سلامت از نگاه ملی

لطفا با شرکت در نظرسنجی های این وبلاگ به شناخت افکار عمومی کمک کنید

سلامت از نگاه ملی

لطفا با شرکت در نظرسنجی های این وبلاگ به شناخت افکار عمومی کمک کنید

پزشکی مدرن در فکر تجارت


مدیر گروه پزشکی اجتماعی علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی جایگاه پزشکی فرا مدرن را بسیار ارزشمند دانست و ادامه داد: «پزشکی مدرن به هیچ وجه پزشکی قابل قبولی نیست و بیشتر تجارت است تا درمان و کمک به بیماران. این طب برای هر بیماری با هر مشکلی یک نسخه تجویز می‌کند. ولی در پزشکی فرا مدرن به شخص بیمار کمک می‌شود تا بیماری‌اش را خود درمان کند. در تحقیقات ۳۰ سال اخیر نشان داده شده است که ۷۰ تا ۸۰ درصد سلامتی هر جامعه به عوامل اجتماعی تعیین کننده سلامتی بر می‌گردد. برخی آمار‌ها نشان دهنده این موضوع است که پزشکی بالینی محض ۴ درصد و کل سیستم بهداشت و درمان ۲۵ درصد در سلامت جامعه نقش دارد و عوامل اجتماعی که با تغییر شیوه زندگی امکان پذیر است بیشترین نقش را در این زمینه دارد.

حیدرنیا با ذکر یک مثال، گفت:. . . . .

«اگر با صحبت، آموزش و ورزش کاری کنیم که میانگین کلسترول جامعه کشور۲۰ درصد کاهش یابد اثر بخشی این کاهش معادل تمام هزینه‌های Ccu آن کشور است.»

وی ادامه داد: «هر چه دستگاه‌های سی تی اسکن و‌ام آری آی در کشور بیشتر وارد شود به سلامت جامعه لطمه بیشتری خواهد خورد. در کشورهای صاحب سلامتی از این دستگاه‌ها در مواقع لزوم استفاده می‌شود. وی با اشاره به اتلاف هزینه‌های درمانی در کشور به خبرنگار سینا نیوز گفت: «همچنین در حال حاضر یک میلیون تولد زنده در کشور وجو دارد که نیمی از آن با سزارین انجام می‌شود. در مقابل، در کشوری مانند سوئد آمار سزارین ۱۰ درصد است. با این کار‌ها هزینه‌ها اتلاف می‌شود.»
دکتر محمدعلی حیدرنیا در پایان خاطر نشان کرد: «وزارت بهداشت و درمان با افزایش زمینه‌های تربیت این رشته و افزایش کلینیک ارتقاء سلامت را در کشور افزایش دهد و با کمک به دانشگاه‌ها و احداث یک کلینیک در هر دانشگاه می‌توانیم به بهره‌وری بالا در ارتقا سلامت جامعه دست یابیم.»


نقل: از سینا نیوز

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد