سلامت از نگاه ملی

لطفا با شرکت در نظرسنجی های این وبلاگ به شناخت افکار عمومی کمک کنید

سلامت از نگاه ملی

لطفا با شرکت در نظرسنجی های این وبلاگ به شناخت افکار عمومی کمک کنید

خطر رادیولوژی را به عنوان یکی از دلایل پیدایش سرطان جدی بگیریم؟

دکتر محسن بخشنده فیزیک پزشک و محقق کشورمان که موفق به درج مقاله علمی خود در یکی از معتبرین نشریات پزشکی آمریکا به نام international radiation شده است در مصاحبه با ماهنامه اقلیم شفا به انتقاد شدید از عدم نظارت دستگاههای مسئول بر حوزه رادیولوژی و تصویربرداری پرداخت و از اینکه هنوز سایت مرجعی در نظام سلامت ما برای اندازه گیری . . . .

و ثبت مقدار دوز اشعه دریافتی مردم وجو ندارد انتقاد کرد. این فیزیک پزشک کشورمان با هشدار نسبت به عواقب سهل انگاری در ثبت دوز دریافتی اشعه ایکس مردم عنوان کرد که یکی از دلایل سونامی سرطان موجود در کشور می تواند به استفاده بی مهابا از اشعه ایکس برگردد. وی با اشاره به موارد بی شماری از درخواستهای نابه جا برای عکسبرداری با استفاد ه از اشعه ایکس افزود که به موردی برخورده است که در ظرف کمتر از یکماه برای کودکی خردسال سه بار تصویربرداری با استفاده از سی تی اسکن از ناحیه سر و گردن صورت گرفته است. این درحالی است که با یک بار تصویربرداری از ناحیه سر و گردن تقریبا" برای یکسال حد مجاز اشعه ایکس دریافتی توسط یک فرد  کامل خواهد شد, و در صورت نیاز به تصویربرداری جدید حق استفاده از اشعه ایکس را نخواهیم داشت و باید از متدهای دیگر تصویربرداری استفاده کنیم.   

توضیح : خدمت شما مخاطبان محترم سلامت نیوز بلاگ اسکای عرض می شود که از زمان شناخت مضرات اشعه ایکس برای استفاده کنندگان حدود صد سال می گذرد ولی در کشور ما به جای وضع قوانین محدودکننده برای جلوگیری از استفاده نابه جا از اشعه ایکس و استفاده هدفمند از آن متاسفانه تا کنون هیچ سایت مرجعی برای نظارت بر دوز دریافتی توسط مردم وجود ندارد و تنها سازمان انرژی اتمی به نشت یا عدم نشت اشعه از اتاقهای رادیولوژی و مراکز تصویربرداری و نیز نظارت بر مقدار اشعه دریافتی بر پرسنل رادیولوژی نظارت می کند و اینکه یک شهروند ایرانی در طول سال چند بار مورد آزمایش اشعه ایکس قرار می گیرد و دوز دریافتی وی از حد مجاز عبور کرده است یا نه؟ هرگز در کشور ما ثبت نمی شود. به امید روزی که این حداقل ها در نظام سلامت ما رعایت گردد . . . .

نظرات 1 + ارسال نظر
درویش دوشنبه 12 دی‌ماه سال 1390 ساعت 08:03 ق.ظ

ما اندر خم یک کوچه هستیم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد