سلامت از نگاه ملی

لطفا با شرکت در نظرسنجی های این وبلاگ به شناخت افکار عمومی کمک کنید

سلامت از نگاه ملی

لطفا با شرکت در نظرسنجی های این وبلاگ به شناخت افکار عمومی کمک کنید

سلام به همه خوبان و یاوران نظام سلامت ایران عزیز

 سلام به همه شما خوبان جامعه سلامت ایران اسلامی 

        

      آمده ام با کوله باری از تجربه و نیز دریایی از نگرانی از اوضاع نابسامان نظام سلامت ایران؛ جایی که آمار در پستوهای بایگانی ها پنهان شده اند تا شرم بر چهره مدیران ننشیند.

       چگونه می توان در عصر تکنولوژی و اطلاعات و آمار مشاهده کنید که مسئولین ارشد وزارت محترم بهداشت و درمان از اینکه هیچ آماری چه متقن و ...

 سلام به همه شما خوبان جامعه سلامت ایران.

        

      آمده ام با کوله باری از تجربه و نیز دریایی از نگرانی از اوضاع نابسامان نظام سلامت ایران؛ جایی که آمار در پستوهای بایگانی ها پنهان شده اند تا شرم بر چهره مدیران ننشیند.

       چگونه می توان در عصر تکنولوژی و اطلاعات و آمار مشاهده کنید که مسئولین ارشد وزارت محترم بهداشت و درمان از اینکه هیچ آماری چه متقن و حتی نامتقن از تعداد بیماران جراحی شده و بستری شده ندارند؛ احساس نقص نیز نمی کنند؟ کافیست به این بیاندیشیم که جامعه پزشکی که همواره اعتماد صد در صد نظام را برخود داشتند و همواره مجری و برنامه ریز و ناظر و قانونگذار عرصه سلامت خودشان بوده اند؛ اوضاع نظام سلامت کشور را به جایی رساندند که وزیر وقت رفاه آقای مهندس محصولی از بالای ۷۰٪ زیرمیزی سخن می گوید و وزیر محترم فعلی بهداشت از آمار ۵۰٪ سزارین ؛

     راستی ایا تاکنون شده که بپرسیم چرا واژه ارتشاء را حذف نموده ایم و به جای آن زیرمیزی را جایگزین کرده ایم؟ ایا شده که از خود بپرسیم چرا وزیر محترم بهداشت به جای پرداختن جدی به مقوله فاجعه بار سزارین در کشور با کلمات فی البداهه ای مثل سزارین خواهی از سوی زنان باردار از اصل مسئله فرار می کند؟ بر فرض که خیلی از مردم از کارهایی که ما جامعه پزشکی انجام می دهیم اطلاع نداشته باشند ولی بالاخره خواهد گندید؟

     من آمده ام تا سخن بگویم برای فردای جامعه پزشکی کشورم و پایبند به قوانین کشور و با احترام به همه مسئولین کشور مقدسم رسالتم را به عنوان یک ایرانی مسلمان در برابر همه ناکاستی ها و صنفی نگریهایی که حوزه سلامت وجود دارد به انجام خواهم رساند؛ حقیر سعی خواهم کرد تا تمامی اطلاعات تخصصی حوزه سلامت را با ادبیاتی ساده به مردم عزیز و مسئولین محترمی که در خارج از حوزه سلامت هستند انتقال دهم نانگرانی من برای همه اشکار گردد. شاید شما عزیزان با من همصدا شوید وقتی بدانید خصوصی سازی در حوزه سلامت با وجود مخالفت اکید مقامات عالی کشور به شیوه های نوین تحت عنوان برون سپاری و ... در حال انجام است و چگونه جیب و جان مردم را هدف گرفته است. من دوست دارم تا به شما بگویم درست برخلاف علم اقتصاد سلامت که برون سپاری در بخش سلامت و به خصوص بخش سرپایی خدمات ؛ مثل رادیولوژی و آزمایشگاه را خطا و ناروا می داند؛ شما در کشور با دکتر امامی رضوی معاون محترم وزیر بهداشت مواجه می شود که معتقد است باید به این سمت پیش برود.؟ بهتر است کمی تحقیق کنید تا بدانید فشار وزارت بهداشت بر مراکر دولتی برای کاهش تعداد عملهای سزارین؛ چه پول هنگفتی را نسیب بخش خصوصی نموده است که زیر چراغهای خاموش نظارت در حال پارو کردن پولهای مردم بینوایی هستند که زایمان طبیعی را مثل غول دو سر تصور کرده اند؟ کاش به عنوان یک مادر ایرانی می توانستید نگرانی ام را بابت ابتلای نسل فردای کشور به انواع و اقسام بیماریهای ناشی از سزارین درک می کردید؟ کاش یک روز وقت می گذاشتید و با حضور در بخش سرطان بیمارستان امام خمینی مشکلات ناشی از بیماری سرطان را برای خانواده های ایرانی و هموطنان مان می دید تا درک می کردید چرا من نگران؛ عدم نظارت بر مراکز رادیولوژی و تابش بیش از حد اشعه ایکس به مردم هستم؟ کافیست بدانید که شما با یک بار ct scan از مهره های کمری تا یکسال حق انجام آزمایشات اشعه ایکس را ندارید؟ اما چه گسی می تواند در وزارت بهداشت پاسخ بگوید که چرا با وجود اینهمه مضرات شناخته شده هنوز یک سایت تخصصی برای ثبت دوز اشعه دریافتی مردم نداریم.

من نگران اوضاع وزارت بهداشتی هستیم که در این روزها به جای اینکه صدای بلندش آگاهی دادن به مردم و برنامه ریزی برای بهبود شاخصهای درمانی کشور باشد: شب و روز در تلاش است تا بیمه ها را از چنگ وزارت تعاون در بیاورد؟ کافیست به عنوان یک محقق کمی در سایت وبدا سرک می کشیدید تا جایگاه اطلاعات و آمار را در این وزارتخانه ببینید؟ حال بنگرید که چگونه  با این اوضاع برنامه نوشته می شود؟ کافیست بدانید ما در حوزه سلامت تنها دو حرف برای دنیا داریم, یکی بهداشت مادران و کودکان که امروز امار سزارین این شیرینی را به کام ما تلخ نموده است و دیگری شبکه های بهداشتی هستند که هردو حاصل تلاش مدیریت نظام سلامت در دوران جنگ هستند: اگر بدانید که شاخص های مهم نطام سلامت در کشور ما در پس تبیلغات ناشی از دست اوردهای د اروئی و ناباروری پنهان مانده اند , قطعا همراه خواهید شد و همراه با من از مسئولین وزارت بهداشت خواهید پرسید که چزا با وجود تربیت اینهمه متخصص قلب و فوق تخصص جراحی قلب: آمار بیماریهای قلبی کشور از سالهای جنگ که کل کشور تنها یک فوق تخصص قلب داشت بدتر است؟ به هر روی من بنا دارم تا  همراه باشما به این اهم بپردازم دستهای من به سوی شما کارشناسان اقتصاد سلامت و نیز کارکنان شریف نظام سلامت دراز است و از معرفت و دانش شما برای یاری رساندن به کشور گدایی خواهم کرد. ضمن اینکه یادآور می شوم من تنها به مطالبی خواهم پرداخت که در راستای خدمت به کشور و رسیدن به اهداف عالی ما در افق 1404 باشد. از توهین بیزارم و این را راهی خارج از شئونات ایرانیان باستان و ایرانیان مسلمان می دانم. بیائید تا با هم بر سر یک موضوع متحد و متفق شویم و آن سلامتی ایرانیان و کودکان فردای میهنمان.

نظرات 5 + ارسال نظر
بهار شنبه 26 آذر‌ماه سال 1390 ساعت 09:50 ق.ظ http://www.heliasun.parsiblog.com

خیلی عالی آفرین
فقط یا رنگ زمینه را روشن تر کن یا نوشته هات را روشن کن که خوانا تر باشه

داوود شنبه 26 آذر‌ماه سال 1390 ساعت 07:07 ب.ظ

[:S029:
اخبار تلخ و دردناکی بود، در کنار همه اتفاقات ناخوشایندی که هر روز در بخشهای مختلف جامعه میبینیم و میشنویم.
ایکاش حداقل مسئولان محترم وزارت بهداشت، سلامت مردم را فدای منافع شخصی خود نمی کردند.

محمد احمدی یکشنبه 27 آذر‌ماه سال 1390 ساعت 08:37 ق.ظ

عزیز دل من تلاش شما ارزنده است، ولی خواب کارشناسان اقتصاد سلامت بسیار بیشتر از این است که از محافظه کارذی در بیایند و نسبت به هزینه های سرسام آور درمان که به اقتصاد کشور فشار می آورد خرده بگیرند. اینها هم مجبورند تا با استدلالهای دستوری دولن را به ژرداختژول بیشتر قانع کنند ولی از برنامه و یا مدیریت در نظام سلامت خبری نیست.

Pouria یکشنبه 27 آذر‌ماه سال 1390 ساعت 08:46 ق.ظ

با سلام

ممنون از مطالب شما.در کنار کاستیها ،نقاط قوت نیز وجود دارد و البته باید با آنها نیز پرداخت.
در ضمن باید در کنار انتقاد راهکار نیز ارائه نمود.

nesheli جمعه 29 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 12:17 ق.ظ

مطالب ارزشمند شما جای تقدیر و تشکر دارد و برای مسولین امر تلنگری است بلکه از خواب غفلت بیدار شده و چاره ای بیندیشند.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد