سلامت از نگاه ملی

لطفا با شرکت در نظرسنجی های این وبلاگ به شناخت افکار عمومی کمک کنید

سلامت از نگاه ملی

لطفا با شرکت در نظرسنجی های این وبلاگ به شناخت افکار عمومی کمک کنید

چرا وزیر بهداشت سکوت کرده است؟! پاسخگوی شرایط موجود نیست؟!


سکوت سهمگین وزیر بهداشت ؟!



بخشنامه ی رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین حاوی نکات بسیار تامل برانگیزی است ، دستور وی صدور مجوز الزام بیماران به تهیه ی دارو و ملزومات از بیرون بیمارستان؟! نقض آشکار طرح موسوم به تحول سلامت است ، بخشنامه ی ایشان مبنی بر محدودیت در ارایه ی خدمات جراحی به بیماران ، نقض صریح طرح تحول سلامت است و اینکه چگونه کاسه کوزه های بی تدبیری و ولخرجی ها بر سر دستمزد پزشکانی شکست که به اذعان مسئولان تنها ۲۰ درصد از کل منابع طرح تحول به آنها اختصاص یافت؟!


حالا سوال اینجاست ؛ 

۱_ آقایان کمیسیون بهداشت مجلس، چگونه فریاد کارشناسان مسلم اقتصاد سلامت را مبنی بر غیر قابل کنترل بودن هزینه ها نشنیده اید ؟! بخصوص شما ، آقای شهریاری و شما آقای قربانی که بیشتر مصاحبه های شما ، فشار و فشار بر بیمه ها برای وصول مطالبات بوده است؟!


۲_ آقای نوبخت ، آقای جهانگیری ، چرا پاسخگوی قریب ......  به سی هزار میلیارد تومان بدهی ایجاد شده نیستید؟! مگر در طول این سه سال مکررا ، با سوادترین و خبره ترین افراد کشور مستدل به امار و‌ عدد و رقم به شما نگفته بودند که این روزهای نظام سلامت از راه خواهد رسید؟!


۳_ شما سیاست بازان و چپی و راستی ها و بعضا کیبورد فرسایان حامی طرح تحول سلامت ، اگر از گایدلاین و سطح بندی خدمات و لزوم یکپارچه دیدن منابع و سیاست های رفاهی ، مدیریت تکنولوژی سلامت چیزی می فهمیدید ، پس چرا از طرحی که هیچ یک از اصول مسلم مدیریت نظام درمانی برخوردار نبود ، حمایت کردید و اگرنه که نمی فهمیدید که جای بسی تاسف برای فیگورهای شماست


اما ملت عزیر ایران، خاصه آنهایی که زحمت یک مطالعه ی سطحی از نظام سلامت را به خود داده اید و خاصه آنهایی که حوصله قیاس حق بیمه ی خود در سال ۹۲ و اکنون را دارید که دریابید چقدر هزینه کرده اید و چقدر فایده برداشته اید، امروز وقت آنست که ضبط کنید و‌ ثبت کنید ، مصاحبه ها و قلم نوشته های طرفداران ، بخصوص سیاسیون حامی این طرح را که امرور نظام بیمه ای کشور را به شهادت نمایندگان دانای مجلس به خاک نشانده اند و انبوهی از بدهی ها را برای نسل امروز به یادگار گذاشته اند.


اما آقای روحانی ؛

خواهشمندم به این چهار ابهام پاسخ دهید؛


۱_ چگونه می توان دکترای حقوق داشت و ندانست که تعارض منافع در نظام سلامت ما بیداد می کند و همین تعارض منافع سنگ بنای همه ی ناکارآمدی ها و فساد اداری و اقتصادی است؟!


۲_آقای روحانی، شما به عنوان رئیس دولت ، پاسخ دهید که تکلیف این بدهی هنگفت ملی چه خواهد شد؟! چه کسی اکنون می تواند از عهده ی این بدهی وحشتناک برآید، چرا شما به نامه ی باسوادهای اقتصادی و مدیریت نظام سلامت که مثل روز این روزهای تلخ را پیش بینی می کردند، پاسخ ندادید؟!


۳_ به راستی از این دقیق تر می توانست پیش بینی ، پزشکیان و طریقت منفرد و مرندی و لنکرانی و دستجردی و .... به وقوع بپیوندد که گفته بودند و تاکید کرده بودند که این چندصباح دلخوشی مردم به قیمت نابودی سیستم بیمه و اقتصاد سلامت کشور نمی ارزد؟!


۴_ به نظر شما چرا در انگلستان که جنابعالی رساله ی دکترای حقوق را دفاع کردید ، از یک چشم پزشک به عنوان وزیر بهداشت استفاده نمی کنند و سراغ اساتید اقتصاد سلامت و جامعه شناسی و حقوق برای مدیریت نظام سلامت می روند؟؟




اما دوستان و عزیزان جامعه ی پزشکی، طرح تحول سلامت، این روزها در حال نمایش همه ی ناکارآمدی های خود است که به زودی مردم نیز آن را لمس خواهند کرد، چه آنکه امروز مردم هنوز نمی دانند، ده ماه از حق الزحمه ی شما پرداخت نشده و در سکوت و رنج همچنان به خدمت ادامه می دهید ، اما شاید تلنگری باشد برای همه که تن بدهید به یک حقیقت که راه طبابت و مدیریت ، بی جهت نیست که در دنیا پنجاه سال است که جدا شده است.



مهدی اسفندیار

کانال اختصاصی




@nabeavamfaribi

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد