سلامت از نگاه ملی

لطفا با شرکت در نظرسنجی های این وبلاگ به شناخت افکار عمومی کمک کنید

سلامت از نگاه ملی

لطفا با شرکت در نظرسنجی های این وبلاگ به شناخت افکار عمومی کمک کنید

پاسخی به محمد بیرانوندی نماینده ی خرم آباد؟ بیشتر مطالعه کنید؟؟

چندی پیش سخنانی از سوی نماینده ی خرم آباد جناب آقای صید محمدخان  بیرانوندی در مطبوعات درج شد که باعث شگفتی عمیق اینجانب شد. وی در سخنانی غیر کارشناسی و غیر علمی در موضوع بیمه ها اظهار نظر کرده و خدمات تامین اجتماعی در استان لرستان را نامطلوب عنوان نمود که سوای از اینکه بنده هم معتقدم که خدمات تامین اجتماعی در بخش درمان از استانداردهای لازم فاصله دارد، اما معتقدم که مبنای سخنان آقای بیرانوندی چیزی دیگر است.

باید خدمت این نماینده ی محترم مجلس عرض کنم که اظهار نظر در حوزه ی سلامت امری بسیار تخصصی و دشوار است و نمی توان بدون مطالعه ای عمیق و با حوصله به این صراحت  اظهار نظر کرد. که لازم است بدانید بیش از صد رشته ی تخصصی مرتبط با مدیریت نظام سلامت در دنیا داریم و اظهار نظر در این باره اگر مستند و علمی نباشد می تواند بسیار برای کشور آسیب زا باشد. در این مجال بهتر است به این موارد اشاره کرد و از شما خواست که پاسخی درست به مسائل ذیل بدهید.

1_ هیچ بنی بشری در ایران زمین مخالفتی با کاهش سهم پرداختی مردم در بیمارستان ها ندارد ، بلکه موضوع این است که نباید این امر به داستان غم انگیزی تمام شود که ما بیاییم حقوق معلمان و بازنشستگان و بخش تولید و .... را به نازل ترین سطح ممکن در برابر با هزینه های حداقلی یک خانوار کاهش دهیم تا بخواهیم به بخش درمان کمک کنیم. آقای بیرانوندی ، آیا مطلع هستید که  بودجه ی آموزش و پرورش چقدر است؟ آیا می دانید که سال 92 بودجه آموزش و پرورش بیشتر از وزارت بهداشت بوده و در سال 95 نه تنها بودجه ی وزارت بهداشت پیشی گرفته است بلکه دو برابر آموزش و پرورش شده است؟ آیا می دانید که شما عضو کمیسیونی هستید که قشر مرتبط با آن تقریبا تماما در زیر خط فقر مطلق بسر می برند؟

2_ اقای بیرانوندی ،آیا می توانید از دولت بپرسید که در کنار افزایش پانصد درصدی اعتبارات بخش درمان در بیمه سلامت ایرانیان (خدمات درمانی) چند درصد به اعتبارات صندوق بازنشستگی که بخش دیگری از همان صندوق است در طول سالیان اخیر اضافه شده است؟  آیا می دانید که سوء تغذیه و فشارهای روانی ناشی از هزینه ها، معلمان را در ورطه ی ضعف و بیچارگی قرار داده است؟ ایا می دانید که در حکمرانی و حکومت داری ،حق نداریم به شکل یک جانبه به توسعه ی یکی از سرفصل های سیاست های رفاهی بپرازیم وسایر سرفصل ها را در نظر نگیریم؟؟


3_ اقای بیرانوندی می دانید گایدلاین (Guidelines) یعنی چه؟ گاید لاین ها به راهنماهای بالینی گفته می شود که در تمامی کشورهای پیشرفته و دارای مدیریت صحیح نوشته می شود تا در بیمارستان ها از ارایه خدمات بیهوده باهدف کسب منفعت مالی جلوگیری شود و خطاهای پزشکی به حداقل برسد؟ با این اوصاف آیا از وزیر محترم بهداشت پرسیده اید که چرا بر خلاف تجربه ی مسلم و موفق دنیا در موضوع گایدلاین ها ، اقدامی نکرده اند؟  آیا می دانید در نبود گایدلاین ها، ما در کشوری هستیم که بی نهایت از اعتبارات و منابع مالی ما صرف آنژیوگرافی های بیهوده و رادیولوژی ها و ..... جراحی های غیر ضرور و ... شده است؟ 

4_ آقای بیرانوندی ؟ آیا می دانید تعارض منافع  (Conflict of interest) یعنی چه؟ یعنی اینکه دنیای مدرن امروز اجازه نمی دهد که اجرا و نظارت و قانونگزاری در دست یک عده ی خاص قرار گیرد و از آن بدتر در دست صنف خاصی قرار بگیرد؟ آیا شما می دانید که با تجمیع بیمه ها و زیرنظر مجموعه ی وزارت بهداشت رفتن آن، منابع و سیاست گزاری و اجرا و نظارت و .... در دست پزشکان می رود و این دقیقا بر خلاف اصول مسلم مدیریت در نظام سلامت است؟

5_ اقای بیراوندی می شود، توضیح بدهید که توزیع مخاطرات ریسک و از آن مهم تر مبنای بیمه در نظام سلامت چیست؟ آیا می دانید بر اساس اخلاق و منطق و حکمرانی ، در دنیا به این مسئله تن داده ان که ثروتمندان درتامین هزینه ی درمان و امنیت و .. مشارکت بیشتری داشته باشند و این مشارکت ازمکانیسم مالیات تامین می شود و متاسفانه در کشوری که شما در آن نقش قانونگزاری دارید، نقش کارگران حداقل بگیر و رانندگان تاکسی و بسیاری از اقشار ضعیف در تامین سلامت ثروتمندان بیشتر است؟ در همین بیمه ی سلامت، کارمندان د ولت حداکثر 5 درصد حق بیمه ی درمان می پردازند و در بیمه ی  تامین اجتماعی کارگران 9 درصد؟؟؟ می خواهید این بی عدالتی را با ادغام پوشش دهید؟ آیا می دانید که ثروتمندان بدون اینکه حق بیمه بپردازند به شکل رایگان از دفترچه ی بیمه ی درمانی برخوردارند و این فاجعه با سیاست های اجرا شده در طرح تحول سلامت ، منجر شد که کارگر و روستایی لرستانی که در تامین هزینه ی ایاب و ذهاب خود به کلان شهرها مانده است و از تامین هزینه ی اسکان خود در کلان شهرها مانده است با درد زانو بسازد و از ان طرف ان ثروتمند تهرانی بتواند به راحتی با هزینه ای کمتر از یک میلیون تومان مفصل زانوی خود را تعویض کند؟

6_ گفته اید که در لرستان بیمارستان تامین اجتماعی همه نوع خدمات را نمی دهد، خدمت شما عرض می کنم  که این حرف شما نیز از سر فقر شدید در اطلاعات مربوط به حوزه ی سلامت در شما حکایت می کند. زیرا، اگر بخواهند بیمارستانی شبیه میلاد در لرستان تاسیس کنند و همه ی خدمات را انجا ارایه بدهند، اولا تخت های بیمارستان پر نمی شود و دوما اینکه متخصص در آنجا حضور ندارد و سوم اینکه سطح بندی خدمات و ارجاع درتامین اجتماعی مستقر بوده که حتی هزینه ی ایاب و ذهاب شهروندان شما را به تهران می پردازند و این موضوع در خدمات دانشگاه های علوم پزشکی اصلا وجود ندارد؟ حال اینکه شما نمی توانید و یا  اینکه نمی دانستید که چنین حقوقی برای بیماران تامین اجتماعی وجود دارد ، این امری سوا می باشد. ضمن اینکه انشگاه علوم پزشکی لرستان موظف به تامین بقیه خدمات مورد نیاز مردم است و تامین اجتماعی موظف به خرید این خدمت است و نه ارایه آن خدمت.

7_ شما فرمودید که تجمیع بیمه ها امری حیاتی است و این امر دقیقا بر خلاف نظر کارشناسان حوزه ی اقتصاد سلامت و تنها نظر متخصصین عضو کمیسیون بهداشت و درمان و متخصصین صاحب منصب در وزارت بهداشت است؟ ممکن است به عنوان نماینده ی مجلس در گوشه ای با خود خلوت کنی و از خود بپرسی که چرا، قانون منع دو شغله ها در وزارت بهداشت و منع فعالیت متخصصین در دو حوزه ی خصوصی و دولتی در وزارت بهداشت پیگیری نمی شود؟ می توانی از خودت بپرسی که به چه حقی قبل از اینکه مدیریت تکنولوزی سلامت را در کشور استقرار کنیم سراغ  افزایش تعرفه ها رفته اند؟ ایا از خودت پرسیده ای که چرا از طرح تحولی دفاع می کنی که باعث افزایش دست مزدهایی شده است که در گذشته بیش از حد بوده است؟ می توانی از خودت بپرسی که چرا باید از افزایش دست مزدهایی دفاع کنی که در گذشته و حال بیش از متخصصین امریکایی و اروپایی بوده و هست؟؟؟ اقای بیرواندی بنده مستند های فراوان و عینی دارم؟

اقای بیرواندی ، همانطور که می دانید شما عضو کمیسیون بهداشت و درمان نیستید شما عضو کمیسیون اموزش هستید ، این معلمان و این دانش آموزان از شما انتظار دارند که در این موضوع بیشتر فعال باشید.  از شما انتظار دارم که کمی به فکر اعتبارات مربوط به آموزش باشید، از شما انتظار می رود که به عنوان یک نماینده ی مجلس بدانید که برای ارتقای رفاه یک جامعه، سیاست های رفاهی باید شکل گیرد و در این سیاست ها موضوعاتی مهم چون ، امنیت شغلی، امنیت نهاد خانواده، محیط زیست، آموزش و عدالت اجتماعی و حق برابر برای دسترسی به فرصت ها، بهداشت و در نهایت سلامت (شامل درمان و بهداشت ) باید دیده شوند و این اشتباهی مهلک و نا بخشودنی است که تمام اعتبارات کشور صرف یک حوزه به نام درمان شود.


این کتاب ها به شما کمک می کند تا در یابید با اجرای طرح تحول سلامت چه بلایی بر معلمان و کارگران و تولید و.... آمده، زیرا طرح تحول سلامت با هیچ یک از منابع علمی حوزه ی سلامت سازگار نیست و اساسا طرحی در کار بنوده است بلکه پولی از دولت با هوچی گری و دعواهای رسانه ای و دعواهای پوپولیستی گرفته شده و برای افزایش سطح دست مزدها و رونق سهام بیمارستان های خصوصی و ... صرف شده است،  برای اینکه دم خروس این داستان را خوب درک کنید بروید سراغ درخواست های راه اندازی ام ار ای و سی تی اسکن و رادیولوژی و .... تا بفهمید که در کلان شهر تهران به خاطر سود سرشار این نوع خدمات، تا چه حد متقاضی برای این نوع مراکز  وجود دارد. بله ممکن است که بفرمایند بسیاری از همکار ما برای فروش و تعطیلی مراکز خود آمده اند، درست می گویند اما بد نیست بدانید مجوزی که تا ده سال پیش قیمتی نداشت، اکنون بین دویست الی  یک میلیارد تومان فروخته می شود، آنانکه درخواست فروش داشته اند یا وراث به جا مانده هستند یا پیران بالای 65 الی هفتاد سال که الک های خود را آویزان کرده اند. آقای  بیرانوندی  عزیر لطفا  مطالعات خودتان را افزایش دهید، تا علمی تر و در سطحی همطراز شخصیت های ملی  اظهار نظر کنید . برای جنابعالی آرزوی توفیق و سربلندی دارم.

MIRZAMAH1358@GMAIL,.CIM   برای ارتباط با شما در خدمتم. مهدی اسفندیار

نظرات 5 + ارسال نظر
محمود چهارشنبه 24 آذر‌ماه سال 1395 ساعت 09:10 ب.ظ

بنده از حوزه انتخابیه نماینده محترم خرم آباد هستم و با مطالب شما کاملا موافقم . دولت روحانی معلم و فرهنگیانو به خاک سیاه نشوند مطالبات همکاران بازنشسته 94 تا الان پرداخت نشده و وزیر جدید فرمودن امیدواریم تا آخر این ماه پرداخت بشه ولی همزمان هشت هزار میلیارد اوراق برای نظام سلامت به فروش میزارن تا معوقات حداکثر چهار ماهه پزشکان پرداخت بشه . آقای رئیس جمهور فرمودن سال 95 ، 3900 میلیارد تومان به طرح رتب بندی معلمان اختصاص خواهد یافت ولی دریغ از یک ریال . این هم وعده دولت راستگویان . وزارت خانه ای که دارای زیر مجموعه ای با بالاترین رتبه های دانشگاهی دارای کمترین دریافتی در میان همه دستگاه هاست . داد به کجا بریم

میثم پنج‌شنبه 25 آذر‌ماه سال 1395 ساعت 05:10 ب.ظ

دوست عزیز ، هیچ کس در خرم آباد از مطلب شما دفاع نمی کنه؟ الحمدالله وضع ما آموزش و پرورشی ها خیلی عالی هست، نماینده ی ما به جای اینکه حق ما را در کمیسیون آموزش بگیره، افتاده دنبال افزایش بودجه وزارت بهداشت ؟ !

دالوند پنج‌شنبه 25 آذر‌ماه سال 1395 ساعت 05:14 ب.ظ

دعوا سر چیز دیگه هست، هفته قبل ملک شاهی مدیر شرکت سرمایه گزاری تامین اجتماعی رو آورد که دو تا کارخانه بزنند، چهارتا جوان سر کار بروند، الان با این اظهار نظر آقای دکتر بیرانوند، همه چیز منتفی شد، یعنی اینجوری هست دیگه

چراغی پنج‌شنبه 25 آذر‌ماه سال 1395 ساعت 08:10 ب.ظ

ایشان نماینده ی مجلس هستند و نظری درست یا غلط دادند، دلیل واکنش سرسختانه ی شما چه بوده؟ در روز هزار نفر از این حرف ها می زنند چرا به ایشان گیر دادید

بیرانوند جمعه 26 آذر‌ماه سال 1395 ساعت 11:05 ق.ظ

دوستش داریم، حرفش حرف ماست، هم ایل و طایفه هست، خوب و بدش به جانم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد