سلامت از نگاه ملی

لطفا با شرکت در نظرسنجی های این وبلاگ به شناخت افکار عمومی کمک کنید

سلامت از نگاه ملی

لطفا با شرکت در نظرسنجی های این وبلاگ به شناخت افکار عمومی کمک کنید

تنها یک دهم افراد آلوده به ناقل ایدز از بیماری خود مطلع هستند.

بیماری ایدز در سال 1981 در آمریکا شناخته شد. یک بیماری عفونی که عامل آن ویروسی به نام HIV بود. این  بیماری بسیار زود تبدیل به یک اپیدمی جهانی شد. اگرچه در کشورهای آمریکا و اروپای غربی خیلی زود مهار شد، ولی...


رسیدن آن به آفریقا و آسیا و آمریکای جنوبی کافی بود تا خیلی زود تبدیل به یک بیماری غیر قابل مهار شود. در ایران اولین مورد بیماری ایدز در سال 1366 شناسایی شد و متاسفانه از طریق تزریق فرآورده های خونی آلوده به بیماران هموفیلی بوده است. امروزه برآورد می شود که تقریبا" صد هزار نفر در ایران به بیماری ایدز مبتلا هستند. در این میان تناسب جنسی نیز اگرچه مورد توجه و کار تحقیقاتی صورت نگرفته، اما تقریبا" نزدیک به صد در صد زنان ایرانی مبتلا به این بیماری از راه تماس جنسی با شوهرانشان مبتلا شده اند.

بیماری ایدز در بستر فقر و نابرابری های اجتماعی رشد می کند. زنان به خاطر شرایط فیزیولوزیکی و نیز مسائل فرهنگی و حقوقی بیشتر آسیب پذیر هستند. در کشورهای توسعه یافته تنها 25 درصد از مبتلایان به این ویروس را زنان بزرگسال تشکیل می دهند در حالیکه در کشورهای فقیر 60 درصد مبتلایان به این ویروس را زنان تشکیل می دهند. تا امروز حدود 25 میلیون نفر در سرتاسر جهان بر اثر ایدز جان باخته اند درحالیکه آمارها نشان می دهد  در جهان حدود 70 میلیون نفر مبتلا به این ویروس زندگی می کنند. اما انچه باعث نگرانی است این است که تنها یک دهم ناقلان ویرس HIV  از بیماری خود مبتلا هستند. درمان بیماری ایدز تنها ، بهبود کیفیت و افزایش طول عمر آنها را دربر می گیرد و درمان قطعی در جهان نداریم. داروی گیاهی ایمود در ایران یکی از داروها است که اگرچه گفته می شود برای درمان ایدز می باشد ولی تنها به بهبود کیفیت زندگی بیماران کمک می کند و اگر قابلیت درمان بیماران ایدز را داشت مطمئن باشید کشور ما با تولید و فروش این دارو دیگر نیازی به صادرات نفت نداشت. در کشور ما متاسفانه با اینکه یک دختر 9 ساله شرعا مجاز به ازدواج است و با وجود اینکه یک پسر 15 ساله شرعا و قانونا مجاز به ازدواج است، ولی نکته تاسف بار این است که مسئولین وزارتخانه های بهداشت و به خصوص اموزش و پرورش هیچ نیازی به ارائه اموزشهای جنسی نمی بینند. به همین خاطر عمده اطلاعات جنسی از طریق ارتباطات درگوشی و یا کلی گویی های مربیان بهداشت و معلمان صورت می گیرد. این درحالی است که پژوهشهای مختلف در نقاط مختلف دنیا ثابت کرده است که ارائه اطلاعات علمی و مناسب جنسی به هیچ عنوان سبب افزایش روابط جنسی بین کودکان و یا نوجوانان نشده است این درحالی است که حتی در کشور ما نمی توان وجود درصدی از ارتباطاط جنسی در سنین پائین را رد کرد و واقعیتی است که هر از چندگاهی جدال مطبوعاتی به خود گرفته است. به هر شکل باید مسئولین تصمیم گیر کشور بین دو راه معذوریتها و خجالتهای اخلاقی و پذیرش نتایج فاجعه بار ایدز یکی را انتخاب کنند.

نظرات 3 + ارسال نظر
پوریا شنبه 1 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 09:13 ق.ظ

سلام و سپاس از این مقاله خوب ،
۱- هیچ عاملی به اندازه نقش آموزش در پیشگیری از این بیماری پر رنگ نمیباشد. آموزش باید از سنین مناسب نوجوانی شروع شود هر چقدر دیرتر بجنبیم مهار این بیماری سخت تر میشود. توصیه میکنم شما مقالات خود در این زمینه را افزایش دهید. اگر امکان دارد از افراد مبتلا بخواهید تجربیات بیماری خود را با دیگران در میان گذارند.
۲- افراد مبتلا به ایدز نیز مانند دیگر بیماران باید دیده شوند و جامعه باید تابوی این بیماری را با رفتار وزین و حساب شده خود بشکند. این نگرش باید از خانواده ها شروع شود.

[ بدون نام ] شنبه 1 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 12:11 ب.ظ

آموزش در جهت پرهیز از رفتار های پر خطریکه ریسک ابتلا به این بیماری را افزایش میدهد بسیار بسیار مهم میباشد.

[ بدون نام ] شنبه 1 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 02:41 ب.ظ

با سلام و عرض احترام .بیماری ایدز با رعایت یکسری موارد و احتیاطهای رفتاری و مصرفی براحتی قابل کنترل میباشد ولی بنظر شما در خصوص مهار شیوع ایدز در میان معتادان تزریقی (که بسیار سخت نیز آموزش پذیر میباشند ) چه راهکار مناسبی وجود دارد ؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد