک نام و -

برند و یک تولیدکننده، گاه نوسان قیمت تا صد درصد دیده می شود .

8 هزینه کردها در بخشهایی همچون مازاد پرکیس در اختیار مدیران، به شکل سلیقه ای می باشد و -

هیچ ساز و کاری برای ارزیابی چگونگی هزینه کرد این منابع وجود ندارد. مشاهده می شود که از

همین منابع عمدتا برای پرداخت پاداش ها به شکل سلیقه ای و نیز خرید گل و میوه و شیرینی و حتی

پرداخت جریمه اتومبیل ها )که برخلاؾ قانون بوده( استفاده شده است

. هزینه کرد منابع یک درصد

هرچه از مراکز به طرؾ ستاد پیش می رود بهتر و کارشناسی تر می شود بطوری که شخص

معاونت درمان منابع یک درصد در اختیار خود را در جهت رفع نیاز مراکز درمانی سوق داده است.

9 در رابطه با ارفاق های مدیریت به کارکنان دو موضوع قابل بحث است: اولا" تراکم نسبتا" بالای -

نیروها در بخش پشتیبانی که نیازمند بازنگری در چارت تشکیلاتی سازمان تأمین اجتماعی در

بخشهای اداری و مالی است و دوم ارفاق های زیاد و خارج از ضوابط که مشاهده می شود ماهیانه

در اکثریت مراکز بیش از صد ساعت اضافه کار ارفاقی به کارکنان داده می شود که تراکم نیروها و

این مقدار ارفاق، هزینه های مضاعفی را به مراکز درمانی تحمیل نموده و یکی از ارکان منفی بودن

تراز مالی بیمارستان ها را تشکیل می دهد.

با وجود ثبات دولت در دوره دهم ، تقریبا اکثریت مدیران تؽییر نموده اند و در مشکلی حادتر حتی در

رده های پایین مدیریتی )نظیر آنچه در اداره کل درمان استان تهران مشاهده می شود(، تمامی مدیران

جزء نیز تؽییر نموده و این تؽییرات تا سطح مسئولین کارگزینی مراکز درمانی نیز تعمیم یافته است.

خلأهای قانونی و تبعات آن بر سازمان تأمین اجتماعی

بیمارستان میلاد و البرز کرج که استقلال این مراکز از معاونت درمان تأمین اجتماعی، سبب شده

است که مداخلات سیاسی در تعیین مدیران آن موثر باشد و تؽییرات پی درپی در هیأت مدیره ها را

شاهد باشیم که متاسفانه بسیاری از افراد چند شؽله و نیمه وقت که درگیر مسائل کلان دیگر حوزه های

کشور هستند با ورود به این مراکز هیچ کمکی به بهبود امر نکرده و عملا تنها تصویب کننده

پیشنهادهای مدیران عامل بودند. در نتیجه، معاونت درمان، بدون اینکه هیچ نقشی و اختیاری در

کنترل فرایندها داشته باشد، باید پاسخگوی مشکلات این دو بیمارستان کلان باشد. در حوزه بیمارستان

البرز وضعیت بسیار بؽرنج می باشد که لازم است هرچه سریعتر طبق مصوبه هیأت مدیره سازمان

تأمین اجتماعی بیمارستان البرز مجددا به درمان مستقیم و نظارت مستقیم معاونت درمان برگردد.

رایگان نمودن برخی از خدمات به دلیل خلاء قانونی، به عنوان مثال ناشی از احکام و دستورات

قضایی برای نپرداختن حق العلاج مربوط به زندانیان و حوادث ضرب و جرح ... باید به دلیل اینکه

سازمان تأمین اجتماعی یک سازمان مردمی و از حق الناس است اصلاح شود و هیچ مقامی حق

رایگان نمودن درمان افراد ؼیر عضو تأمین اجتماعی را نداشته باشد و در صورت صدور دستور،

هزینه های این نوع خدمات برای فرد صادر کننده دستور به عنوان مجازات قانونی درنظر گرفته

شود.

در بخش درمان ؼیر مستقیم )که بیش از دو سوم منابع درمان تأمین اجتماعی را به خود اختصاص

داده است(:

استفاده از مدیران فاقد تجربه که در برخی مراکز مثل مرکز اسناد پزشکی استان تهران )با بیش از

هفت هزار میلیارد ریال بودجه( مشاهده می شود. افرادی در ادارات بازرسی مشؽول به کار هستند که

متاسفانه خود دارای مطب و آزمایشکاه و دارای منافع در تأمین اجتماعی هستند.

سازمان تأمین اجتماعی به دلیل قانونی که مجلس قبلا تصویب نموده است، قادر به جلوگیری از درج

درخواستها در نسخه های تأمین اجتماعی توسط پزشکان ؼیر طرؾ قرارداد نمی باشد این مشکل

بسیار بزرگ سبب شده است که تأمین اجتماعی و قطع ا سایر بیمه ها نتوانند بر پروتکل هایی مثل زمان

استاندارد ویزیت بیمار و یا تعداد مجاز دارو در نسخ اعمال قانون کنند. به طور مثال یک پزشک

نورولوژیست به تنهایی نزدیک به هفتاد درصد درخواستهای ام ار ای پزشکان نورولوژیست اهواز

را به خود اختصاص داده است و بیماران را به یک مرکز خاص سوق داده است.

اجبار نمودن سازمان تأمین اجتماعی به عقد قرارداد با مراکز مختلؾ درمانی که گاه اصلا نیازی به

خدمات آنها نیست و صرفا با اهرم نفوذ سیاسی و مشابه آن این قراردادها بسته شده اند. بطور مثال،

در بهبهان عیلرؼم فقدان هرگونه توجیه کارشناسی تحت فشارهای سیاسی با دو مرکز ام.آر. آی قرار

داد خرید خدمت بسته شده است.

فشارهای مقامات دولتی برای تأمین خواستهای ؼیرقانونی و ؼیر کارشناسی سبب تحمیل هزینه های

فراوان به منابع محدود و رو به تحلیل تأمین اجتماعی شده است که از جمله این فشارها در طول دو

سال اخیر می توان به دستور رییس جمهور وقت ) پیرو در خواست وزیر وقت( برای تحت پوشش

قرار گرفتن 818 قلم داروی سرطانی اشاره کرد که متاسفانه بررسی لیست داروها نشان داده است

که این داروها اکثر ا در داخل کشور تولید می شده و یا مشابه موثر داخلی داشته است و این لیست

تنها به تأمین منافع شرکتهای امریکایی و وارد کنندگان داخلی کمک می کرده است.

شایان ذکر است فقط در مورد بیمه تأمین اجتمای برآورد هزینه برای این 818 قلم دارو حدود

12.111 میلیارد ریال بوده است در حالیکه کل بودجه دارویی درمان ؼیر مستقیم برای سال 91

حدود 12.111 میلیارد ریال بود. البته در نهایت به دلیل مقاومت معاونت درمان تأمین اجتماعی و

مدیرکل درمان ؼیرمستقیم تنها 19 قلم دارو به تعهدات بیمه اضافه شد.

وضعیت جذب و استخدام نیرو

باز بودن دست مدیرعامل وقت در استخدام بی ضابطه افراد سبب شده است که تعداد زیادی از افراد

با سفارشهای سیاسی و ... استخدام که شوند. افراد زیادی با مدارک پایین و در پستهایی مثل نگهبان

و نامه رسان و .. با مدارک نامربوط جذب شده اند اما در پستهایی مثل پرستاری و ... کمبودها

به شدت احساس می شود و یا در تأمین پزشک عمومی برای قسمت اورژانس تلاش محسوسی برای

رفع نیاز این مشاؼل از سوی مدیر عامل وقت صورت نگرفته است و در این موارد تلاش معاون

درمان نیز به دلیل مشکلاتی که در بخش پنجم به آن اشاره می شود به جایی نرسیده است.

مشکلات ساختاری معاونت درمان

1 عدم استقلال مالی و اداری معاونت درمان سازمان تأمین اجتماعی -

8 بررسی ضریب اشؽال تخت پایین برخی از مراکز درمانی در نقاط دور از مرکز نشان می دهد -

که سازمان تأمین اجتماعی به هر دلیلی هنگام احداث مراکز مذکور نسبت به اخذ موافقت یا الزام

دانشگاه مربوطه جهت تأمین نیروی انسانی متخصص اقدام ننموده است.

9 برخی از بیمارستانهای تأمین اجتماعی بدون اخذ حقوق قانونی بیمه شدگان به وزارت بهداشت -

واگذار شده است که باید این موارد بررسی و حقوق این سازمان احقاق شود.

2 برخی از مراکز درمانی بدون تعیین تکلیؾ سالهاست که رها شده اند که از جمله می توان به -

بیمارستان مریم و بیمارستان حکیم جرجانی تهران اشاره کرد. بیمارستان هدایت نیز که هم اکنون در

حالت نیمه تعطیل و با کندی در ساخت و ساز روبرو است.

1 مدت اجرای پروژه های ساخت مراکز درمانی توسط شرکت خانه سازی طولانی تر از حد -

استاندارد بوده که باعث اتلاؾ منابع گردیده از جمله می توان به مدت زمان 11 ساله ساخت

بیمارسستان ماهشهر و 5 ساله ساخت بیمارستان امیرکبیر اشاره کرد.

6 در بررسی چندین مرکز درمانی در کشور از سوی نماینده هیأت تحقیق و تفحص مشخص شده -

است که حادترین مشکل در بخش اورژانس، کمبود پزشک اورژانس است که باید در اقدامی

اضطراری به تأمین پزشک در این مراکز اقدام کند.

5 استفاده از امکانات و ظرفیت بخش درمان در جهت نیل به اؼراض سیاسی -

طبق گزارشهای واصله از مراکز درمانی استان تهران روزنامه خورشید که در ایام تبلیؽات انتخابات

اخیر شوراهای شهر و روستا، وظیفه تبلیؽات برخی از کاندیداهای وابسته به مدیرعامل وقت را بر

عهده داشته است، توسط واحد روابط عمومی به شکل هدایت شده ای در مراکز درمانی به شکل

رایگان توزیع می شده است گزارشهایی مبنی بر بسیج کارکنان تأمین اجتماعی در مراکز مختلؾ

درمانی برای حمایت از این کاندیداها واصل شده است که تهیه گزارش جامع در این خصوص

مستلزم همکاری واحد حراست جهت بازبینی دوربینهای مدار بسته است.

مسئولین مراکز مختلؾ درمانی در توجیه این مسئله به این مطلب اشاره کردند که این روزنامه متعلق

به سازمان تأمین اجتماعی است و به همین خاطر همچون نشریه داخلی تأمین و آتیه با آن رفتار شده

است. درحالیکه این روزنامه متعلق به یک شرکت خصوصی وابسته به تأمین اجتماعی بوده و به

دلیل مجوز پخش در کیوسک های بیرون و مکلؾ بودن به درآمد زایی باید به فروش می رفته است

و از طرفی در نشریه تأمین و آتیه امکان تبلیؽات برای کاندیداها میسر نبوده و در روزنامه خورشید

این امکان میسر شده است و باید به این موضوع دقت می کردند.

2 اجرای سلیقه ای آیین نامه های معاملات در جهت منافع شخصی -

معامله مستقیم و ؼیر قانونی کارکنان سازمان با سازمان تأمین اجتماعی که به دلیل ضعؾ نهادهای

نظارتی کاملا عیان صورت می گیرد. بطور مثال شرکتی تحت مدیرعاملی رضا تویسرکان منش

مستقیما با امضاء وی با مراکز درمانی تحت عنوان ارائه خدمات آموزشی قرارداد بسته و با امضاء

خود، جهت دریافت چک فردی را معرفی و چکها را وصول می کند. در بخش دیگری از این

معاملات می توان به رجوع و بازگشت شرکتها با آمدن و رفتن مدیران اشاره کرد.

فعالیت تراست های ؼیرقانونی در زمینه تأمین تجهیزات پزشکی و دارو

1 تراست های ؼیرقانونی در درمان تأمین اجتماعی مربوط به شرکت خانه سازی و برخی از -

شرکتهای دارویی است که از هرنوع مناقصه ای در تأمین اجتماعی معافند و این امر رقابت آزاد

شرکتها را در بازار، دچار مشکل نموده و خلاؾ قانون تجارت می باشد و از طرفی چاره ای برای

مراکز درمانی جز خرید از این شرکت ها نگذاشته است و بیمارستان ها مجبورند علاوه بر خرید از

این مراکز، مبلؽی که شش درصد معامله است را به عنوان حق العمل کاری به این شرکت ها پرداخت

نمایند.

8 برای بیمارستان ها در خرید از شرکت های پخش دارویی محدودیت قائل شده اند. طبق دستورالعمل -

سازمان تأمین اجتماعی خرید از شرکت های ؼیرعضو هولدینگ دارویی دارای محدودیت است و این

امر سبب ایجاد فضای بکر برای شرکت های وابسته به تأمین اجتماعی شده است. در واقع بازاری

تضمینی در اختیار این شرکتها قرار می گیرد که سود حاصله از آن محصول سیاستگزاریهای اعضای

هیأت مدیره نیست که بخواهند از ان منتفع باشند. از طرفی چون شرکتهای پخش عضو هولدینگ

دارویی به بازار بیمارستانهای دانشگاهی دسترسی دارند به راحتی می توانند با سیاستهایی بازار را

تحت تاثیر قرار دهند.)ابتدایی ترین سیاست، حذؾ پاداشهای معمول شرکتها به مراکز درمانی تأمین

اجتماعی و اختصاص ان به بیمارستانهای دانشگاهی است که قدرت رقابت را از سایر شرکت ها

می گیرد(.

کارگروه درمان هیأت تحقیق و تفحص پرونده های ذیل را مهیا و جهت اقدامات قانونی به مراجع

صاحب صلاحیت بررسی ارسال می نماید.

{پرونده ده نفر}

.

11 ارجاع پرونده بیمارستان البرز به لحاظ ؼیرقانونی بودن فعالیت این بیمارستان به جهت سیستم -

اداره آن به شکل هیأت مدیره ای و نیز دریافت وجوه از بیمه شدگان تحت عنوان بستری در بخش vip

الؾ برخورد با متخلفین و حذؾ آنها از چرخه مدیریت سازمان تأمین اجتماعی

 

پیشنهادات هیئت تحقیق و تفحص از درمان سازمان تامین اجتماعی 

ب نیاز شدید به برطرؾ نمودن ضعفهای مشهود نهادهای نظارتی از جمله بازرسی و حراست وجود -

دارد که باید اساسا این دو نهاد بررسی و بازسازی شوند.

ج جهت امکان نظارت بر حوزه پزشکی لازم است که حتما" با همکاری وزارت بهداشت اقدام به -

ترمیم تعرفه ها در سرتاسر کشور نمایند.

د تأمین اجتماعی خود را در رعایت آیین نامه ها و قوانین مربوط به گروهها شؽلی مجزا از سایر -

کشور ندانسته و ملزم به رعایت قوانین جاری کشور از جمله قانون مجلس شورای اسلامی در مورد

کار با اشعه ایکس باشد تا از طرح نا به جای دعاوی در محاکم قضایی توسط کارکنان جلوگیری

شود.

ه از تعدد عضویت افراد در هیأت مدیره ها جلوگیری و حسن شهرت و پاکدستی به جد مورد توجه -

مدیریت عالی سازمان قرار گیرد.

و در بحث درمان ؼیرمستقیم آسیبهای وارده به منابع مالی بخش درمان ؼیرمستقیم کارشناسی شده و -

در صورت لزوم اصلاح قوانین برای طرح در کمسیون اجتماعی به کمسیون مربوطه ارجاع شود.

ز سازمان تأمین اجتماعی مکلؾ باشد در صورت تصمیم به ساخت بیمارستانهای جدید ابتدا" موافقت -

وزارت بهداشت و تعهد این وزارتخانه را در تأمین نیروی انسانی به خصوص در مورد نیروهای

متخصص اخذ نماید و به گسترش ؼیر کارای فضای فیزیکی درمانی اقدام ننماید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد