سلامت از نگاه ملی

لطفا با شرکت در نظرسنجی های این وبلاگ به شناخت افکار عمومی کمک کنید

سلامت از نگاه ملی

لطفا با شرکت در نظرسنجی های این وبلاگ به شناخت افکار عمومی کمک کنید

خواص معجزه آسای گیاه سیر و خطرات استفاده از آن را بشناسیم؟

سیر-Allium sativum

مقدمه:

استفاده از گیاه سیر اگرچه برای قرنهای متوالی مرسوم بوده است ولی در عصر حاضر به دلیل بوی بد منتشره از آن کمتر مورد اقبال عموم قرار میگیرد. اما نکته مهم این است که مقاومت در برابر گیاه سیر و ایتفاده نکردن از آن ظاهرا اجتناب ناپذیر است آنهمم در حالیکه طبق آخرین یافته های پزشکی مصرف گیاه سیر برای درمان باکتری های خطرناک معده بسیار موثر هستند.. . . . .

هلیکوباکتر یا عامل اصلی تولید زخم معده  که با عث ترش کردن و یا اصطلاحا" ریفلاکس می شود, از جمله باکتریهایی است که توسط گیاه سیر از بین می رود. پیاز گیاه سیر مورد استفاده در تمام فصول است. اگرچه ساقهء سبز آن نیز مورد استفاده قرار می گیرد. 

ترکیبات شیمیایی موجود در سیر عبارتند از : سیر علاوه بر ترکیبات بسیار متفاوت و قابل توجه معدنی و آلی از سه ویتامین مهم A, b,c  به وفور برخوردار است.

 

مهمترین موارد استفاده از سیر عمدتا" در ضدعفونی کنندگی و ضد باکتری بودن و ضد قارچ بودن آن است. سیر ضد سرطان و کاهنده فشار خون و نیز عامل مناسبی برای جلوگیری از دیابت است. سیر را در درمان بیماری مالاریا استفاده می کنند. این گیاه موثر و مفید برای درمان ورم معده و قولنج کاربرد دارد و درمان ناتوانی جنسی را نیز ازخواص این گیاه نامبرده اند. سیر در درمان گرفتگی عضلات و نیز در درمان بیماریهای ویروسی از قدیم مورد استفاده قرار می گرفت. 

 

از جمله نکات مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد عوارض بسیار خطرناکی است که مصرف طولانی مدت سیر می تواند داشته باشد :  

 سیر می تواند سبب اسهال و سوزش معده و سمیت کبدی و افزایش آنزیم های کبدی و اوره  شود. زیاده روی بیشتر در مصرف سیر موجب تشنگی زیاد و عرق و ضعف بینایی و واکنش های آلرژیک  می شود و در نهایت ممکن است  آسم  عوارض بعدی باشد. مصرف سیر اثراتی مشابه داروی استروژن دارد. اما نکاتی دیگر که باید در مورد سیر بدانید این است که مصرف توامان سیر و اسپرین و داروهایی مثل وارفارین سبب ایجاد تداخلات دارویی می شود و می تواند اثرات سوءزیان بار داشته باشد.  لذا مصرف سیر در بیماران دیابتی و کبدی و نیز بیماران دارای مشکلات انعقادی هرگز توصیه نمی شود.  

 

منبع خبر: دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه

نظرات 1 + ارسال نظر
محمد شنبه 24 دی‌ماه سال 1390 ساعت 08:57 ق.ظ

سنگ نوشته‌ای که بر یکی از سنگهای اهرام مصر درباره خواص طبی و درمانی سیر باقی مانده آشکار می‌کند که هر روز صبح به کارگرانی که در بنای هرم کار می‌کردند یک پر سیر می‌خوراندند تا آنها در مقابل بیماری مصون مانده و به آنها برای ساختن چنین بنای عظیم و بلندی، دل و جرأت بخشد.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد