آقای وزیر بهداشت فرمودند که باید تعرفه ها سه الی چهار برابر شود و بیمه ها قوی شوند تا بتوانند پوشش خوبی بدهند. خوب از این بزرگوار می پرسم فرضا بیمه ها همین فردا بیایند و هفتاد درصد سهم بیمار را بدهند آنوقت با تعرفه هایی که چهار برابر شده سهم بیمار با همان سی درصد چیزی بیشتر از تعرفه های ازاد فعلی می شود. آقای وزیر خواهشا اول چال را بکنید و بعد مناره را بدزدید اگر دلتان واقعا به حال بیمار می سوزد در ججریان باشید که دم در مددکاریهای شما واسه همین سی درصد از تعرفه ها ناچیز فعلی مردم صف کشیده اند، چون خیلی ها نان شب هم ندارند. برای روشن شدن این موضوع برای شما مخاطبان و یایاران فهمیده خودم مثالی از نقشه وزیر می زنم تا بدایند که چه بر سر بیماران با چها برابر شدن تعرفه ها خواهد امد. فرض کنیم که بیمه ها در شرایط فعلی حدود 30 درصد پول دارو و ویزیت را می دهند. یعنی در شرایط فعلی از صد تومان پول ام آر آی فقط سی تومان را بیمه می دهد و هفتاد تومان را بیمار پرداخت می کند. با چهار برابر شدن پول ام ارآی و اگر هم فرض را بر این بگذاریم که اینبار بیمه ها قوی بشوند و هفتاد درصد را پردخات کنند و بیمار تنها سی درصد را پرداخت کند باز هم خواهید دید که سی درصد از این چهار صد تومان می شود صد و بیست تومان که حدود 70% پرداختی بیمار نسبت به شرایط فعلی بیشتر می شود.
متاسفانه کشور ما با عدد 17 جزء کشورهایی است که جایگاه مناسبی ندارد به اعداد زیر توجه کنید که عینا از سازمان بهداشت جهانی ترجمه وتدوین شده است. ......که به اذای هر ده هزار نفر جمعیت بیان شده است.
در کشورهای همسایه ما به ترتیب:
1_ روسیه: 97 تخت
2_ قزاقستان:76 تخت
3_ تاجیکستان 55 تخت
4_ آذربایجان 46 تخت
5_ترکمنستان:41 تخت
6_ ارمنستان 39 تخت
6_ عربستان 29 تخت
7_ ترکیه 25 تخت
8_ کویت 20 تخت
9_ عمان 18 تخت
10_ ایران 17 تخت
11_ عراق 13 تخت
12_ قطر 12 تخت
13_ افغانسات 4 تخت
ادامه مطلب ...
Location |
Hospital Beds |
World |
30 |
Afghanistan |
4 |
Albania |
24 |
Algeria |
(NA) |
Andorra |
25 |
Angola |
(NA) |
Anquilla |
(NA) |
Antigua and Barbuda |
21 |
Argentina |
45 |
Armenia |
39 |
Aruba |
(NA) |
Australia |
39 |
Austria |
76 |
Azerbaijan |
46 |
Bahamas |
31 |
Bahrain |
18 |
Bangladesh |
6 |
Barbados |
66 |
Belarus |
111 |
Belgium |
65 |
Belize |
11 |
Benin |
5 |
Bermuda |
(NA) |
Bhutan |
18 |
Bolivia |
11 |
Bosnia and Herzegovina |
35 |
Botswana |
18 |
Bouvet Island |
(NA) |
Brazil |
23 |
British Indian Ocean Territory |
(NA) |
British Virgin Islands |
(NA) |
Brunei Darussalam |
28 |
Bulgaria |
65 |
Burkina Faso |
4 |
Burundi |
19 |
Cambodia |
7 |
Cameroon |
13 |
Canada |
32 |
Cape Verde |
21 |
Cayman Islands |
(NA) |
Central African Republic |
10 |
Chad |
(NA) |
Chile |
20 |
China |
39 |
Christmas Island |
(NA) |
Cocos (Keeling Islands) |
(NA) |
Colombia |
14 |
Comoros |
(NA) |
Congo |
(NA) |
Congo (Dem. Republic of) |
(NA) |
Cook Islands |
63 |
Costa Rica |
12 |
Cote d'Ivoire |
(NA) |
Croatia |
56 |
Cuba |
51 |
Cyprus |
35 |
Czech Republic |
70 |
Denmark |
35 |
Djibouti |
14 |
Dominica |
38 |
Dominican Republic |
17 |
Ecuador |
16 |
Egypt |
17 |
El Salvador |
10 |
Equatorial Guinea |
21 |
Eritrea |
7 |
Estonia |
53 |
Ethiopia |
63 |
Faeroe Islands |
(NA) |
Falkland Islands (Malvinas) |
(NA) |
Fiji |
21 |
Finland |
58 |
France |
66 |
French Guiana |
(NA) |
French Polynesia |
(NA) |
French Southern Territories and Antarctic Lands |
(NA) |
Gabon |
63 |
Gambia |
11 |
Georgia |
29 |
Germany |
82 |
Ghana |
9 |
Gibraltar |
(NA) |
Greece |
48 |
Greenland |
(NA) |
Grenada |
35 |
Guadeloupe |
(NA) |
Guatemala |
7 |
Guinea |
3 |
Guinea-Bissau |
(NA) |
Guyana |
20 |
Haiti |
(NA) |
Heard Island and McDonald Islands |
(NA) |
Honduras |
7 |
Hungary |
72 |
Iceland |
58 |
India |
9 |
Indonesia |
6 |
Iran (Islamic Republic of) |
17 |
Iraq |
13 |
Ireland |
31 |
Israel |
34 |
Italy |
35 |
Jamaica |
18 |
Japan |
137 |
Johnston Atoll |
(NA) |
Jordan |
18 |
Kazakhstan |
76 |
Kenya |
14 |
Kiribati |
13 |
Korea (Dem. Peo. Rep. of) |
132 |
Korea (Republic of) |
103 |
Kuwait |
20 |
Kyrgyzstan |
48 |
Lao People's Democratic Rep. |
7 |
Latvia |
53 |
Lebanon |
35 |
Lesotho |
(NA) |
Liberia |
8 |
Libyan Arab Jamahiriya |
37 |
Liechtenstein |
(NA) |
Lithuania |
68 |
Luxembourg |
54 |
Macedonia (The former Yugoslav Republic of) |
46 |
Madagascar |
2 |
Malawi |
13 |
Malaysia |
18 |
Maldives |
43 |
Mali |
1 |
Malta |
44 |
Marshall Islands |
27 |
Martinique |
(NA) |
Mauritania |
(NA) |
Mauritius |
34 |
Mayotte |
(NA) |
Mexico |
17 |
Micronesia (Federated States of) |
32 |
Midway |
(NA) |
Moldova (Republic of) |
62 |
Monaco |
165 |
Mongolia |
67 |
Montenegro |
40 |
Montserrat |
(NA) |
Morocco |
11 |
Mozambique |
7 |
Myanmar |
6 |
Namibia |
(NA) |
Nauru |
50 |
Nepal |
50 |
Netherlands |
47 |
Netherlands Antilles |
(NA) |
New Caledonia |
(NA) |
New Zealand |
23 |
Nicaragua |
11 |
Niger |
(NA) |
Nigeria |
(NA) |
Niue |
52 |
Norfolk Island |
(NA) |
Norway |
33 |
Oman |
18 |
Pakistan |
6 |
Palau |
48 |
Panama |
24 |
Papua New Guinea |
(NA) |
Paraguay |
13 |
Peru |
15 |
Philippines |
5 |
Pitcairn Island |
(NA) |
Poland |
66 |
Portugal |
33 |
Qatar |
12 |
Reunion |
(NA) |
Romania |
63 |
Russian Federation |
97 |
Rwanda |
(NA) |
Saint Helena |
(NA) |
Saint Kitts and Nevis |
48 |
Saint Lucia |
16 |
Saint Vincent and the Grenadines |
27 |
Samoa |
10 |
San Marino |
39 |
Sao Tome and Principe |
29 |
Saudi Arabia |
22 |
Senegal |
(NA) |
Serbia |
(NA) |
Seychelles |
36 |
Sierra Leone |
(NA) |
Singapore |
27 |
Slovakia |
64 |
Slovenia |
46 |
Solomon Islands |
13 |
Somalia |
(NA) |
South Africa |
(NA) |
Spain |
32 |
Sri Lanka |
36 |
Sudan |
7 |
Suriname |
31 |
Svalbard and Jan Mayen Islands |
(NA) |
Swaziland |
21 |
Sweden |
27 |
Switzerland |
50 |
Syrian Arab Republic |
15 |
Tajikistan |
55 |
Tanzania (United Rep. of) |
7 |
Thailand |
21 |
Timor Leste |
59 |
Togo |
7 |
Tokelau |
(NA) |
Tonga |
26 |
Trinidad and Tobago |
21 |
Tunisia |
21 |
Turkey |
25 |
Turkmenistan |
41 |
Turks and Caicos Island |
(NA) |
Tuvalu |
(NA) |
Uganda |
5 |
Ukraine |
87 |
United Arab Emirates |
19 |
United Kingdom |
30 |
United States of America |
30 |
Uruguay |
30 |
Uzbekistan |
45 |
Vanuatu |
(NA) |
Venezuela |
9 |
Viet Nam |
22 |
Virgin Islands (U.S.) |
(NA) |
Wake Island |
(NA) |
Wallis and Futuna Islands |
(NA) |
West Bank and Gaza |
(NA) |
Western Sahara |
(NA) |
Yemen |
7 |
Zambia |
20 |
Zimbabwe |
17 |
American Samoa |
(NA) |
Guam |
(NA) |
Northern Mariana Islands |
(NA) |
Puerto Rico |
(NA) |
جناب آقای هاشمی گوشمان از حرفهایی از این دست پر است، دیشب فرمایشات شما را در تلویزیون گوش کردم ، گفتتید که اگر تعرفه ها سه الی چهار برابر شود، درآمد بیمارستانها سه الی چهار برابر می شود آنوقت می توان با تخلف مبارزه کرد؟ آقای هاشمی عزیز بیایید برای مثال با زیرمیزی در بخش خصوصی که تعرفه های آن تا ده برابر بخش دولتی است مبارزه کنید تا ببینیم که اهل این مبارزه هستید یا نه؟؟ تا ببینیم که توان این مبارزه را دارید یا نه؟ تا ببینیم که استرتژی این کار را چگونه تدوین می کنید؟ آقای وزیر تزریق پول به سیستمی که هیچ نظارتی را بر نمی تابد در واقع کمک کردن به احیای فساد است؟
ادامه مطلب ....
و
.
و
. . و . ..
شرمنده چیز بیشتری در این مورد موجود نبود که بنویسم.
خبر برکناری دکتر مهدی جلالی فراهانی از ریاست بیمارستان قلب شهید رجایی باعث تاسف و تاثر شدیدم شد، نمی دانم دلیل این برکناری چه بوده است اما به جناب اقای روحانی ریاست محترم جمهور یادآور می شود که به دلیل اهمیت زندگی 2000 نفر شاغل در این مرکز که نان آور 2000 خانواده هستند و به دلیل اهمیت جان و مال مردمی که برای درمان به این مرکز مراجعه می کنندف به مسایل زیر توجه کنند؟
1_ برکناری رئیس بیمارستانی که عدالت در پرداختها را بین کارکنان حاکم کرد و بیش از 400 نفر پرسنل را که از مزایای پرکیس بنا به قانون نانوشته محروم بودند را به جمع دریافت کنندگان آورد، بر اساس کدام معیار خرد ورزی صورت گرفت؟؟
2_ برکناری رئیس بیمارستانی که در عرض کمتر از سه سال سه مرکز تحقیقاتی مصوب و چهار مرکز در حال تصویب را برای مرکز قلب شهید رجایی به ارمغان آورد براساس کدام معیار شایسته سالاری بوده است؟؟
3_ برکناری رئیس بیمارستانی که قانون را مو به مو اجرا کرد براساس کدام معیار قانونگرایی بوده است؟
اما تاسف بار تر از همه اینکه دکتر نوحی مدیریت سابق این مرکز به سمت ریاست این مرکز مهم برگشت، از آن جهت تاسف بار که ظاهرا برگشت تیم قبلی به مدیریت یک استرتژی شده است و قرار نیست بر مبنای سنجش عملکرد باشد و در مورد همه افراد صدق می کند، براستی اگر معیار آقای وزیر استفاده از تجارب یک فرد سابقه دار بود، می توانست ایشان را در مرکز دیگری استفاده کند؟ چرا آقای وزیر توضیح نمی دهند که معیار این انتخاب چیست؟ بنده هیچ حرفی در برابر این رفتار وزیر بهداشت ندارم و بنای صحبت نیز با ایشان ندارم زیرا معتقدم منطقی که چنین عزل و انتصابی را صورت داده را نمی توان با نگرش نقد مدیریتی مجاب به اصلاح اشتباه کرد، بنده علیرغم حمایت و اعتقاد به عملکرد صحیح دولت در این مدت کوتاه باید عرض کنم به حدی از این انتصاب و عزل شوکه شدم که ناچار شدم در ماه عسل دولت به شما به عنوان رئیس جمهور و به همه احاد ملت در مورد این نگرش حاکم شده در وزارت بهداشت مطالبی را دلسوزانه متذکر شوم و تنها از جنابعالی به پاس سوگندی که در برابر قرآن حکیم خورده اید می خواهیم که اجازه دهید رئیس بیمارستان برکنار شده گزارشی از اقدامات خود به شما ارائه دهد و اجازه دهید که یک نفر امین شما در بیمارستان قلب شهید رجایی نظرسنجی کند تا ببینید مردی از کار برکنار شد که در قلب کارکنان جا داشت، مردی که ادب و تواضع و عدالت و مردمداری و مدیریت توام با دانش را سرلوحه و مشق تمامی دقایقش کرده بود. جناب اقای روحانی از شما می خواهم که اجازه ندهید مدیریت درمان کشور بستر سهم خواهی سیاسی شود. از شما مصرانه می خواهم وضعیت این بیمارستان را از گذشته تا حال از نهادهای نظارتی کشور استعلام کنید. از شما می خواهم که ورود کنید و تقدیر ما را به دست زیردستان نسپارید که محل ورود شما همینجاست. امیدوارم پرده صبر شما را ندریده باشم، البته زنده باد زندگی بدون تلمق.
همیشه به این فکر می کردم که ریشه اینهمه گرفتاری ما در حوزه فساد اداری و مالی چیه؟ جوابش رو سالها و سالها به بحث و گفتگو نشستم. راستش بخش خصوصی در کشور ما به این دلیل خوب پیشرفت نکرده است که مدیریت خیلی ممتازی برآن حاکم بوده است بلکه بخش خصوصی در مراکز بزرگ تولیدی نیز به محض کمی تغییر آب و هوا دچار مشکل می شوند و چالشهای سختی را لمس می کنند و با وجود اینکه تعهد چندانی به حفظ نیروی کار ندارند با این وجود مشاهده می کنیم که با اخراج نیروی کار و ..... باز هم ورشکست و ... می شوند. اما بخش دولتی ما به دلیل تعهد بیشتر به حفظ نیروی کار و .... با وجود ضربات بیشتر به دلیل کمک بیشتر دولت سرپا می ماند اما واقعا ریشه مشکلان بخش دولتی در کجاست:
1 _ عدم توانایی دولت در گزینش نیروی متخصص و ماهر و استخدام رابطه ای که فرصت استفاده از افراد توانمند را از دولت می گیرد و نتیجه کار تراکمی از نیروها با مهارت کم است.
2_ بزرگترین مشکل مدیریتی در کشور ما بدون شک مشکلی به نام شایعه و تاثیر پذیری مدیران از حرفهای افواهی و بدون پشتوانه و به اصطلاح مدیریت بدون شواهد سنجی و مدیریت براساس اعتماد و .... است که حتی بزرگترین مدیران ما را دچار مشکل در گزینش نیرو می کند.
3_ اما شاه کلید همه مشکلات در نظام مدیریتی کشور ایجاد یک نظام پیشرفته ارتقاء و پسرفت و تغیر بنیادین در نظام استخدامی کشور است.
با این وجود باید گفت ریشه همه فسادهای اداری و مالی از فساد ناآگاهانه در رفتارهای مدیریتی شکل می گیرد و از رانت و باند و ... نیست بلکه اصرار بر نظام نظارتی سنتی و نظام گزینش نیرو قدیمی است که از مغز مدیران ما ساطع می شود و باید از آن پرهیز کرد.