سلامت از نگاه ملی

لطفا با شرکت در نظرسنجی های این وبلاگ به شناخت افکار عمومی کمک کنید

سلامت از نگاه ملی

لطفا با شرکت در نظرسنجی های این وبلاگ به شناخت افکار عمومی کمک کنید

جسد طرح تحول سلامت، با هشت هزار میلیارد تومان مومیایی شد؟

 بی شک در این جان کلام باید اعتراف نمایم  که این روزها تخریب وجه ریاست جمهوری کار بخردانه نبوده و خردمندان هیچ نفعی از این تخریب نبرده و هیچ تهدیدی نیز متوجه ی تخریب گران نیست و آنکه سری در سپهر  سیاست ایران زمین دارد به خوبی می داند شجاعتی از ناحیه ی انتقاد از رئیس جمهور محترم، برای کسی متصور نیست زیرا تهدیدی متوجه ی فردی نمی شود. لذا صرفا بر اساس نگاه ملی به برادر عزیز و ارجمند، جناب اقای دکتر روحانی دو  حادثه ی مهم را در آستانه ی  رویدادی چون انتخابات ریاست جمهوری و تصویب برنامه ی ششم یاد آور می  شوم.

اولین نقدی که بر دولت جنابعالی وارد می دانم، این است که دولت جنابعالی هرگز به آن گونه که انتظار می رفت گوش شنوایی ندارد. تیم روابط عمومی و رسانه ای جنابعالی به حق که در حال فاصله انداختن میان جنابعالی و مردم و بخصوص لایه های روشنفکری جامعه است و بنده از این بابت به جنابعالی مشفقانه و دوستانه عرض می نمایم که این روند هزینه زا و بسیار مخرب است، یادتان باشد که اگر جنابعالی از سیاست های دولت اصلاحات در اداره ی کشور بهره می بردید احتمال اداره کشور با نفت هفت دلاری نیز میسر بود، اما افسوس که ضعف گفتمان ،واقعا چالش اساسی دولتمردان شما با مردم شده است. 

دومین موضوع، فقر برنامه ریزی در دولت است ،که می توان به سردرگمی در توزیع منابع در میان لایه های مختلف اجتماعی و  فقر شدید در تنظیم سیاست های رفاهی اشاره کرد. فقری که در بستر آن نهال طرح تحول سلامت رشد نمود که بدون هیچ تردیدی باید بگویم کمر دولت را شکست و اگر نبود بهره ای که دولت به خاطر کمی هیجان  سیاسی که در میان برخی از لایه های  بی سواد و کم مطالعه ی کشور ایجاد کرد، باید بگویم که دولت از نظر سیاسی  و اجتماعی ،جا داشت که برای این اقدام خود مرثیه ای بگیرد.  طرح تحول را اگر وقت ندارید که از نظر دانش اقتصاد سلامت مورد واکاوی قرار دهید ،کافیست از نظر دو طیف مخالف و موافق مورد ارزیابی قرار دهید .

موافقان طرح چه کسانی هستند که سهامداران بخش خصوصی؟؟ و یا متخصصینی که به شدت در موضوع طرح تحول منتفع شدند و  فریادشان از  نفس های چاق شده از محل پول های  بی حسابی است که دولت شما تزریق نموده بلند  است؟ و مردمی هستند که بدون اینکه بدانند چگونه اموال آنها در طرح تحول سلامت هزینه شده است  و بدون اینکه فصول بودجه ی سالیانه را بخوانند و دقیقا بدانند که چند ده هزار میلیارد از بیمه ها  و جیب های نامریی آنها رفته است به حمایت از این طرح پرداختند؟؟؟  موضوع برگزیدن وزیر بهداشت به عنوان سومین وزیر محبوب  از سوی مردم اگر واقعیت داشته باشد،  باید خدمت شما به صراحت بگویم که بترسید از امواج پوپولیسم و بترسید از غافلگیری سیاسی ، چه آنکه اگر این ملت ندانند، قدر مسلم جنابعالی و سازمان مدیریت برنامه ی شما می داند و سازمان های بیمه ای شما می دانند که چه مبالغ هنگفتی به پای این طرح ریختند تا درمان صرفا در بخش دولتی و آنهم صرفا در بخش بستری ارزان شود یعنی تنها 20 در صد از حجم درمان در کشور با هزینه کردن رقمی در حدود صد هزار میلیارد تومان؟؟؟؟؟؟؟

به هرحال کشور آسیب های خود را در موضوع طرح تحول سلامت دید و طرح در واقع اکنون به زور تزریق منابع با سودهای بانکی (اوراق مشارکت) و نیز امواج پوپولیستی و رسانه ای همچون فعالیت طرفداران این طرح در فضای رسانه ها و حمله به بیمه ها برای فرار به جلو  و اخیرا نیز موضوع برجام؟؟؟؟؟؟ معتقدم که طرح تح.ل سلامت با تزریق هشت هزار میلیارد تومان همچون یک مومیایی از درون تهی تا اتخابات آتی ریاست جمهوری باید بر سر دست گرفته شود و معتقدم که این مومیایی را باید لااقل تا انتخابات ریاست جمهوری آینده حفظ کرد؟  زیرا رها کردن این موج پوپولیستی می تواند باعث سرگردان شدن این امواج و بهره گیری مجدد از این امواج به نفع سایر رقبا شود ، منتهی نمی توانم بفهمم که گنجاندن قرینه های طرح تحول در برنامه ی ششم توسعه به چه هدفی و با چه نیتی از ارکان دولت خارج شده است ؟ اینکه افرادی با کمترین سواد مدیریت نظام سلامت و در خلا مطلق کارشناسان اقتصاد سلامت و سیاست گزاری رفاهی و ... بیایند و در برنامه ششم توسعه با ادعای بهره مندی و بهره گیری از سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری؟؟؟؟؟ موضوع واگذاری بیمارستان های دولتی را به شرکت های خصوصی؟؟؟؟ مطرح کنند، اینکه چنین طرحی از دولتی که با طرح تحول تا گردن در گرداب مخمصه گرفتار شده است به مجلس برسد، باید آن را یک فاجعه ی ملی و عزای ملی اعلام کرد؟؟؟  یعنی دولت شما تا این حد توانمند است که بتواند برون سپاری در بیمارستان های دولتی را که سبب افزایش چهارصد الی پانصد درصدی هزینه ها برای بیمه ها و دولت می شود تامین کند؟ یعنی واقعا در دولت جنابعالی اینهمه پول و ثروت وجود دارد؟ پس چرا با وجود اینهمه پول و ثروت ؛ وضعیت معلمان و کارگران واشتغال و .. را بهبود نمی بخشید؟ واقعا در درون دولت چه می گذرد که حاضر شده اید در برنامه ی ششم توسعه ارومیه ی خشک را ببینید  و نفس های دود گرفته و جوانان  و صنعت خوابیده را تحمل کنید و  کشور را این چنین اسیر ایده های  و طرح های آفتاب نخورده و  تازه از صندوق درآمده و بر امواج رسانه های سوار شده، نمایید که  در کمترین زمانی برایش بودجه تامین می شود و می شود برنامه ی اول یک دولت ؟ تا اینجا را اگر به پاس نعمت دولت آقای احمدی نژاد متعجب نشویم و بگوییم  به این رسوم عادت کرده ایم ، اما برادر عزیز به تداوم این فلاکت در برنامه ی ششم چگونه عادت کنیم؟ آخر بنده ی جوان چه گناهی کرده ام که بهترین زمان عمر من در دوران احمدی نژاد و جنابعالی سپری شده است و یکی با طرح مسکن مهر و دیگری با تحول سلامت؟ آقای روحانی ، بنده نگران از این هستم که لااقل احمدی نژاد خشتی در بیابان نهاد و خانه ای متروک گذاشت، اما جنابعالی برای فردای خود چه چیزی جز یک سیستم ورشکسته ی بیمه ای و نظام سلامت غیرقابل اصلاح خواهید گذاشت؟

آقای روحانی مواظب باشید ،خواهش می کنم که به صنعت بیمه ی این کشور رحم کنید به سازمان تامین اجتماعی که امروز پناه و امید و چراغ خانه ی مستمندان است، خواهشا مواظب باشید اجازه ندهید که طرح های وزارت بهداشت به آسانی قبل از ورود به دانشگاه ها و مجامع دانشگاهی به مجلس برود چه آنکه عزیزان کمیسیون بهداشت نیز ثابت کرده اند که در نگرش بازار آزاد در حوزه ی سلامت تفکری شبیه محمد آقاجانی رئیس سابق بیمارستان  ... و معاون درمان فعلی وزارت بهداشت شما دارند... پناه می برم به خدا از نشنیدن های دولت شما...........

مهدی اسفندیار

WWW.SALAMATNEWS.BLOGSKY.COM

نظرات 1 + ارسال نظر
محمود پنج‌شنبه 4 آذر‌ماه سال 1395 ساعت 12:14 ق.ظ

با تشکر از مطلب بسیار تحلیلی جنابعالی .
امیدوارم جناب رئیس جمهور هر چه زودتر از خواب غفلت بیدار شوند و نظرات کارشناسان مشفق و دلسوز را بپذیرند که کسانی که دستی در این حیف و میل اموام عمومی دارن . پیرو مطلب شما امروز هم آقای رنانی مقاله جالبی در این زمینه در وب سایت عصر ایران قرار دادند در تایید سخنان شما /
http://www.asriran.com/fa/news/507404/%D9%87%D8%B4%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%D8%AC%D8%AF%DB%8C-%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%AE%D8%B7%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%B2%D8%B1%DA%AF-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%D8%AA%DB%8C-%D8%A7%D8%AF%D8%BA%D8%A7%D9%85-%D8%A8%DB%8C%D9%85%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D9%88%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D8%A8%D9%87%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA-%D8%A8%D9%87-%D8%A8%D8%AD%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%BE%D8%B1-%D8%AF%D8%A7%D9%85%D9%86%D9%87-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%A7%D9%86%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%AF

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد