سلامت از نگاه ملی

لطفا با شرکت در نظرسنجی های این وبلاگ به شناخت افکار عمومی کمک کنید

سلامت از نگاه ملی

لطفا با شرکت در نظرسنجی های این وبلاگ به شناخت افکار عمومی کمک کنید

تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی از منظر حقوقی و کیفری و قضایی

در این روزها عده ای که از قضا حقوقدان و دارای وکیل هستند در واکنش به نتیجه تحقیق و تفحص اعلام نمودند که ما به لحاظ قانون و مسائل کیفری مرتکب جرم نشده ایم و ..... اما واقعیت این است که برخی مسائل جزء مسلمات حقوقی است و از جمله موضوعاتی که در حقوق به عنوان یک اصل پذیرفته شده است این است که هر کس در برابر خسارتی که به دیگری وارد می نماید باید پاسخگو باشد لذا هیچکس نمی تواند ادعا کند که در برابر خسارتی که به صندوق تامین اجتماعی وارد نموده است دارای مصونیت است. از آنجا که سازمان تامین اجتماعی به عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی تعریف شده است علاوه براینکه شخصیتهای حقوقی متولی این سازمان می توانند راسا نسبت به

اعاده حقوق سازمان اقدام . ....

کنند بلکه کلیه بیمه شدگان نیر می توانند در این مورد داعیه شکایت داشته باشند و اعلام جرم نمایند. لذا گزارش تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی یک بار حقوقی دارد که تمامی  متون آن این ارزش را دارد یعنی نمایندگان مجلس طبق اصول 76 و 84 قانون اساسی به عنوان متولی امور مردم می توانند در این مورد به اظهار نظر بپردازند و این اظهار نظر هیچگونه تبعات حقوقی و قانونی برای نمایندگان عضو تحقیق و تفحص ندارد. اما جنبه دیگر این موضوع ارزش قضایی این گزارش است که در این مورد این دستگاه قضا است که تعیین می کند کدام قسمت از گزارش تحقیق و تفحص دارای ارزش قضایی است که در این مورد می توان گفت آن قسمت از گزارش که ادعای مسلم تصاحب وجوه غیرقانونی و یا  ایجاد خسارت و .... وجود دارد عمدتا دارای بار قضایی است اما ان قسمت از گزارش که در دستگاه قضا مطرح شود و به محکومیت افراد منجر شود دارای عواقب کیفری است. اما سوالی که مطرح می شود این است که آیا افراد تبرئه شونده می توانند علیه نمایندگان مجلس اقامه دعوی و یا ادعای حیثیت کنند؟؟ پاسخ این سوال منفی است زیرا نمایندگان در راستای انجام وظایف قانونی خود دست به تحقیق و تفحص زدند و اظهارات انها و یا گزارشات انها حتی اگر خلاف واقعیت باشد قابلیت پیگرد ندارد مگر انکه در صورت عدم اثبات جرم یکی از متهمین نماینده ای بخواهد فراتر از قانون موضوع را شخصی پیگیر شود. 

 

آنچه در این کوتاه به نگارش در می اید محصول مطالعات بنده به عنوان یک خبرنگار از متون حقوقی می باشد و برداشت بنده است و ممکن است نتوانسته باشم نظر حقوقدانان را به خوبی منتقل کنم. اما سعی نمودم با زبان خبرنگاری موضوع را مطرح کنم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد