سلامت از نگاه ملی

لطفا با شرکت در نظرسنجی های این وبلاگ به شناخت افکار عمومی کمک کنید

سلامت از نگاه ملی

لطفا با شرکت در نظرسنجی های این وبلاگ به شناخت افکار عمومی کمک کنید

با انتقال شورای عالی بیمه به وزارت بهداشت چه مشکلاتی برای کشور و نظام بیمه ای ایجاد خواهد شد؟!؟

دیروز مجمع تشخیص مصلحت نظام قانونی تصویب کرد که‌ بر اساس آن شورای عالی بیمه به وزارت بهداشت منتقل شد، با انتقال شورای عالی بیمه به وزارت بهداشت چه اتفاقاتی خواهد افتاد و یا محتمل است؛


۱_ دولت خواهد توانست بر سازمان تامین اجتماعی بار مالی تحمیل کند بدون اینکه منابع آن را تامین کند، در حالیکه طبق اساسنامه سازمان تامین اجتماعی دولت حق ندارد بر این سازمان  بار مالی بدون تامین منابع آن تحمیل کند که‌ این قانون در بودجه سال ۹۶ هم پیش بینی شده است.


۲_ با تصویب این قانون شرایط برای بیمه ها بغرنج تر از انتقال بیمه ها به وزارت بهداشت شده است زیرا وزارت بهداشت هیچ تعهدی در تامین منابع بیمه ها نداشته اما اختیار ارایه صورت هزینه و فاکتور را دارد، درست مثل اینکه شما در خانه نشسته باشی و رستوران سر کوچه  خورشت قیمه با هر کیفیتی و هر قیمتی  و هر تعدادی  برای شما بیاورد و شما موظف به پرداخت فاکتور باشی؟؟


۳_ نظر به اینکه مدیریت وزارت بهداشت دست ارائه کنندگان خدمت است بحث تعارض منافع موجود در مدیریت نظام سلامت که  کارشناسان آن را دلیل اصلی ناکارآمدی نظام سلامت ایران و بهره وری نازل منابع و عدم شفافیت اطلاعات می دانند شدت می گیرد و اولویت گرفتن منافع صنفی و شخصی بر نیازهای واقعی کشور و مردم در تصمیم گیری ها بسیار محتمل است. 


۴_ یکی از ضعف های اساسی وزارت بهداشت و کمیسیون بهداشت مجلس سطح نازل اطلاعات و دانش آنها در موضوع اقتصاد سلامت و شناخت ساز و کار بیمه ای است که‌ سبب می شود یک نهاد اقتصادی بسیار حساس و مهم  درگیر سطح نازلی از تصمیم گیری ها گردد که‌ امکان وقوع هر نوع چالشی برای آن بسیار بیشتر از سابق است که‌ تجربه شکست  خورده ی سابق موید این پیش بینی می باشد.


۵_ پیش بینی می‌شود با این قانون از این به بعد شاهد جنس جدیدی از دعواها باشیم؟!؟ از یک سو وزارت بهداشت فریاد بزند که‌ قانون است و باید پرداخت شود و از سویی دیگر بیمه ها بگویند در تامین معاش بازنشستگان نیز مانده ایم، لطفا قانون جدید تصویب نکنید؟! ساده تر اینکه زحمت وزارت بهداشت برای دریافت پول و قانونی کردن درخواست های خود در حد تشکیل جلسات شورای عالی بیمه و گرفتن یک مصوبه خلاصه می شود.


به هر حال این قانون تصویب شده است و باید صبر کرد تا دید متولیان نظام سلامت به این اتفاق به دیده ای لقمه ای آماده نگاه می کنند یا مسئولیتی سنگین در برابر سلامت مردم ؟

 شاید انتصاب رئیس شورای عالی بیمه و تغییرات در ترکیب اعضا و نمایندگان وزیر بهداشت در این شورا و تحصیلات و گرایشات آنها و احتمال تغییر در ترکیب اعضا با افزایش نمایندگان وزارت بهداشت و بخش خصوصی در اساسنامه شورای عالی بیمه که‌ محتمل است ، به خوبی آینده را ترسیم خواهد کرد.



مهدی اسفندیار

نظرات 1 + ارسال نظر
مهدی یکشنبه 8 اسفند‌ماه سال 1395 ساعت 11:28 ب.ظ

عالی بود.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد