سلامت از نگاه ملی

لطفا با شرکت در نظرسنجی های این وبلاگ به شناخت افکار عمومی کمک کنید

سلامت از نگاه ملی

لطفا با شرکت در نظرسنجی های این وبلاگ به شناخت افکار عمومی کمک کنید

حکایتها و روایتها و نامه های و پندهای امیرالمونین به مردم

Bottom of Form

امام علی (ع) : هشت کس اگر اهانت دیدند دیگری را ملامت نکنند : آنکه بی دعوت بر سفره ای ...   حاضر شود .آنکه بر صاحب خانه حکم کند یا دستور دهد.کسیکه از دشمنان خیر خواهد .کسیکه از لئیمان کرم طلبد.آنکه بدون اجازه وارد سخن محرمانه مردم شود. توهین کننده به پادشاهان . شرکت کننده در مجلسی که اهلش نیست . و آنکه برای کسی سخن گوید که گوش نمی کند .         کتاب نصایح 

 
  امام علی (ع) : روزی امیر المومنین (ع) خدمت حضرت محمد (ص) شرفیاب شد پیغمبر پرسید : در چه حالی هستی ابوالحسن ؟ عرض کرد : در حالیکه هشت طلبکار دارم : خدا واجبات طلب می کند . شما سنت از من می خواهید . نویسندگان عمل راستگوئی . فرشته مرگ از من روح می خواهد . خانواده از من غذا می خواهد . شیطان از من گناه می خواهد . نفس از من لذت می خواهد . و دنیا تمایل و رغبت .      کتاب نصایح
 
امام علی (ع) : به علی (ع) گفته شد که آیا شما عقیده دارید شراب خواری بدتر از زنا و دزدی است فرمود : بله سپس استدلال کرد که شارب الخمر وقتی شراب می خورد و مست می شود زنا می کند به سرقت دست می زند و آدم می کشد و فریضه نماز را ترک می کند.
   گفتار فلسفی جوان جلد 2صفحه 488
 امام علی (ع):در نامه خود به برخی از استاندارانش می فرمود:قلمهای خود را نازک بتراشید و سطرها را به هم نزدیک کنید و زیادی کلمات را حذف کنید و در آوردن معانی صرفه جویی کنید و از زیاده روی بپرهیزید که اموال مسلمین تاب و تحمل زیاده روی را ندارد .   الحیاة جلد 2 صفحه 197
 
امام علی (ع):همانا دین خدا به وسیله اشخاص و مردان سرشناس شناخته نمی شود بلکه به نشانه ها و آیات الهی شناخته می گردد بنابراین دستورات و نشانه های حق را بشناس تا در شناخت صاحبان حق گمراه نشوی.
    گفتار دلنشین صفحه 68
امام علی (ع):چه خوب است که تمام صحبتها و سخنان شما ذکر خدا و قرائت قرآن باشد که چون از پیامبر پرسیدند:در نزد خدا کدام عمل برتر است؟ فرمودند: قرائت قرآن و اینکه در حالی بمیری که زبانت به ذکر خدا مشغول باشد.
   الحیاه جلد 2 صفحه 113
امام علی (ع):عبور امام (ع)به مردی افتاد که سخنان بیهوده بسیار می گفت.امام (ع)در کنار مرد ایستاد و فرمود :ای مرد تو با این گفتار زیادت توسط فرشتگان محافظ اعمال نامه ای را برای پروردگار املاء می کنی پس سخنی بگو که سودت برساند نه که زیانت دهد.
   آثار الصادقین جلد 9 صفحه 25
 
امام علی (ع):سعی و کوشش نما که خداوند تو را در حال نافرمانی اش و ارتکاب گناه نبیند و بکوش که خداوند تو را در حال انجام طاعت خود مشاهده کند که اگر این گونه نباشی از زیانکاران خواهی بود.
  وسائل الشیعه جلد 15 صفحه 79
 
امام علی (ع) :همانا خدای تعالی خطاب به فرزند آدم می فرماید :ای پسر آدم هرگاه چشمان تو با تو در دیدن حرام منازعه کند برای رفع آن دو پلک قرار دادم که آنها را در هنگام مشاهده حرام در هم کنی و حرام را مشاهده نکنی و اگر زبانت با تو در مورد صحبت از محرمات منازعه کرد دو لب برایت قرار دادم آنها را روی هم ببند و سخن حرام مگو.
   وسائل الشیعه جلد 15صفحه 90
 
امام علی (ع):نتیجه دوستی با اشرار جذب بدی و شر است مانند باد که از گذر گاه متعفن می گذرد با خود بوی تعفن می آورد و نتیجه دوستی با نیکان جذب خیر و نیکی است همچون باد که از محل خوشبو و عطر داری که می گذرد با خود بوی خوش می آورد.
    مستدرک الوسائل جلد 2 صفحه 64
 
امام علی (ع):خدا را فرشته ای است که هر روز بانگ می زند بزایید برای مردن و فراهم آورید برای نابود شدن و بسازید برای ویران گشتن.نهج البلاغه حکمت 132
 
 
امام علی (ع):ای مردم در کسب اعمال نیکو و خیر بکوشید و از فرا رسیدن مرگ ناگهانی بترسید زیرا آنچه از مال و روزی که از دستتان رفته امید بازگشت آن وجود دارد اما عمر گذشته را نمی توان باز گرداند.
     نهج البلاغه خطبه 114
 
مولا علی (ع):هر چیزی که انسان را از یاد خدا غافل کند (در شهوات فرو برد)آن در حکم قمار است.
    وسائل الشیعه جلد 12 صفحه 235
 
امام علی (ع) :به فرزندش امام حسین (ع)فرمود : پسر جانم هرسختی و بد حالی که دنبالش بهشت باشد بدحالی نیست و هیچ خوشی و لذتی که پایانش جهنم باشد خوشی نیست بدان پسرم هر نعمتی و لذتی در دنیا در مقابل بهشت جهنم است و تمام بلاها و سختی های دنیا در مقابل جهنم عافیت است . تحف العقول صفحه 215
 
امام علی (ع) :خداوند چهار چیز را در چهار چیز مخفی نموده :1.رضای خود را در طاعت ها پس هیچ عبادتی را کم نشمارید شاید همان مورد رضای خدا باشد 2.غضبش را در گناهان پس هیچ گناهی را کوچک نشمارید شاید همان مورد غضب او باشد 3.استجابت خود را در دعاها پس هیچ دعایی را اندک مپندارید شاید همان مستجاب باشد 4.ولی و دوست خود را در میان بندگانش پس به هیچ بنده ای بی اعتنایی نکنید شاید هم او ولی خدا باشد و شما نشناسیدش . تحف العقول صفحه 182
 
امام علی (ع) :خداوند به حضرت موسی وحی فرمود :ای موسی سفارش مرا در مورد چهار چیز بخاطر بسپار :1.تانفهمیدی که گناهانت را آمرزیده ام به گناه دیگری مپرداز 2.تا ندانی گنج های خزائنم تمام شده غم روزی مخور 3.تانبینی ملک و پادشاهی من از دست رفته به دیگری امید مبند 4.تا مرده شیطان را نبینی از مکرش ایمن مباش.
    نصایح صفحه 183
امام علی (ع) :کسی که شش خصلت داشته باشد همه درهای بهشت بر رویش گشوده است و تمام درهای جهنم بر رویش بسته است :1.خدا را بشناسد و اطاعتش نماید 2.شیطان را بشناسد و مخالفتش کند . 3. راه حق و اهلش را بشناسد و دنبالش برود 4.باطل و اهل آن را بشناسد و ترکشان گوید .5.دنیای حرام را بشناسد و رهایش سازد 6.آخرت را بشناسد و طلبش کند .
     نصایح صفحه 248
 
امام علی (ع) :ریاکار چهار نشانه دارد 1-هنگامی که تنهاست در عبادت خدا و ذکرش خیر تنبل و کسل است 2-در میان مردم و جمع در عبادت خدا و اعمال خیر کوشاست 3-چون از او تعریف کنند بیشتر کار می کند 4-هرگاه از عمل او تمجید و تعریفی نکنند کار خیر را ترک کند.
     نصایح صفحه 187
 
امام علی (ع) :راستی اهل خیر و شر را نمیتوان تشخیص داد مگر به مردم اگر می خواهی اهل خیر را بشناسی کار خیری را شروع کن کسانی که آن کار را تایید می کنند و دنباله روی از آن میکنند اهل خیرند و اگر می خواهی شر و اهلش را بفهمی کار بدی را شروع کن همان کسانی که از آن پیروی می کنند اهل شرند . تحف العقول صفحه 215
 
امام علی (ع) :مردی به امام (ع) عرض کرد سفارشی به من نمایید فرمود : سفارش من به تو این است که کار خیر و نیک خود را هر قدر زیاد هم باشد هرگز بسیار مشمار و گناه خود را هر قدر هم کم باشد اندک مشمار .
    تحف العقول صفحه 202
 
امام علی (ع) :همه خوبی ها در سه عمل جمع شده 1-نگاه کردن 2-سکوت نمودن 3-صحبت کردن
   اما هر دیدنی که در آن عبرت و پند آموزی نباشد بیجا و مهمل است و هر سکوتی که در آن اندیشیدن نباشد بیهوده است و هر سخن گفتنی که در آن ذکر و یادی از خدا نباشد بیهوده است .   تحف العقول صفحه 210
 
امام علی (ع) :در سفارش خود به فرزندش امام حسین (ع) فرمودند :پسر جانم عافیت ده جزء است نه جزء آن در خاموشی است جز به ذکر خدا و یکی هم در ترک هم نشینی نابخردان .
     تحف العقول صفحه 145
 
امام علی (ع) :از امیر المومنین (ع) سوال شد :دانشمند تر از همه مردم کیست :فرمود کسی که سخن خیر و حکمت را از هر شخصی که شنید قبول کند و آن را به معلومات و دانش خویش بیفزاید .
     خصال الصدوق صفحه 6
 
امام علی (ع) :هرکس که قرائت قرآن را وسیله اخاذی و گرفتن پول از مردم قرار دهد روز قیامت به محشر می آید در حالی که گوشت صورتش ریخته و تنها استخوانهایش باقی مانده و به این شکل آبرویش در نزد مردم می رود .
      آثار الصادقین جلد (17) صفحه 321
امام علی (ع) : تا وقتی که گرسنه نشدی اقدام به خوردن غذا مکن و وقتی به خوردن اقدام کردی قبل از آنکه کامل سیر شوی دست از غذا خوردن بردار.غذا را با آرامش و خوب بجو تا هضم آن آسان شود و پیش از خوابیدن و به رختخواب رفتن به توالت برو و خود را تخلیه کن چون این سفارشات را به کار بندی از از پزشک بی نیاز شوی.
       آثارالصادقین جلد 2 صفحه 387   
امام علی (ع) :از پرخوری پرهیز کنید زیرا هرکه پرخوری کند دردهای درونی اش بسیار گردد و خواب های فاسد و پریشان بیند و نیز موجب سنگدلی شخص و سبب کسالت و تنبلی در خواندن نماز میشود .
    آثارالصادقین جلد 9 صفحه 970 
امام علی (ع) :آن کس که با بدان و شروران رفاقت کند همچون مسافر دریاست که اگر از غرق شدن سالم بماند از ترس و بیم سالم نمی ماند.
   آثارالصادقین جلد 10 صفحه 366
 
امام علی (ع) :در میان گناهان چیزی سخت تر از پیروی شهوات نفسانی و لذت نامشروع جنسی نیست پس فرمان نفس را در این موارد نبرید تا شما را از یاد خدای تعالی باز ندارد .
      آثار الصادقین جلد 10 صفحه 114
 
امام علی (ع) : انسان عاقل بوسیله پندیات و اخلاقیات الهی اصلاح میشود و این حیوانات هستند که جز از راه کتک و ضرب و شتم مطیع و فرمانبر نمی شوند.
  اخلاق فلسفی جلد 1 صفحه 131
 
امام علی (ع) :چون دیدی که خداوند پیاپی بر تو بلا فرستاد سپاس و شکر او را به جای آور و چون ملاحظه کردی که خداوند در پی گناهانت پی در پی به تو نعمت داد از مکر او با خودت بترس .
     آثار الصادقین جلد 13 صفحه 210
امام علی (ع) :راستی بزرگترین افسوس در روز قیامت حسرت و افسوس مردی است که در نافرمانی خداوند مالی بدست آورد و آنرا برای وارثین خود قرار دهد و شخص وارث آن مال را در راه فرمان خدای سبحان انفاق کند و به بهشت رود و مرد نخستین که صاحب مال بود به سبب همان مال به دوزخ رود.
  آثارالصادقین جلد 2 صفحه 148
 
امام علی (ع) : هرکه دوست دارد بدون ثروت غنی شود و بر سلطه و قدرت عزت یابد و بدون فامیل و خویشاوند فزونی یابد باید از ذلت معصیت خدا به سوی عزت طاعت او خارج شود . که اگر این طور شد همه آن مطالب را خواهد یافت.
    آثارالصادقین جلد 13 صفحه 251
 
امام علی (ع) : آن کس که گفتار حکیمانه مومنان دانا را نشوند و از دانش علمای ربانی بهره نگیرد رفته رفته عقلش می میرد.
   گفتار فلسفی جلد 1 صفحه 187
 
امام علی (ع) : در خاتمه تورات پنج جمله است که دوست دارم هر روز بامداد آن را مطالعه کنم : 1. عالم بی عمل با شیطان برابر است 2. سلطان بی عدالت با فرعون برابر است 3. فقیر طمعکاری که در برابر توانگران خضوع کند با سگ همانند است 4.ثروتی که از آن در امور خیر سودی نبرند با سنگ و آجر یکسان است . 5 . زنی که بدون ضرورت و نیاز از خانه بیرون رود با کنیز برابر است .
    نصایح صفحه 223 
امام علی (ع) : به کودکان خود نماز را بیاموزید و چون به هشت سال رسند آنها را مسئول آن بدانید و از آن باز خواستشان کنید .
    تحف العقول صفحه 110
 
امام علی (ع) :از جمله حقوق استاد بر شاگر این است که چون بر او وارد شدی و گروهی نزد او بودند به همه سلام کن و او را به تحیت مخصوص گردان 2. در محضرش صحبت مکن و با دست اشاره نکن و مگو فلانی و فلانی بر خلاف نظر او چنین گفته اند 3 . از طولانی شدن مجلسش دلتنگ مشو زیرا مثل عالم مثل درخت خرماست باید در انتظار آن باشی که چیزی از آن بر تو فرو ریزد .
   اصول کافی جلد 1 صفحه 46
 
امام علی (ع) : هر سخن و گفتاری که در آن ذکری از خدا نباشد لغو و باطل است و هرسکوتی که در آن فکر و اندیشه نباشد لهو و بیهوده است و هرنگاهی که در آن عبرت گیری و پند نباشد بازی و بیهوده است .
    آثار الصادقین جلد 6 صفحه 291
 
امام
  علی (ع) :خداوند شش طایفه را به خاطر شش صفت ناپسند عذاب سختی میکند : 1 . علماء را به خاطر حسادت 2. مالکان ثروت و سرمایه را به خاطر خودپسندی و تکبر 3. سلاطین و روسا را به خاطر ستم گری به مردم 4.اعراب را به خاطر تعصب و نژاد پرستی 5. کاسبان و تجار را به خاطر خیانت 6. وروستاییان را به خاطر نادانی و جهالت در یادگیری احکام و دستورات دین .    تحف العقول صفحه 200
 
امام علی (ع) :آنچنان با مردم آمیزش و رفت و آمد کنید که اگر مردید برایتان بگریند و اگر ماندید شوق دیدار شما را داشته باشند .
    نهج البلاغه
 
امام علی (ع) : هیچ روزی بر فرزند آدم نمی گذرد
  مگر اینکه به او میگوید من روز تازه ای هستم و درباره تو گواهی میدهم در من کار نیک کن و عمل خیر بجا آورد تا در روز قیامت به نفع ات گواهی دهم زیرا بعد از این هرگز مرا نخواهی دید.    تفسیر نمونه جلد 22 صفحه 41
 
امام علی (ع) :هرکه زیاد به کاری دست بزند به آن معروف می شود کسی که شوخی اش زیاد گشت سبک میگردد و هرکه خنده اش فراوان شد هیبت و وقارش از بین میرود .
    روضه کافی جلد 1 صفحه 30 
امام علی (ع) : در نامه خود به امام حسن (ع) فرمودند : بپرهیز از غیرت کردن بی مورد
  و سخت گیری بیش از حد در مورد زنان زیرا این کار زنان سالم را سوی گناه و خطا کاری سوق میدهد.  نهج البلاغه نامه 34
 
امام علی (ع) :هر یک از شما وقتی وارد خانه ای شد به اهل آن سلام نماید و اگر کسی در خانه نبود باز هم سلام کند زیرا خداوند که حاضر است و سوره قل هوالله را بخواند که فقر را از خانه بیرون ببرد .
     تحف العقول صفحه 110 
امام علی (ع) :خدا رحمت کند بنده ای را که به دنبال علوم و معارف الهی می رود و پندیات و مواعظ الهی را بشنود و حفظ نموده و عمل نماید و مراقب احکام دینی و وظایف شرعی خود باشد و چون به کار خیری دعوت شد اجابت نماید و چون به گناه و معصیت خدا رسید اجتناب نماید.
  طرائف الحکم جلد 1 صفحه 317
 
امام علی (ع) :از کسانی مباش که عیب ظاهری و واضح خود را نمی بیند ولی کوچکترین عیب دیگری برایش بزرگ است و نیز از کسانی مباش که گناه بسیار خویش را ناچیز می شمارد و اندک گناه دیگری در چشمان او بسیار است.
   طرائف الحکم جلد 1 صفحه 353
 
امام علی (ع) :هرکس نهال دوستی غذاهای گوناگون را در نفس اش بنشاند میوه آن بیماریهای گوناگون است که از آن درو کند.
  غررالحکم صفحه 794
امام علی (ع) :کسی که به واسطه پیروی کور کورانه از مردم و همرنگ شدن با جماعت امری را انجام دهد که نافرمانی و معصیت خداست اصلا دین ندارد و مشرک است.
     طرائف الحکم جلد 1 صفحه 353
امام علی (ع) :کسی که در انفاق نمودن و احسان به مردم یقین به جبران و عوض پروردگار دارد احساس و بخشش اش در راه خدا بیشتر خواهد شد چنانچه خدای متعال در سوره سباء آیه 38 فرمود : و خدا در وعده خود برای جبران احسان شما تخلف نمی ورزد.
   طرائف الحکم جلد1 صفحه 356
امام علی (ع) :خودخواهی و تکبر به هنگام ریاست و حکمرانی خواری و ذلت به هنگام بر کنار شدن از آن پست را در بر دارد.
   غررالحکم صفحه 64
امام علی (ع) : 1 .خودخواهی اساس نابودی است 2. فروتنی و تواضع نردبان بزرگواری است 3. نگاه بد دیده بان فتنه ها و سختی هاست 4. اسرافکاری هم نشین فقر است 5. وفاداری قلعه سروری میان مردم است و اطاعت از دستورات خدا سبب آبرومندی و عزت میان مردم است.
    غررالحکم صفحه 66 
امام علی (ع) :ستایش بی اندازه از شخص تکبر را در او پدید می آورد و پستی را در شخص ستایش کننده به بار آورد و نکوهش بی اندازه درباره خطای شخص کینه و دشمنی را بین دو طرف بیشتر می کند.
    غررالحکم صفحه 83
امام علی (ع) :هرکس که رفیق اهل معرفت و برادر دینی خود را از دست دهد مانند این است که شریفترین اعضای بدنش را از دست داده است.
    غررالحکم صفحه 795
 
امام علی (ع) :کسی که گناه و امر قبیحی را که دیگری انجام داد نیکو شمارد مانند این است که آن کار زشت را انجام داده و در آن شرکت داشته است. طرائف الحکم جلد 1 صفحه 341
 
  امام علی (ع) :به خدا سوگند اگر همانند شتران بچه مرده بنالید و همچون کبوتران جفت از دست داده بانگ بر آورید و همچون راهبان تارک دنیا زاری کنید و در راه خدا از اموال و فرزندان خویش ببرید تا گناهی که در نامه اعمالتان ثبت گشته و فرشتگان آن را ثبت نموده اند بخشوده شود در مقابل عذابی که بابت آن گناه بر شما از آن ترسناکم اندک و کم است.   نهج البلاغه خطبه 52
 
  امام علی (ع) :گناهکار خندانی که به گناه خود اعتراف دارد و شرمنده خداست از شخص عبادت کننده گریانی که به عمل خود بر پروردگار مغرور گشته بهتر است. طرائف الحکم جلد 1 صفحه 364
  امام علی (ع) :تباهی و فساد اخلاق انسان به سبب هم نشینی با مردم گمراه و بی دین است و اصلاح اخلاق انسان در معاشرت و دوستی با نیکان و صالحان می باشد.  طرائف الحکم جلد 1 صفحه 342
  امام علی (ع) :روز بازپرسی و انتقامگیری شخص مظلوم از ظالم در محکمه عدل الهی بسیار سخت تر است از روز ستم شخص ظالم بر مظلوم. طرائف الحکم جلد 1 صفحه 341
 
  امام علی (ع) :برترین پاسخ به ابله خاموشی و سکوت است و سخت ترین سرزنش و نکوهش خردمند و عاقل کنایه زدن به اوست.   غررالحکم صفحه 71
  امام علی (ع) :دورترین حالتی که بنده از خدا دارد این است که تمام همت و توجهش به پر کردن شکمش و استفاده از شهوت جنسی اش باشد. خصال الصدوق صفحه 10
 
  امام علی (ع) :سرگرم شدن به چیزهای فانی و بیهوده که ارزش آخرتی ندارد عمر گرانبها را تباه می سازد و تفکر و اندیشه در غیر حکمت و پندیات الهی پیروی از هوی و هوس است.   غررالحکم صفحه 77
  امام علی (ع) :محبت و دوستی ما اهل بیت (ع) در سه جا برای شیعیانمان سودمند خواهد بود :1. هنگام نزول ملک الموت 2. هنگام وارد شدن دو ملک سوال و جواب نکیر و منکر در شب اول قبر 3. هنگام ایستادن در مقابل پروردگار برای حساب اعمال .   بحارالانوار جلد 7
  امام علی (ع) :دور اندیشی و تفکر  در مورد جوانب کار قبل از انجام آن تو را از پشیمانی و ندامت پس از انجام کار ایمن می کند. 338 بحارالانوار جلد 71 صفحه
 
  امام علی (ع) :هرکه بدی را واگذارد درهای نیکی بر رویش باز می شود و هرکه شوخی اش زیاد گشت شخصیت و هیبت و وقارش نابود شود. غررالحکم صفحه 821
 
امام علی (ع) :صحبت کردن غیر ضروری با زنان نامحرم انسان سالم را گرفتار بلاها و مصیبت ها می سازد و قلب انسان را به انحراف و مریضی می کشاند.تفسیر نور الثقلین جلد 5 صفحه 532
امام علی (ع) :هرکس عاشق چیزی شود محبت آن چیز چشم و گوش او را از حقیقت کور و کر می سازد پس شخص عاشق نگاه میکند با چشمی که سالم نیست و گوش میکند با گوشی که شنوائی درستی ندارد و شهوات پرده عقل او را پاره کرده. نهج البلاغه خطبه 198
 
امام علی (ع) : همانا انسان تا وقتی که در نماز است جسم او و لباسش و فرش زیر پایش و در و دیوار اطرافش و هرچه در اطراف او می باشد تسبیح خدا میگوید پس چه زشت است که انسان در نماز متوجه خدای عزوجل نشود و از فرش زیر پایش پست تر گردد.
     میزان الحکمه جلد 5 صفحه 377 
امام علی (ع) :هر دوستی که بنا و سبب آغازش غیر خدائی باشد ضلالت و گمراهی است و دوام آن محال و غیر ممکن است.میزان الحکمه جلد 1 صفحه 47
  
امام علی (ع) :از آقا امیرالمومنین (ع) سوال شد کدام دوست و هم نشین از همه بدتر است ؟ فرمود آنکس که نافرمانی خدا در نظرشما خوب و زیبا جلوه می دهد. بحارالانوار جلد 74 صفحه 190
 
امام علی (ع) :هرگاه خدای سبحان مصلحت بنده ای را بخواهد به او الهام میفرماید که کم صحبت کند و کم بخورد و کم بخوابد.مستدرک الوسائل جلد 3 صفحه 61
 
امام علی (ع) :شخض بخیل صندوق دار و خزانه دار ورثه خویش است.
    میزان الحکمه جلد 1 صفحه 375 
امام علی (ع) :نگاه کردن به شخص بخیل و خسیس قلب را سخت و انسان را سنگدل میکند و خوردن غذای او انسان را مریض می سازد.بحارالانوار جلد 78 صفحه 53
 
امام علی (ع) :هرکس به شخص پاک و بیگناهی نسبت دروغ گناهی میدهد و به او تهمتی ناروا زند این کارش از آسمان ها و زمین سنگین تر است. بحارالانوار جلد 77 صفحه 31
 
امام علی (ع): بها و ارزش جان تو ای انسان بهشت است پس مراقب باش به واسطه اعمال و کردارت خودت را به چیزی جز بهشت نفروشی.بحارالانوار جلد 78 صفحه 73
 
امام علی (ع) :کمترین چیزی که بر انسان لازم است در مقابل خداوند بزرگ آن است که کمک نگیری و یاری نجویی از اعضای بدنت که نعمتهای الهی بر تو اند در راه گناه و ارتکاب معاصی و نافرمانی او.طرائف الحکم جلد 1 صفحه 215
 
امام علی (ع) :چهار چیز اگر به کسی داده شود خیر دنیا و آخرت به او عطا شده است 1. راستی در گفتار 2. اداء امانت 3. مواظبت در غذا خوردن که حرام و شبه ناک نخورد 4. اخلاق خوش
     میزان الحکم جلد 3 صفحه 206 
امام علی (ع) : روز خود را به گفته های چنین و چنان و یا اینکه چها و چها کردیم به سر نبرید زیرا با شما نگهبانانی هستند که سخنانتان را می نویسند و خدای عزوجل را در هر مکانی یاد کنید و زیاد بر پیغمبر (ص) و آلش صلوات بفرستید که خدای متعال دعای شما را به واسطه درود بر محمد و آلش
  محمد (ص) می پذیرد.  تحف العقول صفحه 97
 
امام علی (ع) : به سبب اعمال زشتی که انجام می دهید ما را از شفاعت خود در قیامت درمانده نکنید همانا چه زشت است که مومن به بهشت رود و پرده دریده و بی آبرو باشد.
       تحف العقول صفحه 98
 
امام علی (ع) : به کودکان خود نماز را بیاموزید و چون به هشت سال برسند آنها را مسئول آن بدانید.
         منبع : تحف العقول صفحه 110
 
امام علی (ع) : هرکه میخواهد بداند نزد خدا چه مقامی دارد پس بنگرد در نزد گناهان چگونه است .
                   تحف العقول صفحه 108
 
امام علی (ع) : انواع بلا را با دعا برطرف کنید سوگند به آنکه دانه را شکافت و جاندار را جان داد بلاء شتابان تر است به مومن از سیلی که از سرازیری تپه پایین رود و در دعا هایتان عافیت از بلاء ها و سختی ها را بخوانید.
                تحف العقول صفحه 106
 
امام علی (ع) : هرکس بداند که کلام او جزء کردارش ثبت میشود کمتر سخن می گوید در آنچیزی که سودش دهد و هرکه زبانش را حفظ کند مردم ازاو آسوده خیالند و او به حاجتش برسد.
     تحف العقول صفحه 91
 
امام علی (ع) : هرکه چیزی را زیاد اظهار کند به آن معروف میشود و هرکه زیاد شوخی کند سبک گردد و هرکه زیاد بخنندد هیبت و وقارش از بین می رود. تحف العقول صفحه 91
 
امام علی (ع) : هرکه پرده آبروی دیگری را پاره کند عیوب خانه خود را پرده دریده .
             تحف العقول صفحه 89
 
امام علی (ع) : هرکس از خود بدگویی و انتقاد کند خودش را اصلاح کرده و هرکه خود ستایی کند و خودش را پاک شمرد خودش را نابود نموده است. غررالحکم صفحه 399
 
امام علی (ع) : هیچکس مزه ایمان را نمی چشد تا این که دروغ را ترک کند چه کوچک باشد چه بزرگ و چه شوخی باشد یا جدی .
  اصول کافی جلد 2 صفحه 34
 
امام علی (ع) : در ضمن وصایای خود به امام حسین (ع) فرموده باشند : خوشبخت و رستگار کسی است که علمش و عملش دوستی و دشمنی اش گرفتن و رها کردنش سخت گفتن و سکوتش رفتار و گفتارش تنها بر اساس رضای الهی استوار باشد و بر خلاف امر پروردگار قدمی بر ندارد.
   تحف العقول صفحه 91
 
امام علی (ع) : کاش میدانستم کسی که از علم الهی بی نصیب مانده چه چیز بدست آورده و آنکس که از علم الهی بهره مند شده چه چیزی به دست نیاورده است. الحدیث جلد2 صفحه 1
 
امام علی (ع) : علم و دانش بیش از مقداری است که قابل احاطه باشد و یک فرد نمی تواند بر همه آنها واقف گردد پس سعی کنید از هر علمی بهتر و شایسته اش را فرا گیرید.
    الحدیث جلد2صفحه 15
 
امام علی (ع) : مرد با ایمانی را مخاطب ساخت و فرمود علم و ادب الهی ارزش وجود تو است پس در یادگیری آن کوشش نما چه هر مقداری که دانش و علم دینی تو افزوده شود بها و ارزش تو افزایش می یابد.
       مشکوة الانوار صفحه 135
 
امام علی (ع) : هواهای نفسانی و شهوانی مانند دشمن ترین دشمنان توست که قصد دارد خون تو را بریزد پس سعی کن که بر آن غالب و پیروز گردی و گرنه هلاکت خواهد کرد.
    غررالحکم صفحه 797
 
امام علی (ع) : هزار دوست و هم نشین بسیار نیست ولی یک دشمن برای آدمی البته بسیار است.
     بحارالانوار جلد 14 صفحه 264
 
امام علی (ع) : دنیا برای تو دو روز است یک روز به نفع تو و طبق تمایلات توست و یک روز به ضرر تو و بر خلاف خواهشهای تو است روزی که به نفع تو است و نعم الهی را در اختیار داری تکبر و سرکشی نکن و روزی که به ضرر تو است و گرفتار ناملایماتی صابر و بردبار باش .
     نهج البلاغه حکمت 390
 
امام علی (ع) : کسی که در مقابل شیفتگان دنیا اظهار ذلت کند و برای دلباختگان مال و مقام تن به ذلت و خواری دهد با این عمل جامه تقوی و عزت را از خود در آورده است.
    الحدیث جلد 2 صفحه 36
 
امام علی (ع) : از رفاقت با کسانی که رفتارشان خطا و اعمالشان ناپسند است بر حذر باشید چه آنکه آدمی به رویه و روش رفیق اش خو می گیرد و به افکار و اعمال وی معتاد میشود.
      نهج البلاغه نامه 69
 
امام علی (ع) :کسی که روزی برای فضیلتی که در تو نیست به دروغ مدحت
  گوید یقین بدان روز دیگر برای صفت بدی که در تو نیست مذمتت میکند.مستدرک الوسائل جلد 2 صفحه 65
 
امام علی (ع) : به پیروان خود توصیه می فرمود : جان خود را با مطالب حکیمانه نو و دلنشین خرم و شاداب سازید چه آنکه روح نیز مانند بدن وامانده و خسته میشود و پندیات الهی نیرو و نشاطش میبخشد.
     اصول کافی جلد 1 صفحه 48
 
امام علی (ع) : آداب و رسوم زمان خود تان را با زور و فشار به فرزندان خویش تحمیل نکنید زیرا آنان برای زمانی غیر از زمان شما آفریده شده اند.
  

 الحدیث جلد 2 صفحه 107
 
امام علی (ع) : آدمی به گفتارش سنجیده میشود و به رفتارش ارزیابی می گردد چیزی بگو که کفه سخنت سنگین شود و کاری کن که قیمت رفتارت بالا رود.الحدیث جلد 2 صفحه 126
 
امام علی (ع): واعظ و سخنرانی که تو را به مطالب باطل سرگرم میکند و با سخنان هزل و بیهوده تو را گول بزند حقایق را از تو پنهان داشته و به تو خیانت نموده است.
   نهج البلاغه حکمت 275
 
امام علی (ع) : نصیحت گفتن به فردی در حضور مردم کوبیدن شخصیت آن فرد است.
   الحدیث جلد 2 صفحه 130
 
امام علی (ع) : سخنان علما و سخنرانان اگر درست و مطابق با واقعیت باشد داروی شفابخش است و اگر خطا و غیر واقعی باشد بیماری است.غررالحکم صفحه 58
 
امام علی (ع) : هیچ کس در ضمیر باطن خود رازی را پنهان نمیکند مگر آنکه از حرف های بیخودی او و رنگ
  چهره اش آن موضوع آشکار میشود. الحدیث جلد 7 صفحه233
 
امام علی (ع) : حقیقت سعادت عبارت از این است که عمل آدمی به سعادت ختم شود و عاقبت به خیر از دنیا رخت بندد و حقیقت شقاوت در این است که عمل آدمی به شقاوت خاتمه یابد .
    معانی الاخبار صفحه 345
 
امام علی (ع) :فرصت مانند ابر از افق زندگی میگذرد پس مواقعی که فرصتهای خیری برایتان پیش می آید غنیمت بشمارید و از آنها استفاده کنید.
    غررالحکم صفحه 340
 
امام علی (ع) : به کمیل بن زیاد فرموده اند : ای کمیل هیچ حرکت و فعالیتی نیست مگر آنکه تو در انجام آن به علم و معرفت و فهم دینی نیاز داری پس در کسب علم الهی بکوش .
       تحف العقول صفحه 171   
 
امام علی (ع) : هر خانه ای که در آن قرآن تلاوت شود و اهل آن خانه به ذکر و یاد خدای عزوجل مشغول باشند برکت و نعمت در آن خانه زیاد شود و ملائکه در آنجا حاضر شوند و شیاطین از آنجا دور شوند و چنین خانه ای برای اهل آسمان ها نور افشانی می کند همچنانکه ستارگان برای اهل زمین روشنایی و درخشش دارند ولی خانه ای که در آن تلاوت قران نشود و به یاد و ذکر خداوند عزوجل هم مشغول نباشد برکت آن خانه کم میشود و ملائکه از آنجا خارج می گردند و شیاطین در آن خانه حاضر میشوند.
              کافی جلد 4 صفحه 413
 
امام علی (ع) : پشت مرا دو مرد شکستند : 1.مرد عالم زبان باز 2.مرد جاهلی که میخواهد زاهد باشد . اولی با زبانش فسق خود را می پوشاند و دومی با زهد خود نادانی اش را . پس از عالم فاسق و مقدس جاهل هر دو پرهیز کنید که مایه فریب هر فریب خوارند.
   الحیاه جلد 2 صفحه 290
 
امام علی (ع) : اشکها خشک نمی شوند مگر بر اثر قساوت قلبها و قلب ها سخت و قسی نمی گردد مگر به سبب زیادی گناهان.
  تحف العقول صفحه 147
 
امام علی (ع) : اینکه انسان چیزی را که حاجت اوست از دست بدهد بهتر از آن است که آن را از شخصی نا اهل و نامرد طلب نماید. نهج البلاغه حکمت 66
 
امام علی (ع) : شما را به پنج چیز سفارش می کنم که اگر به خاطر آنها رنج سفر را تحمل کنید سزاوار است : 1. کسی از شما جز به پروردگارش امید وار نباشد 2. و جز از گناه خود نترسد 3. اگر از یکی سوال کردند و نمی داند شرم نکند و بگوید نمی دانم 4. و کسی در آموختن و یاد گرفتن مسئله ای که نمی داند خجالت نکشد.5.بر شما باد به صبر و شکیبایی در مقابل سختیها و مشکلات که مثل شکیبایی به ایمان چون سر است بر تن یعنی ایمان بدون صبر چون بدن بی سر ارزشی ندارد.نهج البلاغه حکمت 82
 
امام علی (ع) : حکمت را هر کجا که باشد فراگیر گاهی حکمت در سینه منافق است و بی تابی میکند تا بیرون آمده و در سینه مومن آرام گیرد و نیز فرمود حکمت گمشده مومن است آن را فرا گیرید هر چند از منافقان و گمراهان باشد.
       نهج البلاغه حکمت 79 و 80
 
امام علی (ع) : اگر دین خودت را تابع دنیایت کردی دین و دنیایت را تباه کردی و در آخرت از زیانکاران خواهی بود و اگر دنیای خود را تابع دین ات کردی هم دین و هم دنیا را به چنگ آورده ای و در روز قیامت از جمله رستگارانی.
     آثار الصادقین جلد 6 صفحه 226
 
امام علی (ع) : به مردی فرمود : اگر از آفریدگار خود فرمانبری نمی کنی و دستوراتش را انجام نمی دهی پس روزی او را مخور و اگر دوست دشمن او هستی از مملکت او بیرون رو و اگر به تقدیرهای او راضی نیستی پرودگاری جز او برای خودت طلب کن.
     آثار الصادقین جلد 6
 
امام علی (ع) : خدای سبحان روزی فقراء را در مالهای توانگران قرار داده پس فقیری گرسنه نمی ماند جز آنکه توانگری از حق او خود را به نوایی رسانده پس پروردگار متعال ثروتمندان را در آخرت برای این عمل باز خواست کند.
     نهج البلاغه صفحه 420
 
امام علی (ع) : آید زمانی که سه چیز در میان مردم گم و نابود میشود : 1.درهمی از مال
  حلال بدست نمی آید و حلال خوری از بین رود. 2. زبان راستگویی در میان مردم از بین رود و جزء دروغ نگویند.3.دوستی که بتوان به او اعتماد کرد و موجب آرامش و آسایش آدمی باشد یافت نشود.     آثار الصادقین جلد 21 صفحه 344
 
امام علی (ع) : گوش خود را به شنیدن سخنان خوب عادت بده و به آن سخن گوش دار که در شایستگی و اصلاح نفس ات تو را کمک میکند و گوش خود را از شنیدن سخنان زشت و نادرست باز نگه دار که سخن نادرست آئینه دل را به زنگار گیرد. و سبب نکوهش گردد.
  آثار الصادقین جلد 15 صفحه 209
 
امام علی (ع) : شخص مسلمان هیچ هدیه ای را به برادر مسلمان خود تقدیم نکرده که از سخن حکیمانه ای که به هدایت او بیفزاید و یا او را از فلاکت و هلاکت باز دارد بهتر و با ارزش تر باشد.
    کلام نور جلد 3 صفحه 112
 
امام علی (ع) : خدای متعال چیزی را نیکو تر از سخن و گفتار و چیزی را زشت تر از آن نیافریده به وسیله سخن روها سفید گردد و به همان وسیله روها سیاه شود بدان که سخن دربند و اسارت توست تا وقتی که لب به آن نگشوده ای و چون لب به آن گشودی تو در بند و اسارت او قرار میگیری پس همان گونه که بر طلا و نقره ات مهر می زنی بر دهانت هم مهر بزن و جز نیکو با آن مگو به راستی که زبان چون سگ درنده ای است که اگر رهایش کنی تو را می درد.چهل حدیث رسولی جلد 1 صفحه 417
 
امام علی (ع) : ای کمیل هیچ حرکت و عملی در دنیا نیست جز آنکه تو درباره آن نیازمند به معرفت و شناختی از دین و احکام آن می باشی . کلام نور جلد 4 صفحه 160
 
امام علی (ع) : صبر بر دو قسم است یکی صبر در مصیبت و سختی های دنیا که نیکو و پسندیده است و از آن برتر صبر در مقابل گناه و معاصی پروردگار است یاد خدا نیز دو قسم است : یکی به یاد او بودن در هنگام عبادت و از آن برتر یاد خدا به هنگام گناه
  و معصیت که مانع از ارتکاب حرام میشود. اخلاق فلسفی جلد 2 صفحه 120
 
امام علی (ع) : موعد و زمان فرا رسیدن مرگ در انتظار و در کمین هر فردی است زیرا هیچ کس نیست جز اینکه به همراه او از طرف خداوند نگهبانهاییست که او را از اینکه در چاه بیفتد و یا دیوار بر سرش فرو ریزد و یا درنده ای به او آسیب رساند نگه میدارند و چون موعد مرگش فرا رسد او را در مقابل آن رهایش سازند. تحف العقول صفحه 226
 
امام علی (ع) : ای مردم بقا پس از مرگ است حق این است که ما وارث پیش از خودیم و وارثانی پس از خود داریم همانا ما شاخه های بنهایی هستیم که در گذشتند اصل که رفت فرع هم می رود ای مردم شما منزل آخرت خود را با بهره گرفتن از منزلی که از آن می کوچید یعنی دنیا اصلاح نمائید. تحف العقول صفحه 222
 
امام علی (ع) : در سفارشات خود به کمیل فرمودند : ای کمیل آرام باش و خود را میان مردم شهره مساز خود را پنهان دار تا یادت نکنند ای کمیل علم الهی را یاد گیر تا فهمیده باشی همانا بر تو هیچ باکی نیست وقتی خدا دینش را به تو فهمانید که نه مردم را بشناسی نه مردم تو را بشناسند. تحف العقول صفحه 219
 
امام علی (ع) : خوار و زبون شدن در طاعت و بندگی خدا بهتر است از عزت و ریاست در معصیت و نافرمانی خداوند.
  تحف العقول صفحه 218
 
امام علی (ع) : از حقیقت ایمان آنست که بنده خدا راستگوئی را شیوه خود سازد تا اینکه از دروغ در آنجا هم که سود فراوان برای او دارد نفرت کند. تحف العقول صفحه 218
 
امام علی (ع) : اصبغ بن نباته گوید امام (ع) می فرمود : من به شما حدیثی باز گویم که سزاوار است هر مسلمانی آن را حفظ کند سپس رو به ما کرد و فرمود : خداوند هیچ بنده مومنی را در این دنیا کیفر نکند جز آنکه برای او بهتر و آبرومند تر است از اینکه در قیامت به کیفر او باز گردد و آبرویش بریزد سپس فرمود : گاهی خدا بنده مومنی را بلا دهد در تنش یا مالش یا فرزندش و یا اهل اش و این آیه را خواند سوره شوری آیه 30 : هر مصیبتی که به شما رسد حاصل عمل خود شماست و خداوند از بسیاری از آن هم در می گذرد. و تا سه بار دستش را به هم چسبانید و میفرمود : از بسیاری هم می گذرد و عفو میکند.
    تحف العقول صفحه 213
 
امام علی (ع) : راستی مومن چون بنگرد عبرت گیرد و چون سکوت کند بیندیشد و چون سخن کند یاد خدا را زنده کند و چون توانمند شود شکر کند و چون در سختی افتد صبر نماید نیت خیر بسیار دارد و به برخی از اعمال خیر که از دستش رفته افسوس می خورد که چرا انجام نداده .
    تحف العقول صفحه 211
 
امام علی (ع) : منافق چون بنگرد سرگرم است و چون لب بندد در غفلت است و چون سخنی گوید هرزه در آید و چون توانگر گردد متکبر و سرکش شود و چون به سختی افتد بی تابی و زبونی کند زود خشم و دیر رضا است قصد شر فراوان دارد و اگر کار بدی را نتواند کند افسوس میخورد که چرا فلان کار بد را نکرده . تحف العقول صفحه 212
 
امام علی (ع) : برای دینداران نشانه هاییست که به آن شناخته می شوند : 1. راستگویی 2. امانت پردازی 3. وفا به عهد و رفت و آمد با نیکان 4. ترحم بر فقراء 5. کم در آمیختن با زنان 6. بذل احسان 7. خوشرفتاری 8. پیروی از دانش و علم سودمند و آنچه باعث نزدیک شدن به خداست خوشا به حال ایشان و سرانجام خوبشان.
  تحف العقول صفحه 211
 
امام علی (ع ) : زبان آدمی زاد همچون ترازوئی است که گفتار حکیمانه و الهی
  وزن آن را زیاد میکند و گفتار جاهلانه و بیهوده و زشتی را کم می کند.  تحف العقول صفحه 206
 
امام علی (ع) : به آنچه درباره اش نا امیدی امیدوار تر باش از آنچه بدان امید داری زیرا موسی رفت تا آتش برای خاندانش برگیرد خدا با او سخن گفت و پیغمبر برگشت ملکه سباء رفت به جنگ با سلیمان مسلمان بازگشت ساحران و جادوگران فرعون رفتند تا بر موسی غلبه کنند مومن بر گشتند.
  تحف العقول صفحه 207
 
امام علی (ع) : ای مردم خردمند نیست کسی که دل گیر شود از گفتار ناحقی که مردم درباره او میزنند و فرزانه نیست کسی که ستایش نادان را بر خود بپسندد.
  تحف العقول صفحه 207
 
امام علی (ع) : با دشمن دوستت دوست مشو تا به دوستت دشمنی کرده باشی .
  تحف العقول صفحه 203
 
امام علی (ع) : ای مردم راستی خداوند را در هر نعمتی که داده حقی است هرکه آن را اداء کند افزونش سازد و هرکه در برابر نعمتی که خدا به او داده کوتاهی کند خود را در خطر نابودی نعمت انداخته و عقوبت این عمل را میبینی پس شما باید در هنگام بخشش نعمت از جانب خداوند هراسان باشید از ادای حق آن چنانچه درباره عقوبت گناهان خود هراسانید.
  تحف العقول صفحه 204
 
امام علی (ع) : آیا می خواهید فقیه کامل را به شما معرفی کنیم : 1. او کسی است که به مردم اجازه نافرمانی خدا را نمی دهد. 2. از رحمت خدا نا امید نمی کند کسی را 3. هیچ کس را از مکر خدا غافل نمی کند 4. جز به قرآن و سنت رسول خدا (ص) به چیزی حکم نمیکند.
  تحف العقول صفحه 201
 
امام علی (ع) : عبادت نمودن بدون فقاهت یادگیری مسائل و احکام شرعی خیر و سودی ندارد و قرآن خواندن بدون تدبر و درک و فهم معانی آن خیری ندارد.
  تحف العقول صفحه 201
 
امام علی (ع) : همانا فقر و بی چیز بلائی است و بدتر از آن بیماری تن است و بدتر از آن بیماری دل و روح است و همانا وسعت ثروت نعمتی است و برتر از آن تندرستی تن است و بهتر از آن تقوی دل و قلب است.
    تحف العقول صفحه 200
 
امام علی (ع) : ای مالک این سخن را از من حفظ کن و نگهدار ای مالک کاهش دارد مردانگی کسی که یقین او به آخرت سست است هرکه سختی حال خود را فاش کند به خواری و ذلت تن داده و خود را زبون ساخته هرکه راز خود را به دیگران گوید به هلاکت رسیده است هرکه به دو سو یعنی حق و باطل رو کند از هر دو بازماند.
    تحف العقول صفحه 199
 
امام علی (ع) : شما در دنیا اندر مهلتی هستید که دنبالش مرگ است ولی به همراه شما آرزوئی است که سنگ راه کار آخر تست پس این مهلت را غنیمت شمارید و به سوی مرگ بشتابید و آرزوهای طولانی را کنار گذارید و به اصلاح آخرتتان بپردازید آیا خلاصی از مرگ است؟ و پناهی از آن میتوان
  یافت? و راه فراری از آن هست؟ پس تا کی به غفلت و بی خبری از آن میپردازید؟؟؟؟     تحف العقول صفحه 199
 
امام علی (ع) : با دوستت آرام بیا و تمام اسرارت را به او مگو شاید روزی دشمن ات شود و با دشمن ات آرام بیا و از او بدگوئی مکن شاید روزی دوستت شود و تو شرمنده اش شوی.
     تحف العقول صفحه 198
 
امام علی (ع) : ای مردم بدانید بهترین شما و با ارزش ترین شما نزد خدا فرمانبرترین شما از دستورات اوست و کوشاترین شما به طاعت و بندگی خدا فرمانبرترین شان از سنت و روش رسول خدا (ص) است و نیز آنان هستند که قرآن خدا را زنده می سازند پس بدانید برای هیچکدام از خلق نزد ما برتری و فضیلتی نیست جز به بندگی خدا و پیروی از دستورات رسول خدا (ص) و پیروی از دستورات قرآن همانا این کتاب خداست در نزد ما همه و فرمان پیغمبر (ص) خدا و روش و سنت او در میان ما پس جز جاهل ونادان آن را نادیده نمیگیرد و تائید سخنانی را که گفتم در قرآن سوره حجرات آیه 14 می خوانید : (( همانا برترین شما در نزد خدا با تقوا ترین شماست )) و نیز در سوره آل عمران آیه 31 می فرماید : بگو ای پیغمبر (ص) شما ای مردم اگر دوستدار خدا هستید پس پیروی کنید از من که فرستاده اویم و نیز در آل عمران آیه 32 میفرماید
  (( اطاعت کنید خدا را و اطاعت کنید رسول خدا را پس اگر رو گردانید به راستی که خدا کافران را دوست ندارد ))  تحف العقول صفحه 179 و 180
 
امام علی (ع) : در نامه خود به محمد ابن ابی بکر فرمود : بدان ای محمد دنیا خانه بلاء و فناء است و آخرت خانه بقاء پس سزاوار است که بیارائی آنچه را باقی است به وسیله فانی اگر دو کار برایت پیش آمد یکی برای آخرت و دیگری برای دنیا تو کار آخرت را ترجیح بده.
   تحف العقول صفحه 175
 
امام علی (ع) : ای محمد بن ابی بکر: اگر توانایی آن را داری که کار خیر انجام دهی کوتاهی مکن و به هر کار خیری راغب باش و اگر نتوانی که کار خیری کنی و موقعیت آن نباشد نیت آن را داشته باش زیرا خداوند به هر بنده به مقدار نیتش پاداش می دهد پس هرگاه تو دوست دار خیر و خردمندان باشی اگر هم کار خیر نکنی انشاء الله چون کسی باشی که آن را انجام دهد .
    تحف العقول صفحه 175
 
امام علی (ع ): ای محمد بن ابی بکر : از خدا بترس و از مردم درباره عمل به احکام او بترس در یک موضوع دو حکم صادر مکن تا کارت پریشان گردد و از حق بلغزی برای مردم که بر آنها حکمفرمایی میکنی آنچه را بخواه که برای خانواده ات میخواهی و برای آنها ناپسند شمار آنچه را که برای خود و خانواده ات نمی پسندی درباره عمل به دستورات خدا و اجرای حدود الهی از سرزنش هیچ کس مترس و خود را استوار بدار مردم را امر به معروف و نهی از منکر کن و به آنچه از سختی ها به تو می رسد صبر کن که این امر نشانه اراده محکم و قوی برای دینداری است.
    تحف العقول صفحه 176
 
امام علی (ع) : ای محمد ابن ابی بکر: اگر برای یک ساعت از روز هم باشد که توانی پروردگارت را به خاطر رضایت یکی از خلقش از خود خشمناک نسازی همان کار را کن زیرا خدا مانند دیگران نیست و کسی و چیزی به جای او نتوانند بود .
    تحف العقول صفحه 174
 
امام علی (ع) : ای محمد ابن ابی بکر : در صحیح بودن نمازت بسیار دقت کن زیرا تو پیشنمازی و پیشنمازی نباشد که برای مردمی نماز بخواند و در نمازشان تقصیری باشد جز آنکه گناه همه ایشان بر او است و از ثواب آنها کم نشود.
     تحف العقول صفحه 174
 
امام علی (ع) : ای محمد ابن ابی بکر درباره وضویت متوجه باش که شاداب و صحیح باشد زیرا وضو تمامیت نماز است و نماز ندارد کسی که وضو ندارد بدانکه هر کارت به دنبال نماز هست و نمازت در گرو وضوی صحیح است.
     تحف العقول صفحه 174
 
امام علی (ع) :ای محمد ابن ابی بکر :
  بر تو باد به ملازمت تقوی و پرهیز کردن از معصیت خدا در ایستادن و نشستن و نهان و آشکارت و چون میان مردم قضاوت کنی فروتن باش و خوشرفتار و با چهره گشاده و همه را به یک چشم نگاه کن تا بزرگان و صاحبان ثروت طمع به طرفداری تو از خودشان نکنند و ناتوانان از عدالت تو نا امید گردند.  تحف العقول صفحه 172
 
امام علی (ع) : بدانید ای بندگان خدا که پرهیزکاران که از معاصی و نافرمانی خدا پرهیز نمودند خیر دنیا و آخرت را بردند یعنی در دنیا در بهترین منازل زندگی کردند و از بهترین غذاها میل نمودند و در آخرت در بهترین قصور و منازل ساکن شوند ولی کسانی که نافرمانی خدا را کردند فقط از دنیا نصیبی دارند و از آخرت بهره ای ندارند.
     تحف العقول صفحه 173
 
امام علی (ع) : ای بندگان خدا اگر شما تقوا خدا پیشه کنید و حق پیغمبر (ص) خود را درباره خاندانش و اهل بیتش حفظ کنید خدا را به بهترین وجهی عبادت کردید و او را به وجه احسن یاد نموده اید و به بهترین وجه شکر کرده اید و اگرچه مخالفان شما نماز طولانی تری بخوانند و روزه بیشتری بگیرند و صدقه بیشتری بدهند زیرا شما به خدا و دین حق او یعنی ولایت آل محمد (ص) وفادار ترید و برای امام و ولی امر از خاندان رسول خدا (ص) خیر خواه ترید.
     تحف العقول صفحه 173
 
امام علی (ع) : ای کمیل بفهم و بدان که رخصتی در نپرداختن امانت هیچ کس نیست هرکه از ما اجازه ای در این باره روایت کند بیهوده گفته و گناه کرده و سزایش دوزخ است به خدا سوگند رسول خدا (ص) ساعتی پیش از مرگش سه مرتبه به من فرمود : ای ابا لحسن امانت را به نیکو کار و تبه کار برگردان بیش باشد یا کم حتی اگر یک نخ یا سوزن باشد .
          تحف العقول صفحه 169
 
امام علی (ع) : ای کمیل مقام و شان به این نیست که نماز بخوانی و روزه بگیری و صدقه دهی بلکه مقام این است که نماز را با دلی پاک و عملی خداپسند و با فهم و معرفت بخوانی و بنگر که در کجا نماز می خوانی و بر روی چه می خوانی اگر از راه حلال نباشد نمازت مقبول نیست.
      تحف العقول صفحه 169
 
امام علی (ع) : ای کمیل از آنها مباش که خدای متعال سوره حشر آیه 19 فرموده : یاد خدا را در کارهایشان فراموش کردند و خدا هم آنها را به خودشان واگذاشت و فراموششان کرد و آنان در فسق و گناه فرو شده و فاسق گشتند.
       تحف العقول صفحه 169
 
امام علی (ع) : ای کمیل اگر سختی و فشار بر تو روی آورد زیاد بگو (( لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم )) تا بر طرف گردد و اگر نعمتی از جانب خدا به تو رسید زیاد بگو (( الحمدلله )) تا افزون گردد و چون روزیت دیر رسید زیاد بگو (( استغفرالله ربی و اتوب الیه )) تا وسعت یابی .
    تحف العقول صفحه 168
 
امام علی (ع) : ای کمیل در امری که خدا واجب نموده اجازه ترک و رخصت نیست و در امر نافله و مستحب سختگیری نیست.
    تحف العقول صفحه 168
 
امام علی (ع) : ای کمیل به وسیله ولایت ما خود را نجات بخش از اینکه شیطان در مال و فرزندت شریک شود.
    تحف العقول صفحه 168
 
امام علی (ع) : ای کمیل بد نیست که مشکل خود را به برادرت بگویی اما برادرت کیست ؟ آنکه در سختی تو را وا نگذارد و در مجرمی از تو کناره نگیرد و قبل از آنکه بگویی نیازت را بر طرف کند و تو را در کارت تنها رها نکند.
    تحف العقول صفحه 167
 
امام علی (ع) : ای کمیل بی نوایی و تنگدستی خو را به مردم نشان مده و برای رضای خدا با عزت نفس و پرده پوشی به آن صبر کن تا خدا فرجی حاصل کند.
  تحف العقول صفحه 167
 
امام علی (ع) : ای کمیل درب خانه ستمکاران را مکوب تا با آنها در آمیزی و همکار شوی مبادا آنها را احترام کنی و در مجالس آنها شهادتی بدهی که خدا را برتو خشمگین نماید پس اگر ناچاری در مجلس آنان حاضر شوی پیوسته در ذکر خدا باش و به او توکل کن و از شرشان پناه بر خدا بر و سر بزیر باش و از دل کردارشان را بد شمار و بلند سبحان الله بگو تا بشنوند زیرا به این وسیله یاری شوی و از شرشان محفوظ بمانی .
     تحف العقول صفحه 167
 
امام علی (ع) : ای کمیل از زبان آنچه در دل است می تراود و دل را خوراک درست میکند پس ببین دل و تنت از چه تغذیه میکنند که اگر حلال نباشد با زبانی شیطانی و حرام خدا را تسبیح و شکر نموده و خدا از تو قبول نکند.
    تحف العقول صفحه 169
 
امام علی (ع) : ای کمیل راستش گناهانت بیش از کارهای خوب تست و غفلتت از یاد خدا بیش از ذکر توست و نعمت و پاداش خدا بر تو بیش از کردار توست و تو پیوسته در نعمت و عافیت از جانب خدایی پس نباید در هیچ حال از حمد و تسبیح و شکرش بر کنار باشی.
    تحف العقول صفحه 168
 
امام علی (ع) : ای کمیل برکت در مال کسی است که خمس و زکات مالش را بپردازد و با مالش مومنان را یاری کند و صله رحم با نیکان نماید. تحف العقول صفحه 166
 
امام علی (ع) : ای کمیل فقیر و سائل را رد مکن گرچه با نیمی از دانه انگور یا خرما باشد زیرا صدقه نزد خدا بزرگ شود.
    تحف العقول صفحه 166
 
امام علی (ع) : ای کمیل به خویشاوندان و آشنایان مومنت که فقیرند بیشتر از دیگران بده و با آنها مهربانتر باش و به ایشان بیشتر توجه کن و به همه مستمندان صدقه بده.
  تحف العقول صفحه 166
 
امام علی (ع) : ای کمیل شکمت را از خوراک پر مکن و جائی هم در آن برای آب بگذار و میدانی هم به هوا بده و تا هنوز اشتها داری دست از خوراک بکش که اگر چنین کنی خوراک بر تو گوارا گردد راستی تندرستی و سلامتی با کم خوردن و آشامیدن است.
    تحف العقول صفحه 166
 
امام علی (ع) : ای کمیل چون از خوردن دست کشیدی حمد خدا را بگو بر آنچه به تو روزی داده و به آواز بلند حمدش کن تا دیگری هم با شنیدن حمد تو حمد خدا گوید و اجر تو بیشتر گردد.
     تحف العقول صفحه 166
 
امام علی (ع) :ای کمیل اگر با کسی هم خوراک گشتی در سر خوراک شتاب و عجله مکن تا همراهت هم سیر شود و از غذا بهره مند گردد.
                             تحف العقول صفحه 166
 
امام علی (ع) : ای کمیل هم خوراک دعوت کن و از این کار دریغ مورز زیرا هرگز تو به کسی روزی ندهی و خدا با این کار ثواب شایان به تو دهد پس با مهمانت خوش خلق باش و به او بدگمان مشو و برایش جا باز کن.
    تحف العقول صفحه 166
 
امام علی (ع) : ای کمیل چون خواهی خوراک بخوری نام خدا را ببر و بسم الله الرحمن الرحیم بگو زیرا با نام خدا دردی به تو زیان نرساند و در آنست درمان هر بدی. تحف العقول صفحه 165
 
امام علی (ع) : ای کمیل دانش نیست جز آنکه منش افتتحاح کنم و رازی نیست جز آنکه امام قائم آن را به پایان رساند پس جز از ما خاندان رسول الله (ص) طلب علم مکن تا آنکه از ما خاندان باشی.
       تحف العقول صفحه 165
 
امام علی (ع) : راستی که رسول خدا (ص) را خداوند پرورش داد و او مرا پرورش داد و من مومنان را پرورش دهم و آداب خود را برای گرامیان به ارث گذارم.
  تحف العقول صفحه 165
 
      امام علی (ع) : راستی پرهیزکاران در دنیا همان صاحبان فضیلتند گفتارشان درست و پوشش آنها میانه روی است از آنچه خدای متعال حرام کرده دیده بر گرفته اند گوش خود را وقف شنیدن دانش سودمند  کنند در حال گرفتاری و بلا به قضای الهی راضی باشند به مانند حال خوشی پروردگار در چشم ایشان بزرگ است و هرچه دیگر در چشمشان خوار . با بهشت چنانند که گویا آنرا دیده اند و گویا در نعمتش اند و با جهنم چنانند که گویا آنرا دیده  و عذابش را بخوبی چشیده اند.تحف العقول صفحه 154
 
امام علی (ع) : پرهیزکاران دل غمین و بی آزارند لاغر اندام و کم نیاز و پارسایند دنیا آنها را خواست و آنان دنیا را نخواستند و به دنبالشان دوید و آنان او را درمانده ساختند ایشان قرآن را بخوانند با آرامی و با تدبر و فهم و آنرا دواء درد خود سازند چون به آیه بهشت و وعده ثواب الهی رسند جانشان از شوق نزدیک است که بر آید و چون به آیات و عذاب و جهنم بر خورند گویا آتش و شهیق
  جهنم در جلو چشمان آنهاست و از آن به خدا پناه برند.  تحف العقول صفحه 155
 
امام علی (ع) : شخص پرهیزگار هرگاه از جانب کسی ستوده شود می هراسد و گوید من از دیگری به خودم داناترم و پرورگارم به من داناتر است از خود من پروردگارا را مرا به آنچه ایشان درباره من می گویند و در من نیست عذاب مکن و مرا از آنچه میپندارند بهتر ساز.
    تحف العقول صفحه 155
 
امام علی (ع) : از نشانه های دیگر متقین و پرهیزکاران این است که ایشان در دینداری نیرومندند و به یادگیری دانش دینی و الهی حریص اند دین را خوب فهمیده و دانسته بردبارند به دنبال کسب روزی حلالند و حساب کار خود را دارند در راه حق سر زنده و چالاکند و هنگام شهوت پارسایند هر کار خیری پیش آید انجام دهند ولی باز هم ترسانند گواهی حق را از دشمنان هم دریغ نورزند کار خیر را برای خودنمایی نکنند و از شرم هم ترکش نکنند به خیر او امید است و از شرش آسودگی و پناه است.
     تحف العقول صفحه 156
 
امام علی (ع) : شخص پرهیزکار دشنام ندهد و گفتارش نرم و آرام است در سختیها با وقار است ودر نا گواریها شکیبا بر دشمن اش هم خلاف حق را روا نداند، به خاطر دوست گناهکار نشود آنچه را که حق اش نیست ادعا نکند و از حق خود صرف نظر نکند نام بد بر کسی منهد به کسی تجاوز نکند همسایه آزاری مکند به سوی حق شتابان است و از زشتیها دوری کند اگر بخندد صدایش بلند نشود و آواز بر نیاورد.
    تحف العقول صفحه 157
 
امام علی (ع) : شخص پرهیزکار امانت را سالم به صاحبش بر گرداند و امر معروف و نهی از منکر میکند بخل او را مغلوب نسازد سکوت کند که از لغزش سالم بماند اگر کسی به او ظلم کند صبر میکند تا خدا برایش انتقام گیرد خودش را در رنج انداز تا مردم از او در آسایش باشند از هر که دوری گزیند برای بغض و کینه نیست بلکه برای پاک نگه داشتن خویش است و نزدیکیش به هرکه نرمش و رحمت و رضای پروردگار است هرکه به او ستم کرده از او درگذرد و هرکس از او چیزی دریغ کرده و محتاج او گشته او به آنکس عطا و بخشش کند.
   تحف العقول صفحه 157
 
 امام علی (ع) : ریاکار چهار نشانه دارد : 1- در تنهایی کسل است 2- در میان مردم پرشور و نشاط در انجام عمل است 3- چون از او تعریف کنند بیشتر کار کند           4- هرگاه تمجیدی از عمل او نشود از کارش بکاهد.    نصایح  صفحه 187
 
امام علی (ع) : روزی حضرت به درب مغازه خیاط خیانتکاری که در کارش کم کاری می نمود رسیدند و فرمودند : زنان داغدار به سوگت بنشینند نخها را محکم و کوکها را ظریف تر و نزدیک تر قرار بده زیرا من از رسول خدا (ص) شنیدم که فرمود : روز قیامت دوزنده خائن می آید با پیراهن و ردائی از آنچه دوخته و خیانت کرده و بپرهیز از تکه پارچه ها زیرا صاحب جامه سزاوارتر است به آنها مبادا از آنها جامه و پوشش برای خود تهیه کنی که عقوبت و کیفر دارد. مجموعه ورام جلد 1 صفحه 96
 
 امام علی (ع) : در جنگ نهروان در حالی که صدای قرائت نماز شب یکی از خوارج را می شنید فرمود : خوابی که همراه با یقین و معرفت نسبت به امام باشد بهتر است از نمازی که در حال شک و بی معرفتی نسبت به امام .      مجموعه ورام جلد 1 صفحه 55
 
امام علی (ع) : چه فرق است میان دو نوع کار : 1- عملی که خوشی و دوام آن ناپایدار و گذراست اما پیامد و رنج آن باقی و ماندگار است و عملی که زحمت و سختی آن از بین می رود و مزد و پاداش آن جاودان است.
    مجموعه ورام جلد 1 صفحه 49
 
امام علی (ع) : سنت دو نوع است : 1- سنتی که در عمل واجب از جانب رسول خدا (ص) به ما رسیده که عمل به آن هدایت و ترکش گمراهی است مثل (
  قنوت در رکعات دوم هر نماز واجب ) اما دیگر سنتی است که در اعمال غیر واجب و مستحب بر ما رسیده که عمل به آن فضیلت است و ترک آن غیر گناه  مثل ( نماز شب یا غسل جمعه )اصول کافی جلد 1 صفحه 90
 
امام علی (ع) : شیعیان ما کسانی باشند که برای ولایت ما به یکدیگر بخشش کنند و در راه دوستی ما به یکدیگر دوستی نمایند و برای زنده کردن امر و گفتار ما به دیدار هم بروند اگر خشم کنند ستم نکنند و چون راضی شوند اسراف نورزند سبب برکت همسایگانند و با معاشرین خود سلح و صفا دارند.
   کافی جلد 3 صفحه 333
 
امام علی (ع) : بهوش باش ای شنونده و از خواب غفلت بیدار شو و از شتاب خود کم کن و در آنچه از زبان پیامبر (ص) به تو رسید اندیشه کن که ناچار به انجام آن می باشی و راه گریزی برای عمل نکردن آن بر تو وجود ندارد و با کسی که رهنمود های پیامبر (ص) را به کار نمی بندد و به جانب دیگری تمایل دارد مخالفت کن و او را با آنچه برای خود پسندیده رها کن.
    نهج البلاغه خطبه 152
 
امام علی (ع) : ای مردم بدانید کمال دین در طلب علم الهی و معنوی و عمل بدان است بدانید که طلب علم دینی بر شما از طلب مال لازم تر است؟ زیرا مال از جانب خدا برای شما قسمت و تضمین گشته ولی علم نزد اهلش نگه داشته و شما مامورید که آن را از اهلش طلب کنید پس به دنبال آن باشید.
  کافی جلد 1 صفحه 35
 
امام علی (ع) : شخصی خدمت علی (ع) عرض کرد چهار مسئله دارم فرمود : بپرس اگرچه چهل مساله باشد.گفت : واجب چیست و واجب تر کدام است؟ نزدیک چیست و نزدیک تر کدام است؟ شگفت چیست و شگفت تر کدام است؟ مشکل چیست و مشکل تر کدام است؟ مولا علی (ع) فرمودند: واجب اطاعت خداست و واجب تر ترک گناه است ( چون با آلودگی به گناه عبادت مورد قبول نیست) نزدیک قیامت است و نزدیک تر مرگ عجیب دنیاست و عجیب تر علاقه به آن مشکل قبر است و مشکل تر بی توشه رفتن در قبر.
    کتاب نصایح صفحه 185 حدیث 108
 
 امام علی (ع) : از حضرت علی (ع) سوال شد حقیقت علم و دانش معنوی و آخرتی چیست؟ فرمود این است که به قدر احتیاج که به خدا داری عبادتش کنی به قدر طاقتی که از آتش جهنم داری گناه کن به اندازه ای که در آخرت می خواهی بمانی از دنیا برایش توشه تهیه نمائی.     نصایح صفحه 184
 
امام علی (ع) : شخصی به امام (ع) عرض کرد مرا نصیحتی بفرمائید : فرمودند : به خودت وعده طول عمر مده و خویشتن را تلقین به فقر و تنگدستی مکن. تحف العقول صفحه 210
 
امام علی (ع) : در سفارش خود به فرزندش امام حسن (ع) فرمودند : پسر جان هرگاه سختی ای به تو روی آورد با بعضی از دوستان مومن و مورد اطمینان درباره اش مذاکره کن و آن مشکل را با ایشان در میان بگذار زیرا یکی از این چهار نتیجه را دارد : 1- یا به عهده میگیرند و کمک ات میکنند 2- یا از دیگران برای مشکل تو طلب یاری می کنند 3- یا در مشورت راهنمائی ات میکنند 4- یا برایت دعا میکنند و مستجاب میشود.
     نصایح صفحه 185
 
امام علی (ع) : دردی دردناکتر از گناه برای دل نیست و ترسی سخت تراز قبر نیست و عبرتی برای اندیشیدن و اندرز گرفتن بالاتر از یاد آوری مرگ نیست.اصول کافی جلد 3 صفحه 357
 
امام علی (ع) : تو که اعمال رسوا کننده و خطا انجام داده ای خنده دندان نما مکن وای کسی که گناهانی کرده ای و استغفار نمی کنی از بلای شبگیر و پیش آمد ناگهانی نباید آسوده باشی.
     اصول کافی جلد 3 صفحه 378
 
امام علی (ع) : برای ملاقات برادر مومن خود را بیارائید چنانچه برای ملاقات بیگانگان خود را می آرائید که میخواهید شما را به بهترین قیافه ببینند. نصایح صفحه 375
 
امام علی (ع) : از امام علی (ع) سوال شد مروت چیست ؟ فرمود کاری در خفا و خلوت نکنی که
  در عیان و حضور مردم از انجام آن شرمنده باشی.تحف العقول صفحه 225
 
امام علی (ع) : چون کار خیری یافتید یا به شما پیشنهاد شد اگر توانایی دارید حتما آن را انجام دهید چون اعمال خیر مرگ ناگهانی و بد را که هر لحظه ممکن به سبب اعمال زشت انسان به او برسد از او دفع میکند.
    نصایح صفحه 380
 
امام علی (ع) :در سفارش خود به فرزندش امام حسین (ع) فرمودند :پسر جانم عافیت ده جزء است نه جزء آن در خاموشی است جز به ذکر خدا و یکی هم در ترک هم نشینی نابخردان .
     تحف العقول صفحه 145
 
امام علی (ع) :خداوند به حضرت موسی وحی فرمود :ای موسی سفارش مرا در مورد چهار چیز بخاطر بسپار :1.تانفهمیدی که گناهانت را آمرزیده ام به گناه دیگری مپرداز 2.تا ندانی گنج های خزائنم تمام شده غم روزی مخور 3.تانبینی ملک و پادشاهی من از دست رفته به دیگری امید مبند 4.تا مرده شیطان را نبینی از مکرش ایمن مباش.
    نصایح صفحه 183
امام علی (ع) : از آنها مباش که عمل خیری نکرده اند و امید به آخرت دارند مردم را از کاری نهی میکنند و خود در آن اندرند خوبان را دوست دارند ولی کارشان را نمیکنند آرزوی آمرزش دارند و به نافرمانی مشغولند گناه اندک دیگری را زیاد میشمارند و گناه بسیار خود را اندک . طاعت و عبادت خویش را افزون شمارند و همان را از دیگری اندک. از با لادست خود به خدا پناه میبرد ولی خود به زیر دستش جفا کند مرشد و هدایت کننده دیگران است و خودش رو به گمراهی میرود.تحف العقول صفحه 152
 
امام علی (ع) : ای کمیل راستی این دلها به مشابه ظرفهایند و بهتر ینشان آنست که نگهدارنده تر باشد پس هرچه به تو میگویم خوب حفظ کن مردم سه دسته اند :
            1. دانشمند ربانی 2. دانشجوی راه نجات که به دنبال علوم الهی و آخرتی می رود 3. خاشاک که باد به هر سمتی بوزد به آنجا میرود زیرا در پرتو دانش معنوی تربیت نگشته  تا راه به جائی برد و تکیه به رکن محکمی همچون امام معصوم (ع) از آل محمد (ص) ندارد تا نجات یابد.     تحف العقول صفحه 163
 
امام علی (ع) : ای بندگان خدا در آنچه خدا به متقین و پرهیزکاران در قرآن وعده داده رغبت داشته باشید زیرا وعده خدا راست ترین وعده هاست و هر آنچه را که او وعده داده چنان است که تحقق یافته ای بندگان خدا به رهبری رسول خدا (ص) رهجو باشید که آن بهترین رهبری است و به روش و سنت آن جناب کار کنید که شرافتمند ترین سنت هاست ای بندگان خدا قرآن خدای تبارک و تعالی را بیاموزید که رساترین پند و بهترین کلام است و فهم و تفسیر آن را از ما آل محمد (ص) بجوئید که در آن بهار دلها و شفای هر ناراحتی است.
     تحف العقول خطبه دیباج
 
امام علی (ع) : ای بندگان خدا در درستی احکام دین و سنت رسول خدا (ص) و دستورات و گفتار ما آل محمد (ص) تردید نکنید تا مبادا به شک بیفتید و در باره آنها شک نکنید که کافر شوید و در آخرت از پشیمانها میگردید.
     تحف العقول خطبه دیباج
 
امام علی (ع) : ای بندگان خدا بدانید دانا و عالمی که بر علمش عمل نکند همچون نادان سرگردانی است که از بیهوشی جهل خارج نشده بلکه حجت بر او بزرگتر و نزد خدا سرزنش اش بیشتر است و افسوس و دریغ بر این دانای دست از دانش خود کشیده با دوام تر است از نادان سرگردان از دانش.
  تحف العقول خطبه دیباج
 
امام علی (ع) : ای بندگان خدا از خدا یقین بخواهید که یقین نسبت به دین مانند سر است به تن و بدانید بهترین چیزی که به دل الهام شود یقین است و بهترین یقین انجام واجبات الهی و ترک محرمات و معاصی است .
    تحف العقول خطبه دیباج
 
امام علی (ع) : ای بندگان خدا بدانید بهترین امور و کارها آن است که بر پایه حق و آیات الهی استوار باشد و بدترین امور و کارها چیزهای تازه بدست آورده و بدعت هائی است که بر خلاف حق و آیات الهی استوار باشد زیرا هر بدعتی و نوآوری که خلاف قرآن و سنت رسول خدا (ص) باشد گمراهی است و بواسطه بدعتهاست که سنتهای سعادت بخش نابود میشوند .
   تحف العقول خطبه دیباج
 
امام علی (ع) : ای بندگان خدا بدانید اندک خودنمائی در عمل شرک است و اخلاص در عمل یقین است بدانید همنشینی و دوستی با اهل لغو و باطل قرآن را از یاد ببرد و شیطان را حاضر کند و انجام عمل اهل باطل و گناهکاران و تقلید از حرکات آنان باعث خشم خدای رحمان است و خشم خدای رحمان هم انسان را به دوزخ کشاند.
     تحف العقول خطبه دیباج 
امام علی (ع) : ای بندگان خدا گفتگو و صحبت با زنان نامحرم بلاء آورد و دل را منحرف سازد و به سمت گناه سوقش دهد و نظر بازی از آنان روشنی ایمان را ببرد و چشم اندازی و پلک زدن به آنها دام شیطان است که آتشی افروزنده در پی دارد.
    تحف العقول خطبه دیباج
 
امام علی (ع) : ای بندگان خدا سلام را در جهان فاش سازید و جواب آن را بهتر بدهید با بیوه زنان و یتیمان مهربان باشید و ستم دیدگان و فقراء را یاری کنید و به آنکه در راه خدا بدهکار شده مهلت دهید و مهمان را گرامی بدارید و خوب وضو بسازید و نمازهای پنج گانه را در وقت مقررش بخوانید که آنها نزد خدای عزوجل مقامی عظیم دارند.
     تحف العقول خطبه دیباج
 
امام علی (ع) : ای بندگان خدا امانت را به صاحبانش بپردازید دوستی و پیوند کنید با آنکه از شما بریده و به آنکه از شما دریغ نموده احسان کنید و چون عهدی بستید به آن وفا کنید و هرگاه قضاوت کردید عدالت نمائید و هرگاه به شما بد رفتاری شد عفو و گذشت کنید و بر روی هم اسم بد مگذارید با هم شوخی بد نکنید
  و از همدیگر غیبت نکنید.     تحف العقول خطبه دیباج
 
امام علی (ع) : ای بندگان خدا راست بگویید زیرا خدا با راستگویانست و از دروغ برکنار باشید که از ایمان به دور است و راستگو در لبه احترام و نجات است و دروغگو در پرتگاه هلاکت
  حق گو باشید تا با حق شناخته شوید و آن را به کار بندید تا از اهل آن باشید.     تحف العقول خطبه دیباج
 
امام علی (ع) : ای بندگان خدا من ندیدم چیزی مانند بهشت که جویای آن خوابست و بی خیال و نه چیزی مانند جهنم که گریزان از آنان به خواب است راستی هرکه را حق و اهل آن سود ندهد باطل و اهل آن به زیانش کشند و هرکه به راه هدایت نرود در ضلالت و گمراهی بیفتد.
   تحف العقول خطبه دیباج
 
امام علی (ع) : بحث و جدل و ستیزه جوئی در مسائل دینی با افراد ستیزه جو یقین انسان را فاسد می سازد.
    میزان الحکمه جلد 2 صفحه 14
 
امام علی (ع) : ای مردم برای آن روز که زاد و توشه ذخیره میکنند و اسرار آدمیان فاش میگردد ((پس از مرگ))عمل کنید و از آتش بپرهیزید که حرارتش شدید و عمق آن ناپیدا و زیور آلات آن غل و زنجیر آتشین و نوشیدنی آن زرد آب و چرک جوشان است.
    نهج البلاغه خطبه 120
 
امام علی (ع) : دست سخاوتمندی ندارد آن کس که از بخشش در راه خدا بخل می ورزد ! آن کس که خدا او را مالی بخشید پس باید به خویشاوندان خود بخشش کند و سفره مهمانی گستراند و فقراء را اطعام دهد و رنجیده را بنوازد و مستمند را بهره مند سازد و قرض وامدار مستمند را بپردازد و بر مشکلاتی که در این راه به او میرسد صبر کند.
   نهج البلاغه خطبه 142
 
امام علی (ع) : ای مردم آنکس که از برادرش اطمینان و استقامت در دین و درستی راه و رسم را سراغ دارد باید به گفته های مردم درباره او گوش نکند آگاه باشید گاهی تیرانداز تیر افکند و تیرها به خطا می رود سخن نیز چنین است درباره کسی چیزی میگویند که واقعیت ندارد.
   نهج البلاغه خطبه 141
 
امام علی (ع) : آگاه باشید که میان حق و باطل جز چهار انگشت فاصله نیست پرسیده شد معنی آن چیست ؟ امام (ع) انگشتان خود را میان چشم و گوش گذاشت و فرمود یعنی چیزی که درباره کسی شنیدی باطل است و تا وقتی که آن را با چشم نبینی قبول مکن.
   نهج البلاغه خطبه 141
 
امام علی (ع) : هیچ بدعتی در احکام دین ایجاد نمیشود مگر آن که سنتی ترک گردد پس از بدعت ها بپرهیزید و با راه راست و جاده آشکار حق باشید نیکوترین کارها سنتی است که سالیانی بر آن گذشته و درستی آن ثابت شده باشد و بدترین کارها آنچه که تازه پیدا شده و آینده آن روشن نیست.
   نهج البلاغه خطبه 145
 
امام علی (ع) : ای مردم بدانید شما هیچگاه حق را نخواهید شناخت جز آنکه ترک کننده آن را بشناسید ! هرگز به پیمان قرآن وفادار نخواهید بود مگر آنکه پیمان شکنان آن را بشناسید و هرگز به قرآن چنگ نمی زنید مگر آنکه رها کننده آن را شناسایی کنید.
   نهج البلاغه خطبه 147
 
امام علی (ع) : بدانید آن کس ازما خاندان
  (( حضرت مهدی عج )) که فتنه های آینده را دریابد با چراغی روشن گر در آن گام می نهد و بر همان سیره و روش پیامبرص و سایر امامان از آل محمد (ص) رفتار میکند تا گره مشکلات را باز کند و ملت های اسیر را آزاد و جمعیت های گمراه و ستمگر را پراکنده و نابود سازد و حق جویان پراکنده را جمع کند.   نهج البلاغه خطبه 150
 
امام علی (ع) : حضرت مهدی (عج) سالهای طولانی در پنهانی از مردم به سر میبرد آنچنان که اثر شناسان اثر قدمش را نمیشناسند گرچه در یافتن اثر و نشانه ها تلاش فراوان کنند سپس گروهی برای درهم کوبیدن فتنه ها آماده میگردند و چونان شمشیرها صیغل میخورند دیده هاشان با قرآن روشنایی گیرد و در گوش هایشان تفسیر قرآن طنین افکند و در صبحگاهان و شامگاهان جامهای حکمت سر میکشند.
    نهج البلاغه خطبه 150
 
امام علی (ع) : همانا ائمه (ع) از آل محمد (ص) تدبیر کنندگان امور مردم و کارگزاران آگاه بندگانند از جانب خداوند کسی به بهشت نمیرود جز آنکه آنان را بشناسد و کسی در جهنم سر نگون نمیگردد جز آنکه منکر آنان باشد و امامان معصوم هم وی را نپذیرند.
  نهج البلاغه خطبه 152
 
امام علی (ع) : چند روز از طرف خدا به گمراه مهلت داده شد و او با غافلان و بی خبران در راه هلاکت خود قدم می نهد و تمام روزها را با گناهکاران سپری میکند بی آنکه از راهی برود تا به حق برسد و یا پیشوائی برگزیند که راهنمای او باشد تا آن زمان که خداوند کیفر گناهان را مینماید و آنان را از پرده غفلت بیرون می آورد پس به استقبال چیزی میروند که به آن پشت کرده بودند و از آنچه رو به سمتش میرفتند هیچ سودی عایدشان نمیشود من خودم و شما را از این گونه غفلت زدگی میترسانم.
        نهج البلاغه خطبه 153
 
امام علی (ع) : پس بهوش باش ای شنونده و به یاد قبر باش که گذرگاهت به سوی آنست و همانگونه که به دیگران پاداش و جزا دادند به تو هم میدهند و هر آنچه در دنیا بکاری پس از مرگ درو میکنی و آنچه از اعمال که امروز پیش میفرستی فردا بر آن وارد میشوی پس برای خود در سرای آخرت جائی آماده کن و چیزی پیش فرست ای شنونده هشدار! هشدار!
    نهج البلاغه خطبه 153
 
امام علی (ع) : همانا حیوانات اهلی در تلاش اند که شکمشان را پرکنند و درندگان در پی تجاوز و دریدن دیگرانند و زنان بی ایمان تمام تلاششان در زینت و آرایش خود و فساد انگیزی است اما مومنان تلاششان را اصلاح امور آخرت خود قرار داده اند و از آینده خویش ترسناکند.
   نهج البلاغه خطبه 153
 
امام علی (ع) : ای مردم ما اهل بیت پیامبر (ص) چونان پیراهن تن او و یاران راستین او و خزانه داران علوم و معارف و حییم و درهای ورود به آن معارف ما هستیم که جز از در هیچ کس به خانه ها وارد نخواهد شد و هرکس از غیر در وارد شود دزد نامیده میشود. ای مردم درباره اهل بیت پیغمبر (ص) آیات کریمه قرآن نازل گشت آنان گنجینه های علوم خداوند رحمانند اگر سخن گویند راست گویند و اگر سکوت کنند بر آنان کسی پیشی نتواند یافت.
   نهج البلاغه خطبه 154
 
امام علی (ع) : آگاه باشید هر عملی از صاحب آن تغذیه میکند و رشد می یابد همچون هر گیاهی که از آب بی نیاز نیست و آب ها نیز گوناگون میباشد پس هر درختی که آبیاریش به اندازه و نیکو و پاکیزه باشد میوه اش نیکو و شیرین است و آنچه آبیاریش ناپاک باشد درختش عیب دار و میوه اش تلخ و همچنین است علمی که از ما خاندان سرچشمه میگیرد و علمی که از ناحیه دشمنان و مخالفان ما ائمه (ع).
   نهج البلاغه خطبه 154
 
امام علی (ع) : ای بندگان خدا از روزی بترسید که اعمال و رفتار انسان وارسی میشود روزی که پر از تشویش و اضطراب است که کودکان را پیر می سازد بدانید فردا به امروز نزیک است و امروز با آنچه در آنست می گذرد تا آنکه موعود مرگ فرا رسد و هریک از شما در دل زمین به خانه مخصوص خود می رسد و در گودال قبر آرام میگیرد وه که چه خانه تنهائی وه چه منزل وحشتناکی و سیاه چال غربتی.
   نهج البلاغه خطبه 157
 
امام علی (ع) : ای بندگان خدا در وجود شما از جانب خداوند نگهبانها و جاسوسانی بر شما گماشته اند و دیده بانهایی از پیکرتان که اعمال شما را زیر نظر دارند و حافظان راستگوئی که تمام اعمال شما را حفظ میکنند و شماره نفسهای شما را می شمارند نه تاریکی شب شما را از آنان می پوشاند و نه دری محکم شما را از آنها پنهان می سازد.
    نهج البلاغه خطبه 157
 
امام علی (ع) : همانا برای هر مر مسلمان سه همنشین در زندگی میباشد همنشین اول به او میگوید من در دنیا و پس از مرگ همراه تو هستم و آن عمل وی میباشد و همنشین دوم گوید من با تو هستم تا وقتی که جان دهی و این مال اوست که آنگاه که بمیرد به وراث می رسد و سومی میگوید من با تو تا لب گور هستم و آنگاه رهایت می سازم و آن زن و فرزند او میباشد.
      معانی الاخبار جلد 2 صفحه 77
 
امام علی (ع) : ای مردم آگاه باشید در علم و دانشی که به دیگران انتقال پیدا نکند خیری نیست بدانید در قرائت قرآنی که تدبر و فهم در آن نباشد خیری نیست و در نماز و عبادتی که آگاهی و فهم مسائل و احکام دین در آن نباشد خیری نیست.
   معانی الاخبار جلد 2 صفحه 66
 
امام علی (ع) : عترت پیامبر (ص) جایگاه اسرار خداوندی و پناهگاه فرمان الهی و مخزن علم خدا و مرجع احکام اسلامی و نگهبان کتاب های آسمانی و کوههای همیشه استوار دین خدایند خدا به وسیله اهل بیت (ع) پشت خمیده دین را راست نمود و لرزش و اضطراب آن را از میان برداشت کسی را با آل محمد (ص) نمیتوان قیاس کرد شتاب کننده باید به آنان بازگردد و عقب مانده باید به آنان بپیوندد زیرا جانشین پیامبر (ص) حق آنهاست و وصیت پیامبر (ص) نسبت به خلافت مسلمین و میراث ولایت پس از خودش به آنها تعلق دارد.
     نهج البلاغه خطبه 2
 
امام علی (ع) : ای مردم خدای سبحان شما را بیهوده نیافریده و به حال خود وانگذاشته میان شما تا بهشت یا دوزخ فاصله اندکی جز رسیدن مرگ نیست زندگی کوتاهی که گذشتن لحظه ها از آن میکاهد و مرگ آنرا نابود میکند پس از این خانه دنیا زاد و توشه ای برای خود برگیرید که فردای قیامت نگهبانتان باشد. نهج البلاغه خطبه 64
 
امام علی (ع) : ای بندگان خدا اعمال خود را بسنجید قبل از آنکه مورد سنجش قرار گیرید و پیش از آنکه حسابتان را برسند حساب خود را برسید و پیش از آنکه راه گلویتان گرفته شود راحت نفس بکشید و پیش از آنکه با زور شما را وادار به اطاعت کنند فرمانبردار دستورات خدا باشید.
  نهج البلاغه خطبه 90
 
امام علی (ع) : ای بندگان خدا بدانید همانا آنکس که خود را یاری نکند و پند دهنده و هشدار دهنده خویش نباشد دیگری هشدار دهنده و پند دهنده او نخواهد بود یعنی پند دیگران در او اثر نخواهد کرد.
    نهج البلاغه خطبه 90
 
امام علی (ع) : اگر خداوند ستمگر را چند روزی مهلت دهد از بازپرسی و عذاب او غفلت نمیکند و او بر سرراه در کمین گاه ستمگران است و گلوی آنها را در دست گرفته تا از فرو رفتن در آب دریغ دارد.
   نهج البلاغه خطبه 97
 
امام علی (ع) : از راه و رسم و سیره پیامبر (ص) پیروی کنید که بهترین راهنمای هدایت است رفتارتان را روشن و سنت آن جناب تطبیق دهید که هدایت کننده ترین روشهاست و قرآن را بیاموزید که بهترین گفتارهاست و آن را نیک بفهمید که بهار دلهاست و از نور معارف و تفسیر آن شفا بخواهید شفای سینه های بیمار است.
        نهج البلاغه خطبه 110
 
امام علی (ع) : پاداش شخص مجاهد شهید در راه خدا بزرگتر از پاداش جوان عفیف پاکدامنی نیست که قدرت بر گناه و شهوت حرام دارد و خود را آلوده نمیکند همانا شخص عفیف پاکدامن فرشته ای از فرشته های خداوند است.
   نهج البلاغه حکمت 474
 
امام علی (ع) : روزگاری بر مردم خواهد آمد که از قرآن جز نشانی و از اسلام جز نامی باقی نخواهد ماند مسجدهای آنان در آن روزگار آبادان اما از هدایت ویران است مسجد نشینان و سازندگان بناهای شکوهمند مساجد بدترین مردم زمین میباشند که کانون هر فتنه و جایگاه هرگونه خطاکاری اند هرکس از فتنه برکنار است او را به فتنه بازگردانند و هرکس که از فتنه عقب مانده او را به فتنه ها کشانند.
    نهج البلاغه حکمت 369
 
امام علی (ع) : ای بندگان خدا بدانید تقوی (( یعنی اطاعت از دستورات خداوند و ترک نافرمانی او )) همچون مرکب و وسیله سواری رامی است که بر آن سوار شوند و او صاحب خود را تا قلب بهشت میرساند و بدانید گناه و معصیت همچون مرکب چموش و سرکشی است که صاحب خود را تا قعر دوزخ پائین میبرد.
                   تفسیر نمونه جلد 22 صفحه 205
 
امام علی (ع) : هیچ کس نیست که از قبرستانی بگذرد مگر اینکه اهل آن گورستان فریاد میزنند ای بی خبر اگر آنچه ما میدانیم را تو میدانستی مسلما گوشتهای بدنت از ترس آب می شد و در روی این قبور می ریخت.
   ارشاد القلوب جلد 1 صفحه 414
 
امام علی (ع) : هرکس وارد قبرستان شود و در آن بخندد برای او گناهی است همچون کوه احد.
   ارشاد القلوب جلد 1 صفحه 414
 
امام علی (ع) : موقعی که میخواهی گناهی مرتکب شوی بخاطر بیاور که لذت زودگذر معصیت پایان میپذیرد ولی عواقب و عوارضی که برای تو ایجاد میکند باقی خواهد ماند و نیز فرمود : چه بسا یک ساعت شهوترانی که یک عمر اندوه و غصه را در پی خود دارد.
    سخنان 14 معصوم (ع) جلد 2 صفحه 174
 
امام علی (ع) : دوست از آن جهت صدیق نامیده شد که تو را درباره معایبت (( صادقانه )) نصیحت میکند و نیکخواه تو است و دشمن را از آن جهت عدو نامیده اند چون نسبت به معایب تو به تو (( تعدی )) میکند و آنها را به تو نمی گوید و بدخواه توست.
   غررالحکم صفحه 312
 
امام علی (ع) : در نامه خود به امام حسن (ع) فرمودند : ای فرزندم اگر چیزی از مطالب دین خدا و دستوراتش پذیرفتنش برتو مشکل آمد آن را به عدم آگاهی خود و نادانیت ارتباط بده زیرا تو در ابتدای تولدت نادان بودی و سپس علومی را فرا گرفتی و چه بسیار است نادانی تو درباره برخی مطالب که خدا بر آنها داناست و بعد ها صحیح بودن آن را خواهی فهمید پس به قدرتی پناه بر که تو را آفریده و روزی داده و در مقابل اوامر و دستوراتش تسلیم باش و بندگی ات فقط برای او باشد بدان ای پسرم هیچ کس همچون رسول خدا (ص) از خدا آگاهی نداده است پس رهبری او را پذیرا باش و برای رسیدن به رستگاری و سعادت مطیع اوامر آن حضرت باش.
     نهج البلاغه نامه 31
 
امام علی (ع) : حسن جان نفس خود را میزان میان خود و دیگران قرار بده پس آنچه را که برای خود دوست داری برای دیگران نیز دوست بدار و آنچه را برای خود نمی پسندی برای دیگران مپسند و آنگونه که دوست نداری به تو کسی ستم کند به کسی ستم نکن و همانگونه که دوست داری به تو نیکی شود نیکوکار باش.
               نهج البلاغه نامه 31
 
امام علی (ع) : در سفارش خود به امام حسن (ع) : پسرم در امور سیاسی کشور از مشورت با زنان بپرهیز که رای آنان زود سست میشود و تصمیم آنان ناپایدار است و رسول خدا (ص) فرموده : وقتی امور مملکت شما به دست زنان بیفتد زیر خاک رفتن بهتر است برای شما تا زندگی بر روی آن. نهج البلاغه نامه 31
 
امام علی (ع) : حسن جان زن را به کار کردن و امرار و کاری را که برتر از توانائی زن است به او وامگذار که زن مانند گل بهاری است نه پهلوانی سخت کوش.
    نهج البلاغه نامه 31
 
امام علی (ع) : حسن جان زنان را در پرده حجاب نگهدار تا نامحرمان را ننگرند زیرا که سخت گیری در پوشش عامل سلامت و استواری آنان است و اگر بتوانی به گونه ای زندگی کنی که غیر تو را نشناسد چنین کن.
    نهج البلاغه خطبه 31
 
امام علی (ع) : حسن جان بدان بیرون رفتن زنان از خانه بدون ضرورت بدتر از آنست که تو شخصی چشم هیز و ناصالح را به خانه ات ببری که به آنها بنگرد زیرا در محیط بیرون از خانه هزاران نفر از این افراد وجود دارند.
    نهج البلاغه نامه 31
 
امام علی (ع) : در سفارش خود به امام حسین (ع) : پسرم هیچ نافرمانی را از در خانه خدا نا امید مکن چه بسیار دلداده به گناه که عاقبت به خیر شده و چه بسیار شخص خوش کرداری که در پایان عمر عاقبت به شر گشته و به دوزخ رفته.
   تحف العقول صفحه 86
 
امام علی (ع) : حسین جان چه بسیار گناهی که حسرت و اندوه طولانی در پی دارد و چه بسیار سخنی که نعمت را از میان ببرد و بدان در هر نوشیدنی امکان گلوگیری میباشد در هر لقمه امکان بگلو ماندن هست پس وای بر آنکس که گرفتار معصیت و نافرمانی خداست.
   تحف العقول صفحه 86
 
امام علی (ع) : بدان ای حسین جان هرکه مشغول به اصلاح عیوب خود گشت از تجسس در عیوب دیگران دل برید و هرکه جامه تقوی الهی را نپوشد جامه ای او را پس از مرگ نپوشاند و هرکه به قسمت الهی راضی شد غم نخورد به آنچه از دستش رفته و هرکه چاهی برای برادرش بکند خود در آن فرو شود.
   تحف العقول صفحه84
 
امام علی (ع) : حسین جان تو را سفارش میکنم به تقوی و پرهیزکاری در حال توانگری و فقر و به میانه روی کردن در خرج در فقر و ثروت و به عدالت کردن نسبت به دشمن و دوست و به انجام اعمال نیک در حال نشاط و شادابی و کسالت و تسلیم قضای پروردگار به هنگام خوشی و سختی.
  تحف العقول صفحه 83
 
امام علی (ع) : حسین جان بدان هرکس به رای و نظر خود مغرور و خودبین گشت هلاک شد و هرکه به عقل و فکر خود از اینکه با مردم مشورت کند بی نیازی جست نابود گشت و هرکه با مومنین دانا رفت و آمد کند با وقار گردد و هرکه با اوباش بیامیزد خوار شود.
    تحف العقول صفحه 84 
 
امام علی (ع) : بدان ای حسین جان هرکس به عیب مردم بنگرد و آن عمل را زشت شمارد ولی خودش همانرا انجام دهد احمق واقعی هم اوست هرکه قدم در جاهای بد گذاشت به عمل زشت متهم گردد و هرکه پر حرفی کند خطا بسیار کند و هرکه سکوت نمود سالم ماند و آنکس که شهوات را ترک کند آزاد مرد است و هر که حسادت را وا نهد محبوب مردم شود.
   تحف العقول صفحه 85
 
امام علی (ع) : حسین جان بدان نشانه دانش و علم معنوی تواضع و نرمش در مقابل مردم است و آفت آن تکبر و خودبینی است زیرا خودبینی شخص دلیل بر کم عقلی اوست.
   تحف العقول صفحه 85
 
امام علی (ع) : در سر سفره ای که در آن شراب وجود دارد منشینید زیرا انسان نمی داند که کی مرگش سر میرسد و هرگاه یکی از شما خواست غذا بخورد باید چون بندگان بر روی زمین بنشیند و غذا بخورد.
   تحف العقول صفحه 104
 
امام علی (ع) : لباس سیاه مپوشید که جامه فرعون است و کفش نوک دار پا نکنید که کفش فرعون است و او نخستین کسی بود که کفش نوک دار پوشید.
                   تحف العقول صفحه 99
 
امام علی (ع) : هرکس شخص دیگری را به جای ما آل محمد (ص) برای خود امام انتخاب نمود هلاک شد و دنیا از کفش رفت و با گناه کبیره از دنیا بیرون رود.
        تحف العقول صفحه 110
 
امام علی (ع) : هرکس با شخص بدعت گذار در دین که کارها و قوانینی تازه و جدید و خلاف قرآن و سنت پیامبر (ص) انجام میدهد راه برود و به او احترام کند محققا در نابودی و ویرانی اسلام تلاش کرده است.
   آثار الصادقین جلد 2 صفحه 37
 
امام علی (ع) : دروغگو با دروغگوئیش سه چیز را بدست آورد : 1.خشم خدای سبحان را 2.خوار و زبون شدن در نظر مردم 3.دشمنی ملائکه را
                غررالحکم صفحه 884
 
امام علی (ع) : برای شخصیت خود ارزش و احترام قائل شوید و آنرا از اینکه در شوخ طبعی ها و داستانهای خنده آور و جایگاههای بیهوده گوئی وارد سازید بپرهیزید. غررالحکم صفحه 855
 
امام علی (ع) : موقعی که جوان نو رسی را به سبب اشتباهاتی که مرتکب شده نکوهش میکنی مراقب باش که قسمتی از لغزشهایش را نادیده بگیری و از تمام جهات مورد اعتراض و سرزنش قرارش ندهی تا جوان هم به خاطر غرور جوانیش مجبور نشود که عکس العمل نشان دهد و از راه لجبازی و عناد در صدد پاسخگوئی بر شما نیاید.
    الحدیث جلد 1 صفحه 353
 
امام علی (ع) : عبادت کننده ای که از علم و آگاهی و شناخت نسبت به احکام و دستورات دین برخوردار نباشدهمچون خر آسیابی است که در یک جا می چرخد و در جا میزند و گامی پیش نمیرود.
   الحیاه جلد 1 صفحه 112
 
امام علی (ع) : آنکس که در جستجوی علوم و معارف دینی و معنوی باشد همچون مجاهدی است که در مقابل دشمنان دین میجنگد.
   الحیاه جلد 1 صفحه 39
 
امام علی (ع) : ای کسی که بهشت میخواهی چه اندازه خوابت طولانی و مرکب ات کند است وای گریزان از دوزخ چه تند به سوی آن مرکب میرانی و خود را چه زود در آن می پرانی به این گورها بنگرید که در انتظار شمایند چرا من تنهای شما را آباد و دل شما را ویران میبینم به خدا سوگند اگر چشمتان ببیند آنچه را که باید ملاقاتش کند و آنچه را که به سوی آن روان است هر آئینه می گوئید آنچه را که خدا در قرآن از قول مجرمین بیان میکند سوره انعام آیه 27 : شخص گناهکار پس از مرگ میگوید ای کاش به دنیا باز میگشتم و آیات پروردگار خود را دروغ نمی شمردم.
   تحف العقول صفحه 208
 
امام علی (ع) : هرکس امر ولایت ما را از قرآن فرا نگیرد و به آن معرفت پیدا نکند نمیتواند از فتنه ای که دشمنان و مخالفان ما در دین بنا کرده اند خود را رها کند.
   آثار الصادقین جلد 17 صفحه 241
 
امام علی (ع) : در تفسیر آیه 71 سوره مومنون (( و اگر حق تابع هواهای نفسانی ایشان شود هر آئینه آسمانها و زمین و هر آنچه در آنهاست فاسد خواهد شد )) فرمودند به خدا سوگند منظور از حق در آیه ما خاندان و عترت رسول خدا (ص) هستیم و غاصبین حق ولایت ما همان کسانی اند که تابع هواهای نفسانی خود گشتند.
             آثار الصادقین جلد 4 صفحه 73
 
امام علی (ع) : بخشش کردن روساء و مسئولان مملکتی از اموال عمومی مردم بزرگترین ظلم و خیانت است.
  غررالحکم حدیث 4725
 
امام علی (ع) : از چهار کتاب آسمانی چهار کلمه انتخاب شده است

1.تورات : هرکه سکوت نماید نجات می یابد2.انجیل : هرکه در زندگی قناعت کند سیر و بی نیاز گردد3.زبور : هرکه تمایلات و شهوات نفسانی را رها کند از بیماری ها سالم گردد4.قرآن : هرکه بر خدا توکل کند خدا برای امور او کافی است.       نصایح صفحه 203
 
امام علی (ع) : شخصی به امام (ع) عرض کرد من مالی را از راه حلال و حرام جمع آوری کرده ام و در پاک بودن آن رعایت نکرده ام آیا برای من توبه ای است؟ فرمود : خمس آن مال را بده بقیه بر تو حلال است.
   تفسیر جامع جلد 3 صفحه 60
 
امام علی (ع) : آبروی تو همچون یخ جامدی است که درخواست از مردم آن را قطره قطره آب میکند پس بنگر که آنرا نزد چه کسی فرو می ریزی.
                      نهج البلاغه حکمت 346
 
امام علی (ع) : اگر ما فرضا نه به بهشت امیدوار باشیم و نه از آتش جهنم ترسان و ثواب و عذابی را عقیده نداشته باشیم باز شایسته است که دنبال سجایای اخلاقی و معارف دینی برویم زیرا اخلاق پسندیده ما را در زندگی دنیا به سعادت و رستگاری هدایت میکند.
  سفینه البهار جلد 2 صفحه 411
 
امام علی (ع) : جان خود را با مطالب حکیمانه از قرآن و گفتار پیامبر (ص) و ائمه هدی (ع) خرم و شاداب سازید چه آنکه روح نیز مانند بدن خسته و وامانده میشود و سخنان الهی نیرو و نشاطش میبخشد.
   اصول کافی جلد 1 صفحه 48
 
امام علی (ع) : کسی که در اندیشه گناه باشد و پیرامون آن بسیار فکر کند سرانجام همان افکار بد و اندیشه های پلید او را به ارتکاب گناه میخواند و آلوده اش میسازد.
    غررالحکم صفحه 510
 
امام علی (ع) : سه چیز است که باعث گمراهی مردم میشود : 1. محبت و دوستی زنان که آن شمشیر شیطان است 2. خوردن شراب که آن دام و تله شیطان است.
       3. دوستی و محبت پول که آن تیر نافذ شیطان است.     عین الحیوه صفحه 348
 
امام علی (ع) : آدمی به گفتارش سنجیده میشود و به رفتارش ارزیابی میگردد.پس چیزی بگو که کفه سخنت سنگین شود و کاری کن که قیمت رفتارت بالا رود.
          الحدیث جلد 1 صفحه 19
 
امام علی (ع) : کسی که ناسنجیده و بدون آزمایش و معیارهای صحیح پیمان دوستی با دیگران ببندد ناچار باید به رفاقت اشرار و افراد فاسد تن در دهد .
              الحدیث جلد 1 صفحه 19 
امام علی (ع) : اگر از آثار معنوی و برکات مادی آیه الکرسی آگاه می بودید در هیچ حال خواندن آنرا ترک نمیکردید زیرا رسول خدا (ص) فرمود : آیه الکرسی از گنجینه ای در زیر عرش به من عطا شده است و قبل از من به هیچ پیغمبری چنین عطائی نشده است.
    الحدیث جلد 1 صفحه 22 
امام علی (ع) : در نامه خود به مالک اشتر فرمودند : اگر بین خود و دشمن ات قرار دادی منعقد نمودی یا به او امان دادی به عهدی که کرده ای وفادار باش و به امانی که داده ای امین و درستکار.
    نهج البلاغه نامه 53 
امام علی (ع) : هیچ پدری بر فرزندش بخشش و تفضلی بهتر و بالاتر از ادب و تربیت الهی و دینی نکرده است.
   مستدرک الوسائل جلد 2 صفحه 625 
امام علی (ع) : در نامه خود به امام حسن (ع) : فرزند عزیزم در راه ادب آموزی تو از فرصت استفاده کردم و قبل از آنکه دل کودکانه ات سخت شود وعقلت به اندیشه های دیگر مشغول شود به تربیت ات مبادرت نمودم و وظیفه پدری خود را انجام دادم.
   نهج البلاغه نامه 31 
امام علی (ع) : تکبر نمودن در مقابل افراد متکبر که زیر بار حق نمی روند خود عین تواضع است.
  الحدیث جلد 1 صفحه 66 
امام علی (ع) : هیچکس از شما حیاء نکند وقتی درباره مسئله ای که از او میپرسند و جوابش را نمی داند صریحا بگوید نمی دانم.
  الحدیث جلد 1 صفحه 76 
امام علی (ع) : در امور زندگی دنیائی بیشتر توجه شما به کسانی باشد که بر آنها برتری دارید و وضعشان از شما بدتر است چه این خود یکی از دردهای شکر گزاری از نعمتهای الهی است.
  غررالحکم صفحه 117 
امام علی (ع) : روزی امام (ع) : از مقابل دکان قصابی عبور می نمودند مرد قصاب که گوشت پر واری در مغازه داشت خطاب به حضرت عرض کرد : از این گوشت پروار بخرید امام (ع) فرمودند : فعلا پول ندارم قصاب گفت نسیه میدهم و برای دریافت قیمت آن صبر میکنم امام (ع) در پاسخ فرمودند به جای صبر تو من به نفسم میگویم که صبر کند تا پول بدست بیاورم.
   الحدیث جلد 1 صفحه 84 
امام علی (ع) : صبر و بردباری و عزت نفس داشتن به هنگام فقر بهتر است از ثروتی از ثروتی که از راه خواری و ذلت نفس بدست آید.
  الحدیث جلد 1 صفحه 84 
امام علی (ع) : زشت ترین عیوبات انسانی کم گذشتی از لغزش مردم است و بزرگترین گناهان شتاب کردن در انتقام است.
  غررالحکم صفحه 537 
امام علی (ع) : روزه قلب یعنی با زداشتن آن از تفکر در گناه بسیار بلاتر و مهم تر است از روزه جسم و اینکه مرد از خوردن و آشامیدن خودداری کند.
        غررالحکم صفحه 458 
امام علی (ع) : وقتی یکی از شما به فرزند خود وعده ای داد البته به آن وفا کند کند و از عهد خود تخلف ننماید زیرا کودکان گمان میکنند شما رازق آنها هستید.
      الحدیث جلد 1 صفحه 101 
امام علی (ع) : آنکس را که رفاقت صالحان و اندرزهای خیر خواهانه ایشان اصلاحش ننمایند رفاقت اشرار و در نتیجه هتک حرمت و توهین های اجتماعی اصلاحش خواهد کرد.
  غررالحکم صفحه 710 
امام علی (ع) : غضب آتشی است مشتعل و فروزان کسی که خشم خود را فرو نشاند آن آتش را خاموش کرده است و آنکس که غضب و خشم را به حال خودش آزاد بگذارد اولین کسی است که در شعله های آن خواهد سوخت.
   الحدیث جلد 1 صفحه 143 
امام علی (ع) : اینکه انسان آزاد خود را برده غلامان و بندگان خود کند بهتر از آنست که بنده شهوات خود گردد.
   الحدیث جلد 1 صفحه 258 
امام علی (ع) : خطاب به شخصی که آروزی مرگ کرده بود فرمود : باقیمانده عمر آدمی آنقدر پر ارج و گرانبهاست که به ارزیابی نمی آید چه آنکه انسان میتواند با تتمه عمر خوبیهای فوت شده را جبران کند و فضائلی را که در وجود خود سرکوب کرده و میرانده است زنده نماید.
  مجموعه ورام جلد 1 صفحه 36 
امام علی (ع) : کسی که در پیروی مکتب من یکی از صفات پسندیده را در وجود خود پایدار و محکم سازد او را با آن یک خصلت خوب می پذیرم و از اینکه فاقد سایر صفات خوب باشد چشم میپوشم ولی بی خردی و نادان بودن نسبت به مسائل و احکام دین و اخلاقیات دینی برای من قابل گذشت نیست و از آن چشم پوشی نخواهم کرد چه آنکه بی دینی مایه ناامنی است و زندگی بدون امنیت تلخ و ناگوار است و انسان بی دین جز با مردگان مقایسه نمیشود.
  اصول کافی جلد 1 صفحه 27 
امام علی (ع) : جسم آدمی دارای شش حالت است 1.سلامت 2.مرض 3.مرگ 4.حیات 5.خواب 6.بیداری
  روح و جان آدمی نیز دارای این شش حالت است حیات روح آدمی به علم الهی و دینی است و مرگش به نادانی و جهل درباره امور دینی و اخروی مرض روح به شک درباره درستی آیات قرآن و دستورات ائمه (ع) است و سلامتش به یقین در مورد این دستورات خواب روح آدمی غفلت از آخرت و حیات پس از مرگ است و بیداریش حفظ و مراقبت نمودن بر اعمالی است که آدمی انجام میدهد که صحیح و خیر باشد و گناه نباشد.  الحدیث جلد 1 صفحه 282 
امام علی (ع) : حق فرزند بر پدرش این است که برای او نام خوب انتخاب کند و او را در محیط دستورات قرآن و ائمه هدی (ع) تربیت نماید و احکام دینی را به او تعلیم دهد .
   الحدیث جلد 1 صفحه 298 
امام علی (ع) : وقتی افراد مومن و عاقل پیر میشوند قوای بدنی آنها فرسوده میشود ولی نیروی عقل در وجودشان جوان میگردند ولی وقتی اشخاص جاهل و نا مطلع از دین پیر میشوند جهل و نادانی و کودک صفتی در وجودشان جوان میگردد.
   الحدیث جلد 1 صفحه 311 
امام علی (ع) : در ایام خلافت خود وقتی وارد شهر مدائن گشتند عده ای از مردم این شهر به رسم استقبال از بزرگان و روئسا پیاده و دوان دوان پی مرکب ایشان به راه افتادند حضرت عنان اسب خود را کشیدند و فرمودند : این عمل جاهلانه را انجام ندهید زیرا پیاده روی افراد در رکاب شخص سوار باعث فساد اخلاق و غرور و تکبر شخص راکب و مایه ذلت و خواری پیادگان است برگردید و پیاده با من نیائید.
   تحف العقول صفحه 209 
امام علی (ع) : کسی که درباره درک و فهم آموخته های قرآنی و حدیثی و معارف دینی خود بسیار بیندیشد و آنها را بازبینی نماید دانش خود را استوار و محکم نموده و به فهم مطالب نو و تازه ای که قبلا نمی دانسته نائل میشود.
   الحدیث جلد 1 صفحه 328 
امام علی (ع) : مستی ها چهار نوع است : 1.مستی ثروت 2.مستی ریاست 3.مستی جوانی 4.مستی شهوت
   تحف العقول صفحه 126 
امام علی (ع) : وفاداری عمل به پیمان و عهد با خیانتکاران نزد خدا نوعی خیانت است و خیانت به خائنان نزد خدا وفاداری است.
  نهج البلاغه حکمت 259 
امام علی (ع) : ای فرزند آدم ! خودت وصی مال خویش باش امروز که زنده ای به گونه ای عمل به وظایف و تکالیف دینی ات کن که دوست داری پس از مرگت برای تو عمل کنند.
   نهج البلاغه حکمت 254 
امام علی (ع) : خدایا به تو پناه میبرم که ظاهرم در برابر دیده ها نیکو و درونم در آنچه که از تو پنهان می دارم زشت باشد و بخواهم با اعمال و رفتاری که تو از آن آگاهی توجه مردم را به خود جلب نمایم و چهره ظاهرم را زیبا نشان داده با اعمال نادرستی که درونم را زشت کرده به سوی تو آیم تا به بندگانت نزدیک و از خوشنودی تو دور گردم.
   نهج البلاغه حکمت 276 
امام علی (ع) : هرگاه خدا بخواهد بنده ای را خوار سازد دانش و علم معنوی که برای آخرتش سودمند باشد را از او دور سازد.
  نهج البلاغه حکمت 288 
امام علی (ع) : به جمعی در مرگ یکی از خویشاوندانشان چنین تسلیت گفت : مردن از خاندان شما آغاز نشده و به شما نیز پایان نخواهد یافت این دوست شما زمانی که زنده بود به سفر میرفت اکنون گمان کنید که به یکی از سفرها رفته اگر او باز نگردد شما به سوی او خواهید رفت.
  نهج البلاغه حکمت 357 
امام علی (ع) : شش خصلت نیکو است ولکن از شش گروه نیکوتر است :

1. عدالت نیکو است ولکن از روساء و پادشاهان نیکوتر است.

2. صبر نیکو است ولی از فقراء به هنگام سختی و نداری نیکوتر است.

3. تقوی و پرهیزکاری نیکو است ولی از علماء و دانایان نیکوتر است.

4. سخاوت و بخشش نیکو است ولی از اغنیاء و ثروتمندان نیکوتر است.

5. توبه نیکو است ولی از جوانان نیکو تر است.

6. حیاء و عفت نیکو است ولکن از زنان نیکو تر است.  نصایح صفحه 181
 
امام علی (ع) : دنیا سرای گذر است نه جایگاه اقامت و ماندن و مردم در آن دو گروهند : گروهی در آن آخرت خویش را میخرند و راه سعادت پیش گرفته و خویشتن را از گناه و معصیت آزاد ساخته اند و عده ای هم در آن آخرت خود را از دست می هند و با کسب معاصی و گناهان خود را در مسیر هلاکت اخروی قرار می دهند.
      نهج البلاغه حکمت 133 
امام علی (ع) : دنیا جایگاه صدق و راستی است برای کسی که با آن به راستی رفتار کند سرای عافیت است برای کسی که از دگرگونیهای آن عبرت گیرد منزل بی نیازی است برای کسی که از آن برای آخرتش توشه برگیرد محل موعظه و اندرز است برای کسی که از آن نصیحت پذیرد مسجد و عبادتگاه دوستان خداست و نماز گاه فرشتگان الهی و فرودگاه نزول وحی خداوند و تجارتکده اولیاء خداوند است که در آن کسب رحمت میکنند و بهشت را برای خود در آن معامله میکنند.
                                نهج البلاغه حکمت 131
امام علی (ع) : از نزدیکی به سگها برکنار باشید و هرکه به جامه اش بدن و موی سگ برخورد کند باید آن را با آب بشوید.
  تحف العقول صفحه 111
 
امام علی (ع) : خوراکتان را به خورن کمی نمک آغاز کنید و با خوردن نمک پایان دهید که اگر مردم خاصیت نمک را می دانستند آن را بر پادزهر ترجیح میدادند و هرکه غذایش را با نمک آغاز کند خداوند هفتاد درد را از او دور سازد که جز خدا کسی آنها را نداند.
   تحف العقول صفحه 108
 
امام علی (ع) : در حمام کردن و شستن بدن از چرک و چربی کوتاهی نکنید زیرا خداوند از بنده چرکین که همنشین او از بوی بد بدن او در اذیت باشد نفرت دارد.
     تحف العقول صفحه 105
 
امام علی (ع) : هرگاه خواستید ادرار کنید آن را با عجله و فشار بر بدن انجام ندهید که برای بدنتان مضر است و چون مدفوع نمودید محل مقعد را با آب سرد بشویید که بیماری بواسیر را از شما دور میسازد.
   تحف العقول صفحه 97
 
امام علی (ع) : هرکه قصد غسل کردن دارد ابتدا باید بدن خود را از چرک و چربی و نجاست تمیز بشوید و چون بدن پاک گشت غسل خود را آغاز کند.
               تحف العقول صفحه 115
 
امام علی (ع) : کودکانتانرا از چرک و چربی بشوئید که شیطان چرک و چربی را بو کند و هرجا که یابد وارد شود و سبب ترس کودکانتان در بستر خواب شود و دو فرشته نویسنده هم از کثیفی بدن در آزارند.
    تحف العقول صفحه 117
 
امام علی (ع) : هرکه بر خوردن شراب مداومت دارد و دائم الخمر است خدا را به هنگام مرگ همچون بت پرست ملاقات میکند حجر بن عدی پرسید یا علی (ع) دائم الخمر کیست؟ فرمود آنکس که هر وقت شراب بیابد و در دسترس او باشد بنوشد.
   تحف العقول صفحه 117
 
امام علی (ع) : هرکس به کودک خردسال شراب یا هر مست کننده ای بنوشاند خدای عزوجل او را در لجن زاری آتشین در دوزخ زندانیش کند تا به خاطر عملی که کرده عذری بیاورد.
   تحف العقول صفحه 118
 
امام علی (ع) : زبان خود را از گفتار زشت و گناه بازدارید و آنرا به ذکر خدا بگمارید زیرا با زبان است که اهل جهنم وارد آن میشوند و با زبان است که گورستانها و اهل آن نورانی و مشمول رحمت شوند.
    تحف العقول صفحه 118
 
امام علی (ع) : هرکه کارش صورتگری و ساختن تندیس و مجسمه چهره افراد باشد در آخرت به او گویند یا به آن ساخته ات روح بده یا به آتش برو.
                   تحف العقول صفحه 118
 
امام علی (ع) : هفتمین روز پس از تولد اولاد پسر او را ختنه کنید و گرما یا سرمای هوا مانع از انجام این کار نشود زیرا ختنه باعث پاک شدن بدن است و راستی زمین به درگاه خدا می نالد از ادرار ختنه نشده.
   تحف العقول صفحه 119
 
امام علی (ع) : هرکس به هنگام رفتن به بستر خواب سوره قل هوالله را بخواند خدای متعال پنجاه هزار فرشته بر او بگمارد تا او را تا صبح پاسبانی کنند.
               تحف العقول صفحه 116
 
امام علی (ع) : دو مرد با هم زیر یک بستر یا لحاف نخوابند و دوزن نیز به همین شکل با هم نخوابند و هرکه این کار را کرد باید تازیانه بخورد و تعزیر شود.
          تحف العقول صفحه 117
 
امام علی (ع) : استفاده از واجبین (( ماده موبر )) سبب پاکی بدن و قوام و استواری تن است چیدن موی زیر بغل بوی بد بدن را ببرد و پاک کننده جسم است و سنت است.
   تحف العقول صفحه 95
 
امام علی (ع) : شستن دست پیش از غذا و بعد از آن سبب فزونی روزی است. (( چون وقتی دست پاک باشد موقع غذا خوردن انسان مریض نمی شود و پولش را در راه دوا و درمان مصرف نمیکند لذا سبب افزون شدن روزی است )) و گرفتن ناخن ها مانع بزرگترین دردها مثل خوره و جزام است.
   تحف العقول صفحه 95
 
امام علی (ع) : بهره شما از نگاه به زنان نامحرم همان نگاه اول است که بطور اتفاقی و ناخودآگاه چشمتان به آن افتد پس آن را دنباله روی نکنید که شما را به فتنه می اندازد.
   تحف العقول صفحه 117
 
امام علی (ع) : قنوت در هر نمازی در رکعت دوم پیش از رکوع است مگر در نماز جمعه که دو قنوت دارد یکی پیش از رکوع رکعت اول و دیگری پس از رکوع رکعت دوم.
   تحف العقول صفحه 113
 
امام علی (ع) : پس از آنکه سجده دوم را بجا آوردی روی پایت بنشین و کمی مکث کن و آنگاه برای خواندن رکعت بعدی نماز برخیز که روش ما اهل بیت (ع) به این شکل است.
  تحف العقول صفحه 113
 
امام علی (ع) : هرگاه یکی از شما در نماز پس از رکوع برای قیام بلند شود باید کمرش صاف شود و خم نباشد و مقداری مکث نماید آن گاه به سجده برود.
              تحف العقول صفحه 113
 
امام علی (ع) : لبخند سبب باطل شدن نماز نیست و خنده صدا دار و قهقهه نماز را بشکند.
    تحف العقول صفحه 113
 
امام علی (ع) : هرگاه نماز فرادی بخوانی باید صدای قرائت حمد و سوره و تسبیحات به هنگام رکوع و سجده و تسبیحات اربعه و سایر اجزاء نماز را به گوش خود برسانی یعنی صدای خودت را به هنگام خواندن نماز بشنوی.
   تحف العقول صفحه 115
 
امام علی (ع) : انار را با دانه اش بخورید و مغز دانه را بجوید که معده را طباخی و شستشو کند و دل را زنده کند و وسوسه شیطان را ببرد.
  تحف العقول صفحه 120
 
امام علی (ع) : خوردن گلابی قلب را جلاء دهد و دردهایش را به اذن خدا آرام کند.
   تحف العقول صفحه 117
 
امام علی (ع) : خوردن سیب سبب پاک شدن معده است و خوردن به توانائی دل ناتوان است و دل را روشائی دهد و ترسو را شجاع کند و اگر زن باردار در دوران بارداریش به بخورد فرزندش نیکو صورت و زیبا رو شود.
   تحف العقول صفحه 95
 
امام علی (ع) : خوردن 21 عدد کشمش سرخ در هر بامداد ناشتا مرض سوء هاضمه معده و سخت دفع نمودن غذا در معده را تسریع میبخشد و شفابخش است.
            تحف العقول صفحه 96
 
امام علی (ع) : حجامت تن را سالم و خرد را محکم کند و سنت رسول خدا (ص) است.
   تحف العقول صفحه 95
 
امام علی (ع) : کوتاه کردن سبیل هم از بهداشت است هم باعث زیبائی صورت و سنت رسول خدا (ص) است.
   تحف العقول صفحه 95
 
امام علی (ع) : مسواک زدن رضای خدای متعال و پاک کننده دهان است و مضمضه کردن یعنی سه بار آب در دهان چرخاندن و خالی کردن و استنشاق سه بار آب در بینی کردن و خالی کردن قبل از وضو پاک کننده دهان و بینی است.
   تحف العقول صفحه 95
 
امام علی (ع) : استفاده از انفیه سر را سالم و درمان تن و همه دردهای سر است.
  تحف العقول صفحه 95
 
امام علی (ع) : هرکس تن مرده ای را پس از سرد شدن بدن میت لمس کند غسل بر او واجب است و هرکس مرده ای را غسل کند باید پس از کفن کردن او غسل نماید و اگر پس از غسل و کفن میت جائی از بدن میت را لمس کند باید غسل کند.
   تحف العقول صفحه 103
 
امام علی (ع) : کسی از شما در حالت ایستاده آب نخورد که موجب دردی میشود که درمان ندارد.
   تحف العقول صفحه 97
 
امام علی (ع) : هیچکدام از شما به هنگام خواندن نماز در حال ایستاده دستانش را بروی هم نگذارد که این عمل کار مجوس برای احترام به پادشاهان بود و باطل کننده نماز است.
   تحف العقول صفحه 97
 
امام علی (ع) : کسی از شما در زمانی که فشار ادرار یا مدفوع کرش را پریشان کرده به نماز نه ایستد.
   تحف العقول صفحه 97
 
امام علی (ع) : کسی که نماز میخواند نباید در نماز رویش را به این طرف و آن طرف بچرخاند زیرا هرگاه بنده ای چنین کند خدای تعالی خطاب به او فرماید ای بنده رویت به سوی من باشد که بهتر است برایت از کسی که به او رو کرده ای.
   تحف العقول صفحه 97
 
امام علی (ع) : در مدح و تمجید از ما خاندان پیامبر (ص) زیاده روی و غلو نکنید که ما را خدا بدانید زیرا ما بندگان پرورش یافته خدائیم.
  تحف العقول صفحه 98
 
امام علی (ع) : با بدگویان ما خاندان منشینید و نزد دشمن علنی ما را مدح نکنید تا دوستی ما را اظهار کرده و به این سبب ما و خودتان را در نزد ایشان خوار سازید.
    تحف العقول صفحه 98
 
امام علی (ع) :
  هرکه چشمش درد کند دستانش را بر چشمانش گذارد و آیه الکرسی را بخواند و قبلا هم معتقد باشد که با این کار درمان میشود به راستی درمان میشود انشاء الله.    تحف العقول صفحه 100
 
امام علی (ع) : مردی که در برخورد با اهل خانواده اش بد خلق و تند خو باشد خاندانش از او بیزار میگردند و آرزوی دوری از او کنند.
   تحف العقول خطبه وسیله
 
امام علی (ع) : هرکه بسیار خطا و گناه کند کم شرم شود و هرکه کم شرم باشد ورع اش کم شود و هرکه ورعش کم شود دلش مرده است و هرکه دلش بمیرد به دوزخ رود.
   تحف العقول خطبه وسیله
 
امام علی (ع) : ای مردم بدانید هرکس بروی راه میرود روزی به درون آن داخل میشود و شب و روز ستیزه دارند در ویران کردن بنیان عمرها .
                        تحف العقول خطبه وسیله
 
امام علی (ع) : هرکه دارای حکمت و علم الهی و معنوی شد مردم به دیده وقار و هیبتش نگرند و چون تواضع کرد بر هیبتش افزود. تحف العقول خطبه وسیله
 
امام علی (ع) : دیدار زیاد دوستان و آشنایان ناراحتی و ملامت و سرزنش به ارمغان آورد.
   تحف العقول خطبه وسیله
 
امام علی (ع) : هرکس در عیوب خود بنگرد از عیب جوئی از مردم چشم پوشد و هرکه به روزی که خدا برایش مقدر فرموده راضی باشد به آنچه دیگران دارند افسوس نخورد .
   تحف العقول خطبه وسیله
 
امام علی (ع) : چهره و صورت هر فردی از درون و باطن او خبر میدهد.
  تحف العقول صفحه 81
 
امام علی (ع) : قطع رابطه و بریدن از افراد فاسد و گناهکار برابر است با پیوستن با مومنین و خردمندان.
   تحف العقول صفحه 81
 
امام علی (ع) : چه بسا شوخی که به جد کشیده شده و غم و اندوه به بار آورده و نیز فرمود شوخی زیاد مایه کینه و کدورت بین طرفین میشود.
  تحف العقول صفحه 81
 
امام علی (ع) : چه زشت و ناپسند است خضوع در مقابل خدای جبار به هنگام نیاز به او و جفاکاری و معصیت پس از رفع نیاز و بی نیازی.
  تحف العقول صفحه 79
 
امام علی (ع) : شیفته و دلبسته کسی نباش که از تو روی گردان است و به تو محل نمی گذارد و خود نیز روی گردان از کسی مباش که شیفته توست.
                   تحف العقول صفحه 79
 
امام علی (ع) : در برابر کسی که با تو درشتی و بد اخلاقی نموده نرمش کن که زود باشد که برایت نرم و آرام شود.
  تحف العقول صفحه 79
 
امام علی (ع) : اگر با لطف و مهربانی و اخلاق خوش در برخی موارد چیزی را از برادرت دریغ کنی بهتر است که آن چیز را با روی ترش یا منت گذاردن به او دهی تحف العقول صفحه 78
 
امام علی (ع) : دشمن دوستت را به دوستی مگیر تا با دوستت دشمنی کرده باشی.
  تحف العقول صفحه 78
 
امام علی (ع) : نسبت به آن کسی که چیزی را نزد تو به امانت سپرد خیانت مکن اگرچه او بتو خیانت کرده باشد و رازش را فاش مکن گرچه او راز تو را فاش کرده باشد.
  تحف العقول صفحه 78
 
امام علی (ع) : در سفارش خود به امام حسن (ع) : مبادا همنشین کسی شوی که از او بر دینت نگران باشی که همنشینی این گونه افراد شوم است.
                       تحف العقول صفحه 76
 
امام علی (ع) : در نامه خود به امام حسن (ع) : راستی نادان کسی است که خود را به آنچه درباره آن علمی ندارد دانا شمارد و به رای و نظر خود در امور بسنده کند و پیوسته از دانشمندان الهی دوری گزیند و کسانی که بر خلاف او رای دهند را خطا کننده شمارد و از روی نادانیش گوید من این چیز را نمی فهمم و معتقد به آن نیستم و بدین سبب منکر حق شود.
  تحف العقول صفحه 71
 
امام علی (ع) : در نامه خود به امام حسن (ع) : پسر جانم من تو را به انواع نادانیهایت سرزنش میکنم تا تو خود را دانشمند نشماری و اگر چیزی از مطالب علمی را کشف کردی به این سبب خودت را بزرگ مپنداری زیرا دانشمند کسی است که بفهمد آنچه را که نمیداند در مقابل آنچه میداند بسیار ناچیز است و به این سبب خود را نادان داند و به کوشش خود دریافتن آنچه که نمیداند بیفزاید و پیوسته شیفته دانش الهی و معنوی باشد و از آن بهره گیرد و در مقابل مردم متواضع شود و از خطا بر حذر باشد.
  تحف العقول صفحه 71
 
امام علی (ع) : بهترین افراد این امت نباید خود را از مکر الهی ایمن بدانند زیرا که خدای متعال فرموده سوره اعراف 99 : ((از مکر خدا ایمن نیستند جز زیانکاران و بدترین افراد این امت نباید از رحمت خداوند ناامید باشند زیرا که خدای تعالی فرموده سوره یوسف آیه 87 ((از رحمت خدا نا امید نشوند جز کافران))
                    نهج البلاغه حکمت 377
 
امام علی (ع) : ای مالک به هنگام رسیدن به حکومت و ریاست هرگاه مقام حکمرانی و ریاستت تو را خوش آمد و ابهت و سرافرازی برایت جلوه داد به عظمت و ملکوت آسمانها و کیهان بالای سرت نگاه کن و بر قدرت خالق این کائنات در مقابل حکمرانی خودت بنگر و بدان که در مقابل آن نیرو و پادشاهی حکومت تو هیچ نیست. تحف العقول صفحه 123
 
امام علی (ع) : اطاعت از هیچ مخلوقی در کاری که نافرمانی و معصیت خدا در آن است جایز نیست.
  نهج البلاغه حکمت 293
 
امام علی (ع) : گناه و معصیتی که تو را پشیمان کند بهتر از کار نیکی است که تو را به خودپسندی و تکبر وا دارد.
   نهج البلاغه حکمت 46
 
امام علی (ع) : سخن دربند و اسیر توست تا وقتی که آن را نگفته باشی و چون گفتی تو در بند آنی پس زبانت را نگهدار چنانکه طلا و نقره خود را نگه میداری و مواظبت میکنی که چه بسا سخنی که نعمت را از انسان سلب میکند.
   نهج البلاغه حکمت 381
 
امام علی (ع) : برای هرکس در مال و ثروتش دو شریک است : 1 . وارث 2. حوادث
   نهج البلاغه حکمت 335
 
امام علی (ع) : دنیا سه روز است : 1.دیروز که هرچه بود گذشت 2.امروز که باید آن را غنیمت بشماری 3.فردا که معلوم نیست به آن برسی
   دیروز حکیمی است ادب آموز که باید از تجربه آن استفاده کنی و امروز دوستی است در حال وداع و فردا آرزوئی بیش نیست که شاید به آن برسی.   نصایح صفحه 134
 
امام علی (ع) : چهارچیز را جز چهارکس قدر ندانند : 1.جوانی را غیر از پیر 2.سلامتی را جز مریض 3.آسایش و راحتی را جز گرفتار 4.و زندگی را غیر از مردگان قدر ندانند.
   نصایح صفحه 184
 
امام علی (ع) : مشکل ترین کارها چهارچیز است : 1.عفو و گذشت به هنگام غضب 2.بخشش به هنگام نداری و فقر 3.عفت داشتن از ارتکاب گناه به هنگام خلوت
        4. حق گوئی بر ضد کسی که به او امید داری یا از او میترسی.         نصایح صفحه 184 
 
امام علی (ع) : علم معنوی و الهی را برای 4 چیز نخوانید : 1.اینکه به وسیله آن در مقابل دانایان و مومنین به خود ببالید 2.با آن به مجادله و بحث با نادانان برخیزید
       3.در مجالس به واسطه آن خود نمائی کنید 4.مردمان را به واسطه علم متوجه خود سازید و با آن کسب روزی نمائید.  الحیاة جلد 1 صفحه 85
 
امام علی (ع) : هرکس از شیعیان ما که عالم به شریعت ما باشد و شیعیان ناتوان ما را از تاریکی نادانی برهاند و به سوی نور دانشی که از ما بهره گرفته رهبری کند روز قیامت وارد محشر میشود در حالتی که تاجی از نور بر سر دارد که برای همه مردم حاضر در محشر روشنائی میدهد و جامه ای برتن دارد که تمام دنیا ارزش یک نخ آن را ندارد سپس منادی از پیشگاه خدای تعالی فریاد زند : ای بندگان خدا این عالمی از شاگردان مکتب آل محمد (ص) میباشد پس هرکس را که او هدایت و تربیت نموده به دامان این عالم چنگ زند تا از سرگردانی در این عرصات محشر نجات یابد. پس او هرکه را در دنیا آموزش خیر داده یا از قلب او قفل نادانی را گشوده شفاعت نموده و به بهشت ببرد.
   آثار الصادقین جلد 13 صفحه 56
 
امام علی (ع) : عالمی که دین را وسیله خوردن کند ارزشش همان است که خورده و از او خارج گشته است.
   تحف العقول صفحه 225
 
امام علی (ع) : ای بندگان خدا بدانید که خدای عزوجل از حالت بوقلمون صفتی بندگانش خوشش نمی آید که گاهی به رنگ اهل حق درآیند و گاهی به سوی باطل تمایل پیدا کنند پس از حق و اهل حق به سوی دیگری میل نکنید.
   تحف العقول صفحه 110
 
امام علی (ع) : مردی به امام (ع) عرض کرد یا امیرالمومنین به خدا قسم من شما را دوست دارم امام (ع) فرمود ولی من تو را دشمن دارم مرد گفت چرا فرمود زیرا تو اذان گفتن و اقامه نماز را وسیله کسب درآمد خود قرار داده ای و به وسیله آموزش قرآن و احکام مزد می گیری.
  آثارالصادقین جلد 17 صفحه 320
 
امام علی (ع) : در آخرالزمان حدود و احکام و قوانینی که خداوند بر پیامبر (ص) نازل فرموده از بین می رود و درباره احکام اسلامی گفته میشود فلان عالم چنین گفته و فلانی چنان گفته و مردم تابع آراء و عقاید دیگران شوند و سنت و دستورات رسول خدا (ص) را ترک کنند. مکارم الاخلاق جلد 1 صفحه 98
 
امام علی (ع) : چقدر برای هر انسانی سزاوار است که در ساعات شبانه روز ساعتی را به کناری رود که در آن مشغول کننده ای او را سرگرم نکند و از خودش حساب بکشد و ببیند آنچه در آنروز انجام داده به سود آخرتش بود یا زیانش.
   غررالحکم صفحه 825
 
امام علی (ع) : به خدا سوگند اگر همه آنچه در زیر هفت آسمان و زمین است را به من بدهند تا پوست دانه جوی را به ظلم از مورچه ای بگیرم این کار را نکنم بدانید که این دنیای فانی در نزد من پست تر است از برگی است که در دهان ملخ است.
   الحیاه جلد 2 صفحه 186
 
امام علی (ع) : در سفارش خود به امام حسن (ع) : پسر جانم دلت را با پند و موعظه سودمند زنده ساز و با بی اعتنائی به لذت های فانی دنیا سرکوبش کن و با یاد مرگ زبون و خوارش ساز و آنچه که به مردم پیش از تو در دنیا رسیده یادآوریش کن و در شهرها و ویرانه های پیشینیان نظر کن و ببین چه ها کردند و عاقبت به کجا رفتند پس در میان بناها و خانه هایشان بایست و بگو آهای خانه های خالی و بی صاحب کجایند صاحبان و مالکان تو آنگاه بر سر گورهایشان بایست و بگو آهای پیکرهای پوسیده و اندامهای متلاشی شده منزل جدیدی که در آنید یعنی خانه قبر چگونه یافتیدش ؟!!بدان ای پسرم دیری نشود که تو هم یکی از آنها شوی پس کار آخرتت را اصلاح کن و آخرتت را به دنیای فانی بی ارزش مفروش.
   نهج البلاغه نامه 31
 
امام علی (ع) : در سفارش خود به امام حسن (ع) : پسر جانم چنان از معصیت خود که در محضر حق تعالی کرده ای ترسان باش که اگر با عبادت همه مردم بر او وارد شوی جبران آن گناه نشود و چنان به خدا امیدوار باش که اگر با گناه اهل زمین بر او وارد شوی او تو را عفو کند.
  نهج البلاغه نامه 31 
امام علی (ع) : هیچ یک از شما مزه ایمان را نمی چشد تا آنکه بداند آنچه که به او رسیده ممکن نبود که از او بگذرد و آنچه که از او فوت شده ممکن نبود که به او برسد. اصول کافی جلد 3 صفحه 78
 
امام علی (ع) : چون مال و ثروت و ریاست در دنیا به کسی روی آورد مردم دنیا زده به سمت او میروند و نیکی هایی را که در او نیست به او نسبت میدهند و چون ثروت یا ریاست از کسی روگرداند مردم خوبی هایی که در او هست را نیز منکر می شوند.
  نهج البلاغه حکمت 9 
امام علی (ع) : به فرزندش امام حسن (ع) فرمود : حسن جان چهار نصیحت درباره (( دوست یابی ))از من بپذیر که اگر به آنها عمل کنی زیان نمیبینی 1.از دوستی با شخص بخیل بپرهیز زیرا اوآنچه که سخت به آن نیاز داری را از تو دریغ میکند. 2.از دوستی با کسی که نسبت به مسائل دینی و احکام احمق و نادان است بپرهیز زیرا او میخواهد به تو نفعی برساند اما چون دانش ندارد دچار زیانت میکند. 3.از دوستی با شخص فاسق و گناهکار بپرهیز زیرا او معرفت ندارد و تو را به کمترین بها میفروشد. 4.از دوستی با دروغگو بپرهیز که او مانند سراب است که دور را برایت نزدیک و نزدیک را برایت دور میکند. نهج البلاغه حکمت 38
 
امام علی (ع) : اهل بیت پیامبر (ص) مایه حیات و زنده ماندن علم و نابودی جهل اندیشان ستون های استوار اسلام و پناهگاه مردم میباشند حق به وسیله ایشان به جایگاه خویش بازگشت و باطل از جای خویش رانده و نابود و زبان باطل از ریشه کنده شد ایشان دین را چنانکه سزاوار بود دانستند و آموختن و به آن عمل کردن و ایشانند که بواسطه شان احکام دین از انحراف و بدعت حفظ می ماند.
   نهج البلاغه خطبه 239 
امام علی (ع) : کجا هستند کسانی که پنداشتند از ما اهل بیت پیامبر (ص) شایسته ترند نسبت به منصب خلافت و ولایت و چنین وانمود کردند که از ما دانا ترند به علم قرآن و مصلحت دین؟!! آنها این ادعا را براساس دروغ و ظلم بر ضد ما روا داشتند ولی خدای متعال ما اهل بیت پیامبر (ص) را بالا آورد و آنان را پست و خوار کرد علم قرآن را به ما عطا نمود و از آنها منع کرد ما را در حریم نعمت های خویش داخل و آنان را خارج ساخت و تمام مردم ناچارند راه هدایت و روشنائی از کوردلی را نزد ما بجویند همانا امامان دوازده گانه (ع) از میان ما خاندان پیامبر (ص) هستند و غیر از ما ائمه از آل محمد (ص) کسی شایستگی این مقام را ندارد و گمراهانی که ادعای خلافت نموده و ولایت را از ما غصب نمودند شایستگی این منصب را ندارند.
  نهج البلاغه خطبه 144 
امام علی (ع) : در نامه خود به امام حسن (ع) فرمودند : همانا دل نوجوان همچون زمین آباد و آماده برای کشت است که هرچه در آن کاشته شود بپذیر پس من به تربیت تو در نوجوانی ات شتاب کردم قبل از آنکه دلت سخت شود و شخصیت بر اثر گذر سن شکل پذیرد.
   تحف العقول صفحه 67 
امام علی (ع) : 1.خدای متعال برای یاری رساندن بس است.2.بهشت برای ثواب و جایزه بس است.3.دوزخ برای شکنجه و عذاب بس است.4.و قرآن برای دلیل و حجت آوردن بس است.
   تحف العقول صفحه 210 
امام علی (ع) : علم معنوی جز با پنج چیز به دست نمی آید 1.سوال و پرسش فراوان درباره احکام و دستورات الهی 2.مطالعه و اشتغال فراوان پیرامون آیات و احادیث و روایات 3.احترام گذاشتن به اساتید و کسانی که از آنها علم اموخته شود4.اخلاص داشتن در یادگیری علم و یادگیری آن برای رضای خدا5.کمک خواستن از ذات پروردگار متعال برای فهم علم و دانش.
   نصایح صفحه 222 
امام علی (ع) : هیچ عضوی در بدن شکرگزاریش از چشم کمتر نیست پس خواسته های آن را مدهید که شما را از یاد خدا غافل میکند.
  تحف العقول صفحه 206 
امام علی (ع) : هریک از شیعیان ما که عملی برخلاف دستور ما انجام دهند پیش از مرگ بلائی به مال و اولاد یا جانشان برسد که از آن گناه پاکشان سازد تا هنگام لقای پروردگار بی گناه وارد شوند و اگر چیزی از گناهان ایشان مانده باشد که این بلاها آن را پاک نکرده باشد در دم مرگ بر او سخت میگرند تا آمرزیده وارد آخرت شود. اصول کافی جلد 3 صفحه 137
 
امام علی (ع) : یاد ما خاندان پیامبر (ص) درمان هر خیانت و دردی است شفای وسوسه شیطان است و دوستی ما خاندان پیامبر (ص) رضای پروردگار است و آنکس که مطیع اوامر ما و پیرو ولایت ماست فردای قیامت در فردوس برین با ماست و هریک از شیعیان ما که منتظر امر فرج مهدی آل محمد (ص) است و با آن حال بمیرد همچون کسی است که در راه خدا به خون غلطیده است.
   تحف العقول صفحه 110 
امام علی (ع) : شعبی گوید علی (ع) نه کلمه بی سابقه فرموده که همه مردم از رسیدن به یک کلمه آن عاجزند و این سخنان گوهرهای حکمت را یتیم ساخته و این کلمات سه تا در مناجات است سه تا در حکمت و سه تا در آداب
اما در مناجات : 1.خداوندا این سربلندی مرا بس است که بنده درگاه تو باشم.2.بار خدایا این افتخار مرا بس که همچون تو خالقی دارم.3.خداوندا تو آنچنانی که من دوست دارم مرا هم آنچنان کن که تو دوست داری

اما در حکمت : 1.هرکه قدر و منزلت شخصیت خود را شناخت هلاک نشد.2.ارزش هر شخصی به اندازه علم و دانش معنوی و الهی اوست.3.شخصیت هر انسانی در زیر زبان او نهفته است

اما در آداب : 1.هرکه را با احسان بنوازی امیر او خواهی شد.2.به هرکه دست حاجت دراز کردی اسیرش خواهی شد.3.و از هرکس بی نیازی گزیدی با او هم تراز و برابر خواهی بود.   نصایح صفحه 290
 
امام علی (ع) : دوازده آیه از تورات انتخاب کرده ام و به عربی ترجمه نمودم و دوست دارم هر روز سه مرتبه به آنها بنگرم : 1.ای پسر آدم تا سلطنت من پایدار است از سلطانی بیم نکن و سلطنت من ابدی است 2.فرزند آدم تا خزانه های من پر است به دیگری امیدوار نباش و خزائن من همیشه پر است.3.پسر آدم تا مرا می یابی با دیگری طرح الفت و دوستی مینداز که هروقت مرا بخواهی به تو نزدیک و مهربانم.4.ای آدمی زاد من تو را دوست دارم تو هم مرا دوست بدار.5.ای فرزند آدم تا از پل صراط به سلامت عبور نکردی ایمن نباش.6.ای پسر آدم من همه چیز را برای تو آفریدم و تورا برای خودم تو چگونه از من می گریزی.7.تو را از نطفه آنگاه از مضغه آفریدم و در خلقت تو در نماندم از رساندن یک گرده نان روزی تو در نمی مانم.8.به خاطر خود بر من غضب میکنی و به خاطر نافرمانی من بر نفست غضب نمیکنی.9.تکلیف های من به عهده توست و رزق تو بر عهده من اگر تو در انجام تکالیف و دستوراتم سرپیچی کنی من از بنده پروری خود داری نمیکنم.10.پسر آدم هرکس تو را به خاطر چیزی میخواهد و من تو را به خاطر خودت میخواهم از من فرار نکن.11.روزی فردایت را از من امروز طلب نکن چنانکه من هم عمل و عبادت فردا را امروز از تو نخواستم.12.اگر به قسمت خود در روزی که برای تو مقدر کرده ام راضی باشی قلب و بدنت را آلوده میکنم و در نزد من ستوده باشی و اگر به آن ناراضی باشی دنیا را بر سرت مسلط میکنم تا چون آهوی بیابان مرام به دنبال پیدا کردن روزی باشی و جز به همان مقدار مقدر شده نمی رسی و دچار نکوهش من هم میشوی.
              نصایح صفحه 272 
امام علی (ع) : در سفارش خود به امام حسن (ع) : پسرم چهار نصیحت را از من بپذیر : 1.ارزشمندترین ثروت و توانگری عقل تربیت گشته در مکتب دین است.2.بزرگترین فقر و نادانی بی خردی نسبت به احکام دین و امور آخرتی است 3.ترسناکترین تنهایی پسندیدن رای و نظر خود در امور است.4.گرامی ترین حسب و نسب خانوادگی اخلاق نیکو است.
   نهج البلاغه حکمت 38 
امام علی (ع) : چهار چیز برای چهار مقصد دیگر آفریده شده اند : 1.مال برای خرج کردن در احتیاجات زندگی نه برای نگهداری.2.علم برای عمل کردن به آن نه جدال و کشمکش و بحث.3.انسان برای بندگی و اطاعت از خدا نه خوشگذرانی و معصیت 4.دنیا برای جمع آوری توشه آخرت نه غفلت از اخرت و آباد ساختن دنیا.
       نصایح صفحه 179 
امام علی (ع) : دشمن ترین افراد نزد خداوند کسی است که خدا او را به حال خود واگذاشته تا از راه راست منحرف گردد و بدون راهنما باشد اگر به امورات دنیائی دعوت شود تا مرز جان تلاش میکند اما چون به سمت آخرت و نعمتهای گوناگونش دعوت شود سستی و تنبلی ورزد گویا آنچه از دنیا که برای آن کار میکند بر او واجب گشته و آنچه از دستورات آخرتی در انجام آن سستی و تنبلی میکند از او هیچ نخواسته اند.
   نهج البلاغه خطبه 103 
امام علی (ع) : روزگاری بر این مردم بیاید که جز مومن بی نام و نشان از فتنه های نجات نیابد و او کسی است که چون در میان مردم است کسی او را نمی شناسد و اگر در جماعتها حاضر شوند کسی سراغ او را نمیگیرد نه فتنه انگیز است و نه اهل فساد خداوند درهای رحمت را به روی او باز کرده و سختی عذاب خویش را از او گرفته مردم به زودی زمانی بر شما خواهد آمد که اسلام و دستوراتش چون ظرف واژگون گشته که محتویاتش فرو ریخته واژگون میگردد. نهج البلاغه خطبه 103
 
امام علی (ع) : او حضرت مهدی (عج) نظرات و فتوی ها را تابع هدایت وحی میکند هنگامی که مردم هدایت را تابع هوس های خویش قرار میدهند در حالی که به نام تفسیر نظریه های گوناگون خود را بر قران تحمیل میکنند و او نظرها و آراء را تابع قرآن و سنت رسول خدا (ص) و گفتار ائمه هدی (ع) می نماید.
                      نهج البلاغه خطبه 138
امام علی (ع) : هرکس خیر و شر را از هم تشخیص ندهد و بین خوبی و بدی فرق قائل نشود همچون چارپایان است.
   تحف العقول صفحه 100
 
امام علی (ع) : بهترین گزینش و انتخاب در زندگی دوستی کردن با نیکان و صالحان و بریدن و جدائی از بدان است.
   غررالحکم صفحه 725   
امام علی (ع) : احمق ترین مردم کسی است که صفت بد و رذیله ای را در مردم ناپسند و زشت میشمارد و خود دارای همان صفت ناپسندیده است.
  غررالحکم جلد 1 صفحه 210 
امام علی (ع) : ای مردم بدانید تکمیل شدن و کمال دین شما در طلب علم الهی و معنوی و عمل به آنست . بدانید طلب علم بر شما از طلب مال لازمتر است زیرا مال میان شما تقسیم شده و خداوند تضمین نموده که آن را به شما میرساند ولی علم الهی نزد اهلش نگه داشته شده و شما مامورید که آنرا از اهلش طلب نمائید.پس به دنبال آن باشید.
    اصول کافی جلد 1 صفحه 35
 
 
امام علی (ع) : کسی که از سخن ناحقیکه مردم درباره اش بگویند ناراحت گردد و از جا کنده شود عاقل نیست و آنکس که از ستایش مردم درباره خود خرسند و شاد گردد حکیم نیست.
     اصول کافی جلد 1 صفحه 64
 
 
امام علی (ع) : در یادگیری علم و ادب دینی و الهی بکوشید چه آنکه عالم عزیز و گرانقدر است اگرچه به خاندان بزرگی منتصب نباشد اگرچه فقیر باشد و اگرچه جوان باشد.
     الحدیث جلد 2 صفحه 73
 
 
امام علی (ع) : 1.گذشت روزگار اسرار نهفته آدمی را آشکار میکند 2.فکر و اندیشه نمودن قبل از سخن گفتن انسان را از لغزش باز میدارد 3.عجله و شتاب نکردن ر تصمیم گیریها و انجام امور ضرر و زیان را از بین میبرد 4.راضی شدن به قضای الهی سبب آرامش درون و آسایش روح است.
  غررالحکم صفحه 79
 
 
امام علی (ع) : کسی که نسبت به احکام الهی و دستورات دینی نادان و جاهل باشد مرده است اگرچه زنده باشد و کسی که نسبت به مسائل دینی عالم و فهمیده باشد زنده است گرچه مرده باشد.
    غررالحکم صفحه 69
 
 
امام علی (ع) : در امورات دنیائی و لوازم زندگی بیشتر توجهت را به کسانی معطوف دار که تو وضعت از آنان بهتر است چه این خود یکی از درهای شکرگزاری خداوند و باعث قدرشناسی از نعمتهای الهی است.
  غررالحکم صفحه 117
 
 
امام علی (ع) : موقعی که درباره مساله ای دچار ترس شدی خودت را در آن موضوع بینداز زیرا اضطراب و دلهره ای که در وجودت برای مصون ماندن از آن خطر وجود دارد به مراتب سخت تر است از ابتلاء و درگیریت به آن موضوع.
    نهج البلاغه کلمه 166
 
 
امام علی (ع) : کسی که یاد خدا و اوامر و دستوراتش را در امورات خود فراموش کند خدا هم او را از یاد آخرت و جمع آوری توشه برای آن فراموشی می دهد و چشم بصیرتش را نسبت به آخرت کور میسازد.
   غررالحکم صفحه 381
 
 
امام علی (ع) : نخستین پاداش برای شخص صبور و بردبار که در مقابل دشمنش بردباری میکند این است که تمام مردم در مقابل دشمن اش طرفدار او میشوند.
  غررالحکم صفحه 115
 
 
امام علی (ع) : هر صاحب ریاست و حکومت که در مقام و ریاست خود به مردم ظلم و خیانت کند و احکام دین را پایمال کند به همان اندازه خیانتش هنگام برکنار شدن از آن پست نزد مردم ذلیل و خوار میشود.
   غررالحکم صفحه 118
 
 
امام علی (ع) : 1.کسی که در امورات زندگی به رای و نظر خود اتکاء میکند و خودپسند است اصلا عقل ندارد.2.کسی که درباره آیات الهی و احکام دین شک دارد اصلا ایمان ندارد.3.شخصی که به مردم حسادت می ورزد سلامت تن و بدن ندارد.4.شخص عقده ای و کینه توز آسایش زندگی ندارد.
     غررالحکم صفحه 64
 
 
امام علی (ع) : امر به معروف و نهی از منکر دو مخلوق از آفریده های خداوندند هرکس آنها را یاری کند خدایش عزیزش کند و هرکس آندو را خوار کند خدا هم او را میان مردم خوار و ذلیل کند.
    محجه البیضاء جلد 4 صفحه 105
 
 
امام علی (ع) : کودکان خود را با زبان نیکو و خوش به خواندن نماز و طهارت ساختن از ادرار و مدفوع امر کن و چون به ده سالگی رسیدند ولی رعایت این امور ننموند آنها را بزن و تنبیه کن ولی از سه ضربه تجاوز مکن.
   مجموعه ورام صفحه 358
 
 
امام علی (ع) : در نامه خود به حارث همدانی نوشتند : بدان هرکار نیکی که انجام دهی هم در دنیا اثر نیکی از آن به تو میرسد و هم پاداش آن برای آخرت تو ذخیره میگردد و آنچه را از امور خیر به تاخیر افکنی بهره دنیوی و اخروی آن که روزی تو بوده نصیب دیگری خواهد گشت.
   نهج البلاغه حکمت نامه 69
 
 
امام علی (ع) : با گفتن ذکر (( استغفر و الله ربی و اتوب الیه )) و طلب آمرزش باطن خود را خوشبو و معطر سازید تا بوهای بد گناهان شما را رسوا و مفتضح نسازد. طرائف الحکم جلد 2 صفحه 445
 
 
امام علی (ع) : اولین کار خیری که در آخرت به آن پاداش و ثواب داده میشود آب دادن به بندگان خدا میباشد.
    طرائف الحکم جلد 1 صفحه 368
 
 
امام علی (ع) : کسی که چهار عمل را انجام دهد از چهار چیز محروم نمیشود : 1.کسی که دعا نماید از اجابت محروم نمیگردد.2.کسی که به درگاه حق تعالی توبه کند از قبول آن محروم نمیشود.3.آنکه استغفار از گناهان کند از آمرزش محروم نمیشود.4.و کسی که شکر و سپاسگذاری از نعمت ها کند از افزایش نعمت محروم نمیشود.
    طرائف الحکم جلد 1 صفحه 200
 
 
امام علی (ع) : خداوند با اهل علم و دانش پیمان بسته که نادانها را هدایت کنند چنانکه از نادانها پیمان گرفته که دانش را فراگیرند ولی از دانایان جلوتر از جهال این پیمان را گرفته.
    نصایح صفحه 7
 
 
امام علی (ع) : کسی که از او درباره علم دین سوال شود و او بدون ترس و تقیه علمش را پنهان کند در روز قیامت لجامی از آتش در دهانش زده شود.
   نصایح صفحه 5
 
 
امام علی (ع) : عذاب و هلاکت گذشتگان به این سبب بود که مردم پیرو گناهان بودند و عالمان و دانایان به مسائل و احکام دینی جلوگیری نمیکردند و بی تفاوت بودند. نصایح صفحه 9
 
 
امام علی (ع) : در سکوت عالمی که باید علوم و احکام دینی را به مردم بگوید خیری نیست همانطوری که در تکلم و سخن گفتن نادان خیری نیست.
  نصایح صفحه 6
 
 
امام علی (ع) : اگر برای انسان گناهی نباشد مگر دوست داشتن چیزی را که خدا و رسولش آن را دشمن دارند همین گناه او را بس است.
   مستدرک الوسائل جلد 12 صفحه 50
 
 
امام علی (ع) : نشانه راستگوئی آنست که راستگوئی را در جائی که به تو ضرر دارد بر دروغی که برایت سود دهد ترجیح دهی و در سخن گفتن درباره دیگران از خدا پروا داشته باشی.
    وسائل الشیعه کتاب حج باب 141
 
 
امام علی (ع) : وقتی که خداوند انسانها را آفرید به ذات خود و فرمود : به عزت و جلالم سوگند من از ظلم ستمکاران نخواهم گذشت ولو این که کف دستی باشد کف دست دیگران را لمس کند و یا مانند شاخ زدن گوسفند شاخ دار به گوسفندی بی شاخ باشد.
    کلیات حدیث قدسی صفحه 623
 
 
امام علی (ع) : خداوند از بالای عرشش میفرماید : ای بندگان من در آنچه که به شما امر کردم به من اطاعت کنید و مصلحت خود را به من نیاموزید چون من خودم بهتر از شما به مصلحت شما عالم هستم و هرگز در عمل کردن به مصلحت شما خیانت نمیکنم.
    کلیات حدیث قدسی صفحه 624
 
 
امام علی (ع) : انسان حریص همواره فقیر و نیازمند است اگرچه مالک تمام ثروتهای جهان باشد.تمام عبادتهایی که یک شخص در طول عمرش انجام میدهد در مقابل امر به معروف و نهی از منکر مثلش آب دهان است در مقابل دریا.عید شما آنروزی است که از یک گناه و معصیت پروردگار بیرون بیائید.فاصله هر یک از شما تا رسیدن به بهشت یا دوزخ یک رشته باریک است به نام مرگ که هرلحظه ممکن است پاره گردد.دست برداشتن از گناه و انجام ندادن گناه آسانتر از توبه کردن است.
   گزیده غررالحکم
 
 
امام علی (ع) : در سفارش خود به کمیل فرمودند : ای کمیل دو گروه از این مردم از مذهب و دین چیزی نمی فهمند: 1.آنکس که علاقه شدید به لذات دارد و مطیع شهوات خویشتن است.2.آنکس که دچار حرص شدید است و عاشق جمع آوری مال و ثروت است شبیه ترین چیز به این دو گروه علف خواران هستند.
    تحف العقول صفحه 169
 
 
امام علی (ع) : کسی که بتواند گناهی را انجام دهد ولی آن فعل را انجام ندهد مقام او با شهید یکی است.با ایمان ترین مردم کسی است که توکلش بر خدا بیشتر است.گناه در دینداری بهتر است از حسنه در بی دینی زیرا گناه دین دار آمرزیده میشود ولی حسنه بی دین پذیرفته نمیشود.زبانتان را حفظ کنید همانطور که طلایتان را حفظ میکند.هرچیزی محتاج عقل است و عقل خودش محتاج ادب است.مومن دین خود را از خدا و رسولش و ائمه (ع) میگیرد نه از رای خود.دوست دوست بدار رفقاء و دوستان خود را به اندازه ای که تقوی دارند.عالم بی عمل همچون کوری است که مشعل بدست گرفته دیگران را از اینکه در چاله چاه بیفتد باز میدارد ولی خودش در چاه می افتد.کسی که دو روزش برابر باشد مغبون است و کسی که دیروزش از امروز بهتر باشد ملعون است.هیچ عبادتی همانند تفکر و مطالعه در مصنوعات و مخلوقات پروردگار نیست.
       گزیده از غررالحکم
 
 
امام علی (ع) : به خدا سوگند اگر همه آنچه را که در زیر آسمانهای هفتگانه است را به من دهند تا دانه جوی را از مورچه ای به ظلم گیرم یا نافرمانی خدای را به جا آورم هرگز چنین نکنم بدانید که این دنیای فانی شما در نزد من از برگ سبزی که در دهان ملخ است پست تر است.
   الحیاه جلد 2 صفحه 224
 
 
امام علی (ع) : هیچ مجلسی به وسیله غیبت کردن آباد و معمور نگشته جز آنکه از لحاظ دین ویران گردید ، پس گوشهای خود را از شنیدن غیبت پاک نگهدارید زیرا گوینده و شنونده غیبت هر دو در گناه شریکند به تحقیق از پیغمبر خدا (ص) شنیدم که میفرمود : شخص غیبت کننده خورشت سگان دوزخ است.
  آثار الصادقین جلد 16 صفحه 103
 
 
 امام علی (ع) : زید بن صوحان گوید از امیرالمومنین (ع) پرسیدم کدام فقر و ورشکستگی از همه سخت تر است ، فرمود : گمراهی و کفر آوردن پس از هدایت و ایمان.  آثار الصادقین جلد 19 صفحه 285
 
 
امام علی (ع) : مبغوض ترین مطرودترین مردم در نزد تو باید کسی باشد که بیشتر جویای عیب مردم است.
  آثار الصادقین جلد 15 صفحه 244 
 
 
امام علی (ع) : زبان خود را از سخنان زشت و رکیک باز دارید که این کار فرومایگان و افراد پست را به سوی شما جذب میکند و بزرگواران را از شما دور و متفرق میسازد.
  آثار الصادقین جلد 19 صفحه 361
 
 
 امام علی (ع) : هیچ کس با قرآن مجالست و هم نشینی نکرد جز آنکه برخاست در حالی که چیزی به او افزوده و از او کاهیده شد. یعنی بر هدایتش افزوده و از گمراهی و کور دلی اش کاسته شد.  آثار الصادقین جلد 17 صفحه 245
 
 
امام علی (ع) : بدترین دوستان و برادرانت کسانی هستند که با تو در صفات نفسانیت مدارا می کنند ، نقایصت را جدی نمی گیرند و عیوبات اخلاقی ات را از تو پنهان می نمایند و مهربانترین دوستان نسبت به تو کسی است که در راه خیر و آخرت بیش از دیگران تو را یاری می دهد و عیوبات تو را به تو تذکر می دهد و در امر دینت با خلوص زیاد تری تو را نصیحت می کند.
  غررالحکم صفحه 585
 
 
 امام علی (ع) : خطاب به اصحاب خود فرمودند : آیا دوست دارید خدا و رسولش مورد تکذیب واقع شوند ؟ گفته شد خیر فرمود : پس با مردم از احادیثی سخن بگوئید که می توانند آنها را بفهمند و از گفتن احادیثی که نمی توانند آنها را درک کنند یا انکارش می نمایند خود داری کنید.  غیبت نعمانی صفحه 34 
 
 
 امام علی (ع) : هیچ سخن و گفتاری به کار نمی آید مگر آنکه با کردار و عمل همراه باشد و گفتار و کردار هر دو بی فایده اند مگر وقتی که قرآن و سنت رسول خدا (ص) آندو را تائید کنند.  عین الحیوة صفحه 205
 
 
 امام علی (ع) : با مردان آزموده و صاحب تجربه هم نشین باش و مشورت کن چه اینان متاع پر ارج تجربیات خود را به گران ترین بها یعنی فدا نمودن عمر خود تهیه کرده اند و تو آن متاع گران قیمت را با ارزانترین قیمت یعنی صرف چند دقیقه وقت بدست می آوری.  غررالحکم صفحه 580
 
 
 امام علی (ع) : دروغ گفته آنکه گمان دارد حلال زاده است و با غیبت کردن گوشت مردن را می خورد 2.دروغ گفته آن که گمان دارد حلال زاده است و دشمن من و امامان معصوم از فرزندان من است 3.دروغ می گوید آن که گمان دارد حلال زاده است و زنا را دوست دارد یا بر نافرمانی خدا شب و روز دلیر است. امالی شیخ صدوق مجلس 37
 
 
امام علی (ع) : کار خیر جز با سه چیز به کمال نمی رسد : 1.به کوچک شمردن آن 2.به مخفی داشتن و پوشاندن آن 3.به شتاب و عجله داشتن در انجام آن
  غررالحکم صفحه 422
 
امام علی (ع) : 1.دنیا همه اش جهل است مگر آنجا که با علم همراه گردد 2.علم همه اش برای صاحبش حجت است جز آنچه که به آن عمل شود. 3.عمل تمامش در خطر است جز آنجا که با اخلاص قرین شود. 4.و اخلاص هم در معرض خطر خواهد بود تا اینکه بنده پایان کارش با عاقبت به خیری باشد و پس از مرگ وارد بهشت گردد.
  بحار الانوار جلد 67 صفحه 242
 
امام علی (ع) : هرکس خدمت دنیا کند دنیا او را به خدمت خواهد کشید و کسی که خدای سبحان را خدمت نماید خدا در خدمت او خواهد بود.
  غررالحکم صفحه 712
 
امام علی (ع) : ترسناکترین چیزی که از آنها بر شما خائفم دو چیز است : 1.پیروی از هوای نفس 2.آرزوهای طولانی ، اما پیروی از هواهای نفسانی شما را از حق باز می دارد و آرزوهای طولانی آخرت را از یاد شما برد.
  نهج البلاغه خطبه 42
 
امام علی (ع) : مرا چیست که می بینم مردم هنگامی که شب نزدشان غذائی حاضر می نمایند حتما چراغی می افروزند تا ببینند چه غذائی در شکم خود وارد می سازند ؟ ولی به غذای روحشان اهمیت نمی دهند و چراغ عقل را به وسیله علم معنوی و الهی روشن نمی سازند تا از عوارض بد و زیانبار جهالت و گناهکاری در اعتقادات و اعمال سالم بمانند.
  سفینة البحار جلد 2 صفحه 84
 
امام علی (ع) : ای بندگان خدا بدانید که مراقبان و نگهبانهائی از اعضای بدنتان بر شما گماشته شده و دیده بانهائی از اعضای پیکرتان و بدانید ملائکه کرام الکاتبین اعمال شما را ثبت می نمایند و حتی شماره نفسهایتان را نگه می دارند نه ظلمت شب تاریک شما را از آنها پنهان می کند و نه درهای محکم و فرو بسته.
  نهج البلاغه خطبه 157
 
امام علی (ع) : هیچکس بعد از آنکه قرآن به او عرضه شد و او فهم و معرفت به آن یافت فقیر نیست و هیچ شخصی با نداشتن فهم و معرفت نسبت به قرآن ثروتمند حقیقی نیست.
  نهج البلاغه خطبه 176
 
امام علی (ع) : شتر صالح پیغمبر را تنها یک نفر به نام (( قدار )) به هلاکت رساند ولی خداوند همه آن قوم را با عذاب نابود کرد ، زیرا که همگی یا نسبت به این امر بی تفاوت بودند یا راضی به کار او بودند ، لذا در قرآن سوره شمس آیه 14 فرموده است : (( فکذبوه فعقروها )) آنها همگی صالح را تکذیب نمودند و شتر را کشتند.
  نهج البلاغه خطبه 201
 
امام علی (ع) : از امام (ع) سوال شد به نظر شما گناه شرابخواری بیشتر است یا گناه زنا و دزدی ؟ فرمود : گناه شرابخواری زیرا زناکار شاید به کار زشت زنا بسنده کند و به کار بد دیگری نپردازد ولی شخص شرابخوار با خوردن شراب ممکن است آدم بکشد و با محارم خود زنا کند و نماز را ترک کند چون عقلش در اختیار او نیست.
  فروع کافی جلد 6 صفحه 403
 
امام علی (ع) : عجب دارم از کسی که از کیفر و عقوبت خدا می ترسد ولی خود را از گناه باز نمی دارد و شگفتا از کسی که امید پاداش و ثواب دارد ولی از کار زشت اش توبه نمی کند و باز گناه می کند.
  بحارالانوار جلد 74 صفحه 237
 
امام علی (ع) : کسی که تو را نسبت به کاری امین دانست بر او خیانت مکن اگرچه او به تو خیانت کرده باشد و دشمن خود را سرزنش و شماتت مکن اگرچه او تو را سرزنش کرده باشد.
  غررالحکم صفحه 827
 
امام علی (ع) : دین خدا به مردان سرشناس و نامدار شناخته نمی شود بلکه به آیات و معارف و دستورات الهی شناخته میشود پس دستورات دین را خوب بفهم تا اهل حق را از باطل تشخیص دهی.
  الحیاة جلد 1 صفحه 132
 
امام علی (ع) : طلب نمودن علم و دانش معنوی و دینی از عبادت و نماز خواندن برتر و بالاتر است زیرا خداوند در قرآن سوره فاطر آیه 28 فرموده : (( تنها بندگان عالم و فهمیده در دین از نافرمانی خداوند می ترسند )) و نفرموده تنها بندگان عابد و عبادت کننده.
  الحیاة جلد 1 صفحه 105
 
امام علی (ع) : قرآن ظاهری زیبا و دل انگیز دارد و باطنی ژرف و عمیق ، عجایب قرآن پایان ندارد و علوم اسرار آمیز در آن تمامی ندارد و تاریکی جهالت جز با نور قرآن روشن نشود.
  الحیاة جلد 2 صفحه 102
 
امام علی (ع) : عجب است از انسان متکبری که ابتدای خلقتش از آب گندیده نطفه است که اگر لطف خدا بر خلقتش نبود جایگاهش مزبله گاه و چاه مستراح بود و در پایات عمرش نیز مرداری بدبو است که جایگاهش زیر خاک است و در هنگام زنده بودنش نیز ظرفی از برای نجاست است که در شکمش از ادرار و مدفوع انباشته گشته و توالتی سیار است و با این حال این انسان متکبر و سرکش در مقابل خداوند و دستوراتش تکبر و سرکشی می کند و بندگی و عبادت او را به جای نمی آورد.
  آثار الصادقین جلد 12 صفحه 365
 
امام علی (ع) : پس از پیروزی در جنگ جمل یکی از یاران امام (ع) به ایشان عرضه داشت دوست داشتم برادرم که اکنون اینجا نیست با ما بود و در این پیروزی سهیم می گشت.امام (ع) فرمودند : آیا فکر و دل و نیت برادرت با ما بود ؟ مرد گفت آری ، امام (ع) فرمودند : پس او هم در این جنگ با ما بود و ثواب نفرات ما را می برد بلکه آنهائی که به دنیا نیامده اند و در صلب پدران و رحم مادران می باشند ولی با ما هم عقیده و هم آرمانند با ما در این نبرد شریکند و ثواب ما را دارند.
  نهج البلاغه خطبه 12
 
امام علی (ع) : ای مردم به جانب چپ و راست مروید که گمراهی است و راه صحیح صراط و راه مستقیم الهی است که همان تبعیت و پیروی و عمل نمودن به احکام قرآن و سنت پیامبر (ص) است.
  نهج البلاغه خطبه 16
 
امام علی (ع) : اگر آنچه را که مردگان در عالم قبر و برزخ دیدند شما می دیدید کم طاقت و ترسان و لرزان می شدید و فرمانبردار اوامر الهی می گشتید ولی آن وقایع بر شما پوشیده است و آنچه که اموات مشاهده کردند فعلا مقدور نیست شما ببینید پس نزدیک است که پرده ها فرو افتد اگر به درستی بنگرید و این صحنه های وحشتزا برای شما هم مکشوف شود پس عبرت گیرید و آماده آنروز شوید.
  نهج البلاغه خطبه 20
 
امام علی (ع) : پس از فرشتگان و ملائکه آسمانی هیچ کس جز انسان دستورات و فرامین الهی را ابلاغ نمی کند.
  نهج البلاغه خطبه 20
 
امام علی (ع) : ای مردم مرگ پشت سر شما در تعقیب شماست و هر لحظه به شما نزدیکتر میشود و قیامت پیش روی شماست پس با کسب اعمال صالح خود را آماده کنید همانا آنان که از این دنیا رفتند در انتظار رسیدن شمایند.
  نهج البلاغه خطبه 21
 
امام علی (ع) : بدانید تقدیرهای الهی همچون قطرات باران که در جائی زیاد می بارد و در جائی کم و در جای دیگر اصلا نمی بارد از آسمان به سوی انسانها فرود می آید و بهره هرکسی بنا به مصلحت الهی به او می رسد پس اگر یکی از شما برای برادر خود برتری و فزونی در مال و ثروت و اولاد و همسر و نیروی بدنی مشاهده کند مبادا حسادت کند که اگر این طور باشد با مصلحت خدا اعتراض و دشمنی نموده اید.
  نهج البلاغه خطبه 23
 
امام علی (ع) : نام نیکی که خدا از شخصی در میان مردم رواج دهد بهتر از ثروتی است که از او به دیگران برسد.
  نهج البلاغه خطبه 23
 
امام علی (ع) : شبهه را به این علت شبهه نامیدند که به حق شباهت دارد اما نور هدایت کننده دوستان خدا را در شبهات یقین به دستورات خدا و سنت رسول خدا (ص) و گفتار ائمه هدی (ع) است امام افراد سست ایمان و دشمنان خدا راهنمایشان در شبهات گمراهی و شک در اوامر الهی و کوردلی نسبت به این دستورات است.
  نهج البلاغه خطبه 38
 
امام علی (ع) : همانا آغاز پدید آمدن فتنه ها و اختلافات در دین بدعت گذاری و هواپرستی در احکام آسمانی است و نوآوریهائی است که قرآن و سنت رسولخدا (ص) با آن مخالف است پس عده ای با واسطه مخالفت با قرآن و سنت بر گروهی دیگر مسلط می گردند و اینجاست که شیطان بر دوستان خود چیره می گردد و تنها عده ای که مشمول رحمت و لطف پروردگارند از این فتنه نجات خواهند یافت.
  نهج البلاغه خطبه 50
 
امام علی (ع) : به خدا سوگند اگر دلهای شما از ترس آب شود و از چشم هایتان با شدت شوق به خدا یا ترس از او خون جاری گردد و اگر تا پایان دنیا زنده باشید و تا آنجا که می توانید در اطاعت از فرمان حق بکوشید در برابر نعمت های بزرگ پروردگار به خصوص نعمت ایمان و ولایت ناچیز است.
  نهج البلاغه خطبه 52
 
امام علی (ع) : بنده خدا باید از پروردگار خود بپرهیزد و خود را پند دهد و از معاصی و کردارهای زشت خود توبه کند و بر شهوات خود غلبه نماید و به خود وعده طول عمر ندهد زیرا مرگ او پنهان و پوشیده است و آرزوهای دنیائی فریبنده اند و شیطان همواره سعی در گمراه کردن او ، جلوه دادن معاصی در نظر اوست تا بر او تسلط یابد و انسان را در انتظار توبه نگه می دارد که آن را تاخیر اندازند و تا زمان فرا رسیدن مرگ از آن غفلت کند.
  نهج البلاغه خطبه 64
 
امام علی (ع) : خدا رحمت کند کسی را که چون سخن حکیمانه بشنود خوب فرا گیرد و چون هدایت شود بپذیرد و دست به دامن هدایت کننده زند تا نجات یابد مراقب خویش در برابر پروردگار باشد از گناهان خود بترسد خالصانه گام بردارد ذخیره ای برای آخرتش فراهم آورد از گناهان دوری نماید و با خواسته های دلش مبارزه کند . در راه روشن هدایت که مسیر دستورات قرآن و سنت پیامبر و گفتار ائمه (ع) قدم بگذارد و از راه روشن هدایت فاصله نگیرد و چند روز زندگی دنیا را غنیمت شمارد و پیش از مرگش با اعمال صالح و نیک توشه ای برای آخرتش فراهم سازد.
  نهج البلاغه خطبه 76
 
امام علی (ع) : ای مردم بدانید معاد و زنده شدن پس از مرگ شگفت آورتر از آفریده شدن
  آغازین مخلوقات نیست چگونه چنین امری برای برخی محال است در صورتی که اگر همه جانداران جهان ، از پرندگان و چهارپایان و آنچه در آغل است و آنچه در بیابان سرگرم چرا است ، از تمام نژاد ها و جنس ها درس خوانده و نخوانده و انسانهای متفکر و تیزهوش گرد هم آیند تا پشه ای را بیافرینند توان پدید آوردن آن را ندارند بلکه عقلهایشان سرگردان و در شناخت آن حیران می ماند.  نهج البلاغه خطبه 186
 
امام علی (ع) : آگاه باشید این پوست نازک تن طاقت آتش دوزخ را ندارد ، پس به خودتان رحم کنید ، شما مصیبت های دنیا را آزموده اید آیا ناراحتی یکی از نزدیکان خود را بر اثر خاری که در بدنش فرو رفته ، یا زمین خورده و پایش مجروح گشته ، یا ریگ های داغ بیابان او را رنج داده دیده اید که تحمل آن چه مشکل است ؟ پس چگونه میشود تحمل کرد که در میان دو طبقه آتش در کنار سنگ های گداخته همنشین شیطان باشید آیا می دانید وقتی مالک دوزخ بر آتش غضب کند شعله ها بر روی هم می غلتند و یکدیگر را می کوبند و در میان درهای جهنم به هر طرف زبانه می کشند ؟!؟
   نهج البلاغه خطبه 183
 
امام علی (ع) : آگاه باشید آنچه را در راه حفظ دین از دست می دهید زیانی به شما نخواهد رساند و آنچه را با تباه ساختن دین به دست می آورید سودی به حالتان نخواهد داشت.
   نهج البلاغه خطبه 173
 
امام علی (ع) : بندگان خدا خیری را که خدا وعده داده رها کردنی نمی باشد ، و شری را که از آن نهی کرده دوست داشتنی نیست.بندگان خدا از روزی بترسید که اعمال و رفتار انسان وارسی میشود روزی که پر از تشویش و اضطراب است به طوری که کودکان را پیر می گرداند ، بدانید امروز به فردا نزدیک است و فردا به امروز و از روزی که به دنیا آمده اید به سرعت به سمت منزل قبر در حرکتید وه چه منزل وحشتناکی و سیه چال غربتی !!!
   نهج البلاغه خطبه 157
 
امام علی (ع) : عمل کننده بدون فهم و بصیرت و معرفت به دستورات دینی همچون رونده ای است که راه را خطا می رود و به سوی بیراهه در حال حرکت است ، پس هرچه شتاب کند و بیشتر برود از مقصد اصلی دورتر میشود و عمل کننده از روی درک و معرفت دینی همچون رونده بر روی راه صحیح است پس هرچه می رود به مقصد نزدیکتر می گردد.
   نهج البلاغه خطبه 154
 
امام علی (ع) : ای مردم برای آن روز که زاد و توشه ذخیره می کنند و اسرار آدمیان فاش می گردد . یعنی پس از مرگ عمل کنید و بپرهیزید از آتشی که حرارتش شدید و عمق آن ناپیدا و زیورآلات آن غل و زنجیر و نوشیدنی آن زرد آب و چرک جوشان است.
   نهج البلاغه خطبه 120
 
امام علی (ع) : شما را چه شده است که با به دست آوردن متاعی اندک از دنیا شادمان می گردید و از ثواب بسیار آخرت که از دست می دهید اندوهناک نمیشوید اما با از دست دادن چیزی اندک از تعلقات دنیوی به طوری مضطرب میشوید که آثار پشیمانی آن در چهره تان آشکار میگردد گویا این دنیا محل زندگی جاودان شماست ، و وسائل آن برای همیشه از آن شماست در بی اعتنائی به آخرت و دوستی دنیا یک دل شده اید و هر یک از شما دین را فقط بر سر زبان می آورید و از این کار خشنودید.
  نهج البلاغه خطبه 113
 
امام علی (ع) : حضرت هنگام عبور از محلی شنید که عده ای ایشان را ستایش می کنند با دیدن این صحنه فرمود : بار خدایا تو مرا از خودم بهتر می شناسی ، و من نیز خودم را بهتر از ایشان می شناسم ، خدایا مرا از آنچه اینان می پندارند نیکوتر قرار ده و آنچه را که ایشان درباره زشتی من نمی دانند بیامرز.
   نهج البلاغه حکمت 100
 
امام علی (ع) : مردم برای اصلاح و راحتی دنیای خود چیزی از معارف و دستورات دین را ترک نمی گویند جز آنکه خدا آنان را به چیزی زیانبارتر دچار خواهد نمود. نهج البلاغه حکمت 106
 
 امام علی (ع)  : خداوند قرآن رافرو نشانده عطش علمی دانشمندان و باران بهاری برای قلب فقیهان و راه گسترده و وسیع برای صالحان قرار داده است . قرآن داروئی است که با آن بیماری وجود ندارد . نوری است که با آن تاریکی یافت نمیشود ، قرآن محل امنی است برای هرکه در آن وارد شود و برهانی است برای کسی که به آن سخن گوید عامل پیروزی است برای کسی که به آن استدلال کند و راهنما و راهبر آن کسی است که به آن عمل کند قرآن  نشانه هدایت است برای کسی که در او بنگرد و سپر نگهدارنده است از برای کسی  که با آن خود را بپوشاند و حدیث کسی است که از آن بیان کند و حکم کسی است که به آن قضاوت کند .      نهج البلاغه خطبه 198
 
امام علی (ع) : قرآن نوری است که خاموشی ندارد ، چراغی است که درخشندگی آن زوال نپذیرد ، دریائی است که ژرفاو عمیق آن درک نشود ،
  و راهی است که رونده در آن گمراه نگردد ، قرآن بنائی است که ستون های آن خراب نشود ، شفا دهنده ای است که بیماریهای لاعلاج را شفا بخشد ، قدرتی است که یاورش شکست نپذیرد ، حقی است که یاری کنندگانش مغلوب نشوند.       نهج البلاغه خطبه 198
 
امام علی (ع) : قرآن معدن ایمان و اصل آنست چشمه های دانش و دریاهای علوم در قرآنست سرچشمه عدالت و نهر جاری عدل است
   قرآن پایه و ستون محکم اسلام است   قرآن دریائی است که تشنگان آن آبش را تمام نتوانند کشید و دریائی است که آبش تمامی ندارد قرآ ن منزلی است که مسافران وروندگان در آن راهش را فراموش نخواهد کرد .                        نهج البلاغه خطبه 198
 
امام علی (ع) : کسی که بمیرد مردم درباره اش می گویند چه باقی گذاشت اما فرشتگان می گویند چه پیش فرستاد ، خدا پدرانتان را بیا مرزد مقداری از ثروت خود را جلوتر بفرستید و در راه خدا انفاق نمائید تا در نزد خدا باقی ماند و همه را برای وارثان خود باقی مگذارید که پاسخگوئی آن بر شما واجب است .
  نهج البلاغه خطبه 203
 
امام علی (ع) : امیرالمومنین (ع) هر شب این سخنان را بعد از نماز عشاء در مسجد کوفه برای مردم می خواندند : ای بندگان خدا آماده خارج گشتن از دنیا شوید که بانگ کوچ را سر داده اند سپس وابستگی خود را به زندگی دنیا کم کنید و بازاد و توشه و اعمال نیکو به سوی آخرت بازگردید که پیشاپیش شما گردنه ای سخت و دشوار و منزلگاههائی ترسناک وجود دارد که باید در آنجاها فرود آئید وتوقف کنید . آگاه باشید فاصله نگاههای مرگ بر شما کوتاه و گویا چنگالهایش را درجان شما فرو برده است
  پس کارهای دنیا شما را از یاد مرگ غافل ساخته و بلاهای طاقت فرسای آن را از شما پنهان داشته است پس پیوند های خود رابا دنیا قطع کنید و از تقوا و پرهیزکاری کمک گیرید .                      نهج البلاغه خطبه 204
 
امام علی (ع) : در تفسیر آیه 60 سوره انفطار (( ای انسان گناهکار چه چیزی تورا بر پروردگار کریمت مغرور ساخته )) فرمود : برهان گناهکار نادرست ترین برهان است و عذرش از توجیه هر فریب خورده ای بی اساس تر و خوشحالی او از عدم آگاهی اوست . ای انسان چه چیزی تو رابر گناه جرات بخشید و در برابر پروردگارت مغرور ساخته ؟ و بر نابودی خود علاقه مند ساخته ؟ آیا بیماری تو را درمان نیست و خواب زدگی تو بیداری ندارد ؟ چرا آنگونه که به دیگران رحم می کنی به خود رحم نمی کنی ؟ چه بسا که تو بیماری را می نگری که سخت ناتوان است و از روی دلسوزی برایش اشک می ریزد ؟ اما چه چیزی تو را بر بیماری روحت که همان گناهان است بی تفاوت کرده و از گریه بر حال خویشتن بازداشته است ؟ در حالی که هیچ چیزی برای تو عزیز تر از جانت نیست ؟ چگونه ترس از فرود آمدن عذاب الهی به سبب گناهانت به هنگام شب تو رابیدار نکرده است ؟ که در گناه غوطه ور و در پنجه قهر الهی مبتلا شده ای .
                       نهج البلاغه خطبه 223
 
امام علی (ع) : به خدا سوگند اگر تمام شب را بر روی خارهای مغیلان به سر برم و با غل و زنجیر به این سو و آن سو کشیده شوم خوش تر دارم تا خدا و رسولش را در قیامت ملاقات کنم درحالی به بعضی از بندگان خدا ستم کرده باشم و چیزی از بیت المال عمومی را به غصب گرفته باشم.
     نهج البلاغه خطبه 224
 
 امام علی (ع) : به خدا سوگند برادرم عقیل را دیدم که به شدت تهیدست شده و از من درخواست داشت تا یک من (سه کیلو) از گندم های بیت المال را به او ببخشم و من کودکانش را دیدم که از گرسنگی دارای موهای ژولیده و رنگشان تیره شده بود و او پی در پی مرا دیدار و درخواستش را تکرار می کرد چون من به گفته هایش گوش دادم عقیل پنداشت که دین خود را به او واگذار کنم و آخرتم را به دنیای او بفروشم پس آهنی را در آتش گداخته و به دستش نزدیک کردم تا او را بیدار کنم پس او چون بیمار داد و فریاد زد و نزدیک بود از حرارت آن آهن بسوزد , به او گفتم ای عقیل از حرارت آهنی می نالی که انسانی آن را گرم ساخته اما مرا به حرارت دوزخی میخوانی که خدای جبار با خشم خود آن را برافروخته تو از حرارت ناچیز می نالی و دستت را می کشی پس چگونه من از آتش الهی و از نافرمانی او دوری نگزینم.    نهج البلاغه خطبه 224
 
مولا علی (ع) : بیچاره فرزند آدم ! اجلش پنهان ، بیماریهایش پوشیده ! اعمالش همه نوشته ! پشه ای او را آزار می دهد ! جرعه ای گلوگیرش شده و او را از پای در می آورد ، و عرق کردنی او را بدبو سازد !!!
    نهج البلاغه حکمت 419
 
مولا علی (ع) : تقوا در راس همه ارزش های اخلاقی است.
  نهج البلاغه حکمت 410
 
مولا علی (ع) : هر روز را که نافرمانی خدا نکنی ( گناه نکنی ) آن روز عید تو است. نهج البلاغه حکمت 428
 
مولا علی (ع) : هیچ مالی سودمندتر از عقل نیست و هیچ عقلی چون تدبیر( تدبیر یعنی : ترتیب ، نظم ، سنجیده کاری ، کاردانی ، همه جوانب امری را با دقت سنجیدن و برنامه ریختن ، سپس آغاز کردن )
  نیست. نهج البلاغه
 
مولا علی (ع) : برنامه ریزی درست ( اقتصادی ) مال اندک را افزایش می دهد ، و برنامه ریزی نادرست مال فراوان را نابود میکند.
  غررالحکم
 
مولا علی (ع) فرمودند : خدای تبارک و تعالی به موسی (ع) گفت
  :  سفارش مرا در چهار امر گوش کن :

1.تا وقتی که گناهان خود را آمرزیده ندانی به عیوب دیگران نپرداز. ( تا وقتی که مطمئن نشدی گناهانت را بخشیده ام از دیگران عیب یابی نکن  )

2.تا وقتی که می دانی گنج های من تمام نشده ، غم روزی مخور.

3.تا سلطنت من بر جا است  به دیگری امیدوار مباش. ( در تمام امور امیدت به من باشد و به کس دیگر امید نداشته باش )

4.تا شیطان نمرده از مکرش ( وسوسه ) آسوده مباش. ( تا وقتی که شیطان زنده است از وسوسه اش آسوده و راحت مباش )

خصال الصدوق جلد 1 صفحه 206
 
مولا علی (ع) : از غیبت بپرهیز که غیبت کردن تو را با خدا و مردم دشمن می کند و اجر و پاداش کارهای تو را از بین می برد.
    غررالحکم حدیث 2632
 
مولا علی (ع) همواره می فرمود : اهل بهشت به جایگاه شیعیان ما به گونه ای که انسان به ستارگان نگاه می کنند نظر می کنند.
  بحارالانوار جلد 8 صفحه 147 حدیث 77
 
مولا علی (ع) : مردی از امام علی (ع) سوال کرد : محبوبترین اعمال پیش خدا کدام است ؟ امام (ع) فرمود : انتظار فرج.
    بحارالانوار جلد 52 صفحه 122
 
مولا علی (ع) : روزی جابر ( بن عبدا... انصاری ) به حضرت علی (ع) عرض کرد : چگونه صبح کرده اید ؟ حضرت فرمودند : در حالی که به این همه گناه نعمتهای زیادی از پروردگارمان داریم و نمی دانیم کدام یک را شکر بگذاریم ( شکر کنیم ) خوبیهائی که برملا ( پدیدار ) می کند و زشتیهائی را که از ما می پوشاند.
   تحف العقول صفحه 210
 
مولا علی (ع) : تاریخ گذشتگان و آیندگان و برنامه زندگی شما در قرآن است.
  بحارالانوار جلد 92 صفحه 32
 
نوف بکالی گوید در مسجد کوفه خدمت امیرالمومنین (ع) رسیدم و سلام کردم و ایشان جواب سلام را دادند گفتم یا امیرالمومنین (ع) پندی به من بدهید فرمود ای نوف خوبی کن تا با تو خوبی شود.گفتم یا امیرالمومنین (ع) باز هم بفرمایید : امام (ع) فرمود : رحم کن تا با تو رحم کنند ( به مردم رحم کن تا آنها هم به تو رحم کنند ) . خوب بگو تا به خوبی یادت کنند.
  (سخن خوب و درست بگو تا تو را مردم به خوبی یاد کنند) از غیبت اجتناب کن و غیبت مکن که غیبت کننده خورشت سگهای دوزخ است . سپس فرمود : ای نوف دروغ گفته کسی که فکر می کند حلال زاده است و به غیبت کردن گوشت مردم را میجود . دروغ گفته کسی که گمان دارد حلال زاده است و دشمن من و امامان از اولاد من است . دروغ گفته کسی که گمان دارد حلال زاده است و زنا را دوست دارد یا بر نافرمانی خدا در شب و روز دلیر است . ( در شب و روز بی باک گناه میکند) ای نوف صله رحم کن تا خدا عمرت را زیاد کند (  صله رحم با افراد مومن و دین دار)  ای نوف خوش اخلاق باش تا حسابت را سبک گیرند . ای نوف اگر می خواهی روز قیامت با من باشی به ستمکاران کمک مکن . ای نوف هرکه ما را دوست دارد روز قیامت با ما است و اگر مردی سنگی را دوست بدارد در قیامت با او محشور گردد ( یعنی در این دنیا هر کسی را دوست داشته باشی و با کارهایش موافق باشی در قیامت با او محشور میشوی )ای نوف مبادا خود را در میان مردم خوب جلوه دهی و در پنهان و خلوت خدا را نافرمانی کنی(مبادا در میان مردم خود را انسان خوب و مومن نشان دهی ولی در خلوت و تنهایی گناه کنی ) تا آنکه خدا در روزیکه ملاقاتش می کنی رسوایت کند. ای نوف آنچه راکه به تو گفتم نگهدار و عمل کن تا به خیر دنیا و آخرت برسی .  امالی شیخ صدوق مجلس 37 صفحه 209 الی 210
 
مولا علی (ع) : هرکسی که از قبرستانی بگذرد مردگان به او می گویند : ای غافل اگر میدانستی ( از احوال قبر و قیامت و ) آنچه را که ما میدانیم هر لحظه گوشتهای بدنت از ترس و وحشت فرو می ریخت.
  ارشاد القلوب جلد 2 صفحه 229
 
مولا علی (ع) : موسیقی و آوازه خوانی باعث فقر است و کسی که زیاد به صدای موسیقی گوش می دهد عاقبت به فقر و نداری مبتلا میشود. عین الحیوة صفحه 230
 
مولا علی (ع) : هیچ کس شوخی بی جا نکند جز آنکه مقداری از عقل خویش را از دست بدهد. نهج البلاغه حکمت 450
 
مولا علی (ع) : بزرگترین و سخت ترین گناهان گناهی است که گناهکار آن را کم و سبک شمارد.
  نهج البلاغه حکمت 477
 
مولا علی (ع) : حسادت بر دوست از آفات دوستی است. نهج البلاغه حکمت 218
 
مولا علی (ع) : عبرت ها چقدر فراوانند و عبرت پذیران چه اندک !؟ نهج البلاغه حکمت 297
 
مولا علی (ع) : اگر میخواهی سلامت باشی از حسادت ورزیدن دوری کن و حسادت نکن.
  نهج البلاغه حکمت 256
 
مردی خدمت امیرالمومنین (ع) آمد و عرض و کرد : سنت و بدعت و جماعت و فرقت را برایم توضیح دهید : فرمود : سنت روشی است که پیغمبر ( ص) آنرا گذاشته و بدعت چیزی است که بعد از آنحضرت به وجود آمده و جماعت اهل حق هستند اگرچه کم باشند و فرقت اهل باطلند اگرچه بسیار باشند.
  اصول کافی جلد 2 صفحه 261
 
از حضرت علی (ع) نقل شده که فرمود : سلام هفتاد حسنه دارد که شصت و نه حسنه برای سلام کننده و فقط یک حسنه ، برای پاسخ دهنده است. بحارالانوار جلد 76 صفحه 11
 
امام علی (ع) : قرآن ، سخنگوی عدالت است.
  غررالحکم
 
مولا علی (ع) : دردی دردناکتر از گناه برای دل نیست و ترسی سخت تر از مرگ نیست و گذشته برای اندیشیدن ( و عبرت گرفتن ) بس است و مرگ برای اندرز دادن کافی است. اصول کافی جلد 3 صفحه 377
 
امیرالمومنین علی (ع) : ریاکار سه نشانه دارد چون مردم را بیند ( در عبادت ) به نشاط آید.و هرگاه تنها باشد کسل باشد ( در هنگام تنهایی کسل است و عبادت نمی کند ) و دوست دارد که در هرکاری از او تعریف کنند و او را بستایند.
   اصول کافی جلد 3 صفحه 403
 
امام علی (ع) : تو که اعمال رسوا کننده مرتکب شده ای خنده دندان نما مکن . و کسی که گناهانی کرده ای از بلای شبگیر و پیش آمد ناگهانی نباید ایمن باشد. اصول کافی جلد 3 صفحه 371
 
مولا علی (ع) : ( مردی را در مرگ یکی از خویشاونداشان چنین تسلیت گفت ) مردن از شما آغاز نشده و به شما نیز پایان نخواهد یافت.این دوست شما (منظور کسی که فوت شده است)به سفر می رفت اکنون پندارید که به یکی از سفرها رفته اگر او باز نگردد شما به سوی او خواهید رفت. نهج البلاغه حکمت 357
 
امام علی (ع) : چگونه کسی می تواند در حق دیگری عدالت نماید ، در صورتی که در حق خود ظلم می کند ؟
  الحیاة جلد 6 صفحه 507
 
مولا علی (ع) : هرکس دامنه آرزوهایش گسترده باشد ، عملش کوتاه و ناچیز گردد. ارشاد شیخ مفید صفحه 144
 
مولا علی (ع) : آن کس که علم خود را به کار نبندد ، چیزی نمی داند. غررالحکم حدیث 308
 
مولا علی (ع) : بشنوید و بفهمید و باور کنید و بعد به کار ببندید.
  اصول کافی جلد 4 صفحه 194
 
مولا علی (ع) : پست ترین علم آن است که بر زبان با یستد ( عمل نشود ) ، وبالاترین علم آن است که در اندامها آشکار گردد ( عمل شود )
  نهج البلاغه
 
مولا علی (ع) : از خودراضی ابله است ، و خود محور زیانکار.
  غررالحکم حدیث 48
 
مولا علی (ع) : جز از گناه خود مترس.
  غررالحکم صفحه 598 حدیث 7480
 
امام علی (ع) : دروغ گفته کسی که ادعای باور آخرت را دارد و به دنیای فانی دل بسته است.
  غررالحکم صفحه 582 حدیث 7292
 
امام علی (ع) : آرزو را کوتاه کنید و از اجل ناگهانی بترسید و به سوی رفتار شایسته بشتابید.
  غررالحکم صفحه 552 حدیث 6850
 
امام علی (ع) : هیچ پیش آمدی نزدیکتر از مرگ نیست.
  غررالحکم صفحه 636 حدیث 7935
 
امام علی (ع) : کسی که تکبر کند ، علم و دانش نیاموزد.
  غررالحکم صفحه 634 حدیث 7900
 
امام علی (ع) : مرگ احترام کسی نگه ندارد.
  غررالحکم صفحه 634 حدیث 7908
 
امام علی (ع) : ارزش دانش ، عمل به آن است.
  غررالحکم صفحه 534 حدیث 6634
 
امام علی (ع) : دروغ تباهی شخصیت است.
  غررالحکم صفحه 532 حدیث 6615
 
امام علی (ع) : مومن از گناه همواره بیمناک و از امتحان هراسناک و به رحمت پروردگارش امیدوار است.
  غررالحکم صفحه 96 حدیث 1797
 
امام علی (ع) : زیاده روی در هر چیز نکوهیده است ، مگر در کارهای نیک.
  غررالحکم صفحه 110 حدیث 1946
 
امام علی (ع) : هرکه به غیر از راه خدا هدایت بجوید تباه گردد.
  غررالحکم صفحه 476 حدیث 5965
 
امام علی (ع) : بهشت با عمل به دست آید ، نه با آرزو.
  غررالحکم صفحه 350 حدیث 4355
 
امام علی (ع) : به راستی که برترین دانش و وقار ، بردباری است.
  غررالحکم صفحه 254 حدیث 3505
 
امام علی (ع) : روزگار صفحه های عمر شما است ، پس بهترین کردار خود را در آن ثبت کنید.
  غررالحکم صفحه 120 حدیث 2058
 
حضرت علی (ع) : ما خاندان موظفیم گرسنگان را سیر کنیم فروماندگان را کمک نمائیم و چون مردم بخواب روند نماز بگذاریم.کتاب نصایح باب سوم پندهای سه گانه مولا علی (ع)
 
حضرت علی (ع) :نزد خدا از همه بهتر باش در چشم خود از همه بدتر باش و در نظر مردم یکی از آنان باش
  این حدیث را عبدالله مسعود به این صورت ادا کرده : واجبات الهی را انجام ده تا از همه عابدتر باشی گناهان را ترک کن تا از همه زاهد تر باشی به قسمت خدا راضی باش تا از همه بی نیاز تر باشی.کتاب نصایح باب سوم پندهای سه گانه مولا علی (ع)
 
حضرت علی (ع) : سه چیز حافظه را قوی کند و بلغم را برطرف نماید : مسواک
  روزه   تلاوت قرآن.کتاب نصایح باب سوم پندهای سه گانه مولا علی (ع)
 
حضرت علی (ع) : دنیا میفریبد و زیان میرساند و میگذرد.کتاب نصایح باب سوم پندهای سه گانه مولا علی (ع)
 
حضرت علی (ع) : نسبت به رعیت و زیر دستان خوش نیت و کم طمع و پرهیزگار باش تا بتوانی به عدالت رفتار کنی.کتاب نصایح باب سوم پندهای سه گانه مولا علی (ع)
 
حضرت علی (ع) : هرکه هوای زندگی جاوید دارد (با این که امکان ندارد . یعنی اگر این کار ها را که مولا علی (ع) فرموده اند انجام دهیم سلامتی و طول عمر بدنمان را تضمین کردیم وگرنه منظور جاوید شدن و نمردن نیست) صبح زود غذا بخورد لباس سبک بپوشد و با زنان کمتر بیامیزد.کتاب نصایح باب سوم پندهای سه گانه مولا علی (ع)
 
حضرت علی (ع) : عالم سه نشانه دارد : علم
  بردباری  سکوت . عالم نما نیز سه نشانه دارد : از مافوق اطاعت نکند زیر دست را به قهر و غلبه بیازارد با ستمگران همکاری کند. کتاب نصایح باب سوم پندهای سه گانه مولا علی (ع
 
حضرت علی (ع) : سه چیز جان را میکاهد : تنگدستی ترس و اندوه و سه چیز روح را زنده کند : سخن علما دیدار رفقا گذشتن روزگاز بدون گرفتاری زیاد.کتاب نصایح باب سوم پندهای سه گانه مولا علی (ع)
 
حضرت علی (ع) : کسی را رفیق نخوانند مگر که در سه حال رعایت رفیق کند : دربیچارگی و غیبت (پشت سر )و پس از مرگ.کتاب نصایح باب سوم پندهای سه گانه مولا علی (ع)
 
مولا علی (ع) : وقتى به حضرت علىّ علیه السّلام خبر رسید که ارتش معاویه بر شهر مرزى أنبار تاخته، و فرماندار وى در آنجا به نام حسّان بن حسّان را به شهادت رسانده، و آنچه در شهر بوده به یغما برده است، وى خشمگین از کوفه بیرون آمد، و آنچنان آشفته بود که بخود توجّه نداشت بگونه‏اى که لباسش بزمین کشیده می‏شد، و مردم نیز در پى آن بزرگوار روان شدند ، و شتابان می‏رفت تا به محلّ «نخیله» (که میدان بسیج و سان لشکر کوفه بود) رسید، در آنجا بر مکان مرتفعى از زمین، ایستاد، و این سخنرانى پر سوز و گداز را ایراد نمود: ابتدا در کمال فروتنى به ستایش پروردگار و درود بر پیغمبر خدا صلى اللَّه علیه و آله لب گشود :
و آنگاه فرمود: همانا نبرد با مخالفین دین، درى از درهاى بهشت می‏باشد (که خداوند آن را بر روى دوستان مخصوص خود گشوده، و جهاد پوشش پرهیزکارى، و زره رخنه ناپذیر خدا، و سپر محکم قادر متعال است‏). کسى که از روى کوته ‏فکرى آن را ترک نماید و مایل به آن نباشد، خداوند لباس خوارى و فرومایگى بر او بپوشاند، و وی را در گرداب بلا فرونشاند، و خوار گردانیده شود به حقارت و بی اعتبارى.
من در شب و روز، در آشکار و نهان، بارها نغمه فداکارى را در گوشهاى سنگین شما نواختم، و شما را به نبرد بی ‏امان با آنان فرا خواندم تا قبل از آنکه به شما یورش برند بر آنان بتازید، هم اکنون بار دیگر آن را تکرار می‏نمایم شاید با این دم گرم من، خون نیم مرده و سرد و لخته شده در شریانهایتان بجریان افتد، سوگند به آنکه جانم در اراده اوست قلمرو سرزمین هیچ قومى میدان تاخت و تاز دشمن قرار نگرفت مگر آنکه دچار خوارى و شکست شدند.
وه! که چه سست عنصر بودید، و در پاسخ دعوت من به بهانه ‏هاى شرم ‏آور، بار وظیفه خود را بر دوش یک دیگر نهادید، و به امید هم نشستید، و هر کدام انتظار پیشگام شدن دیگرى را کشیدید، و با رها ساختن یک دیگر در سختی‏ها، از بند مسئولیّت گریختید، و سرانجام روزگار به دام
  ذلّتتان کشید، و دشمن از هر سو بر شما تاخت و اموالتان را به یغما برد.
این مرد غامد { سفیان بن عوف از قبیله بنى غامد در یمن فرمانده لشکر معاویه } است که با سپاهیان تحت فرماندهى خود به شهر أنبار (شهرى در کنار شرقى فرات مقابل هیت که در جانب غربى فرات می‏باشد) یورش برده، و فرماندار آنجا (حسّان بن حسّان) را با مردان زیاد و زنانى از اهالى آنجا کشته است، و قسم به آفریدگارى که جانم به اراده و اختیار اوست گزارش تکان دهنده ‏اى به من رسیده : که یکى از سپاهیان ایشان بر دو تن از زنان که یکى مسلمان، و دیگر زن غیر مسلمانى که پناهنده به مسلمین بوده حمله ‏ور شده زیورهاى زنانه و دستبند و النگو، و گردنبند، و گوشواره‏ هاى آنان را با کمال قساوت و بیشرمى از پا و دست و گردن و گوششان بیرون آورده و به تاراج برده (و آن دو زن براى نجات خود هر چه سوز دل را با قطرات اشک آمیختند کسى به فریادشان نرسیده) و آنگاه متجاوزین با غنائم فراوان، در حالى که کوچکترین زخمى بر نداشته و قطره خونى از بدنشان نچکیده به پایگاههاى خود باز گشته‏اند. آه که اگر مرد مسلمانى از شنیدن این ماجراى دلسوز و غم انگیز از فرط خجلت در دم بمیرد، و سر به خاک تیره فرو برد، به نظر من نه تنها بر او سرزنشى نیست، بلکه چنین مرگى را سزاوار است و بسى شگفت ‏انگیز و جاى دریغ است که این گروه بر کردار ناشایست خود، آن گونه پشت به پشت هم داده ‏اند و کوشایند، و شما در کار حقّ خود چنین پراکنده ‏اید و سست عنصرید! وقتى خواستم که در زمستان با آنها بجنگید، با لحنى که نماینده سستى شما بود، گفتید: اینک ‏بوران و سرما است ، هنگامى که در تابستان گفتم به نبرد با ایشان برخیزید ، پاسخ دادید :
  گرماى تابستان بیداد میکند ، بما مهلت بده تا فشار گرما کاسته شود. شما که با چنین بهانه ‏هایى ، عاجزانه از گرما و سرما گریزانید ، به خدا سوگند! از لبه تیز شرر بار شمشیر برهنه دشمن بیشتر خواهید گریخت (با چنین روحیه ‏اى ، آنگاه که آتش جنگ پیکرتان را بسوزاند چگونه خواهید توانست سینه گناه آلود آنها را از هم بدرید و دست جنایتکارشان را از دامن خود کوتاه سازید).  (سپس با لحن پرخاشگرانه‏ اى فرمود:) اى مردنمایانى که اثرى از مردانگى در شما (فکر و روحتان) نیست! با شما هستم! شمائى که اندیشه ‏هاى مشوّشتان به کوتاهى اندیشه و آرمان کودکى می‏ماند که نیازمند به دایه است و همچون پرده ‏نشینان و عروسان تازه به حجله رفته که براى هر چیز منتظر کمک هستند! به خدا قسم با سرپیچى و نافرمانیهایتان، فکر و نقشه ‏ام را تباه ساختید، و دل خونینم را با رفتار ناهنجارتان از جوش و خشم مالامال کردید، تا کار به جایى رسید که مقام سربازى ‏ام را لکه ‏دار کردید، و مردم مرا مسئول خودسریهاى شما دانسته و کاردانى مرا زیر سؤال بردند تا آنجا که قریش گفتند: پسر ابو طالب دلاور است ولى درست با تاکتیک‏هاى جنگى آشنائى ندارد و خام است، (با تعجّب فرمود) خدا خیرشان دهد ( تا بتوانند گفتار خود را سنجیده ادا کنند )، آیا در میدان کارزار چه کسى فنون نظامى را بهتر از من می‏داند، و یا استوارتر و چیره ‏دست ‏تر از من است؟!
 به خدا سوگند هنوز به سن بیست سالگى نرسیده بودم که در میدان جنگ قد بر أفراشتم، و گامهاى پولادینم زمین سخت آنجا را لرزاند، و اکنون سنم از شصت گذشته (چگونه می‏شود با چهل سال سربازى، که در همه جنگها تدابیرم موفّقیّت آمیز و افتخار آفرین بوده، اکنون در مسائل جنگ ناپخته باشم) و لکن هیچ راهى و تدبیرى باقى نمانده است.
کسى که فرمانش را نمی‏برند چه می‏تواند بکند؟!- سه بار این جمله را تکرار فرمود- در این هنگام مردى بهمراه برادرش بپا خاست و عرضه داشت: اى امیر المؤمنین، من و این برادرم چنانیم که خداوند از قول حضرت موسى بازگو نموده: رَبِّ إِنِّی لا أَمْلِکُ إِلَّا نَفْسِی وَ أَخِی (پروردگارا هر آینه من مالک نیستم مگر نفس خود و برادرم را- مائده 5: 25).
به خدا قسم هر چه فرمان دهى اجرا خواهیم کرد، گر چه مجبور باشیم از میان شعله ‏هاى سوزان آتش چوب درخت «غضا» و بر روى خارهاى جانگزاى «قتاد» (درخت پرتیغى است) بگذریم، حضرت برایشان دعاى خیر کرد؛ و آنگاه فرمود: و بکجا خواهید رسید از آنچه من خواسته ‏ام و سپس از منبر پایین آمد.
   معانی الاخبار جلد2 صفحه 235 
 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد