سلامت از نگاه ملی

لطفا با شرکت در نظرسنجی های این وبلاگ به شناخت افکار عمومی کمک کنید

سلامت از نگاه ملی

لطفا با شرکت در نظرسنجی های این وبلاگ به شناخت افکار عمومی کمک کنید

مشکلات پرستاری در سایه مدیریت ناصحیح مسئولان

 محمد شریفی مقدم در گفتگو با خبرنگار سینانیوز گفت: «مشکل نظام پرستاری ما مدیریتی است. به عنوان مثال در بسیاری از کشور‌ها مثل آمریکا بیش از ۹۰ درصد روسای بیمارستان‌ها پزشک‌ نیستند. تحصیلات آن‌ها دکترای مدیریت خدمات بهداشت درمانی، دکترای اقتصاد بهداشت و از این قبیل است»


وی ادامه داد: «مدیریت، علم است و نیاز به دانش بالایی دارد. درست است که روسای بیمارستان‌های ما جزء اساتید برترند اما تجربه و مهارت مدیریتی مناسب را ندارند. بودجه وارد سیستم بهداشتی می‌شود ولی مدیریت صحیحی برای کشیدن این بودجه به بخش‌های مختلف بهداشتی به طور دقیق و صحیح وجود ندارد.»

وی تصریح کرد: «اگر وزارت بهداشت مدیریت صحیحی داشت اوضاع پرستاری کشور اینگونه نمی‌شد. بودجه وزارت بهداشت عمدتاً در جیب یک‌سری از افراد خاص می‌رود. این مسئله بر اساس مدرک و سند مطرح است. به عنوان مثال ۶۵ درصد درآمدهای بیمارستان‌ها وارد جیب هیئت علمی آن بیمارستان می‌رود و اختلاف در پرداخت را صد برابر می‌کند.»

دبیر کل خانه پرستار درباره اختلاف حقوق پرستاران شاغل در کشور با کشورهای دیگر دنیا را بسیار بالا دانست و گفت: «اختلاف پرداخت‌ در کشورمان نسبت به تمام دنیا ۴ برابر است و این ذهنیت را برای پرستاران ما ایجاد می‌کند که آن‌ها‌‌ همان فعالیت را می‌کنند اما درآمدشان به جیب افراد دیگری می‌رود. این تبعیض در پرداخت حقوق پرستاران کشورمان یکی از مشکلات آنان است. مشکلاتی از قبیل جایگاه مدیریت، کمبود نیرو و مسائل دیگر تنها بخشی از مشکلات پرستاران است که پرستاران را ملزم به نشستن در خانه می‌کند.»

شریفی مقدم اضافه کرد: «علاوه بر قانون ارتقای بهرهوری نیروهای بالینی نظام سلامت قانون دیگری به نام تعرفهگذاری در خدمات پرستاری وجود دارد که در ۴ تیر سال ۱۳۸۶ به تصویب رسید. با توجه به این قانون پرداخت‌ها به نظام پرستاری به صورت منطقی و بر اساس عملکرد پرستاران پرداخت می‌شود. قانون ارتقای بهرهوری درچند دانشگاه به طور ناقص در حال اجراست ولی هیچ اثری از قانون تعرفه گذاری نیست و مشخص نشده است که در چه سالی قرار است اجرا شود.»

دبیر کل خانه پرستار گفت: «در حقیقت این قانون یک قانون مترقی و کار‌شناسی شده است و مورد تایید مجلس نیز هست و پشتوانه آن کارشناسی‌های آن است. اما بیش از ۴سال است که هیچ اثری از این قانون دیده نشده است.»

 

منبع: سینا نیوز

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد