سلامت از نگاه ملی

لطفا با شرکت در نظرسنجی های این وبلاگ به شناخت افکار عمومی کمک کنید

سلامت از نگاه ملی

لطفا با شرکت در نظرسنجی های این وبلاگ به شناخت افکار عمومی کمک کنید

در نظام سلامت رانت خواری ساده تر از همه حوزه هاست؟

یکی از مشکلاتی که امروز در نظام سلامت ما در حال رخ دادن است؛ ویژه خواری و رشوه خواری است. یکی از دوستان که در بازرسی ها حوزه تجهیزات کار می کرده است به مشکلات عدیده در این حوزه اشاره دارد. وی اذعان دارد که به دلیل انحصار در تشخیص کیفیت کالاهای پزشکی به دست متخصصین و عدم نظارت کافی تعزیرات حکومتی دیده شده است که نرخ کالاهای فروخته شده بسیار بیشتر از قیمت واقعی ان است........

وی می گوید چنانچه فلان کالا را نخریم ؛ پزشک از جراحی بیمار سر باز می زند و چنانچه بخواهیم ان کلا را بخریم متوجه می شویم که شرکت مذکور مبالغ کلانی را به روی فاکتور خواهد کشید. کمبود متخصص و تداخل فعالیت متخصصین در بخش خصوصی و  دولتی و عدم نظارت کافی سبب شده است که مدیران بیمارستانها نتوانند به راحتی خلا حضور یک متخصص را پر بکنند به خصوص اینکه اگر ان متخصص فرد حاذق و یا پرطرفدار باشد. اما نکته مهم در این است که شرکتها موظف به رعایت قوانین اداره کل تجهیزات پزشکی هستند که خصوصا حق ندارند که قیمت کالاها را بیشتر از نرخی که با ان موفق به وارد کردن کالا شدن بفروش برسانند و در صورت تخلف بین سه تا نه برابر قیمت اضافی دریافتی محکوم خواهند شد. اما اینکه چرا این قانون نتوانسته است مانع از سوء استفاده ها از مردم و خزانه دولت شود شاید بیش از پیش به عدم تخصص کافی در حوزه های نظارتی برای برخورد با این پدیده بر گردد. عدم ثبت دارایی ها مدیران مراکز درمانی و نیز عدم نظارت کافی بر فرایند خرید و همینطور عدم امکان دریافت سریع اطلاعات حسابهای افراد دخیل در حوزه خرید و نیز شگردهای پیشرفته تر تبهکارانی که جان مردم و مال دولت را معامله می کنند سبب می شود که با وجود هزینه بالای دولت و بیمه ها و مردم در حوزه سلامت نارسایی ها و نارضایتی ها بر سر جایش باشد. 

شاید نتوان از متولیان حوزه سلامت انتظار بالایی در برخورد با رانت خواری و ویژه خواری در این حوزه داشت آنهم در حالیکه می شنوید : دریافت رشوه از بیماران با عنوان دریافت زیرمیزی تعبیر می شود و یا . . .. .  

به هرحال نظام و دولت و مجلس باید بیشتر به فکر پولهایی باشند که در بخش سلامت هزینه می کنند اما به دست صاحبان و متخقان اصلی نمی رسد. شاید الزام بیمارستانها به دریافت استعلام قیمت خرید از اداره کل تجهیزات پزشکی یکی از راهکارهای ساده در برخورد با این پدیده زشت باشد. البته باید این قانون به شکل فرراگیر اعمال شود.

( اهمیت این مطالب به خاطر این است که بسیاری از دلسوزان کشور که در رسته های درمانی مشغول هستند به شدت از این مسائل احساس ناراحتی می کنند تا شاید کسی متوجه خطارت ناشی از بی اخلاقی ها و نقض اصول حرفه ای در بخش درمان شود و فکری دیگر شود....)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد