سلامت از نگاه ملی

لطفا با شرکت در نظرسنجی های این وبلاگ به شناخت افکار عمومی کمک کنید

سلامت از نگاه ملی

لطفا با شرکت در نظرسنجی های این وبلاگ به شناخت افکار عمومی کمک کنید

فساد و رانت باتداخل و همزمانی مدیریت بخش دولتی وخصوص حوزه سلامت؟

در دنیا امروز که بحث مبارزه با رانت خواری به یک موضوع جدی برای حیات ملتها و دولتها تبدیل شده است به نظر می رسد در کشور ما هنوز این موضوع با وجود تاکیدات فراوان صاحبنظران به قدر لازم جدی گرفته نشده است؛ به خصوص در حوزه درمان بحث رانت تبدیل به مخاطره جدی برای کشور شده است. زیرا در این حوزه بر خلاف سایر حوزه ها که مشتری نیاز خود را می شناسد و تشخیصش تا حد بالایی به واقعیت نیاز نزدیک است؛ به دلیل اختلاف شدید اطلاعات میان ارائه دهنده خدمت و مشتری؛ و نیز حساسیت افراد در حفظ جان؛ همواره  مشتری تسلیم  خواست ارائه دهنده خدمات می شود و همین امر در صورت نبود نظارت کافی موجب خسارت شدید جانی و مالی برای بیمار می شود.. . . . .

در دنیا امروز که بحث مبارزه با رانت خواری به یک موضوع جدی برای حیات ملتها و دولتها تبدیل شده است به نظر می رسد در کشور ما هنوز این موضوع با وجود تاکیدات فراوان صاحبنظران به قدر لازم جدی گرفته نشده است؛ به خصوص در حوزه درمان بحث رانت تبدیل به مخاطره جدی برای کشور شده است. زیرا در این حوزه بر خلاف سایر حوزه ها که مشتری نیاز خود را می شناسد و تشخیصش تا حد بالایی به واقعیت نیاز نزدیک است؛ به دلیل اختلاف شدید اطلاعات میان ارائه دهنده خدمت و مشتری؛ و نیز حساسیت افراد در حفظ جان؛ ......همواره  مشتری تسلیم  خواست ارائه دهنده خدمات می شود و همین امر در صورت نبود نظارت کافی موجب خسارت شدید جانی و مالی برای بیمار و جامعه و کشور می شود. اما فقط همین موضوع سبب خسران نیست. بلکه سرمایه گذاریهای کلان مدیران ارشد بخش دولتی در بخش خصوصی و چشم بستن آنها بر تخلفات و جرایم پزشکی سبب می شود که اتفاقات ناگواری در عرصه سلامت به وقوع بیافتد که سبب ایجاد یکی از تهدیدهای اساسی برای  حکومتها به دلیل نارضایتی عمومی خواهد شد. در کشور ما که به اعتقاد بنده نظارت تقریبا وجود ندارد؛ ترناول بالای مالی در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی به تدریج در حال تبدیل شدن به یک تهدید ملی است. برای کشوری که در حال تثبیت استقلال سیاسی و جایگاه بین المللی و تحمل فشارهای جهانی است و موج تحریمها را متوجه خود می داند؛ نیازهای کاذب و القائی در حوزه درمان در حال تبدیل شدن به یکی از پاشنه اشیلهای مقاومت ملی می باشد. کشور در حال حاضر با وجود تبلیغات عدیده وزارت بهداشت در تولید درصد بالای دارو در داخل به دلیل وابستگی بالا به واردات مواد اولیه و نیز به دلیل عدم نظارت در ایجاد محدودیت برای متخصصین در نوشتن درخواستهای ازمایشگاه و سایر خدمات پاراکلینیک در حال هرز دادن سرمایه های کشور و خروج ارز می باشد. دو سال پیش در مصاحبه ای با معاون وزیر بهداشت؛ جناب اقای دکتر امامی رضوی به ایشان تاکید کردم که داشتن یک سایت مرجع برای اعمال نظارت بر نحوه خدمات رسانی حوزه سلامت امری کاملا؛ ضروری است تا بتوانید مسئولین کشور را در شرایط سخت تحریم با کم کردن نیاز کشور به واردات بی رویه مواد اولیه ای که جز بالا بردن سطح مقاومت دارویی در مردم و خسارتهای جانی و مالی تاثیری ندارد؛ یاری کنید. متاسفانه وزارت بهداشت به جای جدی گرفتن این پیشنهاد کم خرج ؛ به دنبال طرح بلند پروازانه خود در ایجاد پرونده الکترونیکی سلامت است که هنوز به ثمر نرسیده است. در حالیکه افراد زیادی از صاحبنظران نظیر دکتر مرندی که تجارب ارزنده ای را در شرایط جنگ و تحریم کسب نموده اند بیش از پیش به نیاز حوزه سلامت به اعمال نظارت و برخورد با بیزینس بخش خصوصی تاکید دارند. شاید هنوز دیر نشده باشد ولی ایا در حالی که در حوزه سلامت فروش سهام و بیزینس بخش در خصوصی جزء کارهای اصلی متولیان بخش دولتی است؛ این امر به نتیجه می رسد؟  

شاید دولت بیش از پیش باید حقوق قانونی خود را بایت هزینه کردن در بخش درمان بشناسد و بداند که سپردن مسئولیت درمان به صاحبان بخش خصوص یکی از اشتباهات استراتژیکی است که دنیا دهها سال است که متوجه آن شده است که نمونه ان در کشور ترکیه همسایه غربی ما دیده می شود. اما علاوه بر این نگرانی ها اینکه چرا وزارت بهداشت با وجود تاکیدات قانونی برنامه پنجم توسعه در جداسازی حیطه فعالیت پزشکان بخش خصوصی و دولتی هرگز به سراغ اجرای این بخش نرفته است؛ نگرانیها را بیشتر کرده است؛ در کنار این نگرانی ها دیده می شود که مدیریت بخش دولتی با بهانه هایی به نام واگذاری بخشهای پاراکلینیک و . . به بخش خصوصی در غالب برونسپاری مشکلات بیشتر را سبب می شوند. شاید با این روند حکومت چاره ای جز زدودن چهره مدیریت نظام سلامت از کادر درمان و سپردن آن به کادر غیردرمانی و یا اعلام طب ملی نداشته باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد