سلامت از نگاه ملی

لطفا با شرکت در نظرسنجی های این وبلاگ به شناخت افکار عمومی کمک کنید

سلامت از نگاه ملی

لطفا با شرکت در نظرسنجی های این وبلاگ به شناخت افکار عمومی کمک کنید

سندرم پاهای بیقرار یا همان (RLS) چیست؟

سندرم پاهای بیقرار درواقع حالتی است که در آن فرد مبتلا به این بیماری در عضلات پاهای خود احساس انقباضات و یا تکانهایی می کند که باعث اختلال در استراحت و یا خواب وی می شود .  عواملی نظیر کم خونی  و سیکل ماهانه زنان  و سکته مغزی و نیز آسیب به اعصاب نخاعی دست و بیماری دیابت را جزء پدید آورندگان این بیماری می دانند. در درماناین بیماری در درجه اول باید پزشک دلیل اصلی به وجود آورندهء این بیماری را تشخیص دهد. برای درمان این بیماری از داروهای درمانی مخصوص پارکینسون بهره می گیرند. که حتما باید توسط پزشک تجویز گردد و تجویز خودسرانه آن خطرات بسیار زیادی را برای بیمار به همراه خواهد اشت.در تحقیقی که در همین زمینه و توسط پرستاران محقق کشورمان آقایان حسین حبیب زاده و حمیدرضا خلخالی و رضا قانعی صورت گرفته . . . . .  

و در مجله پرستاری دانشگاه بقیه الله به چاپ رسیده مشخص شده است که این بیماری در میان بیماران بستری در بخش مراقبتهای ویژه شیوع بالاتری دارد. این تحقیق توسط دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در سال ۱۳۸۹ و بین سیصد بیمار نمونه بستری در بخشهای مراقبتهای ویژه بیمارستانهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ارومیه به انجام رسیده است و مشخص شده است که ۳/۳۶٪ از بیماران بستری در بخشهای مراقبتهای ویژه دارای نشانه های سندرم پاهای بیقرار بوده اند. در گروه دارای اختلال خواب ۷/۵۲٪ از افراد مبتلا به سندرم پاهای بیقرار بوده اند. شانس ابتلا به این بیماری در افراد دارای اختلال خواب ۴۵/۴ برابر افرادی است که دچار اختلال خواب نیستند. در این تحقیق نتیجه گیری شده است که باید با انجام غربالگری و شناسایی این افراد و تغییر سبک زندگی آنها عوامل خطرزای ناشی از این بیماری را در این افراد کاهش داد.

نظرات 3 + ارسال نظر
مریم شنبه 17 دی‌ماه سال 1390 ساعت 09:07 ق.ظ

سلام،
مطالب علمی نوشته شده بسیار مفید و خوب میباشند. از زحماتتان تشکر میگردد.

مهری شنبه 17 دی‌ماه سال 1390 ساعت 09:35 ق.ظ

سلام دوست عزیز، مقاله های علمی وبلاگتان خیلی مفیده. متشکرم

مهدی پنج‌شنبه 14 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 11:54 ب.ظ

با سلام، تجربه شخصی خودم در مورد حالتی از درمان یا به عبارتی کم کردن عوارض پاهای بیقرار اینه که بسته به میزان عوارض (کم،متوسط،شدید) قرص کلردیازپوکساید (15،10،5 میلیگرم) به طور منظم هر روز 2 ساعت قبل از خواب مصرف کنید، البته مشورت با دکتر معالج را هم در نظر بگیرید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد