سلامت از نگاه ملی

لطفا با شرکت در نظرسنجی های این وبلاگ به شناخت افکار عمومی کمک کنید

سلامت از نگاه ملی

لطفا با شرکت در نظرسنجی های این وبلاگ به شناخت افکار عمومی کمک کنید

قانون استارک و سکوت سه قوه!!؟!

قلم:

STARK LAW


و سکوت قوای سه گانه ی ایران ؟؟



قانون استارک ، قانونی است که بر اساس آن نظارت جدی حاکمیت ایالات متحده ی آمریکا از جان و مال مردم در برابر سو استفاده های احتمالی مراکز درمانی تصویب شده است.


بر اساس این قانون یک متخصص حق ندارد برای بیماران سونوگرافی ، اکوکاردیوگرافی و یا آنژیوگرافی، تجویز کند و خودش آن را انجام دهد و پولی به عنوان دستمزد بگیرد ، باید حتما آن را به همکاران دیگری ارجاع دهد و نتیجه ی کار را برای ادامه ی درمان بیمار بخواهد.



در ایران و بخصوص بعد از اجرای طرح موسوم به تحول سلامت ، خود ارجاعی ها به دلیل درامد سرشار مالی افزایش پیدا کرد که اوج این افزایش را در رشته ی قلب داشته ایم که کشور را به کارگاه آنژیوگرافی و اکوکاردیوگرافی تبدیل کرده و منابع زیادی از طرح تحول سلامت را بلعید. اگر قانون استارک در ایران اجرا می شد ، بسیاری از صاحب نظران معتقدند که جلوی خیلی از مشکلات نظام درمانی کشور گرفته می شد. سکوت مجلس، دولت و دیوان عدالت اداری در برابر خود ارجاعی، تعجب برانگیز است ، البته در ایران کمیسیون درمان مجلس از اکثریت مطلق کادر درمان تشکیل شده است و وزارت بهداشت نیز توسط کادر درمان اداره می شود و بر خلاف رویه ی جاری دنیا، اثری از حقوق دانان، کارشناسان اقتصاد سلامت و مدیران خدمات بهداشتی و درمانی در مناصب حساس دولت و مجلس نیست ، البته صاحب این قلم در مصاحبه هایی که با برخی از چهره های با سواد و ملی در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس داشتم ( دکتر سیامک مره صدق، دکتر امیرحسین قاضی زاده) اشاره داشتند که تعارض منافع در نظام سلامت ایران یکی از اساسی ترین مشکل ساختاری نظام سلامت ایران است.


در حال حاضر معاون درمان وزیر بهداشت کشور، فارغ التحصیل رشته ی قلب است که بیشترین درصد رشد دریافتی ها متعلق به این گروه بوده است. نکته ی تامل بزانگیز این است که قانون استارک حداقل پنج دهه است که اعمال می شود و مقامات وزارت بهداشت ایران تاکنون هیچ اشاره ای در رسانه ها و ... به آن نکرده اند و تاسف بار تر اینکه اخیرا با نفوذ برخی از رشته های فوق تخصصی ، مجوز خدمات سونوگرافی را نیز دریافت کرده اند؟! 



مهدی اسفندیار

کانال اختصاصی


با من همراه شوید در کانال 


@nabeavamfaribi

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد