سلامت از نگاه ملی

لطفا با شرکت در نظرسنجی های این وبلاگ به شناخت افکار عمومی کمک کنید

سلامت از نگاه ملی

لطفا با شرکت در نظرسنجی های این وبلاگ به شناخت افکار عمومی کمک کنید

عجب قداستی دارد این جامعه پزشکی؟؟؟؟!!

در مورد جامعه پزشکی توی این سالها حرف و حدیث فراوان است از زیر میزی گرفته تا عدم حضور در شیفتهای کاری و کم بودن ساعت کاری و عدم نظارت بر .... تا حالا که بحث فروش کلیه به اتباع خارجی مطرح شده است, اما تمامی اینها سبب نمی شود که یکی در این نظام سلامت پیدا شود و لااقل برای خود جامعه پزشکی هم شده یک دستی به این وضعیت بغرنج و زشت و زننده بکشد 
 و نگذارد که اخلاق بیش از این به قهقرا برود؛ جامعه پزشکی ما امروز بیمار است؛ چرا بیمار نباشد وقتی که نارضایتی مردم را هر روز شاهد هستیم وقتی که مناطق محروم کشور ما محروم از خدمات تخصصی دارند رنج می برند و اگر نگاه ملی و اسلامی و انسانی در این جامعه در وضعیت مناسبی بود قطعا امروز نباید با وجود اینهمه متخصص در کشور شاهد کمبود متخصص در مناطق دورافتاده کشور باشیم.
  امروز جامعه پزشکی به شدت نیازمند تزریق نگاه جهادی به افکار مدیریتی خود است, امروز جامعه پزشکی کشور بیشتر از پول نیازمند تقویت مبانی اخلاقی و اسلامی است, این جامعه نیاز دارد تا بیشتر از انچه امروز در حال وقوع است از مکتب دکتر قریب و پرفسور عدل و بسیاری از بزرگان این رشته بنوشد, امروز جامعه پزشکی به شدت نیازمند واکاوی حدیث دلدادگی پزشکانی است که در سالهای اوج شان و منزلت و حتی جایگاه مادی این رشته در میان مردم و جامعه , دل از همه چیز کندند و میان شعله های اتش رفتند تا خدمتی به سربازان و رزمندگان جبهه های حق علیه باطل کنند. پزشکانی که در غالب تیمهای جهادی در لبیک به ندای رهبر انقلاب به محروم ترین نقاط کشور خدمت می دهند. شاید وقت ان فرا رسیده است که  مدیران ارشد نظام سلامت و همینطور سازمان نظام پزشکی نظارت را چند لایه و موثر تر اعمال کنند  و اگر به راستی به قداست این رشته اعتقاد دارند, برای حفظ قداست این رشته مراقب رفتارهای هنجارشکنانه باشند وگرنه برخی از رفتارهایی که امروز از ان به عنوان موارد اندک یاد می شود شاید تا چندصباحی دیگر مثل موضوع زیرمیزی به یک عادت زشت تبدیل شود. آخرین اتفاق تلخ و رسانه ای که متاسفانه به مطبوعات و رسانه های ان ور آبی نیز درز نموده است بحث فروش کلیه به اتباع خارجی بود که تحت عنوان باند قاچاق اعضای انسان در رسانه های داخلی و خارجی با بازتاب گسترده مواجه شده است. باید گفت این اتفاقات سبب        می شود که امیدها از متولیان نظام سلامت کشور ما برای ایجاد یک نظام خودنظارتی رنگ ببازد, زیرا هر اتفاقی که بیافتد پاسخ متولیان نظام سلامت این است که این اتفاقات محدود به افراد نادر و کمی هست و جامعه پزشکی کشور و حرفه پزشکی همچنان مقدس است. شاید به افکار عمومی جامعه باید حق داد اگر بگویند؛ خوش به حال این حرفه که هر اتفاقی بیافتد چیزی از قداست آن کم  نمی شود؛ حتی اگر محرومیت از مطب بگیرند ؛ اما مطب دایر کنند؛ حتی اگر زیرمیزی بگیرند؛ حتی اگر حق آنکالی بگیرند و در بیمارستان نباشند، حتی اگر بیمار بیهوش را در اتاق عمل رها کنند و ..... عجب قداستی دارد این جامعه پزشکی!!!!!!

 اما روی سخنم با پزشکانی است که می دانم در کمک به بیماران نیازمند کم نمی گذارند , روی سخن با موسپیدان این جامعه است که سالها برای اعتلای حیثیت و آبروی این جامعه تلاش کردندانانکه هنوز غبار جهاد را توتیای چشمانشان می دانند, عزیزان بجنبید و بیشتر تلاش کنید, باور کنید که دیر شده است. مردم و افکار عمومی در حال خسته شدن هستند و نظارت بر جامعه پزشکی و برخورد با تخلفات و رفتار غیرقانونی این جامعه و توجه به حقوق بیماران در حال تبدیل شدن به یک مطالبه عمومی و جدی شده است, جایی که شاید دیری نپاید و جامعه پزشکی خود را برای ریاست یک غیرپزشک آماده کنند و کشور اماده پرداخت تمامی هزینه های آن شود. شاید سازمان نظام پزشکی باید ماموریتها جدی تری نسبت به اعلام بیانیه برای ضربه به چشم یک پزشک در فلان استان را در دستور کار خود قرار دهدبهتر است این سازمان و متولیان آن از این گمان که رسانه ها در صدد تخریب آنها هستند در بیایند, باید باور کنند که رضایتمندی مردم از وضعیت نظام سلامت و جامعه پزشکی اصلا قانع کننده نیست. مردم و کشور و حاکمیت نیز حقوقی  دارند, این حق این مردم است که وقتی مالیات می دهند و وقتی از بیت المال انها برای تربیت متخصصین استفاده می شود, از خدمات این قشر بی دغدغه تر برخوردار شوند, این حق حاکمیت است که در برابر اعتماد به جامعه پزشکی و واگزاری تمامی امور سلامت به انها خیال راحت تری  داشته باشد و این حق نسل آینده پزشکان است که حس اعتماد عمومی و احترام عمومی را به خودشان داشته باشند و نباید همه چیز برای لذت جویی و دنیا طلبی برخی ها فدا شود.

نظرات 1 + ارسال نظر
داور جمعه 17 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 10:19 ب.ظ

نوشته هایتان طلوع حقیقت و بیان دردهای
کسانی است که نمی توانند بگویند و فریادشان بی صداست.
روز خبرنگار بر شما نویسنده و خبرنگار شجاع مبارک

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد