سلامت از نگاه ملی

لطفا با شرکت در نظرسنجی های این وبلاگ به شناخت افکار عمومی کمک کنید

سلامت از نگاه ملی

لطفا با شرکت در نظرسنجی های این وبلاگ به شناخت افکار عمومی کمک کنید

مگالب ها ، چالش جدید جامعه ی آزمایشگاهی ایران ؟!

مگالب ها، حیات آزمایشگاه های پزشکی  محلی را تهدید می کنند، شاید بعد از انتخابات ریاست جمهوری آینده....


پروژه ی مگالب ها، آزمایشگاه های تخصصی پزشکی بزرگ ، به نظر می رسد به زودی در تهران پیاده شود، پروژه ای که در آن امکان تغییرات در قوانین و دستورالعمل ها ایجاد شود و حتی تا تعیین نوع دستگاه های آزمایشگاهی برای انجام آزمایشات پیش برود.

سیاست اشتباه در نظام سلامت ایران به حدی واضح و مشخص هست که برای هر تحلیل گری جای ابهام نمی گذارد که بهترین و پربارترین سیاست های حوزه ی سلامت در ایران با ناکامی مواجه می شوند ،واقعیت این است که اشتباه وحشتناک دولت ها و مجالس ایران در تحمیل خسارات جانی و مالی به مردم کاملا واضح است و شاید برای عموم مردم این مثال کاملا روشن کننده باشد تا بفهمند که چه در نظام بهداشتی و درمانی ایران در شرف وقوع است

اگر کشوری پیدا شود و اختیار صلح و جنگ را به کارخانجات تسلیحاتی بسپارد ؟! چه اتفاقی خواهد افتاد؟! جز اینکه باید منتظر احتمال وقوع جنگ و افزایش جنگ باشیم؟! زیرا حیات و ممات اقتصادی کارخانجات تسلیحات سازی در تداوم جنگ است.

در ایران تمام حوزه های اجرا و تقنین و سیاست گزاری و نظارت و برنامه ریزی حوزه ی سلامت مردم تقریبا تا ۹۰ درصد به کادر درمانی اعم از متخصص و یا ... سپرده شده است ، بدیهی است که چیزی جز افزایش مداخلات درمانی و شیفت منابع به سمت درمان و وضع قوانین و مقررات انحصار طلبانه به نفع درمان نباید انتظار دیگری داشت.

به هر حال آنچه این روزها از مگالب ها صحبت می شود ، احتمال شکل گیری یک کانون انحصاری دیگر ، اینبار در حوزه ی آزمایشگاه را جدی می کند ، بخصوص اینکه آزمایشگاه های پزشکی کوچک با ورود به حوزه ی تست های غربالگری که منافع سرشار برای آزمایشگاه های پر درآمد دارند، تجربه ای تلخ برای صاحبان رانت و نفوذ در این حوزه پدید آورده اند. حالا به نظر می رسد کسانیکه توانسته اند با لگدمال کردن حقوق آزمایشگاهیان ، phd این رشته را از بین ببرند و حق دایر کردن آزمایشگاه را از آنها بگیرند ، حالا حلقه ی انحصار را به دور گردن همکاران خود خواهند فشرد تا انحصار گرایی و بی توجهی به سایرین تجربه ی تلخ تر دیگری برای جامعه ی پزشکی و مردم رقم بزند.


مهدی اسفندیار
نظرات 1 + ارسال نظر
محمد دوشنبه 4 اردیبهشت‌ماه سال 1396 ساعت 01:17 ق.ظ

چرا پر بحث ترینها را مشخص نمیکنید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد