سلامت از نگاه ملی

لطفا با شرکت در نظرسنجی های این وبلاگ به شناخت افکار عمومی کمک کنید

سلامت از نگاه ملی

لطفا با شرکت در نظرسنجی های این وبلاگ به شناخت افکار عمومی کمک کنید

فساد در نظام سلامت ایران قانونی شده است و قرار نیست مشکلی حل شود؟؟؟

۸۰ تا ۹۰ درصد منابع نظام سلامت به هدر می‌رود

«بهمن برزگر»، معاون مطالعات و توسعه خدمات بیمه‌ای سازمان سلامت ایران به بیان نظرات انتقادی خود پرداخت. وی اظهار داشت کلمه Health فقط به معنای فقدان بیماری نیست بلکه برخورداری از رفاه کامل را شامل می‌شود.


برزگر با انتقادات از وضعیت سلامت و درمان کشور تصریح کرد در وضع موجود هر سه طرف بیمه شده، موسسات درمانی و کارکنان سازمان بیمه سلامت ناراضی هستند و نظام سلامت در ایران حاکمیت ندارد بلکه دارای متولی است که فقط پول‌ها را جمع می‌کند.

این کار‌شناس سلامت گفت طبق برآوردهای سازمان بهداشت جهانی فقط ۱۳ درصد از خدمات ارائه شده در بخش سلامت واقعاً در راه درمان مردم است و ۲۰ تا ۴۰ درصد از منابع نظام سلامت به هدر می‌رود.

برزگر خاطر نشان کرد من معتقدم در ساختار فعلی ایران بالای ۸۰ تا ۹۰ درصد از منابع نظام سلامت به هدر می‌رود و فساد به شکل قانونی در آمده است. وی با بیان انتقادی خود تصریح کرد مشکلات نظام سلامت در جهان حل شده است اما در ایران هنوز هیچ مشکلی حل نشده چون قرار نیست مشکلات در این بخش حل شود.

بازاری شدن نظام سلامت و حذف کرامت انسان

به گزارش تأمین ۲۴ (tamin24.ir)، معاون مطالعات و توسعه خدمات بیمه‌ای سازمان سلامت ایران با بیان مثالی افزود وقتی یک پزشک که مسئول دولتی است، مطب خصوصی دارد و همزمان سهامدار یک بیمارستان هم هست و در دولت و وزارت بهداشت نیز نفود دارد و می‌تواند از رانتهایی استفاده کند طبیعی است که این فرد دارای مناقع متضاد در پست‌های مختلف است و به طور مثال با کاهش تعرفه پزشکان موافقت نمی‌کند چون خودش از این محل بهره‌مند می‌شود. ...  

وی پولی شدن و کالایی شدن نظام سلامت و حاکمیت مناسبات بازار را از جمله چالشهای جدی این بخش عنوان کرد و افزود اقتصاد به تمام حوزه‌های نظام سلامت رخنه کرده و در این نظام کسی که دارای نقش اجتماعی است بدون رعایت قاعده منطقی بازار مشغول تجارت است.

برزگر پیامدهای چنین وضعیتی را حذف کرامت انسان و غلبه عقلانیت اقتصادی دانشت و اظهار داشت در این نظام اصل بر کاسب بودن پزشک است و نه درمان گر بودن و در حال حاضر رشته پزشکی رشته اخلاق نیست بلکه رشته کسب ثروت است و یک موقعیت فرادستی- فرودستی تمام عیار در آن حاکم است که منجر شده است تفاوت درآمد یک پزشک که ۷ سال درس خوانده است با پرستاری که ۳ سال کمتر درس خوانده در برخی موارد ۵۰ برابر باشد.

راهکار، ورود بازیگران جدید است

معاون مطالعات و توسعه خدمات بیمه‌ای سازمان سلامت ایران ضمن بیان راهکارهای مقابله با رویکرد بازاری و کالایی حاکم بر نظام سلامت خاطر نشان کرد دموکراتیک سازی و اصلاح ساختار موجود در گروی ورود بازیگران جدید به صحنه است و بازیگران جدید همانا مردم هستند.

وی افزود فساد در سیستم سلامت شکل قانونی به خود گرفته است و راهکارهای رفع فساد و اصلاح ساختار سلامت عبارت است از: مشارکت در تصمیم گیری، پاسخگویی، وکالت، اطلاع رسانی و آموزش، ظرفیت سازمانی مجانی و توان مندسازی مالی.

برزگر در توصیح بخش اطلاع رسانی و آموزش تصریح کرد هنوز نمی‌دانیم اگر فردی برای یک عمل جراحی به بیمارستان و یک مرکز درمانی مراجعه کرد چه مقدار باید بپردازد؟! و باید در این زمینه شفاف سازی مالی صورت بگیرد تا جلوی سواستفاده افراد و و موسسات گرفته شود.

نظرات 2 + ارسال نظر
گروه فامیل دور پنج‌شنبه 24 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 03:58 ب.ظ

درود بر شما نویسنده گرامی لطفا پیگیر باشید شاید حل شود وگرنه ملت باباشون که دراومد مادرشون هم باید از گور دراد چه واویلایی شده این مملکت

پوریا جمعه 25 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 03:54 ق.ظ

بنظر بنده امنیت جامعه در بخش سلامت بسیار مهم و درخور توجه میباشد. و لازمست مقتدرانه با وجود و بروز هر نوع فساد خرد و کلان مقابله نمود.
بخش سلامت آنقدر مهم است که جای هیچ محافظه کاری و عافیت طلبی در آن نیست.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد