سلامت از نگاه ملی

لطفا با شرکت در نظرسنجی های این وبلاگ به شناخت افکار عمومی کمک کنید

سلامت از نگاه ملی

لطفا با شرکت در نظرسنجی های این وبلاگ به شناخت افکار عمومی کمک کنید

شریفی مقدم بخاطر رای نگرفتن از پرستاران به جریان منتقم از آنها تبدیل نشد

شریفی مقدم چرا مرد سال حرفه پرستاری در دنیا شد؟!



برای بحث انسان و شخصیت و تاثیر آن بر تاریخ باید نه تنها به یک رشته علوم انسانی ،بلکه به رشته هایی چون تاریخ ، فلسفه روانشناسی، فلسفه اخلاق و جامعه شناسی، فلسفه تاریخ ، بویژه جامعه شناسی پویا تسلط کافی داشت. اما چرا با وجود اینکه شریفی مقدم به شدت مطرود نظر جریان پر قدرت و ثروت وزارت بهداشت واقع شده است ، امروز نه تنها دامنه ی نفوذ معنوی و اجتماعی وی در داخل مرزها گسترش یافته بطوریکه با وجود رد صلاحیت، توانست لیست مورد نظر خود را پیروز انتخابات نظام پرستاری کشور کند ، بلکه در خارج از مرزهای ایران نیز از سوی مجامع جهانی و معتبرترین نهاد مرتبط با جامعه جهانی پرستاری به عنوان یک چهره ی برگزیده ی سال انتخاب شود ، چرا؟!



در بحث چرایی آن باید گفت که شریفی مقدم در بستری که به اتفاق خود و بزرگان حوزه پرستاری ساخته است توانسته است ؛


۱_ جامعه پرستاری را با طیف وسیعی از رفتارهای سیاسی و اجتماعی با خود همراه کند.


۲_ شریفی مقدم توانسته است ، بحث جامعه پرستاری و مشکلات وحشتناک این حرفه را سطح اضافه کار و افزایش اندک حقوق به مطالبات حرفه ای و علمی و قانونی موثر تغییر دهد و یک سطح متعالی و پایداری از خواسته ها را ایجاد کند که این حقیر نیز با اینکه پرستار نیستم ، به عنوان یک فعال اجتماعی و علاقه مند به حوزه سلامت و پژوهشگر این حوزه ، نتوانستم بی تفاوت از کنار فعالیت های جامعه پرستاری بگذرم و در واقع به نوعی رصد اخبار این حوزه جزو یکی از ستون اصلی فعالیت هایم تبدیل شده است.


۳_ بلوغ و صداقت شریفی مقدم است که حتی پیه تبعید و تهدید امنیت شغلی را به جان می خرد اما از اصول خود و عهد خود با یاران همیشگی اش عقب نشینی نمی کند و قدر اعتماد عمومی را به خوبی می فهمد.


۳_ تاکتیک شناسی شریفی مقدم است که در دهه ی شصت عمر خود با بلوغ اجتماعی و شعور سرشار خود ، از حداقل امکانات فرصت می سازد ، یعنی مصاحبه های حساب شده و انتخاب درست ، سبب شده است که سخنان شریفی مقدم در تیتر رسانه های مستقل و منتقد جریان مقابل شریفی مقدم بازتاب قابل توجهی پیدا کند.


۴_ شریفی مقدم را باید سیاستمدار غیرسیاسی نامید ، چه آنکه حرمت همه ی جریان های سیاسی را نگه داشته و از تمام ظرفیت های سیاسی و اجتماعی کشور برای پیشبرد اهداف این جامعه استفاده می کند.

۵_ شناخت و آشنایی کامل شریفی مقدم از بسترهای جریان ساز جامعه ی پرستاری که به نظر حقیر فوق العاده است ، چه آنکه شریفی مقدم با از دست دادن فرصت حضور در تشکیلات اجرایی نظام پرستاری در ادوار مختلف هیچگاه به جریان مقابل و انتقام گیر از پرستاران تبدیل نشده است و فقط حرف خود را زده است و راوی درد پرستاران و از سویی استاد تربیت صنفی و حرفه ای آنها تبدیل شده است . امروز دیگر وی نماد شده است و بی حرمتی به وی نوعی بی حرمتی به جامعه پرستاری تلقی می شود و عاقلان را این اسارت کافیست که تا بدانند رازی در کار شریفی مقدم وجود دارد که رد صلاحیت وی، محدودیت های ارتباطی و ... شریفی مقدم را هرچند در برهه هایی خانه نشین کرد اما هرگز بی اعتبار نکرد و احترام به وی احترام به لباس پرستاری و اندیشه ی پرستاری هست و نه صرفا یک شخص ، به همین خاطر برای کسانی چون دکتر آدابی احترام به شریفی مقدم نه به عنوان یک نیاز به ماندن بلکه به تحلیل حقیر ، به عنوان تجدید بیعت با آرمانهای پرستاران صورت می گیرد ، زیرا قرابت دکتر آدابی با شریفی مقدم و همنشینی با این مرد هیچ دست آورد مادی برای وی نداشته است.


کلام آخر اینکه بلوغ فکری حاصل شده برای پرستاران در شرایط کنونی برای پرستاران به گونه ای است که هر پرستاری می داند که مسیر تعالی این جامعه ، اگر‌چه سخت و پیچیده است و تهدیدها از درون و بیرون متوجه ی امنیت شغلی و معاش آنهاست، اما همینی هست که شریفی مقدم صادقانه بیان می کند و در پایبندی به این مسیر خود بیشترین هزینه را می دهد.با تبریکی از نای وجود به این مرد محترم ، امید دارم که جامعه ی پرستاری در درون خود اینهمه شکوه و انسجامی که در برهه ی اخیر با تلاش بزرگانی مثل دکتر آدابی و شریفی مقدم برای آنها احصا شده است و بنده ناظر بیرونی و رشک برنده ی این جریانم را، خود جامعه ی پرستاری با گوشت و پوست و استخوان لمس کنند و قدردان باشند.


مهدی اسفندیار



https://telegram.me/aghayerohanigeledarim

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد